Új Ember, 1965 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1965-01-10 / 2. szám

Kénapénnadl bérmentesítve Bp. 72. és­ postahivatalnál Ára: 1 forint f­oy­vtár ( E 0 B X) nőnie® tér 13. * Történelmi fordulat alvilág” keresztény értékelésében Írta: Mihelics Vid Bármilyen nagy érdeklődés előzte meg mindenütt „Az egy­ház a mai világban’’ c.­sehé­­mát, a legfőbb mozzanat, ami ott Rómában örömet és meg­elégedést keltett, az a tény volt, hogy a zsinat elfogadta tárgyalási alapul. Egyébként már a zsinati­sta is hamar beigazolta azt a sajtókonferen­ciákon kialakult nézetet, hogy „kő kövön nem marad meg” a benyújtott szövegben. Két­ségtelenné vált viszont, hogy a zsinati atyák túlnyomó több­sége meg akar és meg is fog nyilatkozni azokról a kérdé­sekről, amelyeket életfontossá­­gúaknak­­ tekinthetünk a mo­dern ember számára. A „világ“ négy értelme Ahhoz, hogy az egyház ki­fejthesse viszonyát a mai vi­lághoz, mindenekelőtt a saját mivoltát és rendeltetését kel­lett meghatároznia. Az egy­házról szóló konstitúció ered­ményes megszövegezése tehát ebből a szempontból is az első és legszükségesebb lépést je­lentette. Minden további vizs­gálódás sikere azonban éssze­rűen annak az alapvető kér­désnek tisztázásán múlik, hogy mit értsen „világon” és ho­gyan értékelje azt a keresz­tény gondolkodás. Kérdés, amelynek megválaszolásával a schema eddigi szerkesztői adó­sok maradtak. Pedig hogy mennyire halaszthatatlan fel­adat ez, meggyőzően világi­ A teremtés Isten egyik való­ra vált gondolata, ugyanakkor azonban feladat is az ember számára. Nem csupán csodál­kozva csodálni való valami, hanem Istentől elhangzott fel­hívás is a rajta való munkál­kodásra és befejezésre A ke­resztény értelmiség eleinte csak vonakodva fogott hozzá ehhez a feladathoz, mert túl­­sokáig rabja volt a görög—ró­mai felfogásnak, amely szerint az anyag valami szellemtelent jelent, amiről a szellem tudó­sít, de aminek megdolgozása a rabszolgák ügye, míg a szabad ember csak a szemlélődésnek és gondolkodásnak szentelheti magát. Kétségkívül beleját­szott ebbe a magatartásba az a kedvezőtlen ítélet is, ame­lyet az ószövetség első oldalai tartalmaznak a világ formálá­sáról. Kain egyik fia az első városalapító, s egészen a bá­beli torony építéséig a környe­zet minden ilyen alakításához az emberi gőg és az Istentől való függetlenedés bélyege ra­gad. A világ tulajdonképpeni he­lyes keresztény felfogása így valójában csak fokozatosan és részben a kereszténységen kí­vül tört utat magának — álla­pítja meg Ratzinger. Az egy­ház feladata most, hogy azt a magatartást, amely voltakép­pen a saját világszemléletéből következik, minden vonatko­zásban magáévá tegye. Ha az­után a „világ” harmadik értel­mét vesszük, akkor még nyil­vánvalóbb, hogy ez a világ nem választható el az ember­től, a keresztény hivőtől és az egyháztól sem. Soha nem lehet az, ami „keresztény”, egyben is,világon kívüli” is. S ebből a következően a keresztény em­­­­berre is vonatkozik az ember tetta meg sajtókonferenciákon két olyan kiváló teológus szak­értő, mint Ratzinger és Schil­­lebeeckx professzor. Ratzinger szerint a „világ” szónak a keresztény gondolko­dás négyféle értelmet adhat. Érthetjük rajta az adott min­­denséget, a kozmoszt, a terem­tést, amelyben az ember él, vagyis az emberen kívüli való­ságot. Amivel azonban tényleg találkozunk, nem az