Új Ember, 1970 (26. évfolyam, 1226-1277. szám)

1970-09-27 / 1264. szám

Készpénzzel bérmentesítve Bp. 72. sz. postahivatalnál Ára: 1,50 Ft Erdt ''VS felfigyelni arra, hogy társadalmunk lel­kiismerete meg-megmozdul s hallatja is szavát, hol itt, hol ott, hol ezekért, hol azokért, fiatalokért, dolgozó nőkért és anyákért, árvízkárosultakért, öregekért. Gondjuk enyhíté­sére, jogaik érvényesítésére, életük megkönnyítésére válla­lások, ötletek, tervek, javasla­tok születnek és hangzanak el a nyilvánosság előtt vagy va­lósulnak meg a jócselekede­tek tiszta csendjében. Szoro­san véve nem a politika, a jogalkotás, a törvényhozás te­rületén történik mindez, ha­nem az önnön létformáit kere­ső és kibontó magyar szocia­lista társadalom fórumain. Legutóbb az öregekre irá­nyult a figyelem. A felszóla­lók egyetértettek abban, hogy az öregek — a különböző ka­tegóriájú és képességű öregek — termelő értékeinek meg­mentése és gyakorlati haszno­sítása érdekében épp úgy or­szágos mozgalmat kell indíta­ni gazdasági érdekekből, mint a magukra maradt, elhagya­tott és már munkaképtelen öregek életének megjobbítá­­sáért és megszépítéséért — tisztán emberiességi szempon­tokból. De itt most nem konkrét kérdésekről szeretnék szólni, sokkal inkább a társadalmi lelkiismeret különböző szintű, más-más jellegű különféle in­dítású megnyilatkozásairól, amelyeknek az utóbbi időben tanúi lehettünk , amire ne­künk, katolikus keresztények­nek is érdemes felfigyelnünk. Mert jó jelek ezek, mint egy­kor az áldást hozó csillagok az égen. Azt mutatják, hogy a most formálódó új társada­lomnak — túl már a háború utáni felépítés szöges gondja­in — futni kezd az erejéből és idejéből arra is, hogy a gaz­dasági problémákon kívül er­kölcsi kérdéseket is mindin­kább észrevegyen, boncolgas­son, megértsen és valamikép­pen megoldásukra törekedjék. Mindez azt mutatja, hogy nemcsak kenyérrel él az em­ber. Épp ezért mindnyájunk számára öröm, ha azt halljuk — és nem egyszer halljuk! — hogy katolikusok, hitüket megvallók és tanúsítók hősie­sen helytálltak a gátakon, éjt nappallá tesznek az árvízká­rosultakért, segítenek a fiata­loknak otthonuk vagy munka­körük kialakításában, tapinta­tot tanúsítanak érdemes öre­gek iránt és szeretetet sugároz­nak az elhagyatottak felé. De még ennél is jobban örülhe­tünk annak, hogy ebben nin­csenek egyedül: tisztességes emberek világnézeti különb­ség nélkül ugyanúgy nyugta­lankodnak az erkölcsi értéke­kért, ugyanúgy keresik az em­­beries megoldásokat, mint ők, ha kiinduló pontjaik egészen mások is. Nemcsak elméletileg — a gyakorlatban is — éljük át azt az igazságot, hogy az emberi, a társadalmi, az erkölcsi érté­kek keresésére többfelől is le­het indulni. De még ennél is többet! Azt, hogy az igazi ér­tékek keresése esetén — a ta­lálkozás se lehetetlen. Nem a tanok és az elvek — emberek, magyarok találkozása. S ez az, amit szem előtt kell tartani, amikor társadalmunk lelkiis­meretinek hangjaira felfigye­lünk. Szigeti Endre ma A Vatikánban közzétették VI. Pál pápa távol-keleti uta­zásának hivatalos programját. Ezek szerint a Szentatya no­vember 27-én érkezik a Fülöp­­szigetek fővárosába, Manilába. Megérkezése után misét mond a székesegyházban a világi papság és a szerzetesek szá­mára. Délután találkozni fog Marcos államelnökkel, vala­mint az állami vezetőkkel. November 28-án