Új Ember, 1973 (29. évfolyam, 1/1383-52/1434. szám)

1973-01-14 / 2. (1384.) szám

Ára: 1,50 Ft — magsam ÖRVENDETES ténnyel szolgál a Magyar Nem­zet, mikor hírt ad arról, mi­lyen jól működő „ifjúsági klub” gyűjti egybe a neme­sebb szórakozásra éhes fiata­lokat Budán. Talán még szim­bolikusan is értelmezhetnők, hogy ez a rövidítve „KEK”­­nek nevezett ifjúsági szórako­zóhely a Kertészeti Egyetem­nek nyolcszáz hallgatóját és a többi egyetemről, főiskoláról ide vágyakozó fiatal embere­ket gyűjti össze. A Kertészeti Egyetemen a virágok, haszon­­növények, fák, bokrok, cser­jék ápolására, nemesítésére tanítják az ifjú, leendő ker­tészmérnököket. De a tanári karuk olyan, hogy nemcsak fák és növények nemesítésével foglalkozik, hanem az embe­rek nemesítésével is. Petőfi, akinek másfél évszá­zados születési évfordulóját éppen ezen a Szilveszteren kezdtük ünnepelni, még a re­formkor izzása idején, a ma­gyarországi népek szabadság­vágyának kitörésekor tette föl a kérdést: „Lesz-e gyümölcs a fán, melynek nincs virága? Avagy virág vagy te, hazám ifjúsága?” A kérdés a mi új reformkorunk gondolkodóit is tépelődésre indíthatja, de ép­pen a kertészmérnököktől kell tanulniok az emberi nevelés mérnökeinek, pedagógusoknak és szülőknek, íróknak és pub­licistáknak, hogy haszontalan növény szinte csak elvétve lé­tezik a természet nagy ház­­­­tartásában, mert valami hasz­na mindegyiknek van, ha kel­lő helyen, kellő ápolással, gonddal, féltéssel, nemesítő ol­tásokkal neveljük föl. Mai hosszú és rövid hajú ifjúságunk is ilyen Vadócalany egy részé­­ben, de ha nekilátunk, hogy az emberkertészet jegyében, az erkölcs tanúságai szerint ok­tassuk, óvjuk, minden káros hatástól védjük őket jó példá­val, jó irodalommal, jó szín­házzal, zenével, mozival és könyvvel, a legtöbb vadóc­­csemetéből is nemes gyümöl­csöt termő fát nevelhetünk. De különleges teremtés ám az ember — mondhatják so­kan. Hol van itt a recept, amely szerint beolthatjuk utó­dainkat a nemesebb tettek, ne­mesebb munka, nemesebb er­kölcs, tehát átvitt értelemben nemesebb gyümölcs termésé­re? S erre csak azt felelhet­jük, hogy a példának, a taní­tásnak, a szemen és fülön át szerzett műélvezetnek is olyannak kell lennie, hogy az ifjúság lelkében valami katar­zisszerű megtisztulást idézzen elő. Hogy fölkeltse az ifjúban, lányban az emberileg és tár­sadalmilag hasznosabbá válás igényét. Dacosak, büszkék, rátartiak, önfejűek és fékezhetetlenek ezek az ifjú emberpalánták. Csak fegyelemmel, csak szi­gorral, de még csak prédiká­­lásokkal sem vihetjük őket ar­ra az útra, amelyet lelkük leg­mélyén maguk is keresnek. De ha segítünk benne, hogy az egyetlen nekik rendelt emberi útra rátaláljanak, ezt az utat, mint a sajátjukat fogják sze­retni s nem is akarnak letérni róla. Az ifjúsági klubokat, mint ilyen útkereső-útmegtaláló he­lyeket üdvözöljük. Csak lenne belőlük minél több, minél több fajta igényt kielégítő, hogy egyetlen ifjú se rekedjen ki belőlük. S akkor még, jogo­sabban felelhetünk Petőfinek is. Lesz gyümölcs a fán, ame­lyet virágzása, zsendülése, bimbózása korában féltő gonddal óvtunk. Possonyi László •fiz*t A Föld jövője és az egyház felelőssége Jelentős tanácskozás volt az elmúlt napokban a Vatikán­ban. Tizenhárom bíboros rész­vételével kerekasztal megbe­szélést rendeztek. A tanácsko­zás azzal a kérdéssel foglalko­zott, hogyan lehet megmenteni a Földet s a rajta élő emberi­séget az egyre súlyosabbá váló halálos