elénk adott, hanem az emberi erővel már alakított valóság. A „vi­lág” egy harmadik értelme kö­vetkezik, mihelyt a civilizáció­val formált környezetbe a rá­ható embert is bevonjuk. Ek­kor úgy jelenik meg előttünk az, amit „világnak” mondunk, mint a valóság alakításához kapcsolódó emberi magatartá­sok, szövevénye. Végül a „vi­lág” leszűkített értelemben úgy is felfogható, mint az em­ber vallásellenes magatartási formáinak megjelenése. Ebben a negyedik értelem­ben, ahogyan a szentírás is sű­rűn használja a szót, a „világ” egy negatív hatalom, amellyel csak Krisztus keresztje által, a kereszthez való menekülés út­ján küzdhetünk meg. Ez a „világ" természetesen nem­csak a keresztényeken kívül, de őbennük magukban is léte­zik. Amennyire helytálló azon­ban a teológiában ez a szem­lélet — szögezi le Ratzinger —, annyira nem jellemezheti a keresztény ember egész maga­tartását a teremtett és alakí­tott valóság irányában, „történetisége”. Akkor is te­hát, amikor az egyház és a vi­lág viszonyáról beszélünk, a mai világot kell szem előtt tartanunk s nem a régebbie­ket. Ezt a mai világot két döntő tapasztalás jellemzi, eltérően a korábbiaktól. Egyik ennek a világnak egysége és „világias­sága”. Ez a tapasztalás Ame­rika felfedezésével kezdődött, hiszen előtte Dante az óceá­non túlra tette a tisztítótüzet. A földi térségek mítosztalaní­­tása után következett az egész kozmosz mítosztalanítása, majd az időben lefolyó emberi történeté. Másik tapasztalás az, amelyik a világ „csinálha­­tóságát” mutatja. Ebből ered a fizikai munka és a technika más értékelése is: már nem tehernek, a szellemi tevékeny­ségtől való kártékony elvonás­nak érezzük. A világ lehetsé­ges humanizálása lebeg cél­ként előttünk. Amit régebben az aszkéták semmire sem jó „kíváncsiságnak” neveztek — még Bonaventura is azt mond­ta a természettudományról, hogy megtanít a világ méré­sére, de elfeledteti önmagunk mérését —, az ma az embere­ket összekapcsoló gyakorlati közösség-alakítássá válik. Míg régebben a cselekvő szeretet, a jótékonyság abból merítette igazolását, hogy a világ mind­örökre boldogtalan marad, a mai ember igazságosságot kö­vetel és a maga világformálá­sában egyetemes szeretet-kö­­vetelményeket valósít meg. Kérdés mindezek után, hogy bármennyire időkön túli, tehát „eszkatológikus” reményekben horgonyoz a kereszténység, el­fogadhatják-e tagjai azt a me­rev kettősséget, amelyben az elődök látták az egyházat és a világot? Vajon a keresztény hívők magukba zárkózhat­nak-e, megfuthatnak-e a földi felelősségek elől, amelyek fe­szültségben tartják az emberi­ség életét? Nem és nem — je­lenhette ki Schillebeeckx. A nagy fordulat a saját oldalun­kon éppen az, hogy a keresz­tény hívők körében ma már mindenütt egyre élesebb a re­akció egy olyan vallásosság el­len, amely idegen akarna ma­radni a világtól. A múltban az történt, hogy a kereszténységet úgy élték a legjobbjai, mint az ember föl­di élete mellett és fölött álló külön realitást. S ezzel a ma­gatartásukkal azt a benyomást is kelthették, hogy a keresz­ténység egy­fajta ideológiai rendszer, amelyben szó van engesztelésről és megváltásról, keresztről és feltámadásról, de ennek semmi szerves kapcso­lata a konkrét és folyvást vál­tozó valósággal. S az igazság az, hogy a hivő keresztények s maga az­ egyház is sokszor nem tanúsították azt az érdek­lődést a földi