délelőtt részt vesz a Szentatya az ázsiai püspöki konferencia munka­ülésén. Ez az ülés Ázsia vallá­si, politikai és társadalmi kér­déseit, az ázsiai nép fejlődésé­nek lehetőségeit és az ezzel kapcsolatos egyházra háruló feladatokat vitatja majd meg. A találkozón Korea, Japán, In­donézia, Laosz, Kambodzsa, Malajzia, Thaiföld, Vietnam, az egyenlítői szigetvilág, vala­mint a Fülöp-szigetek püspö­kei gyűlnek össze. Ugyanaz­nap délután különböző ázsiai országokból származó diakó­nusokat szentel pappá a pápa. November 29-én délelőtt a lakosság számára mond szent­misét a „Radio Veritas” köz­pontjában. Ennek keretében olvassa fel az Ázsiához, illetve a püspöki konferencia záró­üléséhez intézett üzenetét.. A délutáni órákban a nem kato­likus vallási vezetőkkel talál­kozik a Szentatya és ökumeni­kus megbeszélést folytat ve­lük. Utána valószínűleg Mani­la egyik szegénynegyedét ke­resi fel. November 30-án az ausztrá­liai Sydneybe repül a pápa, ahová a délután folyamán ér­kezik meg. Megérkezése után itt is szentmisét mutat be a papság és a szerzetesek jelen­létében. December 1-én délelőtt az ausztráliai püspöki konferen­cián vesz részt, délután pedig az állami vezetőkkel találko­zik a Szentatya és szentmisét mond a földrész felfedezésé­nek kétszázéves évfordulója alkalmából tartott ünnepsé­gen. Az ausztrál kormány a pápa látogatásával kapcsolat­ban arany és ezüst emlékér­méket bocsát ki. Az aranyér­met a pápa arcképe, az ezüstöt a tiara ékesíti. December 2-ának délelőttjén szociális intézményeket tekint meg a pápa, majd szentmisét mond a lakosság számára. A délután folyamán Új-Dél-Wa­­les állam vezetőit fogadja, majd ökumenikus találkozón vesz részt December 3-án, Rómába va­ló visszarepülése előtt a misz­­sziók számára mond szentmi­sét a Szentatya.­­ A prog­ram közzétételekor megjegyez­ték a Vatikánban, hogy ez a napirend még változhat és ki­bővülhet. Mind Manilában, mind pe­dig Sydneyben, eddigi szoká­sához híven, a nunciatura, il­letve az apostoli deregatura székhelyén fog megszállni a pápa. Asher Joel, a Szentatya ausztráliai látogatásának elő­készítésére és rendezésére léte­sített bizottság elnöke — aki egyébként zsidó vallásé — a pápa látogatását az ötödik földrészen az ökumenikus mozgalom fontos eseményének mondotta. Közzétették a Vatikánban a pápa távol-keleti útjának napirendjét ! A szeretet végrendelete Heiligenstadt, 1970 nyarán Akármennyit olvastunk is már Beethovenről, más az, ha az ember tépelődéseinek, szen­vedéseinek és alkotásainak színhelyén jár. Heiligenstadt, ez a Bécs városába beolvadt egy­kori falu azzal dicsekedhet, hogy a lakásait oly rapszodi­kusan változtató mester itt hat ma is álló házban is la­kott. Heiligenstadt utcáin, mint valami városcímert mu­togatják a hatalmas térkép­táblák, itt és itt, ebben és eb­ben az utcában élt, hajdani lakásai ma múzeumocskák és turisztikai látnivalóul szolgál­nak. De talán az apró emele­tes házacskáknál is nevezete­sebb tanúi Beethovennek azok az ősfák, vagy múlt század eleji ősfáknak az utódai, ame­lyek sejtelmes lombzúgássuk­­kal, vihar kavarta orkánló hangorgiáikkal és elcsendesü­lő megnyugvásukkal mintha a beethoveni lélek természet­beni hasonmásai lennének ma is. A bécsi erdő eme kis re­zervátuma ma is őrzi útjainak hajlataiban a nagy mester bo­lyongásait, önmarcangoló té­­pelődéseit, amikor talán csak