Új Ember, 1958 (14. évfolyam, 1-52. szám)

1958-01-05 / 1. szám

Nova Huta temploma A lengyelek Sztálinvárosa a Krak­kó közelében épülő Nova Huta. Kom­binát, gyárak, munkásnegyedek ha­talmas szövevénye, mely egynéhány esztendő alatt nőtt ki a puszta me­zőségen. Nova Hutában most katolikus plé­bánia­templom épül. Az egyházi és világi hatóságok a legfiatalabb len­gyel várost, a lengyel ipar reprezen­tatív vállalkozását méltó és kifejező alkotással akarják gazdagítani, mi­kor Istennek emelnek benne hajlé­kot. Ezért megmozdult az ügyében a lengyel katolikus társadalom és a művelt lengyel közvélemény. A meg­hirdetett pályázatra 400 építész 108 munkát küldött be. A bíráló bizott­ságban az illetékes egyházi hatóság, a krakkói érsekség mellett részt vett a Lengyel Köztársaság építészeinek társasága, a lengyel szobrászok szö­vetsége, Krakkó városrendezési és építési hivatala, a krakkói főmérnö­ki hivatal is. A bizottság a krakkói Szent Katalin-templom e célra át­alakított kápolnájában tartotta meg üléseit és itt hirdette ki döntését is. A döntésről Wyszynski bíboros lap­jában, a „Tygodnik Powszechni”-ben a bizottság egyik pap­ tagja, Jan Po­­piel számolt be. A beküldött anyagot három cso­portra tagozták. Az elsőbe azokat a terveket sorolta a bizottság, amelyek az első világháború előtti, hagyomá­nyos templomépítészeti stílusválto­zatok ötleteit alkalmazták: a neoro­­mán, neogót és neobarokk megoldá­sokat. Ezeket az egyházi és világi hatóságok küldöttei eleve félretették azzal az indokolással, hogy egy mo­dern, iparvárosi környezetbe nem lehet ilyen kiért formákat belehe­lyezni. A 106 beküldött terv közül 14 tartozott ebbe a csoportba. A másik csoportba a két világhá­ború közötti időből ismert moder­nebb megoldásokat sorolták, amilye­neket például a városmajori, pasa­réti stb. templomokon látni. Ezeket már figyelembe vették, de az ide so­rolható 27 terv között nem akadt átütő erejű alkotás. Harmadiknak a legmodernebb templomépítési törekvéseket tükrö­ző csoportot vették. Szám szerint ide tartozott a legtöbb beküldött terv: 65 mű. Kiselejtezték azokat, ame­lyek nem tudták összhangba hozni az új hatások keresését a templom gyakorlati szükségletével. Amint az említett beszámoló mondja: nem a kísérletezésnek akartak helyt adni, hanem a kísérletek gyümölcseit fel­használni. Az első díjat Zbigniew Solawa krakkói mérnök terve kapta meg. Valóban megragadóan érdekes a terv a maga újszerűségében. A templomcsarnok felett hatalmas gú­la alakú torony emelkedik majd a magasba a környező épületek: szín­ház, lakóházak, gyárak közül. A gú­la csúcsa kettéoszlik, oldalán mély csatornák húzódnak felülről lefelé kiszélesedve. Az első díjat nyert terv körül ter­mészetesen megindult a vita. A köz­vélemény konzervatív felfogású ré­sze megrökönyödve tiltakozik ellene, kijelentve, hogy semmi templomsze­rű nincs benne. A haladóbb rész az­zal érvel, hogy amint megszokta a közönség a barokk sokszor pózos, színpadias és túlpatetizált formáit, majd meglátja az új stílustörekvé­­sekben is a szépet. A Szent Család szálláskeresése a városmajori templomban Karácsony vigiliáján a délutáni órákban, egy rövid időre, a betle­hemi történet elevenedett meg­­a városmajori templomban. A főoltár körül Betlehem városkájának egy kis részlete épült fel, a betlehemi barlanggal A templomot zsúfolásig megtöltötték