Új Ember, 1967 (23. évfolyam, 1-53. szám)

1967-12-03 / 49. szám

KATOLIKUS SZEMMEL­ em könnyű feladat a fejlő­dő szellemet beavatni az élet létrejöttének, a születés­nek ismeretébe. Az ügyben máig sem szűnt meg a vita il­letékesek között. Az egyik rész azt az álláspontot vallja — keleten és nyugaton egyaránt — hogy a szülők legyenek »őszinték» gyermekeikhez, s egyre-másra jelennek meg az olyan könyvek, mint például K. Schweinitz angol pedagó­gus »Hogy jönnek a gyerme­kek a világra« című népsze­rűsítő írása, amely illusztrálva mutatja be kiskorú olvasóinak, hogyan szaporodnak a halak, madarak, négylábúak, s végül az ember. Kornel Csukovszkij, az is­mert szovjet ifjúsági író vi­szont a Szputnyik című lap­ban arról ír, hogy téves dolog túl korán felvilágosítani a gyermeket a születés kérdései­ről. S ez a »felvilágosítás», amely a­­kérdésnek csupán a biológiai részét tárja fel, tu­lajdonképp hazugság, mert nem magyarázza — nem is tudja — azt a tényezőt benne, ami az embert minden más lénytől megkülönbözteti: a szerelmet*". »Ha a gyermeknek nem mondunk el semmit ezekről az érzésekről, amelyek összessé­gét szerelemnek hívjuk — írja a szovjet író állásfoglalását is­mertető cikkében a jugoszlá­viai Magyar Szó s­orránál fogva vezetjük, becsapjuk és megrövidítjük őket. Mert ak­kor kirekesztjük világukból a halhatatlan szerelmeseket .... Azért úgy tartom, hogy az ős­régi gólyamese sokkal ártat­lanabb hazugság, mint a mo­dern »tudományos» magyará­zatok, amelyekkel a mai szü­lők traktálják a gyerme­keiket ...» De nem elég a felvilágosítás. Nevelni kell. S nem lehet fel­cserélni a kettőt. Először ne­velni kell: a családi élet szép­ségeinek tudatosítására, önfe­gyelemre, áldozatkészségre. Mert csak ezek birtokában ér­ti meg a születés és élet értel­mét és a szerelem szépségét és nagyságát. A Jehova tanúi szekta pré­dikátorával csinált inter­jút Rózsa László, és írása »Fél lábbal a földi világban« cím­mel jelent meg a Népszabad­ságban. A cikk hangja, sehol sem támadó vagy gúnyos, sem a bevett vallásokkal, sem pe­dig a főleg bibliaolvasással hitet gerjesztő szekta egyik vándorapostolával szemben. Megjegyzi róla :Bukovinai székely. A háború ostora űzte határokon át, míg idetalált a távoli Istensegíts faluból. Ci­pész. Ismerősei azt mondják, aranykezű mester volt. Egy bonyhádi szövetkezetben dol­gozott. Aztán tüdőasztmája miatt leszázalékolták. Most rokkantsági nyugdíjból él... vékony lábán ormótlan, sáros bakancs arról árulkodik, hogy gazdája aznap sokat gyalo­golt ...« örülünk ennek a hangnak, amely a lépten-nyomon bib­liából idéző emberről megál­lapítja, hogy »arcát az igazság boldog és megszállott birtok­lásának diadala önti el«. Ha tőlünk különböző meggyőző­désű emberek hitéről ítéletet mondunk, mindnyájunknak ezt a lojalitást kellene gya­korolnunk. De nekünk, katolikusoknak egyébként is tanúságos ez a beszámoló. Ha tőlünk távoli nézőpontból is, de fénycsóvát vet az ember bibliaolvasási szomjúságára. Igazolása ez is a zsinat ama törekvéseinek, hogy minél több ember for­gassa otthonában is a bibliát, a lélek, az emberség és a krisztusi igék kiapadhatatlan forrását. Iodalmi és művészeti anto­lógia: ez a »műfaja« a nyu­gati Dunántúl évente három­szor megjelenő, igen jól szer­kesztett, igen jó színvonalú közlönyének, az Életünk­nek. Ezek a tízéves kötetek megér­demelnék, hogy többen ismer­jék és olvassák őket; jól pél­dázzák, hogyan lehet valami »helyi» anélkül, hogy provin­ciális lenne, és hogyan lehet azt, ami témájánál fogva — a szó sajátos értelmében — »provinciális«, egyetemes ér­tékűvé tenni. Nemrégen megjelent idei második számában különös érdeklődéssel olvastuk Kantár Lajos tanulmányát: A könyv­tárügy kezdetei Szombathe­lyen. Alapos, és alaposan do­kumentált munka­ szolgál számunkra »szűkebb« tanul­sággal is. Mégpedig azzal, hogy bizonyára gyümölcsöző lenne, ha úgynevezett »egyhá­zi« könyvtárainkat nagyobb figyelemben részesítenénk, és anyagukat is, történetüket is, szerepüket is újra földolgoz­nánk, friss módszerekkel, friss szempontokkal, és az új társadalomtörténeti — művelő­déstörténeti kutatások ismere­tében. Kuntár Lajos a múlt század kiváló bibliográfusát, Szabó Károlyt idézi, megállapításait mind a püspöki könyvtárról, mind a premontreiekéről, ahol — írta Szabó Károly — »a ta­nítást szolgáló bel- és külföl­di legújabb tudományos iro­dalom számos becses terméke is megtalálható«. Egyébként, mondja Kuntár Lajos, »az egyház nem kívánta a közmű­veltség emelését s terjeszté­sét, hosszú ideig nem nyitotta meg a könyvtárainak kapuit, a fölhalmozódott nagy meny­­nyiségű könyvhöz csak előjo­gokkal lehetett hozzájutni«. Valószínűleg éppen ez az, amit alaposabban meg kellene vizsgálni. Azt tudniillik, mennyiben volt egyáltalán igény az akkori társadalom­ban ezeknek (éppen ezeknek az anyagokban már nem va­lami »modern», és megvizsgá­landó lenne, mennyiben nem modern és miért nem modern) könyvtáraknak a használatá­ra; egyáltalán mennyiben emelhették volna az akkor már világi jellegű és irányú közművelődést; és mennyiben voltak valóban »előjogokhoz kötötten« zártak. (Géfin Gyula szerint például, akinél aligha van Szombathely múltjának és kultúrájának alaposabb is­merője, a székesegyházi könyvtárat világiak is hasz­nálhatták, bár persze semmi­képp sem szabad mai érte­lemben vett »kölcsönkönyv­­tárra» gondolni.) Olyan kérdések ezek, ame­lyeknek a kutatása és feldol­gozása az egyháztörténet szá­mára is, a művelődéstörténet számára is haszonnal járna. 1. Varázslat címmel írt lírai jel­legű naplócikket az Élet és Irodalomban Szabó Pál. Az érdekes írásban arról számol be, hogy valamelyik reggel ijesztő pontossággal vissza­varázsolta az előző napot. Év­tizedek óta teafőzéssel kezdi a reggeleket, s amíg a teavíz fel­forr, az újságokat tanulmá­nyozza át. Ezen a reggelen azonban véletlenül az előző napi újság került ismét a kezé­be, és csodálkozva kérdezte magától, vajon tegnap óta va­lóban nem változott semmi? Aztán elgondolkodik, és a fur­csa »varázslat« nyomán úgy érzi, hogy az emberi élet álta­lában egyhangú lett. A regge­lek egyformák: fő a teavíz, s közben peregnek az újság lap­jai. Mások ugyanabban az időben pontosan hatszáz­­huszonhat lépést tesznek az autóbusz megállójáig, ott meg­veszik a reggeli lapot, s ha a körülmények véletlen össz­­játéka úgy hozza, hát könyö­küket is ugyanabba a gyomor­ba mélyesztik, mint az előző reggelen pontban ugyanakkor. Árad a civilizáció, szinte nap­ról napra éri el hatalmas, új gépi eredményeit a technika, de az emberi gondolkodás mintha egyre szegényesülne s egyhangúsodna — fejezi be írását Szabó Pál. Valójában sokan úgy érzik, hogy napjaink »kínzó egy­hangúsággal« peregnek, hétről hétre, hónapról hónapra »ro­botolnak«, s évek múlnak el egymás után tartalmatlanul, színtelenül. Az egész világon élő probléma ez, vannak szo­ciológusok, akik már tanulmá­nyokat írnak a napok »tartal­­masításáról«. Pedig talán csak egy-két percet kellene arra gondol­nunk, mit is tettünk aznap, miért is tettük, kinek voltunk hasznára, s kinek lehetünk. »Esti lelkiismeretvizsgálat­­nak« is nevezhetjük ezt a kö­tetlen gondolkodást, amelynek végső soron épp az az értelme és jelentősége, hogy célt és értelmet ad tetteinknek, s be­kapcsol a közösségi áramkör­be, melynek egyik fő mozgató­ja a napról napra megújuló, értelmes és segíteni akaró — szeretet. 