Mértékadó, 2015. december 28. - 2016. december 26.

2016-05-23

Arcvonások Pannónia dicsérője Jankovits László Janus Pannoniusról Regényes életű, kivételes műveltségű humanista költő, udvari tanító, poli­tikus, „européer" gondolkodású pécsi püspök. A magyar történelem XV. századi fénykorának tanúja és alakítója, az itáliai reneszánsz közve­títője... Hiába Janus Pannonius „dicsőségtáblája", személye és életműve sokak számára ma sem több kötelező iskolai tananyagnál. Egy korai feje­zet a magyar irodalomtörténetből: „Eddig Itália földjén termettek csak a könyvek,/ S most Pannónia is ontja a szép dalokat..." Jankovits László irodalomtörténésszel, a Pécsi Tudományegyetem docensével a latin nyelvű poéta jelentőségéről, európai ismertségéről és a vele kapcsolatos friss ku­tatások eredményeiről beszélgettünk. Janus Pannoniust határainkon túl is­­egy- két fordításkötetében az epigrammák­zik a reneszánsz irodalom nagyjai között? és az elégiák.­­ Janus az első jelentős humanista költő, aki Itálián kívül született, s oda tért vissza. Ezért minden olyan szöveg­­gyűjtemény, irodalomtörténet, amely a humanista kultúrával foglalkozik, szá­mon tartja nevét és életművét. Versei ma is izgalmasak, fordításra csábítanak, olaszul, angolul - a legújabban néme­tül: néhány éve jelentek meg Josef Faber A horvátok is sajátjukként tartják számon őt, akárcsak későbbi szigetvári hősünket, Zrínyi Miklóst. Vagy Janust­­ a pécsi püs­pököt — „átengedték" nekünk? - Ezen a téren nincs vita a horvát kollégákkal. Mindannyian a soknyelvű Magyar Királyság korának költőjét, kö­zös kincsünket látjuk életművében. Érde­kes, hogy vannak olasz és német szerzők, akik különböző, nem is min­dig lényegtelen okokból a maguk kultúrájához tartozónak is érzik. Jus­son eszünkbe, hány vá­ros versengett Homérosz szülőhelyének dicsősé­géért... Lehet, hogy ez a versengés, akármikor is keletkezik, a költő di­csőségének, elismertsé­gének a jele, ezért tulaj­donképpen örvendez­nünk érdemes miatta. Milyen volt a reneszánsz Pécs Corvin Mátyás és Janus Pannonius idejé­ben? Kimutathatók a köl­csönhatások? - Pécs gyönyörű, bi­zonyára az volt Janus idejében is, később is. Az ideiglenesen ha­zánkban állomásozó tö­rök csapatok, az akkori háborúk viszontagságai idején nagyrészt eltűnt az az épített kultúra, amelyet Janus szemével próbálhatnánk meg ta­nulmányozni. Az is csodaszámba megy, hogy előkerültek a köl­tő földi maradványai. Azért aki rácsodálkozik a pécsi Dómmúzeum­ban arra, ami megmaradt, valami képet tud alkotni erről a világról. Mindazon­által fennmaradtak a versek, s ez mu­tatja a látszólag törékeny szó, az írás ér­tékét. Az utóbbi évek jelentős régészeti, antropo­lógiai, egyház- és irodalomtörténeti kuta­tásainak köszönhetően jelentősen bővültek a költő-püspökkel kapcsolatos ismereteink. Milyen eredményekre hívná fel a figyel­met? - Ami a legfontosabb, hogy sorra je­lennek meg a Janus Pannonius kritikai kiadás kötetei. Már hasznunkra szolgál az epigrammák és az elégiák kiadása, Ritoókné Szalay Ágnes, Mayer Gyula és Török László munkája. Ezek szilárd alapját adják a szaktanulmányoknak, a megigazított szövegekből kiinduló új fordításoknak. Az eddigi Janus-kutatás­­ból közel teljes jegyzék érhető el az in­terneten. A pécsi és az országos Janus-kul­­tuszt erősíti az imént említett régészeti felfedezés. Amikor II. János Pál pápa Pécsre látogatott, felújították a bazili­kát; ennek során sírok kerültek elő, s az egyik holttest bal kézcsontja alatt Kárpáti Gábor régész megtalálta II. Pál pápa ólompecsétjét. Szokás volt a kor­ban, hogy a főpapokat ama pápa bullá­jával együtt temették el, akinek idején szolgáltak, hogy a késői korok is azono­síthassák a személyét. A sírlelet nyo­mán készült el az arcrekonstrukció. Milyen a valódi Janus-arc? Borsos Miklós Janus Pannonius-szobra a pécsi püspöki palota kertjében

Next