a gyermekek, akiknek Kerényi Lajos­­káplán magyarázta el a kis misztérium-játékot, beve­zető beszédében, hogy 1957 évvel ezelőtt mennyire várta már az em­beriség a Messiást. Ezután egy, az evangélista szere­pét játszó kisfiú, mondotta el, hogy Szent Józsefnek és jegyesének, Szűz Máriának a császár rendeleté­ből Betlehembe kellett mennie nép­­számlálásra, majd hamarosan meg is jelent a szent pár. Három házba kopogtattak be egymásután, de se­hova sem engedték be őket és vé­gül a város végén fekvő less bar­langban találnak menedéket. Alig hogy itt megpihennek, angyalok se­rege vette körül a kis barlangot és halk énekkel dicsőítették az Urat. Majd ismét az evangélista hangja hangzott fel. Beszámolt róla, hogy más csodák is történnek a betlehe­mi réteken. Szavai nyomán két an­gyal jelent meg a pásztoroknak és küldték őket, hogy imádják az új­szülött Üdvözítőt. A pásztorok en­gedelmeskedve az angyali üzenet­nek, ajándékokkal kedveskedtek a kis Jézusnak. Mária közben altatta a kis Jézust. Szent József — illet­ve az őt megszemélyesítő kisfiú — azonban még mindig keres vala­mit. A játékot vezető tisztelendő atya most elmagyarázta, hogy Szent József fekvőhelyet keres a kis Jé­zuskának, de csak egy üres jászlót talál. Hogy puhára lehessen fektet­ni, a két arkangyal most a gyere­kek közé ment, hogy összeszedje azokat a jócselekedet-szalmákat, amelyeket a gyermekek már egész ad­ventben gyűjtöttek. Kis, keskeny pa­pírszalagok ezek, amelyekre kis ön­­megtagadásaikat, erénygyakorlatai­kat jegyezték fel a gyerekek Eze­ket adták most össze és összegyűj­tötték az angyalok az apró kis, piros szíveket is, amelyekre az áhítatgya­korlatokat jegyezték fel. Ezeket egy nagy szívbe rakta bele Szent Jó­zsef és a kis Jézusnak most már párnája is volt. A játék résztvevőiből kis menet alakult ezután, hogy végleges he­lyére kísérjék a városmajori gyer­mekek Jézuskáját. A gyermekek sorfala között indult meg a menet, elől a pásztorok, azután a két ark­angyal, majd Szűz Mária és Szent József, mögöttük ismét angyalok, ők helyezték el az egyik mellékoltár­nál felállított Betlehemben a jászol­ban fekvő Kisdedet. A feje felett kis tábla díszeleg, ezzel a felirattal: »A városmajori gyermekek Jézuská­­ja.« «­Jó cselekedet a szalmája, tiszta lélek a párnácskája." A jelenet végén a vezető káp­lán, négy ministráns segítségével, apró kis ajándékokat osztott ki az összes gyermekeknek. Mohamedán pap keresztény temetőben A Fejér megyei Velence bozóttal sűrűn benőtt öreg temetőjében, a Nadap felé vezető út közelében kü­lönös besüppedt sírra bukkantunk. Egyszerű, rózsaszínű márványkövét a török félhold díszíti, s alatta ez a felírás olvasható: »Itt nyugszik Móllá Szadik ázsiai török szerzetes. Sz. 1836. Megh. 1892-ben.« Különös kalandos életpálya feje­ződött be itt a lombárnyas falusi temetőben. Móllá Szadik ugyanis azonos azzal a Mollah Izsákkal, aki­nek élettörténetét Tóth Béla beszéli el Anekdota-kincsében. Nem török volt, hanem khivai tatár, aki össze­ismerkedett 1862 tavaszán Vámbéry Ármin neves magyar Ázsia-utazóval, mikor ez Resid álnévvel, mohame­dán dervisnek álcázva bekalandozta Nyugat-Ázsiát. Szadik, azaz Izsák, előkelő tatár család fia volt, papi pá­lyára készült, ezért viselte a »mol­­lah« melléknevet. Mint Mekka felé törekedő zarándok csatlakozott Re­­sid effendihez, kiről persze