2 . Usír*$&­ i Hakim érsek lett az új melkita pátriárka A melkita-katolikus egyház szinódusa Georges Hakim­ot, Haifa, Názáret és Galilea ér­sekét választotta Antiochia és egész Kelet, valamint Jeru­zsálem és Alexandria pátriár­kájává — jelenti a »Daily News« Budapesten megjelenő angol—német nyelvű napilap. Hakim érsek, aki Maximos IV. Laigh pátriárka utódja, Maximos Hakim néven fog­lalja el pátriárkái székét. A melkita­ katolikus egyház vá­lasztó szent szinódusát hu­szonegy püspök alkotta, akik a libanoni görög, a szír, a jor­­dániai, az EAK-beli, az iz­raeli, valamint az észak- és dél-amerikai híveket képvi­selték. Új holt-tengeri tekercs Yigael Yadin professzor, a jeruzsálemi egyetem régészeti intézetének vezetője bejelen­tette, hogy minden eddiginél nagyobb méretű lelet került elő a holt-tengeri barlangok­ból, a hajdani esszénus szek­ta telephelyeiről. A tekercs nyolc és fél méter hosszú, több mint egy méterrel hosszabb, mint az 1950-ben megtalált Izaiás kézirat tartalmát tekintve egyedül­álló. Részleteiben még nem elemezték ki, azonban az első átolvasás alapján annyit máris megállapítotak, hogy jelentő­sen gyarapítja az esszénusok­­ra, életükre vonatkozó ismere­teinket. Felsorolta ünnepeiket, ismerteti például bor- és olaj­­ünnepüket. Bepillantást enged életrendjükbe, életszabályaik­­ba, például hogyan szabályoz­ták meg a tisztulási szertartásu­kat Külön fejezet foglalkozik a templom leírásával. Ez arra enged következtetni, hogy nem a régi templomról, hanem egy építendő szentélyről van ben­ne szó. André Dupont-Sommer, a holt-tengeri leletek ismert francia szakértője az új lelet kapcsán rámutat, hogy a holt­tengeri »kézirat iránya« távol­ról se tekinthető kimerítettnek s még újabb érdekes és meg­lepő leletekre lehet számítani. Napi szentírásolvasás Egy svájci katolikus orvos­nő írta a bibliaolvasásról: »A folytatólagos szentírásolvasás a laikusnak, akinek nincs egészen szilárd napirendje, az elmélkedése. Bármily rövid legyen az idő, nyissuk ki a szentírást ott, ahol tegnap ab­bahagytuk, még ha a mondat közepén lett volna is. Egy vil­lám-elmélkedés rend és ál­landóság szempontjából jobb, mint a semmilyen. Napköz­ben villanásnyi felpillantások Istenhez előkészítik az elmél­kedést. Egy szó elegendő, hogy bensőségessé legyünk.« Dec. 3. Vasárnap. Szentlec­ke: Róm. 13,11—14. Evangé­lium: Szent Lukács szerint 21, 25—33. Dec. 4. Hétfő. Római levél 4.1— 12. Ábrahám, a hit pél­daképe. Dec. 5. Kedd. Római levél 4,13—25. Isten ígérete és a hit. Dec. 6. Szerda. Római levél 5.1— 11, a megigazulás első eredménye: békesség Istennel. Dec. 7. Csütörtök. Római levél 5,12—21. Ádám és Krisz­tus. Dec. 8. Péntek. Szentlecke. Példabeszédek 8,22—35. Evan­gélium: Szent Lukács szerint 1,26—28. Dec. 9. Szombat. Római le­vél 6,1—14. Szabadulás a bűn­től. Liturgikus naptár Dec. 10. Advent II. vasárnapja. Viola. Glória nincs, Credo, Szent­­háromság prefációja.­­ Énekrend. 4. Téged vár. 6. Az­­Úristen. 119. Leborulva. 9. Ébredj ember. — Dec. 11. Hétfő. Fehér Szent Da­­máz pápa. Glória, mondható a va­sárnapi mise is (viola) Glória és Credo nélkül, köznapi prefáció, egyik misében sincs megemléke­zés.