Új Ember, 1965 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1965-02-14 / 7. szám

filszplnzzel bérmentesítve Bp. 72. sz. postahivatalnál Ára: 1 forint Jótékonyság és­­ felebaráti szeretet Hajlamosak vagyunk össze­téveszteni a jótékonykodást a felebaráti szeretettel, holott a kettő, bár nem ellentétes, nem is azonos cselekedet. A jótékonykodás lényegesen felületesebb megnyilatkozá­sunk, s személyiségünket tá­volról sem érinti oly alapve­tően, mint a felebaráti szere­tet. A jótékonykodás némileg a tüneti kezelésre emlékeztet; a felebaráti szeretet mindig gyökeres: alapjaiban érinti azt, aki így cselekszik, s azt is, akit így szeretnek. A jótékony­ság: adakozás. A felebaráti szeretetben én magamat adom. A jótékonyság viszonzása: a hála. A felebaráti szeretet el­lenértékéül: a másik embert kapom cserébe. A jótékonyság mindig „bizonyos keretek kö­zött mozog”. A felebaráti sze­retet: egyesülés, két ember csodálatos és páratlan egysé­ge, eltűnése és fölszabadulása Istenben és egymásban. A jótékonykodás átváltható és átvállalható, jól működő tár­sadalomban érvényét is veszt­heti az egyén számára, s át­változhat tapintattá és figyel­mességgé. A jótékonykodás formája messzemenően elhal­ványulhat, vagy akár el is tűn­het életünkből, ha a külső kö­rülmények úgy alakulnak. A felebaráti szeretet soha. A felebaráti szeretet lénye­ge ugyanis nem függ az em­ber külső körülményeitől. Leg­bensőségesebb cselekedetünk, mely mindig személytől sze­mélyhez szóló. Nem kisegít, hanem meg­segít. Mindig meg­van a kellő éleslátása, hogy fölismerje a másik baját, s ereje, hogy tettét végre is hajt­sa. Épp ezért — ahogy azt Simone Weil gyönyörűen ki­fejti — az igazi felebaráti sze­retet elől nem lehet kitérni. A jótékonykodás és a fele­baráti szeretet egybemosása súlyos veszélyt is rejt: egész keresztény korszakokat szok­tathat le — csereáruként ke­zelve — a tulajdonképp egye­dül fontosról, a felebaráti sze­­retetről. A kizárólagos jóté­konykodás légkörében viszont az emberi összetartozás mé­lyebb tudata, s az emberi kapcsolatok menthetetlenül el­sorvadnak és kihűlnek. A fele­baráti szeretetnek a szerepe közöttünk ugyanis nemcsak a cselekedet, a megsegítés egy­maga, hanem ami ennél talán még fontosabb: magának az emberi kapcsolatoknak élesz­tése, elmélyítése, táplálása. A felebaráti szeretet: ember és ember viszonyának legélőbb formája. Egyetlen kiút önma­gamból és bejárat a másik em­berbe, semmivel sem pótolha­tó személyes ügyünk. Aki igazán szeret, az csele­kedete közben egyedül a má­sikat látja, azt, akit szeret, egyedül azt, akit meg kell se­gítenie. Teljes személyiségünk­kel belefeledkezünk a másik bajába, ahogy az is egész sze­mélyiségét átengedi e totális személyiségcserének. A feleba­ráti szeretet öntudatlan és né­ma marad. A felebaráti szere­­tetet mindig jellemzi a szabad­ság isteni megtapasztalása. Jutalom várásának se lehet benne helye. Az igazi feleba­ráti szeretetnek saját magam, a másik ember, maga Isten ott helyben a rögtöni jutalma. A valódi felebaráti szeretet a gyermeki ártatlanság állapotá­ba helyez vissza. Hozzá ará­­nyítva a jótékonykodás a nagy evangéliumi erénynek csak fel­színe, s míg e felszín akár el is tűnhet, mélysége egyre sür­getőbb és nélkülözhetetlenebb. Pilinszky János Hatvanadvasárnap — a Szentírás vasárnapja A Magyar Püspöki Kar közös pásztorlevele A Magyar Püpöki Kar már régebben elhatározta, hogy az egyházi év hatvanadvasárnap­­ját — amely egész liturgiájá­ban az Isten Igéjének van szentelve — a Szentírás tisz­teletének