a fák görcsösen vonagló kül­ső képéből olvasta le a világ­mindenség legtajtékzóbb erői­nek összecsapását és kiengesz­­telődését. Ha egyszer világre­cept, hogy minden étek ott a legízletesebb, ahol összetevői maguk is megteremnek, a ze­nére is áll, hogy ott érthető meg a legjobban, ahol a táj ihletéből megszületett. Nekünk magyaroknak is za­rándokhely ez a vidék, nem­csak a magyarokat annyira szerető Beethoven miatt. Az Eroica születési helyének szomszédságában az ott már Döbling, ahonnan Széchenyi tébollyal öngyilkosságig vias­kodó árnya int. És a törökök is kétszer dúlták, pusztították Heiligenstadtot, Grinzinget és a közeli Kahlenberget is. 1529- ben először, amikor szinte a mohácsi csatamezőről rúgtat­­tak ide és 1683-ban, amikor végre egész európa megelégel­te nem kívánatos látogatásai­kat és ugyancsak három év alatt, mint ami idő 1526 és 1529 között eltelt, majdnem az Al-Dunáig seperték tisztára tőlük az országot. A föld alatt pedig római romok itt is, mint végig Pannóniában. Heiligen­stadt templomai római falakra épültek. Maga a városka neve pedig a népvándorlás korából vette eredetét, amikor szent Severin, Noricum apostola itt térített és ide is temetkezett. Azóta a helység neve „sanctus locus”, „sancta civitas” — Hei­­ligenstadt. A történelmi em­bersors feszültsége földben, vízben, viharban orkánban éppúgy jelen van itt, mint a beethoveni muzsikában. Ezt a muzsikát is itt érzi leginkább vérében dobogni az ember. Az egykori plébánia kettős oromzatú ikerházában, ahol lakott és alkotott, ma pi­cinyke múzeum van. A fala­kon a korabeli Bécs és Heili­­genstadt rézmetszetei, Goethe, Eszterházy és többi kortársak és megrendelők levelei és arc­képei között állandóan sugá­rozza a hangszóró Beethoven dallamait. S itt ennek a zené­nek sejtelmesre fogott tobzódá­sa, vagy vihar utáni elcsende­sülése jobban a szívünkbe markol, mint bármely hang­­versenyteremében a világnak Itt ezek között a falak között született, ez a szél ingatta kint a lombokat s verte kopogós záporesővel a ház fatábláit. S a ház emelet magasságában lemetszett sarokfülkéjében Szent Flórián szobra őrzi a há­zat az egyik leggyilkosabb ve­szedelem, a tűzvész ellen. Beethovent is csak védő­szelleme, a lelkében lakozó hit őrizte meg az őrület­től, az öngyilkosságtól, mi­kor a paplakból nem mesz­­szire, a Probus római csá­szárról elnevezett utcácskában a szeretet végrendeletét meg­írta. Az egyemeletes házacska ma dúlt, meszesgödrökkel fel­szántott kertű terepen áll. Ta­lán a decemberi kétszáz éves születési fordulóra ez is elké­szül. Itt élte át Beethoven éle­te legnagyobb viharát. Har­minckét éves volt csupán. Na­póleon akkor írta be nevét a világtörténelembe és a Pro­­busgasse önkínzó titánja ha­­lálraszántan végrendeletet írt.­ Testvéreinek írja: „hat éven át vergődtem kétség és re­mény közt. Ma már érzem, hogy a gyógyulás lehetetlen. Gyermekkorom óta kedveltem a társaságot, még a szórako­zást is, de betegségem miatt visszavonultan kell élnem. Ha olykor mégis kitörök magá­nyomból, a sors kemény ütés­sel visszakozásra kényszerít. Tegyem magam nevetségessé? Rimánkodtam az emberekhez, beszéljetek hangosabban, hi­szen süket vagyok! Nem, ezt képtelen voltam kimondani... Pedig be szeretnék mindig köztetek lenni, emberek ... Egyedül maradtam... Ha va­laki a távoli fuvolaszót, vagy pásztor énekét