­­ Dec. 12. Kedd. Viola. A va­sárnapi mise Glória és Credo nél­kül. Mondhatók votívmisék. — Dec. 13. Szerda. Vörös. Szent Lucia (Lu­ca) vértanú szűz. Glória. Mondható a vasárnapi mise is, mint hétfőn.­­ Dec. 14. Csütörtök. Viola. Vasár­napi mise, rítus, mint kedden. — — Dec. 15. Péntek. Viola. Rítus, mint kedden. — Dec. 16. Szombat. Vörös. Szent Ie­­éb vértanú püs­pök. Mondható a vasárnapi mise (viola), mint kedden. Levelek Nigériából Kedves Ottó! Igyekszem gyorsan téged megnyugtatni, hogy minden rossz hír ellenére nálunk, há­la Istennek, a háború semmi jele nem mutatkozik, sőt vi­szonylag a legnagyobb nyuga­lomban és békességben élünk. Élelem és áru bőven van. Az esős évszak most múlik el és szép, enyhe napokkal kezdő­dik a száraz meleg. Ez a ké­peslap a történelmi várost, Kanot ábrázolja, még inkább azt írhatnám, az óvárost, mert csak ott vannak ezek a jelleg­zetes sorházak, kör alakú vagy kocka formájú, lapos tetejű házikók. Maga a város, ami a légiközlekedés csomópontja is, éppen olyan modern, mint bármelyik nagy európai város. A vidék gazdag és változa­tos, jóval ezer méter fölött élünk és bizony hajnalban jól jön a meleg ágynemű. Magas hegyek, kanyargó völgyek vesznek körül, az őserdő, a bush, alig harminc-negyven mérföld. Már volt gyakorlatomban kígyómarás és moszkitócsípés, és néhány betegségnek már tudom a bennszülött elneve­zését. Ami kérdéseidet illeti, itt semmit abból nem látni, hogy a misszionáriusokat bántal­maznák. Sok a katolikus templom és sok fehér ruhás meg fehér bőrű pappal, apá­cával találkozom. A múltkor klinikai értekezletünk volt és ott volt a missziós kórház sze­mélyzete is. Van itt egy pa­pok által vezetett iskola, na­gyon jó hírű, azt mondják, hogy a tartomány legszínvo­nalasabb intézménye. Hatéves kortól tizennyolc évesekig ta­nulnak ott. Vasárnap délelőtt séta köz­ben először csak arra lettem figyelmes, hogy sok ember megy egy irányba, később ész­revettem, hogy templom felé. Erre a templomok nem emel­kednek ki úgy a környezetből, mint nálunk. A templomba igyekvők mind feketék voltak, a fiata­labbak kezében imakönyv, az idősebbek még nem tudnak írni-olvasni. Énekelni azonban azok is nagyon szépen tudtak. Sokszor beszélek feketék­kel. Ők maguk is úgy tartják hogy aki keresztény, az mű­veltebb. Kereszténységükre nagyon büszkék, öntudatosak és ezt állandóan hangoztatják. Kimutatják azzal is, hogy ke­reszt lóg a fülükön, mellükön, abból van a gyűrűjük is. • Kedves Atya! Most, hogy már egy éve lassan, hogy Nigériában va­gyok, kezdem megszokni az életet, ami változik a bush és a szalon között, vallásosság és hitetlenség között, a beat­zene és a strip-tease, a va­rázslók és a papok között... Az élet itt a háborúskodás ellenére jól megy tovább. Szü­letés, betegség és halál, no és természetesen a terménybeta­­karítás itt az afrikai hátor­szágban fontosabb, mint a napi politika. Sok mindennel foglalko­zunk, tanfolyamokat tartunk, inkább ebben evangélizálunk, mint Isten Igéjének hirdeté­sében. Tanítunk varrni, főzni, foltozni, egészségre ügyelni és — ne tessék kinevetni — még a varázslást és a boszorkány­kodás módjait is. Ez az utóbbi felvilágosító munka, hogy a betegségeket nem a gonosz szellemek és boszorkányok okozzák, hanem a piszok és az egészségtelen életmód. Betegápolók és bábaasszo­nyok vagyunk százhúsz kilo­méteres körzetben, ahol egy orvos sincs. Rengeteg függ a felvilágosító munkánktól. Itt van pz egy szegény asszony, akinek tizennégy gyermeké­ből csak egy él. A többi is él­hetne, ha adott volna nekik anyatejet, de így a kicsik a szó szoros értelmében éhen­­pusztultak. Az előadások magukban még nem nagyon