nem sej­tette, hogy nyugati »gyaur­«. Végig koldulták együtt Bokharát, Szamar­­kandot és Perzsiát, s Izsák annyira megszerette útitársát, hogy mikor Vámbéry Sztambulban végül is fel­fedezte kilétét, nem akart tőle elsza­kadni, s kérte, hogy vigye magával Európába. Így került Mollah Izsák Magyaror­szágra, hol Vámbéry altiszti állást szerzett számára az Akadémiánál. Alacsony rangja ellenére az előkelő körök is szívesen látták az exotikus idegen fiatalembert. Egy alkalommal hivatalos volt Eötvös kultuszminisz­terékhez, s mikor a jelenlevő höl­gyek hallván sok viszontagságait, sajnálkozva jegyezték meg: «­Sze­gény tatár!« — Eötvös József moso­lyogva helyesbítette: »­Ez a név nem illeti őt meg, mert nincs­­ fe­lesége." Könyvtári teendői mellett keleti nyelvleckéket adott; nem egy ma­gyar orientalista tudós tőle sajátí­totta el a tatár, török és perzsa nyelv elemeit, öreg korában Velencén te­lepedett meg, s itt cukrosboltot nyi­tott. Élte végéig hű maradt ősei hitéhez, bár annak idején nem ki­sebb személyiség, mint Szcitovszky érsek, az Akadémia bőkezű mecéná­sa, igyekezett őt keresztény hitre téríteni. De azért halála után hely jutott számára — egy keresztény te­metőben. Tizenhat katolikus pap nyílt kiált­ványt intézett a kolumbiai kormány­hoz, amelyben felhívja, azonnal nyújtson élelmiszersegélyt az éhező szegényeknek, akiknek száma a fő­városban meghaladja a háromszáz­ezret. Gerbier bíboros, Lyon érseke be­jelentette, hogy az Elefántcsontpart fővárosában, Abigjanban katolikus egyetemet állítanak fel. „ÉN VAGYOK A TE URAD ISTENED!” A TÖRTÉNETI ISTEN U HOGYAN és mikor jelent meg Is- Is­ten az emberiség történetében? Honnét ered az embernek Istenről al­kotott képe? Vagy fogalmazzuk meg pontosabban a kérdéseket. Ha az em­ber nem saját magából vagy csillag, meg állatalakokból s a természeti erőktől való félelméből alkotta meg az Istenfogalmat( hanem mint valósá­gosan létező lényt ismerte meg Istent — akkor igazolják-e hiteles történeti források ennek a személyes Istennek az emberrel s az embernek a szemé­lyes Istennel való kapcsolatba lépé­sét? Ez a kérdés oly izgalmas az egye­temes emberi gondolkodás számára, hogy maga a bölcselet is­ külön szak­tudományi ágazatban foglalkozik ve­le. Az úgynevezett »theodiceá«-ban. S abban tárgyilagosan megállapítja többek között azt is, hogy amennyi­ben valóban van személyes Isten, ak­kor kétféle módon juthatunk el an­nak ismeretéhez. Az egyik mód az, hogy bár ő ugyan nem közölte létét az emberekkel, de az emberek gon­dolati utakon bizonyos következteté­sekkel maguk jutottak el Isten lété­nek s egyes fővonásainak felismeré­séhez. A másik út az, hogy nem az ember vette fel a kezdeményező lépé­seket, hanem ő lépett kapcsolatba az emberekkel. Megnyilvánította — vagy ahogyan bölcseleti és történeti szabatossággal kifejezzük — kinyilat­koztatta magát az emberiségnek. Mi éppen ezt akarjuk vizsgálni. Nem mint bölcseleti, hanem mint történeti kérdést. Tud-e az emberiség érsek a legősibb kezdetekig visszanyúló em­lékezete és tudnak-e írásba is fog­lalt feljegyzései a kinyilatkoztatásról — Isten önközléséről­­— mint törté­neti tényről? Tudnak! Ami az emberiségnek, hogy úgy mondjuk, »íratlan emléke­zetét" illeti: ezt a legősibb időktől máig nemzedékről nemzedékre át­­öröklődő tudást éppen a legmoder­nebb néprajztudományi ágazat, a