ápolására rendeli. A II. Vatikáni Zsinatnak Egy­házunk megújhodását munkáló szándéka tette időszerűvé, hogy ne csak a lelkipásztorok, de a hívek is a szentírás rend­szeres olvasásával jussanak közelebb ehhez a nagy szán­dékhoz. A Magyar Püspöki Kar ja­nuár 25-én közös főpásztori körlevelet bocsátott ki, mely arról rendelkezik, hogy hatva­­nadvasárnapon minden temp­lomban a pap processzióval hozza a templomba a Szent­írást és ünnepélyesen elhelye­zi az egyik oltáron. Ez a litur­gikus cselekmény — hasonlóan a zsinati gyűléseken szokásos mozzanathoz, amikoris a szent­mise után processzióban hoz­zák a Szent Péter bazilikán keresztül az evangéliumos könyvet és helyezik a zsinati oltárra — minden egyszerűsé­ge mellett is mélyen kifejezi azt, hogy a zsinat az evangé­lium igazságával, világosságá­val és erejével akarja az anya­­szentegyház megújhodását vég­rehajtani. „A Szentírásban az Isten szól hozzánk — hangsúlyozza a kö­zös főpásztori körlevél. — Is­teni és emberi vonásai vannak a Szentírásnak. Miként az Úr Jézusban valóságos Isten és valóságos ember van, úgy a Szentírásban is az Isten igéje az emberi szavaknak testében jelenik meg. Az anyaszentegy­­házat pedig azzal a küldetés­sel ruházza fel Krisztus, hogy ebből az igéből éljen és ennek az igének erejével tartsa egy­ben a híveket, akik hallgatják Isten igéit és megőrzik azt. A Szentírás nem állhat meg az anyaszentegyház nélkül. Az anyaszentegyház magáénak tartja a Szentírást, de hirdeti, hogy egyedül nem elégséges, hanem az egyház élő hagyo­mányaiban lesz a mi számunk­ra az Isten élő igéje, amely bennünket megújhodott egy­ségbe foglal. Azt azonban hangsúlyozot­tan kell hirdetnünk, hogy az anyaszentegyház tanításának a Szentírás és a szenthagyo­mány a lelke. És amikor a Szentírás olvasására akarunk buzdítani benneteket, akkor rá kell mutatnunk, hogy az Isten igéjének kegyelemközlő ereje van.” A továbbiakban a közös fő­pásztori körlevél arra mutat rá, hogy a hivő ember egyéni életében milyen fontos szerepe van a szentírásnak Isten meg­ismerését illetően: „A katekizmusnak minden értékes tanítását páratlan nagy távlatokban, gazdagságban fogjuk látni, ha a Szentírás­nak, az evangéliumoknak vi­lágosságában jobban és köze­lebbről megismerjük azokat. Mindenekelőtt a jó Istent, a mennyei Atyát ismerjük meg az Úr Jézusban. Nem kizáró­lag rideg és kötelező vallo­mással, hogy hiszem, de meleg szeretettel, a­hogy enyém az Is­ten és én az övé vagyok. Az élethivatás teljesítésében Krisztus élete és az apostolok levelei mennyei megvilágosí­­tást és erőt adnak, hogy köte­lességeinket teljes odaadással, szeretettel végezzük. Akkor majd meg fogjuk érteni azt is, hogy az a munka, amelyet Krisztussal egyesülve vége­zünk, mennyire dicsőíti az Is­tent és boldogítja az embert. Az emberi közösségben való életünkben mennyi eligazítást, világosságot és áldozatrakész erőt nyújt az evangélium ol­vasása. Az a világosság, az a dolgozó erő, amelyet kisugá­roz magából azoknak, akik hittel olvassák, a közösségi életnek nemcsak nehézségein segít át, de boldoggá és békés­sé tudja azt tenni. A családi élet közösségében mennyi megpróbáltatást, ne­hézséget oldana meg, ha az Írás szelleme élne a család­ban. Az táplálná állandóan a szeretetet, hogy ki ne aludjon, a türelmet, hogy egymás ter­hét viseljék, a megértést, hogy mások lelkiállapotába bele tudjunk lelkileg helyezkedni, az erőt, hogy a hűség egymás­hoz és a családhoz megmarad­jon. Mindennek azonban az a fel­tétele és követelménye, amit Szent Pál a tesszalonikiakhoz