és profán élet problematikája iránt, mint azok, akik nem hívőnek val­lották magukat, de az emberi­ség javára cselekedtek. Nem szakrális, de szent Talán lehangolóan hat ez némelyekre — fűzte hozzá az előadó —, ugyanakkor azon­ban megerősíti és megeleve­níti Krisztus megtestesülésé­nek azt a nagy tanítását, hogy az egész emberi valóság hor­dozója lehet az isteni kegye­lemnek és beiktatható a hittel teljes életbe. Nekünk, keresz­tényeknek, el kell fogadnunk az emberi történetet és egész földi életünket, mint Isten sze­­retetébe rejtett és burkolt va­lóságot. Nem szabad tehát a világot egy nyugvó, statikus valóságnak látni A világot azért kapta az ember, hogy olyan lakóhelyet alkosson be­lőle, amely méltó az emberhez. Az ember az a lény, aki hu­manizálva a világot, önmagát humanizálja. S ez a konkrét és történeti lény az, akit szeret az Isten. Az üdvösség tervé­ben a konkrét világ egy benn­­rejlő kereszténység, nem szak­rális, de szent és megszentelt kifejezése az emberek közössé­gének az élő Istennel. Az egy­ház viszont, mint az üdvösség intézménye, ugyanennek a va­lóságnak közvetlenül szakrális kifejezése. Hogy mindez telje­sen közérthetővé váljék, Schil­lebeeckx ezt a példát hozta fel: adott körülmények között egy földreform lehet épp olyan sürgős és nyomós az üdvösség szempontjából, mint az evan­gélium hirdetése. Ami „keresztény“, nem lehet „világon kívüli“ ! Tokió új székesegyháza Tatsuo Dei bíboros, tokiói érsek kezdeményezésére új székesegyházat emeltek a ja­pán fővárosban. A székesegy­ház építésében a japán katoli­kusokat hatalmas összeggel tá­mogatta Frings bíboros, kölni érsek, a kölni egyházmegye papsága és hívő közössége. A japán stílusban készült ke­resztalakú templomot most szentelték fel a Szeplőtelenül Fogantatott Szent Szűz tiszte­letére. A felszentelés alkal­mából a Szentatya külön le­vélben tolmácsolta örömét. Kifejtette, különös örömére szolgál, hogy a templomot ja­pán stílusban építették fel. Az új székesegyház számára egy művészi kivitelű arany­kelyhet is ajándékozott. A FÜLÖP-SZIGETI EGYHÁZ NÉGYSZÁZ ÉVES Az idén négyszáz esztende­je, hogy a kereszténység meg­jelent a Fülöp-szigeteken. Az évfordulóról nagyszabású ün­nepségekkel emlékeznek meg a szigetországban. A köztársa­sági elnök minap sajtókonfe­renciát tartott s azon bejelen­tette, hogy kormánya és or­szága nevében azzal a kéréssel fordult VI. Pál pápához, hogy az évfordulós ünnepségek al­kalmával tisztelje meg látoga­tásával az országot. Afrikai liturgia A francia—afrikai kulturális kapcsolatok intézetében leg­utóbb Ndango kameruni püs­pök tartott előadást „Afrika a zsinaton” címmel. Előadásának jelentős részében arról szólott, hogyan kívánja az afrikai püs­pöki kar a liturgiát minél kö­zelebb vinni az afrikai ember gondolkozásához és érzésvilá­gához. A püspök kijelentette: az afrikai nemzeti és törzsi nyelveiknek fokozatosan na­gyobb helyet biztosítanak a szertartásokban, különösen a szentmisében. Ezen kívül amennyire csak lehet, az afri­kai dalok, énekek nyelvén, ezek kifejezési eszközeivel közvetítik a néger hivő felé az egyház ősi imádságainak, énekeinek, himnuszainak mon­danivalóját. vegkörnyek Irta: Voynich Iván Az ablakon keresztül mesz­­szire nézett, de a távolság megcsalta a szemét Minden erejét összeszedte, le akarta győzni az áttetszhetetlennek tűnő szürke homályt. Végül