val­lástörténet faggatta ki arról, mit őr­zött meg az emberiség legősibb emlé­keinek talányaiba visszanyúló haeyo­­mány-anyagból. Olyan népektől kér­dezték ezt, akik — az Ázsia és Auszt­rália közötti szigetvilágban, Dél-Amerikában vagy Közép-Afrikában — későbbi anyagtól hozzávegyítetle­­ntül őrizték meg a maguk sok ezer­éves őskultúráját, tehát az emberi­ségnek valóban a kezdet kezdeteihez legközelebb álló legrégibb emlékeit. A VÁLASZ döbbenetes erejű és ér­­dekességű volt. Az ausztrál nége­rek elfeledkeztek vagy legalábbis csak a leghomály­osabb és legzavaro­sabb emlékeket őrizték arról, honnét és hogyan jutottak őseik a törzsek mai lakóhelyeire; az eszkimók sem tudnak válaszolni arra, miért szorul­tak fel a sarkok jeges peremére s miért maradtak ott; a közép-afrikai és dél-amerikai törzsek emlékezeté­ben is elmerültek a legősibb népkap­csolatok;—­de arra mind-mind emlé­keznek, hogy őseik, s leginkább az egész emberiség közös őse, az első emberpár: kapcsolatban, érintkezés­ben állt egy láthatatlan, mégis sze­­mélyiségként megnyilatkozó, minden­ható, bölcs és jóságos Istennel, min­den dolgjok teremtőjével. Az emberi­ség legősibb isten-fogalma ez. Ennek a fogalomnak nincs olyas­féle »leszármazása«, mintha ember, állat vagy természeti erő »elvonat­koztatásából« fejlődött volna ki, s ab­ból »fejlődött" volna a személyes, lát­hatatlan Isten fogalma, mint »elvo­natkoztatás«. Éppen ellenkezőleg. Az őseredeti istenfogalom, az ősnépek és őskultúrák istenfogalma az, ami tel­jesen »kész«, mondhatni, hogy bizo­nyos mértékben teológiai tökéletessé­gű. Velük szemben a fejlett — mezo­potámiai, ősgörög, közép-amerikai stb. — fényes m­agyolvnszáriók ismerhite és istenfogalma öltözteti Isten alak­ját emberi, állati ruházatba, csilla­gok, természeti erők kénese. A meg­váltás előtti na'vC'Vliizációk azok, amelyekben megtörténik az istenfo­­galom leromlása. V'szofit a polinéziai cölöpházak, a közép-afrikai bozót imádság-tisztásai és az eszinmó-bés­­kUPVbók felől: az őskinyilatkoztatás Szele fúj! Ezeknek lakói emlékeznek a vég­telenül jó, izgalmas, korlátlan terem­­tőképességű akarattal rendelkező Is­ten tudatára. Emlékeztek arra, hogy az emberiséget maga Isten tanította meg a vallásra még abban az időben, amikor megjelent az emberek előtt és együtt élt velük. Emlékeznek ar­ra, hogy Isten egykori földi megjele­nése adott az általa alkotott emberi nem életének olyan értelmet és mél­tóságot, ami felülmúlja minden más lényét a világban. U­GYANCSAK e vallásos hagyo­­mányok tudnak az emberiség őseinek — pontosabban az ős-ember­párnak — Istennel való ütközéséről is. Tudnak egy végzetes engedetlen­ségről. Tudnak arról, hogy emiatt az emberiségnek azután egy időre Isten nélkül kellett maradnia. S máig meg­őrizték emlékezetét annak a rettentő megrendülésnek, ami akkor, élete hajnalán érte az emberiséget. S ez nem feltevés, hanem a legtermésze­tesebb dolog a világon. Képzeljük el azt a véges, gyönge lényt, akiben Is­ten akarata végrehajtotta a legna­gyobb titkot, a természetes és termé­szetfölötti lét öntudatéra való eszmé­­lést, s akit ez az öntudat egyszerre az egész világ fölé emelt. Ez a véges lény most szinte minden eszköz nél­kül fegyverek nélkül: egyedül állt a rengeteg puszták-ősi erdők ismeretlen végtelenjében, óriás szörny­ állatokkal körülvéve, a mainál fiatalabb föld