hallgatta s én mindebből semmit sem hall­hattam, köze­ voltam az ön­­gyilkossághoz. De a művészet életben tartott. Nem hagyha­tom itt a világot, amíg felada­tomat el nem végeztem... Így lettem én huszonnyolc éves koromban filozófus. Kényszer­ből. Istenem, te látsz engem, tudod, hogy jó akartam lenni. Emberek, ha boldogtalanok vagytok, vigasztaljon bennete­ket, hogy én is boldogtalan voltam. Higgyétek el, a termé­szet akadálya ellenére min­dent elkövettem, hogy méltó lehessek emberi és művészi rangomhoz ... Nagy szeren­csétlenségemben művészetem mellett ez tartott vissza az öngyilkosságtól. Számomra megváltás lesz a halál, de ha előbb szabadítana meg szen­vedéseimtől, mintsem művé­szetem beteljesednék, akkor minden kínlódásom ellenére is korán jönne. Isten veletek, él­jetek boldogan. Ludwig von Beethoven, Heiligenstadt, 1602. okt. 6.” A kis múzeumban, ahol az oly kusza kézírású szöveget kibetűzöm, már az alkonyban fürdő lombok susogása hallat­szik csak át a szűrt zenei han­gokkal elvegyülve. Mintha a modell és a róla mintázott mű egyszerre élne. Mellettem me­zítlábas­ szandált viselő hin­duk, amerikaiasan öltözött né­gerek és a világ összes népei suhannak a tárlók és a met­szetek, kották és a relikviák között. S lélekben talán mind­nyájan itt­ vannak, élők és holtak, akiket Beethoven gyöt­rődéseiből leszűrt kiengesztelő­­déssel megvigasztalt még hát­ralevő huszonöt évi szenvedés­sorozata alatt. Az egyik tárlóból a kortárs Eszterházy faun-szerű arcmása tekint felém s mellette Bee­thoven­­kézírása: „Misémről, mint általában önmagamról is, nem szívesen beszélek, mégis azt hiszem, hogy a rendelke­zésemre álló szöveget úgy dolgoztam föl, ahogyan azt még kevesen: azután Kismar­tonba mentem Esterházy her­ceghez, ahol misémet előad­ták.” Az ironikus, faunarcú her­ceg pedig hitetlenkedve írja: „Aber lieber Beethoven, was haben sie schon wieder ge­macht?” „De kedves Beetho­ven, mit csinált ön újra?” Bizony, bizony, mit csinált? Szenvedett, alkotott, hitt, és ebből a három cselekvésfor­mából a világ halló és érző embereinek vigasza szárma­­ zott­ Possonyi László . A sajtó — és a helyi egyház Brüsszelben — az ott ülése­ző nemzetközi teológus kong­resszus alkalmából — szeptem­ber 10—12 napjaiban tanácsko­zásra hívták egybe az európai katolikus sajtó képviselőit: laptulajdonosokat, szerkesztő­ket, újságírókat és laptudósító­kat. A tanácskozás „A sajtó és a helyi egyház”, témakörében azokról a kérdésekről folyt, melyek a zsinat utáni időben a sajtó és egyéb hírközlő szer­vek szolgálatának értékelésé­nél merültek fel. Az eddigi ta­pasztalatok ugyanis azt mutat­ják, hogy a hírközlő szer­vek tevékenysége nem mindig szolgálta a zsinati reformok megvalósítását, főként akkor nem, amikor egyes lapok és újságírók hírlapi szenzációhaj­hászásból felnagyították és el­túlozták a helyi egyházak éle­tében felbukkant „válság-je­lenségeket” vagy a különböző teológiai irányzatok kezdemé­nyezéseit. A tanácskozáson résztvevők a valóságnak megfelelő kölcsö­nös tájékoztatás szükségességét hansúlyozva már ezt az alkal­mat is felhasználták arra, hogy az értekezlet során fontos érte­süléseket szerezzenek a helyi egyházak mai életéről és leg­frissebb eseményeiről az egyes országokban, így — a beszámo­lók során — a magyar küldött­ség részéről dr. Szántay István, az Actio Catholica főtitkára