Új Élet, 1970 (12. évfolyam, 1-24. szám)

1970-01-10 / 1. szám

tSTt m MPAiMi F­iúk ülnek előttem az autó­buszon. Huszon-valahány éve­sek. Pilledten, elmélázva utaznak, egyikük valamit lát az utcasarkon, virgoncul felhorkan, de nem reagál­nak rá kellő elevenséggel. Az ötö­dik megállónál leszállnak, s men­nek oda, ahová magam is — az iskolába. Idekint már besötétedett, az épület szinte tobzódik a fény­ben, a folyosókon álmosító meleg van. Még nincs hat óra. Sokan már ötkor beülnek az osztályba, hogy hamar átolvassák az aznapi leckét. Mások az utolsó pillanat­ban, lélekszakadva érkeznek. Csen­getnek, és a tanárok kivonulnak a folyosóra. Néhány perc múlva se­hol egy lélek, már csak hangokat hallani, a tanárokét (az estis tan­erők hozzászoktak az emelt beszéd­hez, mert a halk, zsongító előadás aligha köti le a kimerült tanulót). A marosvásárhelyi 4. számú kö­zépiskola esti tagozatának egyik tanára mondta: „Nálunk nincse­nek úgynevezett fegyelmezési prob­lémák. A tanulók felnőttek, önál­lóak, kenyérkeresők. Az estisek emberséget várnak a tanártól­­és bizalmat, őket nem lehet úgy ke­zelni, mint a gyermekeket. Aki kiméri velük vagy meg akarja őket leckéztetni , az mindig számíthat a visszavágásra. Az estiseket első­sorban meg kell érteni. És ha fá­radtak vagy lekoppan a szemük az órán — s ez nem csoda, mert van aki nyolc-tíz órai kemény munka után most ült le először —, ahhoz szépen oda kell menni, s azt mon­dani: „Menjen ki, fiam, a folyosó­ra, sétáljon vagy szívjon el egy cigarettát, és aztán jöjjön vissza." Mielőtt betérek az aligazgató­hoz, megállok egy percre. Szapo­ra lépések, most robban be a ka­pun egy bordó kabátos leány. Úgy torpan meg az üres folyosón, mint aki látja elindulni a vonatát az állomásról... „Ha eljönne a főnök a szülői értekezletre. Az aligazgató, az esti oktatás felelőse. Asztalán kimutatások, óra­rendek. — Kicsit olyan ez a mi iskolánk, akár az átjáróház. Sokan kezdik, sokan lemorzsolódnak. Egyesek két-három év múlva visszatérnek. Közben sok mindent elfelejtenek, változik a program, ezt a kiesést diák, tanár egyaránt megérzi. Van olyan, aki ötször-hatszor nekivág, aztán abbahagyja, mert közbejön valami. Családi bajok, betegség, szülés, katonaság (megesik, hogy fél osztályok berukkolnak). Ne­hezíti az óralátogatást a munka­hely is. Jelenleg körülbelül nyolc­tíz tanulónk problémája teljesen megoldatlan. Valószínűleg rövide­sen kimaradnak, mert a vállalat­nál nem tudják megoldani a vál­tást. Két tanulónkat az építőipar­ból egy-két hónapra vidékre he­lyezték. Volt egy varrólány, aki csak minden második héten jött iskolába — amikor nem volt dél­­utános. — De hát törvény védi az esti tanuló jogait... — Igaz, de úgy látszik, a válla­latok sem tudnak mindent meg­oldani. Első számú szempontjuk a termelés. Az osztályfőnökök ren­desen tartják a kapcsolatot a mun­kahelyek vezetőivel, időnként meg­hívjuk őket „szülői értekezletre". De nemigen, jönnek el. Mióta már nem az üzemek javasolják a munkást iskolába, nem éreznek felelősséget irántuk, és sokszor bizony törvény­biztosította jogaikat sem tartják tiszteletben. Ennek ellenére elég népes osztályaink vannak (kilenc román és nyolc magyar osztály). Három évvel ezelőtt, miután ki­jött az új oktatási törvény, amely már nem biztosítja az estisnek a fizetéses vizsgaszabadságot és nem menti fel a katonai kötelezettség alól, kezdett elnéptelenedni a