intézett levelében mond: befo­gadni az Isten igéjét... befo­gadni élő hittel!” A körlevél befejező részében a Magyar Püspöki Kar kéri a papságot és a híveket, hogy pásztor és nyáj fogjanak ösz­­sze az írás szolgálatára. Azt tanácsolják főpásztoraink: ál­lítsuk be életünk napirendjé­be a Szentírás 10—15 perces napi olvasását és használjuk fel az első szentáldozások és bérmálások alkalmait is arra, hogy gyermekeinket a Szent­írással megajándékozzuk. Végül a közös főpásztori kör­levél ismerteti a hatvanadva­ dl­ya írta: Bitter Lajos Szép volt és hamvas, akár a neve. Haja szénfekete csigák­ba göndörödött, bőre márvány­ként vakított, szeme mélyké­ken csillant, már majdnem lilásan. Én csak Árvácskának becéztem magamban, volt rá okom. Szülei vidéken éltek s nem sokkal a német megszál­lás után elhurcolták őket. Ibo­lya magára maradt, egy szál egyedül. Tette a dolgát gyor­san, ügyesen, csak a szeme sarka ragyogott gyanúsan. Okos lány volt, tudta, hogy a vendég­ hölgyek, akiknek fri­zura-költeményeket varázsolt ügyes ujjaival, nem szeretik a pityergős fodrászlányokat. Anyámhoz is járt, így ismer­tem meg. Nálunk felmelege­dett, őszinte volt, feltárta kis élete minden apró titkát. Azt, hogy érettségizett, hogy orvos szeretett volna lenni s azt is, hogy árvaságra jutott, nem számíthat senkire, nincs aki gyámolítsa. Édesapám meg­szánta, lakást is szerzett neki. Ott húzódott meg mindaddig, amíg a nyilasok le nem csap­tak rá s el nem hurcolták őt is. Nekem nagyot­ tetszett s meg is szerettem csaknem az első látásra. A vallomást azon­ban torkomra fojtotta helyze­te. Ránk volt utalva, nem ho­zakodhattam elő érzelmeim­mel akkor, amikor csak igen nehezen utasíthatott volna vissza. Csak a tekintetemnek nem tudtam parancsolni, csu­pán a pillantásom volt őszinte hódolat, bók, vallomás. Észre is vette, hiszen lehetetlenség volt észre nem venni — val­lotta később. Az ostrom rémségei, az ál­landó életveszély lassanként letompították bennem a döb­bent fájdalmat: árvácska nincs többé. A gyászt én is magam­ba fojtottam, hiszen alig volt körülöttem valaki, akinek ne lett volna siratni valója. Sze­rencsére akadtak nálam gyen­gébbek is, és így maradt erőm arra, hogy vigasztalni tudjak. A várva-várt felszabadulásnak azonban nem sokáig örvend­hettem, súlyosan megbeteged­tem. Sokáig feküdtem — kö­zelebb a sírhoz, mint az élet­hez — s tán még hosszasab­ban lábadoztam. Valami hiány­zott a teljes gyógyuláshoz. Nem gyógyszer, nem is táp­lálék, hiszen szüleim az ak­kori körülményekhez képest megtettek mindent, még a le­hetetlent is. A fásultságot, az átélt borzalmak rám pikkelye­sedett emlékét nem tudtam levedleni. A természet azonban nem sokat törődött a háborúval. A nyár aranya végigömlött a sú­lyosan sebesült város felett, a megmaradt fák kibontották lombsátorukat s a romok kö­zött felzöldelt a fű, a gyom. A félig leszakadt függőfolyo­són álltam s kesernyés mo­sollyal nézegettem a makacsul erőlködő életet. Valaki mögém lopakodott s befogta szemem. Ismeretlen, puha női kéz volt. Hirtelen megfordultam, majd elállt a szívverésem. Árvács­ka mandulavágású szeme ra­gyogott rám, még a harmat­­csepp sem hiányzott a sarká­ból. Nyakamba ugrott, meg­csókolt s mindkettőnkből ki­tört az oly sokáig visszafoj­tott, hangos zokogás. Elengedte nyakamat s hát­ralépett, mintha valaki elrán­totta volna. Feltürte blúza ujját s elém tartotta hófehér felső karját. — Ide nézz! Tetoválás éktelenkedett rajta, a KZ lágerek letörölhetetlen bélyege, egy sokjegyű szám. — Ez voltam