is­mertette a magyarországi kato­likus egyház szervezetét és mai életét, kiemelve az idei Szent István millenium eddigi esemé­nyeit és további programját is. Magyar Ferenc, az Új Ember segédszerkesztője a magyar ka­tolikus sajtó tevékenységéről adott tájékoztatást. A európai katolikus sajtó brüsszeli fórumát meglátogatta Suenens bíboros is, előzetes ismertetést nyújtva a teológu­sok nemzetközi kongresszusá­nak témaköréről és válaszolva az újságírók kérdéseire. A szentföldi keresztények súlyos helyzete Raja galileai érsek, akinek székhelye az izraeli Haifában van, elkísérte európai útjára V. Maximus patriarchát, Ausztriában nyilatkozott a Kathpress munkatársainak a szentföldi keresztény őslakos­ság helyzetéről. (Létszámuk 1966-ban mintegy 98 000 volt.) Az érsek elpanaszolta: az Iz­raelben és az elfoglalt terüle­teken élő keresztények úgy érzik, hogy a keresztény világ megfeledkezett róluk és nem törődik velük. Az izraeli arab keresztény őslakosság két ma­lomkő között őrlődik. Az iz­raeli túlzó körök „potenciális ötödik hadoszlopnak”, a túlzó arabok pedig az „arab ügy árulóinak” tartják őket. Ilyen körülmények között életbevá­góan fontos volna, hogy a ke­resztény világ — a politiká­tól függetlenül és a humánum síkján — szem előtt tartsa a létszámban amúgy is kicsiny izraeli arab keresztény közös­ség sorsát, annál is inkább, mert létszáma egyre fogy. So­kan — különösen a fiatalok — teljesen elvesztették a remé­nyüket, hogy Izraelben fenn tudnak maradni és csak a ki­vándorlásban látják a megol­dást. Ha ez így folytatódik, állapította meg Raja érsek, el­jön a nap, amikor a Szent­földön nem lesz többé egyet­len keresztény sem. Az érsek egyébként részletes jelentést készített a szentföldi keresz­ténység helyzetéről a Szent­atya számára. Katolikus hetilap 1264. szám 1970. szeptember 27. XXIII. János pápa első szobra Magyarországon A Martinelli téri (volt Szer­vita) templomban, amely a Fájdalmas Szűzanya tiszteleté­re van szentelve, ötnapos bú­csúval emlékeztek meg a temp­lom pártfogójának ünnepéről. Az ünnepi programot szep­tember 15-én Vitányi György prépost plébános szentmiséje és szentbeszéde vezette be, amelyben, az ünnep hangula­tának megfelelően, a szenvedés keresztény elviselésének nagy értékét állította a templomot zsúfolásig megtöltő hallgatósá­ga elé. A mise keretében, a szentbeszéd után áldotta meg Vitányi prépost XXIII. János pápának a templomban felállí­tott mellszobrát, Schmidt And­rás szobrászművész sikerült alkotását. A tömör fából fa­ragott szobor, a nagy pápa el­ső ilyen jellegű emléke ha­zánkban, hűségesen adja visz­­sza XXIII. János derűs, atyai egyéniségét, és azonnal nép­szerűvé vált a hívek körében. A búcsú további során, há­rom estén át, Farkas Attila főegyházmegyei tanácsos mon­dott triduumos szentbeszédet, majd szeptember 20-án ünne­pi szentmise fejezte be a bú­csút a bensőséges hangulatú, belvárosi templomban, ahol Kormos Ottó templomigazgató kezdeményezésére, a kedd es­­tén kint tartott idevágó tárgyú ájtatosságok révén különös elevenséggel ápolják János pápa emlékét. NAGY SZENT TERÉZ — EGYHÁZDOKTOR Szeptember 27-én, vasárnap reggel magyar idő szerint 1 29 órakor a Szentatya szentmisét mond a Szent Péter baziliká­ban, és egyházdoktorrá nyil­vánítja Nagy Szent Terézt. Ő az első női szent, akit az egy­ház ezzel a címmel kitüntet.

Next