ta­gozat, de ősszel megint nagyon sok jelentkező volt. „Ezt az évet kibírom. Szünet után megismerkedem né­hány tanulóval, legelsőnek Ilon­ka jön be, XII. osztályos, hímző­nő. Huszonkét éves. Szép, fekete haja a vállát veri, leül, öklét az álla alatt marokra fogja. Falun nőtt fel, nyolc osztály elvégzése után szülei egyéves szaktanfolyam­ra adták, hogy „kenyér legyen a kezében", öt év telt el, akkor úgy gondolta Ilonka, hogy „egy kis akarattal" letehetné az érettségit. — Fél hatkor kelek, tizenkettő­kor fekszem — meséli. — Héttől háromig dolgozom, eddig tart hi­vatalosan a munkaidő, de gyak­ran bizony ott hímezek még öt órakor is. Néha alig érek el az iskolába. Nem mondom, szépen keresek. Amikor speciális megren­deléseink vannak és túlórázunk, kapok én készpénzben még 1600 lejt is. De jár is a kezem, akár a motolja. Este mindig átveszem a leckét. Fél tizenkettőkor úgy ér­zem, a szemem kikészült. Hát ezt az évet még valahogy kibírom. Mu­száj ! Szerencsém, hogy otthon mindent elrendeznek. — És ha leérettségizett? — Tovább akarok tanulni min­den áron. A gépészeti technikumba szeretnék felvételizni. Ha sikerül otthagyom ezt a szakmát, mert nem bírja a szemem. Sándor jó fellépésű legény. Tizen­kilenc éves, tizedik osztályos. Fog­lalkozása karbantartó villanysze­relő. Miután elvégezte a szakisko­lát és bekerült a gyárba, azonnal felvételizett az estibe. Nagyon jó tanuló. Az általános iskolát is ki­tűnő eredménnyel végezte el. — Hogyhogy nem ment elméle­tibe? — A szüleim úgy gondolták, a szakmát nem veheti el tőlem senki — Hány órát tanul naponta? — Egyet. Azonkívül szünetben szoktam „hegy alatt abrakolni". — S az elég? — Igen. De nem is lenne több időm. Nyáron sokat olvasok. — Szokott túlórázni? — Persze hogy szoktam. Ha va­lami elromlik, mondjuk egy gép, tán csak nem fogok eljönni, anél­kül, hogy megjavítanám! — Mennyit hiányzott az idén? — Három órát. Sorozás miatt. — Miért tanul? — Érettségi után elektromérnö­­kire szeretnék felvételizni. „A birkózás javítja a kondíciómat" András vasesztergályos. Udvar­­helyiesen beszél. Tizedikes. — Szeretek tanulni. Mindig jó bizonyítványom volt. Mentem vol­na szívesen tovább, de a szüleim nem engedtek, ők nem nagyon értékelték az iskolát. Már a szaklí­ceumban elhatároztam, hogy gé­pészmérnök leszek. — És ha nem sikerül a felvételi­je? — Ha elsőre nem, de a máso­dikra muszáj bekerülnöm. — Milyen a munkabeosztása? — Egy hét délelőtt, két hét éjszaka. — Bírja? — Ki lehet bírni, ha akarja az ember. — Hány órát tanul naponta? — Attól függ. Ha éjszakás va­gyok, hamar kialszom magam, akkor többet, két órát is. Másképp csak egyet. Amikor nem járok bir­kózni. — Maga nagyon halmozza az „élvezeteket" ! — Muszáj! — nevet. — Nekem jót tesz a birkózás. Javítja a kon­díciómat. Hetente háromszor já­rok a sportklubba. Néha a munka­helyemen is tanulok. Lopva. Éj­jel. Mondjuk fél négykor. — S nincs ezért baj? — Jaj, hát a gép azért jár. Tu­dok én figyelni ide is, oda is. Néha, igaz, nagyon legyengülve érzem magam. Pali szerszámgéplakatos. Sóvi­déki. Csak néhány hónapja isko­lás. Jó dolga van, mindig délelőt­tös, s nyolc óránál egy percet se dolgozik tovább. Bonyolult utat tett meg az estiig. — Úgy volt, hogy felvételizni akartam mindjárt, de ehhez mun­kaigazolás kell. A gyár nem akart adni. Azt mondja a káderes, kér­jek a mestertől egy papírt, hogy teljesítem a tervet, és nem hiá­

Next