vulkánjai, földrengései és általában olyan titáni természeti erők között, amelyekkel szemben erőtlenebb volt, mint egy tollpehely. Egyetlen tudása Isten­ ismerete volt, egyetlen társa a vele közölt és természetébe írt Isteni törvény, mégha vétett is ellene. E sorok írója erősen hisz abban, hogy legszerényebb testvérei, a kagy­­lóé­rtzeres polinézek, a porfekete bő­rű busmanok és hetaintották, a küz­delmes életű eszkimók azért marad­tak fenn, hogy a technikai civilizáció egyik legfényesebb csúcspontjára ju­tott modern korunkat is emlékeztes­sék az emberiség történetének erre a drámai időszakára. Az isteni megnyi­­latkoztatás és az isteni törvényadás p­sz­agaiméra. Az »Én vagyok a te Urad-Istened­« első jelenetére. Mert ez igenis: az emberi történelem része ettől kezdve Istennek és törvényodá­­sának tudata egyike Isten láthatatlan és szakadatlan testetöltéseinek a föl­dön. IJJAS ANTAL A Szentszék a brüsszeli világkiállításon Megemlékeztünk már, hogy a kiál­lítások történetében először jelentke­zik a Szentszék a brüsszeli világkiál­lításon való részvételével Pavillon­ja és templomkápolnája a francia, az amerikai és a szovjet pavillonok kö­zött áll majd. A pápai kiállítási épü­let anyagának vezető gondolata: az ember és az Isten. Három emeleten mutatták be, hogyan tett eleget az egyház krisztusi küldetésének az apostoli korszak óta és milyen mun­kásságot végzett a történelem évszá­zadaiban nemzetek és világrészek kö­zött A kiállítási templom berendezé­sét különböző népek nemzeti bizott­ságaira bízzák, különösen franciákra és németekre. A főoltárt német mű­vészek építik, az Oltáriszentség ká­polnájának, valamint a templom fő­­homlokzatának freskóit pedig francia művészek készítik. * Hírek új bíborosok kinevezéséről és a bíborosi testület létszámának emeléséről Mint minden új esztendő kezdetén, most is erősen tartják magukat a hí­rek, hogy még januárban vagy leg­később februárban összeül a Vati­kánban a konzisztórium, amelyen a Szentatya új bíborosokat nevez ki. A világlapok tudósítói sűrűn foglal­koznak a kérdéssel, bár — dicsére­tükre váljék — egyetlen közleményt sem olvastunk, amelynek írója azt állítaná, hogy »hiteles« értesülések­kel rendelkezik. Köztudomású ugyanis, hogy XII. Pius pápa igen komolyan veszi és bírálja el a titok­tartás kötelezettségét. Maguk a lap­­tudósítók említik fel, hogy annak a két konzisztóriumnak megtartásáról is, amelyen új tagokat kapott a Szent Kollégium — 1946 februárjá­ban és 1953 januárjában — legköze­lebbi munkatársait is csak a köz­vetlenül megelőző napon tájékoztatta a Szentatya. Annak tehát, hogy rövidesen kon­zisztórium ülne össze, semmiféle külső jele séma állapítható meg. A belső körülmények azonban nagy valószínűséggel szólnak mellette. S bizonyos, hogy az erre vonatkozó sajtóközlemények sok érdekességet tartalmaznak. „Kényes” helyzetek A bíborosi testületnek, amelyet az egyház »szenátusának« is szoktak nevezni, ez idő szerint 57 tagja van: 19 olasz és 38 külföldi. Minthogy a teljes létszám 70 főt tesz, 13 hely van üresedésben, ennek azonban így önmagában nem tulajdoníthatunk semmi különösebb jelentőséget. Vég­tére is 1946-ban 32 hely, 1953-ban 24 hely várt betöltésre. Ami azon­ban a kiegészítést ma mégis sürgeti, az a vatikáni vélemények szerint két fontos mozzanat. Az egyik, hogy egyházkormányzati szempontból