Bergen-Belsen­­ben. Ez a szám. S hogy elcsú­fítottak! Lekapta kackiásan megkö­tött, tarka fejkendőjét. Gyö­nyörű, hullámos fürtjei he­lyén a kefeszőrnél valamivel hosszabb, kócos pamut feketél­­lett — olyasmi, mint a ma di­vatos női hajviselet. Akkor még szokatlan volt s ő szé­­gyellte. Pedig csinos volt így is, több, vonzóan érdekes. Mondtam is neki, de csak ne­hezen hitte. Persze, hamarosan meggyó­gyultam. Lemerészkedtem az utcára s aztán messzebbre is. Együtt jártuk a várost, ismer­kedtünk szörnyű sebeivel, me­lyek mindkettőnk számára fáj­dalmas újdonságot jelentettek. Rövid időre mégis boldogok voltunk, örültünk egymásnak, annak, hogy mindketten túlél­tük a vérzivatart, hogy leg­alább a legkínzóbb gyásztól megkímélt bennünket a sors. Mert ez a boldogság egyre in­kább csupán azt jelentette: Árvácska megváltozott. Lehet, hogy Bergen-Belsen okozta ezt, ám az is lehet, hogy csak visz­­szavedlett Ibolyává, azzá, akit én soha nem ismertem. Valami erőszakos nyugtalan­ság hajtotta, valami ismeret­len elhatározás. Ügyeskedett velem, akár annak idején a nők frizurájával. Formálni akart, a maga elképzeléseihez idomítani lelkemet. A borzal­mas látványból, a rengeteg gyászból, a ránkszakadt gon­dokból, bajokból a reményte­lenséget fésülte elő mindig és mindenütt. — Hullaszagé ez a város — mondogatta — itt nem lehet élni! Nyugtalansága lassanként rámragadt, ám egyben gyanú­mat is felkeltette: vajon mit akarhat? Végre színt vallott Egy csodaszép, szikrázóan tiszta nyári délutánon. Lenn ültünk a rakpart repesz-csor­­bította kövein. Az Erzsébet-híd aléltan csüggő, rozsdás láncait surrogva mosta a Duna, szem­ben, oldalt, a romos vár ku­polája vigyorgott, mint egy be­tört koponya. A látvány maga volt a képbe sűrített remény­telenség. Megfogta kezem, sze­mét tekintetembe horgasztotta s lassan, tagoltan beszélni kez­dett, mintegy hipnotizálva. Ma is emlékszem minden szavára. — Mihez akarsz itt kezdeni? Mikor lesz itt élet? Talán öt­ven év múlva, vagy tán soha! Értsd meg, el kell innen men­nünk. Amíg nem késő! Nekem itt — s a szót jól megnyomta — nincs kívüled senkim. .. Tangerben él egy nagybátyám, ő is magányos ember, szívesen lát mindkettőnket... az öre­geidet is. Gazdag ember, szál­lítmányozási vállalata van, mi lennénk az örökösei... Igen, már írtam neki s válaszolt is. Már csak tőled függ, hogy mi­kor indulunk. Csend volt s bennem is döb­bent némaság. Csak a Duna surrogott tovább fájdalmasan, mint szűnni nem akaró, csilla­píthatatlan zokogás. Péntek volt, délután három óra s a csendet megtörte a harangok zúgása. Megráztam a fejem s felálltam. Némán lépkedtünk egymás mellett, csaknem el­lenségesen. Irt Prágából és Tangerből is. Mindkét levele tele volt kö­nyörgő vágyakozással. Nehéz, nagyon nehéz volt maradni. Egy év múlva újra írt, rövi­den, tárgyilagosan tudatta: férjhez ment. Igen, ennyivel tartozott nekem Húsz év múltán újra arra jártam, ahol vele voltam azon a délutánon. Köd ült a Duna felett, Buda alig látszott. Eszembe ötlött, mi lett volna, ha akkor másként határozok. Igen, valószínűleg könnyebb lenne a sorom. Sok mindent elkerülhettem volna: gondot, szenvedést, csalódást. Gazdag ember lehetnék! S most, ahe­lyett, hogy Budát nézem a kö­dön át, szikrázó napsütésben bámulhatnám Gibraltárt, s sziklákat, balról az Atlanti­óceánt, jobbról a Földközi-ten­gert. A keskeny folyam he­lyett a végtelen víztükröt. S a kikötőt, a rengeteg hajót, a nyüzsgést. Talán magaménak mondhatnék pár raktár­épüle­tet s esetleg egy vagy két ki­sebb hajót is ... És a