segítenek, itt bizonyítani kell, hogy ne­künk van igazunk, azzal, hogy mi magunk is egészségesen élünk és jó példát adunk min­denben. Jelenleg rendszeresen kijá­runk a környező falvakba, az érdeklődő asszonyokat és lá­nyokat egy árnyas fa alatt összegyűjtjük és tanítjuk őket főzni, meg gyermeket ápolni. Atya, ne gondoljon holmi gáz­tűzhelyre! Három faágra rá­függesztjük a kondért, alatta betüzelünk és az egyszerű, de itt mégis ismeretlen ételek el­készítését mutatjuk meg. A falulátogatások nem könnyű feladat közé tartoz­nak. Kocsival nem lehet őket elérni, mert egy-egy esőzés nemcsak a hidakat, az utakat is elmossa. Itt, ahol nagyon messze van a Város, a benn­szülöttek kis földjük termé­nyeiből élnek, de sajnos, a fe­leslegüket már nem tudják el­adni a nagy távolságok miatt. Az emberek azonban gyer­mekien hálásak mindenért és ez sok gondtól, fáradtságtól megszabadít bennünket. (kormos) A hatodik legnagyobb küldemény Az alexandriai kikötőbe be­futott az Esperia nevű hajó, amely a Szentszék hatodik s eddig legnagyobb ajándékszál­lítmányát vitte az egyiptomi és palesztinai arab menekül­tek számára. Az ajándékokat Zanini érsek, kairói apostoli nuncius adta át az Egyesült Arab Köztársaság hatóságai­nak. A hatóságok felkérték, tolmácsolja az egyiptomi kor­mány köszönetét­­ a Szent­atyának. Néhány szó VI. Pál pápa 1967. január 1-én adta ki a »Búcsúk tana« kezdetű apostoli konstitúcióját, amely 1967. május 1-én lépett életbe. Kifejti, hogy a búcsú enge­délyezésének gyakorlása már az ősegyházban is megvolt és ez krisztusi felhatalmazáson alapszik. Hiszen a bűn megza­varja az isteni bölcsesség és szeretet által felállított egyete­mes rendet, és igen sok egyéni és társadalmi javat tesz tönk­re. Isten törvényének áthágá­sával megsértjük a fölséges és jóságos Istent, elhanyagoljuk vagy megvetjük az ő szent ba­rátságát és hálátlanul elvetjük Urunk és Istenünk szeretetét, amelyet ő nekünk Krisztusban felajánl. (Jn. 15, 14—15.). Mivel a bűnbánat és gyónás után is fennáll az elkövetett bűnök miatt járó ideiglenes büntetés, a bűnös Isten irgal­mára szorul, hogy megszaba­duljon bűneinek büntető kö­vetkezményeitől. Ebben az engesztelésben és jóvátételben segít bennünket az egyház a búcsúk engedélyezésével. Mi tehát a búcsú? A bűnbánat, a gyónás által már megbocsátott bűnökért já­ró ideiglenes büntetésnek Isten előtt is érvényes elengedése az Anyaszentegyház által, amely erre Krisztustól kapott felha­talmazást. Ezt ő úgy gyakorol­ja, hogy megfelelően előkészült és bizonyos feltételeket és elő­írásokat teljesítő híveire krisz­tusi tekintélyével alkalmazza az Úr Jézus és a szentek elég­tétel­ érdemeit. A búcsú elnye­résének elengedhetetlen köve­telménye, hogy Isten barátsá­gában, vagyis a megszentelő kegyelem állapotában éljünk. A részleges búcsú az ideig tartó büntetések egy részét en­gedi el, míg a teljes búcsú minden ideig tartó büntetéstől megszabadít. MINDEN részle­ges vagy teljes búcsú alkal­mazható az elhunytakra is. Részleges búcsú naponként többször is nyerhető, ha nincs külön kikötés. Teljes búcsú­ban naponként csak egyszer részesülhetünk, kivétel a hal­doklók teljes búcsúja, amely a pápai áldással jár. Részleges búcsúval annyi ideiglenes büntetést enged el az egyház, amilyen nagy a hivő szeretete, és amilyen kiváló a jócseleke­det, amelyet a hivő végez. Épp ezért ezután a részleges búcsúk engedélyezésénél nem történik említés napokról vagy évek­ről. Az ideig tartó büntetések egy részének elengedését nyeri el az is, aki nem teljesíti a teljes búcsú