megadta magát, hátrah­any át­lőtt és hányt szemekkel várt tovább. Mégegyszer — ki tud­ja hányadszor — átszámolta: másfél hete adta fel a levelet, meg kellett kapniok. A szél távoli motorzajt ka­pott fel és új reményt sodort felé. Jönnek, ők jönnek! A kavicsos út élesen csikor­­dult a gumikerekek alatt. Lá­dákat raktak ki, az ellátmányt hozták, a szanatórium ellát­mányát a vasútállomásról. A ládák zaja rémületet keltett benne, a csalódás rémületét... — Jobban van, nénikém? Felnyitotta szemét. A ho­mályból lassan képek rajzo­lódtak elé. Fehér köpenye­ket látott maga körül. Min­denki mosolygott rá. Furcsá­nak tűnt ez a szánakozó mo­soly. Ezek az emberek jók hozzá. Lassan bólintott. — Le kell feküdnie az ágy­ba! Ijedten villant a szeme. Nem akart elmozdulni az ablak melól. Hagyták, miért is ne hagyták volna, hiszen tudták, hogy vár. Fejét a szék támlájára haj­totta, s messzire nézett. ... A baba. A szőkehajú, nagyszemű baba. Hogy vá­gyott rá a könnyek miatt. Az ügyes boltos üvegkönnyeket biggyesztett a baba két szemé­be. Csodálatos volt. Hányszor képzelte, hogy magához szo­rít­ja s megvigasztalja a szőke­­hajú nagyszeműt. Hányszor kísértette álmában ez a szo­morúság. S hányszor ébredt igazi könnyekre a hamisakért. Talán mindennap leszökött a játékbolt elé, megkopogtatta a kirakat üvegjét. — Jövök, eljövök érted, te szőke hajú, nagyszemű, nem leszel egyedül — suttogta — nemsokára. Csak az édesanyja szégyen­lősen elfordított tekintete sej­tette vele halványan, hogy a szomorú baba nem lehet az övé. ... Ss a cipő! Hogy szégyell­­te. Akkor már csaknem nagy lány volt. A fal mellett csont meredten maga elé nézve. Félt, hogy leesik a lábáról és a tö­mítésül szolgáló széttaposott újságpapír nevetségessé teszi nyomorát. Tudta, hogy kine­vetik az osztályban. Ott állt lángoló arccal a katedra előtt Nem érezte a haragot, sem a bosszú vágyát. Nem, csak félt, megrettent akkor először, hogy egyedül maradt, szeretet nélkül... Felriadt. A bekötőút hajtása felől egy gépkocsi motorjának berregését hallotta. Ők jönnek! A motorzaj egyre halkult, a kavargó szél pedig foszlányok­ká tépte. ... Háború volt és éjszaka. Szirénák hangja mentette az embert az emberek elől. Órák óta ü­lt összekulcsolt kézzel a szék peremén. Meghalt a fér­je. Mi lesz? Eddig is eljárt délutánonként mosni, de ez a kereset kevés. Alig temette el a férjét, munkát vállalt egy közeli gyárban. Délutánonként to­vábbra is eljárt mosni, szom­baton és vasárnap éjjel egy vendéglőben .Hasogatott, tű­hetetlen leleményességgel csi­karta és osztotta be a pénzt. Aztán változtak az idők, s ez könnyebbé tette az ő sor­sát is. Fiait kitaníttatta be­csülettel. De egyszer köhögés­kor piros vér került a zseb­kendőre. Egy évi kezelés után azt mondták, hogy meggyó­gyult. Nem fertőző, nem fer­tőzhet meg senkit. Igen, vi­gyáznia kell, de ez nem baj. Milyen boldog volt Megölelt­heti az unokákat — Anyám, igazán beláthat­­­ja, gondos utókezelésre van szüksége. Hozzánk nem jöhet, meg azután a gyerekek. De elintéztük, pénzt is küldünk. Havonta leszaladunk kocsival. Beláthatja. Nagyszerű dolga lesz. Elintéztük. ...Valamiféle furcsa távoli zúgást hallott... Jó gyerekeik, minden hónapban elküldték a pénzt, száz forintot. Nem panaszolta, minek szo­­morítja őket, de nem tud itt élni, nem tud unokák és sze­retet nélkül létezni. . De most olyan gyenge, olyan