többi. Az természetesen másé volna — idegeneké. Olyanoké, akik­hez semmi közöm, akiket nem is ismerek. A köd hirtelen felszakadt, mintha egy színpad függönye vált volna ketté. Az új Erzsé­bet-híd könnyed ezüstíve csil­logó glóriát emelt a Duna fölé ... Itt vagyok Budapesten, itt maradtam szegényen s bi­zony egykori reményeim sem váltak valóra. Nincsenek tár­házaim, de még egy csónakom sincs. És mégis! Ez az új híd, szemben a Vár újjászületett kupolája, a sárga villamosok, a kék autóbuszok nem az ide­geneké, van közöm hozzájuk, egy kicsit az enyémek is. Nem lehet a világnak olyan zuga, ahol ne róluk álmodnék. Mennyire, milyen fájdalmasan hiányoztak azon a délutánon. Nélkülük talán gazdag lehet­nék, de boldog soha, sehol Ibolya, én azt hiszem, ne­kem volt igazam.­ ­ # Katolikus hetilap 1965. február 14. XXI. évfolyam, 7 szám­ sárnapi szertartás rendjét, mellyel az evangéliumos könyv egy díszes példányát a pap a templom egyik oltárára helye­zi. Az evangéliumos könyv égő gyertyák között a délutáni vagy esti ájtatosságig az oltá­ron marad. Napközben pedig a Szentírás oltáránál szent­­írásolvasást és magyarázatot, valamint ájtatosságokat tarta­nak. Imádság a Szentlélek Istenhez (Hatvanadvasárnapon a Szentírás oltárra helyezése alkalmából) Elevenítő Szentlélek Úristen! Te az Atyától és Fiútól szár­mazol és mi az Atyával és fiúval együtt hittel és szere­tettel imádunk és dicsőítünk. Dicsőítünk azért, mert nem hagytál bennünket némaság­ban, hanem „többféleképpen és különböző módon szóltál a próféták útján az atyákhoz és a végső korszakban pedig a Fiú által hozzánk”. „Hálásan köszönjük, hogy Isten szent emberei által” írásba foglal­tattad az Igét és nekünk fel­becsülhetetlen ajándékot ad­tál: a Szentírás könyveit. Hisszük, hogy a Szentírás, a Szenthagyományokkal együtt apostoli hitünk forrása. Róla mondja Szent Pál apostol, hogy „hasznos a tanításra, az intésre, a feddésre, az igazság­ban való oktatásra, hogy az Isten embere tökéletes és min­den jócselekedetre kész le­gyen”. Jámbor őseink példá­jára szentnek tartjuk a Biblia könyveit, őrizni akarjuk, ol­vasni és szerintük élni. De azt is tudjuk, hogy a Szentírás őrzésére s magyarázására Anyaszentegyházunk tanítói hivatala illetékes a Krisztus­tól kapott parancs értelmé­ben. És ennek a szent hiva­talnak feje és legfőbb képvi­selője Szent Péter és az ő utódja, a pápa. Igazságnak Lelke: jöjj el, vezess minket minden igaz­ Ságban és segíts meg minden keresztényt, hogy egyek le­gyünk Krisztusban, miként azt ő nemcsak a Jó Pásztor pél­dabeszédében, hanem utolsó­­vacsorai főpapi imájában oly bensőségesen kérte a mennyei Atyától. Szentlélek Úristen! Te Szent Pál apostol által azt szented, hogy „Isten szava eleven, át­ható és élesebb minden két­élű kardnál, behatol és szét­választ lelket, meg szellemet, ízet és velőt, ítél a szív gon­dolatairól és érzületeiről”. De azt is boldogan tudjuk, hogy ha hittel fogadjuk be az Isten igéjét, az kegyelemmel dolgo­zik lelkünkben, ha mi is em­beri jóakaratunkkal egyesü­lünk a kegyelemmel. Add meg nekünk Szentlélek Úris­ten, hogy a Szentírás olvasása hitünket erősítse, lelkünkben Krisztus arca megvilágosodjék és ennek az arcnak a fényé­ben ráeszméljünk gyarlósá­gainkra, bűneinkre, melyek bennünk elrontják a krisztusi hasonlóságot. Segíts minket Szentlélek Úristen hét ajándékoddal, hogy a Szentírás olvasása ál­tal egymás szeretetére és be­csületes munkás életre eljus­sunk és így egykor fátyol nél­kül láthassuk majd a Krisz­tus-arcot az örökkévalóságban! Ámen!

Next