minden feltéte­lét. A teljes búcsú elnyeréséhez szükségesek: a) a hívő lelküle­­tileg is zárjon ki önmagából minden ragaszkodást még a bocsánatos bűnhöz is, b) telje­sítse az előírt jócselekedetet, és c) gyónjon, áldozzák és imád­kozzék a pápa szándékára. Il­lő, hogy a szentáldozás és az a búcsúkról ima a pápa szándékára a búcsú elnyerésének napján történjék. A szentgyónás néhány nappal előbb vagy később is végezhe­tő. A szentatya szándékára végzendő ima: egy Miatyánk és egy Üdvözlégy, de lehet más megfelelő ima vagy áhítatgya­korlat is. Egy szentgyónással több teljes búcsú is nyerhető, de egy szentáldozással és a pá­pa szándékára végzett egy imával csak egy teljes búcsú­ban részesülhetünk. A helyi püspökség vezetője megengedheti, hogy olyan híve is nyerhessen teljes búcsút az engedélyezett napokon és fel­tételekkel, aki olyan helyen tartózkodik, ahol nem gyónhat és nem áldozhat. Ilyenkor leg­alább a tökéletes bánatot vi­dítsa fel szívében, és legyen meg a szándéka, hogy mihelyt lehet, gyónik és áldozik. A gyóntatok az Egyházi Törvény­­könyv 935. kánonja alapján átváltoztathatják másra a bú­csú elnyerésére előírt jócsele­kedeteket vagy feltételeket Halottak napján (nov 2.) minden templomban, még a félig nyivános kápolnákban is, akik azt jogosan használják, csak a halottak javára egy tel­jes búcsú nyerhető. A plébá­niai templomokban a temp­lom védőszentjének ünnepén és augusztus 2-án (Porciunku­­la Búcsú), vagy az egyházme­gye által meghatározott más, alkalmasabb napon a hívek egy teljes búcsút nyerhetnek, vagyis a két napon két teljes búcsút; az egyházmegye bele­egyezésével a búcsúnap áttehe­tő az előző vagy következő va­sárnapra. E három napon a templomhoz vagy kápolnához kötött teljes búcsú elnyerésé­hez előírt föltétel a templom vagy kápolna buzgó megláto­gatása, amelyben egy Miatyán­­kot és egy Hiszekegyet kell elimádkozni. A többi föltétel a szokásos. A szentatya vagy bármely püspök által megáldott kegy­tárgyak (feszület, kereszt, ró­zsafüzér, skapuláré, érem) jámbor használói Szent Péter és Pál ünnepén (június 29.) tel­jes búcsúban részesülhetnek. Számukra előírt jócselekedet a Hiszekegy elimádkozása, azonkívül gyónás, áldozás és ima a pápa szándékára.­­ Ha ilyen kegytárgyakat bármely pap­ az előírás szerint megáld, azok jámbor használata rész­leges búcsúval jár. Ezért 1967. május 1-től kezdve megszűnt az egyszerű papok felhatalma­zása, hogy kegytárgyakat pá­pai áldással láthassanak el. A helyi és tárgyi búcsúnak mé­g a neve is megszűnt. Ezzel hangsúlyozza az egyház, hogy a hívek jótetteit gazdagítja bú­csúkkal, nem pedig a helyeket vagy tárgyakat . A társula­tok búcsúi jelvények viselése nélkül is elnyerhetők, ha tag­jai az előírásokat teljesítik. Majsai Mór Kórházba került Veuillot párizsi bíboros érsek A francia főváros főpász­tora, Veuillot bíboros-érsek, a francia püspökök lourdes-i tanácskozása alatt hirtelen rosszul lett. De Gaulle elnök Caravelle repülőgépén sürgő­sen hazavitték s ott nyomban kórházba vonult. A bíboros, aki egy idő óta állandó ki­merültséggel küzd, gyomor­­bántalmakban szenved. Laikus szónokok a zágrábi székesegyházban A világi apostolkodás októ­ber 11—18 között Rómában tartott harmadik világkong­resszusán Jugoszláviából húsz tagú küldöttség vett részt, fő­ként zágrábi, spliti, zadari és kopri katolikusok. A küldött­ség négy tagja, Srbe Zamino­­vic, Ljiljana Matkovic, Jelena Brajan és Josip Turcinovic, a zágrábi székesegyházban szá­moltak be a kongresszuson szerzett tapasztalataikról és élményeikről.

Next