egészen különösen gyenge. Hol késnek? Nem jönnek ta­lán? Pedig fontos lenne. Itt ez a pénz, kétezer forint. Mosoly­gott A száz forintokból két­ezret rakott félre. Megszokta már a gyűjtést... még a te­metésre is. ... A zúgás egyre erősebb lett. Jönnek, mind jönnek, az unokák is. Felnézett. A tár­gyalt eltorzult, álomszerű for­máit látta. Majd sötétség vet­te körül, olyan sötétség, ami nem ébreszt félelmet. A Va­laki valóban jött. Az édesany­ja. Szégyenlős mosollyal az ar­­cán közeledett feléje és kezé­ben messzire előrenyújtva tar­totta­ a szőkehajú, nagyszemű babát, két üveg könnyel a sze­mében. Katolikus hetilap 1965. január 10 XXI. évfolyam, 2 szám Újra állnak Varsó templomai A Slowo Powszechne, var­sói napilap a háború kitörésé­nek huszonötödik és a Lengyel Népköztársaság huszadik év­fordulójával kapcsolatban ösz­­szefoglalást közöl a varsói templomok háborús kárairól és újjáépítésük­ről. Ötvenegy templom hevert romokban Varsóban a felsza­badulás napján. Nyomban megalakították a varsói temp­lomok főegyházmegyei újjá­építési bizottságát s az egy­ház, az állam és a társada­lom összefogásával nekiláttak a megoldhatatlannak látszó feladatnak, templomaik hely­reállításának. A huszadik évfordulón négy kivételével újból álla­nak Varsó templomai. Négyet annyira leromboltak, hogy semmi módon nem lehetett azokat megmenteni. Az újjá­építési munkálatok közül első helyek Varsó székesegyházá­nak, a Keresztelő Szent Já­nosról elnevezett és XXIII. János pápa által bazilika rangra emelt ősi temp­lomnak a helyreállítását kell említeni. A háború után úgy járták be a világot a temp­lom romjairól készült felvé­telek, mint az elpusztított Varsó jelképek. A gótikus székesegyház falai ma újra állanak. Régi belső berende­zéséből, amit lehetett, meg­mentettek. Ilyen többek kö­zött Baryczki György egy­kori varsói patrícius Nürn­­bergből hozott remekművű feszülete. Helyreállították a templomban levő síremléke­ket is. A katedrális belső berendezésének teljes helyre­­állítása, a templom díszítése persze még hosszú éveket vesz igénybe. A varsói templomok újjá­építése során nem egyszer igen érdekes technikai és mű­vészeti megoldásokat alkal­maztak. Szellemesen oldották meg például a Szent Márton­­templom barokk berendezésé­nek modernizálását. A Szent Anna templomot különleges alapozási módszerrel óvták meg az összeomlástól, a Szűz Mária születése templomot pedig 22 méterrel tolták el helyéről. A lengyel hívek és papok nem csupán adományaikkal járultak hozzá a varsói temp­lomok újjáépítéséhez, hanem­ rengeteg társadalmi munká­val is. Az építészek közül, akik a varsói templomok res­taurálását irányították, ki­emelkedik Jan Zachwatowicz, a katedrális helyreállítója és Stanislaw Marzynski, számos templom újjáépítésének meg­­tervezője és kivitelezője. Ez Eucharisztikus Kongresszus emlékharangja A bombayi Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson tett látogatása emlékére ha­talmas harangot adományozott a Szentaga az indiai katoliku­soknak. A harang köpenyén a feltámadott Jézus, a Boldog­­ságos Szűz, Szent Péter és Pál apostolok, Xavért Szent Fe­renc és Szent Gonzalo García domborművű képe látható, alattuk pedig a következő fel­írás: „Megáldotta és ajándé­kozta VI. Pál pápa, hogy hang­ja számos éven át hirdesse a bombayi Nemzetközi Eucha­risztikus Kongresszus emlé­­két"

Next