igen fontos területeknek nincs képviselő­jük a Szent Kollégiumban, a másik, hogy a Kúria, vagyis az egyház kor­­mánytestülete személyi felfrissítésre szorul A hagyományos bíborosi székhe­lyek közül a főpásztor bíborosi kine­vezését kívánja Milánó, Bécs, West­minster, Toulouse, Sevilla és Boston. Igényt táplál Utrecht és Lima is, amelyek nem hagyományos székhe­lyek, de a legutóbb már volt bíbo­rosuk. Kéréssel állt elő Japán, Me­xikó, a Fülöp-szigetek s immár Af­rika is. Érdekes az amerikai Saint Louis ügye. Ennek érseke 1953-ban megkapta a bíbort, de Rómából ha­zaindulva, útközben meghalt. A Szentatya, amikor értesült a szo­morú esetről, nyomban kijelentette: »Saint Louisnak megint lesz bíboro­sa.« S bizonyosra vehető, hogy a Szentatya ezt az ígéretét sem felej­tette el. A Kúriára térve rá, tudnunk kell, hogy 13 bíboros tagja van. Négyen közülük tartós betegségük miatt nem gyakorolják tisztségüket. To­vábbi három bíboros előrehaladott kora miatt nincs abban az állapot­ban, hogy tevékenyen részt vegyen az ügyek vitelében. Egyébként is egyetlen tagja van a Kúriának, Ot­­taviani bíboros, a Szent Officium tit­kárhelyettese, aki nem töltötte még be 70-ik évét, öt bíboros túlhaladta a 80-ik évet,­­ pedig, Verde bíbo­ros a 93-ik évében jár. Tréfásan szokták mondogatni a Vatikánban; a Szent Kollégium doyenje, a fran­cia Tisserant bíboros, a­ki 73 éves, útban van ahhoz, hogy a Kúria »benjaminja« legyen. Ezzel kapcso­latban meg kell azonban jegyez­nünk, hogy a bíboros­ testület doyenje nem az életikorban vagy a kinevezés rendjében legidősebb bí­boros, hanem a mindenkori ostlai püspök. Piazza bíboros nemrégiben bekö­vetkezett halála csak bonyolította a Kúria vázolt nehézségeit. Piazza bíborosnak, mint a konzisztoriális kongregáció titkárának volt a fel­adata, hogy előterjesztést tegyen a pápának a püspökök kinevezésére, ellenőrizze a püspökök tevékenysé­gét, továbbá hogy átvegye és véle­­ményezze azokat a jelentéseket, amelyeket minden ordinárius köte­les időnként a Szentszékhez­­benyúj­tani. A lourdesi centenárium emlékére? A különböző gyakorlati okok mel­lett, amelyek a Szent Kollégium létszámbeli megerősítését­ sürgetik, hivatkoznak egy érzelmi okra is. Ez pedig az, hogy az idén ünnepeljük a lourdesi jelenések századik évfordu­lóját. A Szentatya, mint ismeretes, áhítatos hódolója a lourdesi Szűz­­anyának. Amikor magányos napi sétáját végzi a vatikáni kertekben, soha nem mulasztja el, hogy fel ne keresse a lourdesi barlang odaépített mását. Azt hiszik tehát, hogy a Szentatya valami különös ünnepség­gel is szeretné emlékezetessé tenni az évfordulót. Arról nemigen lehet szó, hogy ő maga is Lourdesba za­rándokoljon. Azt azonban nem tart­ják kizártnak, hogy a Szentatya ép­pen a konzisztóriumm­al vezeti majd be a centenáris ünnepségeket, utána pedig felkéri az új bíborosokat, hogy együttesen boruljanak a lour­­desi Szent Szűz lábához. S ugyanakkor számítanak még va­lamire. Nem kisebb dologra, mint arra, hogy a Szentatya a lourdesi centenáriumhoz fűzi hozzá a bíbo­ros­ testvér régóta rebesgetett re­formját. Ez a reform a többi között 90-re vagy 100-ra emelné a bíboro­sok számát. (Lapzárta után kaptuk a hírt, hogy XII. Pius pápa a konzisztoriál­isi kongregáció titkárjává — a nem­­rég elhunyt Piazza helyébe — Mar­­cello Mimmi nápolyi bíboros-érseket nevezte ki.) ’

Next