veszedelmektől s mit tehet, mit köteles tenni ennek érdekében az egyház. A kérdés előadója nő volt. Barbara Ward, az „Igazságos­ság és Béke” pápai bizottság tagja. Felsorolta a veszedel­meket, amelyek az emberisé­get fenyegetik. Ilyen például a levegő szennyezettsége. Olyan mértékű ez, hogy egy napon megváltoztathatja a földkerekség hőmérsékleti egyensúlyát. Ez pedig kísérte­ties katasztrófákhoz vezethet. Gazdasági téren az emberi­ség 20 százaléka — az Atlanti Óceán két partján élő nemze­tek csoportja — birtokolja a világ javainak 80 százalékát. S ez az aránytalanság egyre növekedik. A menekülés útját egyetlen egy megoldás jelenti: meg kell teremteni az egész bolygóra kiterjedő törvényhozást. Eh­hez elsősorban a „fejlett” tár­sadalmak szellemét kell meg­változtatni, mely arra ítéli azokat, hogy televízióik és egyéb tömegtájékoztatási esz­közeik nyomására vakon fo­kozzák fogyasztásukat. Meg kell érteniük, hogy korlátozni kell magukat és másokra is gondolniuk kell a saját érde­kükben. Fel kell fedezniük a szellemi javak értékét, a köl­tészetét, az olvasásét, a sza­badságét stb. Hogyan fogjunk hozzá a sú­lyos kérdéshalmaz megoldásá­hoz? A nyugati fiatalság az utóbbi időben súlyos csalódá­sokon ment át s csalódásában reménytelenségnek, kábító­szereknek adta át magát. Az egyházat ebben a helyzetben nagy kötelességek terhelik. Annál is inkább, mert éppen a keresztény nemzetek élnek ma a legönzőbb kényelemben. Meg kell hallaniuk végre Krisztus hívó szavát és jelen­legi helyettesének, VI. Pál pá­pának sürgetéseit, ha még hí­­vők akarnak maradni és el akarják kerülni a legrosszab­bat. Az előadó a következő indít­ványokkal fejezte be előadá­sát. 1. Be kell vezetni az egész bolygónkra kiterjedő adózást, amelyet az iparosított orszá­gok gazdaságuknak megfele­lő arányban fizetnek. 2. Ki kell dolgozni egy vi­lágfejlesztési programot. 3. Az új esztendő folyamán nagyszabású nemzetközi ta­nácskozás és vita kezdődik a tengerek talajkincseinek kiak­názásáról. Ebben messzeme­nően tartsák tiszteletben és juttassák érvényre a harmadik világ népeinek létérdekeit és jogait. Az előadást követő vitában több igen érdekes felszólalás hangzott el. Felici bíboros, a kánonjog felülvizsgálására alakult bizottság feje például síkra szállt amellett, hogy lét­re kell hozni egy „planetáris jogot”, amelynek eszménye az egyház új jogrendjét is ihleti. Willebrands bíboros, a ke­resztény egységtitkárság elnö­ke indítványára a konferencia sürgeti a keresztény népeket és egyéneket. ..]Via szerényein kell élnünk, nem csupán azért, hogy az evangéliumot köves­sük, hanem hogy megmentsük bolygónkat”. Szeretet Nemrég láttam egy megható dolgot. A Ferences templom­ból jövet álltunk sokan a jár­da szélén, várva a zöld jelzést. Mellettem állt egy fiatal em­ber és két fiatal lány. A fiú gyorsan lehajolt a földre és felvett egy kis virágot. Nyil­ván csokorból eshetett ki. Pe­dig siethetett, mert látszott rajta, hogy idegesen várja a zöld lámpát, mégis visszafu­tott a templom előtti kőszo­borhoz és gyorsan bedugta egyik víztartályába a virágot. A két lány összenevetett: „Ilyen bolondot se láttam még. Lekésik az átmenésről, csak, hogy ne tapossanak arra a kis virágra!” . Ez a kis jellegtelen apróság (talán ez is bolondság) nagy hatással volt rám és sok-sok gondolatot kavart fel a lel­kemben — melyek immár hosszú életem alatt felgyü­lemlettek bennem. Régen, régen volt — 42-ben vagy 43-ban — láttam egy fiatal leányt, aki télen, hideg­ben, levette jó meleg kabátját s ráborította egy vékony ka­bátkában didergő asszonyra. Akkor is azt mondták, akik látták a jelenetet: „Szép a jó­tékonyság, de ez már őrület. Agyonfázik, míg hazaér!” És láttam ugyanazon a télen szintén egy fiatal lányt, aki a templomból kilépve meglátott egy szerencsétlen, rongyos, va­cogó családot. Apa, anya, 5 és 10 éves közti gyerekek és egy 2 éves, sovány, sápadt, ótvaros fejű kisgyerek az anya karján. A lány elkérte a szülőktől. Azok boldogan odaadták. A gyerek sírt, de amikor érezte a leány meleg ölelését, otthon a jó meleg szobát, meleg für­dőt és jó kis vacsorát, elcsen­desedett és hálás szeretettel, forrón átölelte megmentője nyakát. Óh, meséli még ma is az, akit akkor mindenki bo­londnak nevezett, amiért egy piszkos, ótvaros gyereket be­vitt a lakásába — azt az öle­lést, amíg él, el nem felejti. És micsoda fájdalom volt, amikor mégis be kellett vinnie a kór­házba és a kicsi belekapaszko­dott a nyakába, és sírva kö­­nyörgött: „Ne hagyjál itt!” És micsoda boldogság volt, két hét múlva hazavinni gyógyul­tan és egy évig etetni, felerő­síteni, míg a szülők sorsa jobbra fordult. És ismerek egy idősebb, nem gazdag, de jómódú házaspárt, akik kihoztak a lelencházból egy négyéves kislányt. Azokat is bolondnak nevezte a baráti kör. „Megőrültetek? Nem vagytok fiatalok, betegesek vagytok mindketten, milyen fáradság lesz nektek vesződni a gyerekkel, amikor nyugod­tan, békésen élhetnétek.” Óh, rideg, önző maguknak élő emberek! Tudjátok ti azt, micsoda boldogság jót tenni? Micsoda boldogság szeretetet adni és kapni? Nincs az a fe­jedelmi kastély, az a Mercedes autó, az a fényes ékszer, ami ehhez felér. Áldottak legyenek mind­azok, akik szegény kis árva gyereket magukhoz vesznek, mert bármennyire nagysze­rűek ma már ezek az intézmé­nyek, bármilyen szeretettel bánnak a nevelők a gyerekek­kel, azoknak csak egy rész­morzsa jut abból a szeretet­ből, amit ők egészen maguké­nak szeretnének érezni — ami pótolná az anya szeretetét. Szeretni, szeretni, szeretni mindenkit és mindent, amit Isten teremtett! Az embert, a hűséges kutya szemét, az ének­lő madarat, fákat, virágo­kat ... Aki szeretni tud, bár­mily elhagyott, magányos fér­fi, vagy nő — nem lehet bol­dogtalan. Akinek módjában van, felnevel egy gyermeket, akinek nincs rá lehetősége, tart egy kis állatot, hacsak madarat is, aki csicseregve várja este, ha munkából haza­jön, vagy egész nap szórakoz­tatja, ha már nyugdíjas. Mert nem minden lélek annyira emelkedett, hogy beteljék az­zal az örömmel, hogy Isten ve­le van kis szobácskájában is. Sokan, bármily mélyen vallá­sosak is, vágynak egy kis élő­lény szeretetére is. És ezt a legszegényebb is megkaphatja. Amikor édesapám meghalt, a temetés után összeült a csa­lád, a jó barátok. „Szegény Ár­pád, mondogatták... mennyit dolgozott életében, mennyit keresett, és még csak ezer fo­rint sincs bankban a családjá­nak, mindenét elosztogatta. Fűnek-fának adott, mindenki­nek, aki kért tőle. Sok jót tett, de hány szélhámos csapta be! „Nem baj” — mondta életében sokszor. „Inkább adok kilenc­venkilencnek, aki nem érdemli meg, minthogy egyszer üres kézzel bocsássák el valakit, aki valóban megérdemelte volna.” Én összetörtén, vacogva ku­porogtam egy széked a sarok­ban. Kiáltani szerettem volna: ne, ne beszéljetek így! Pénzt nem hagyott ránk, de ránk hagyta a szívét és az ecsetjét és festünk anyám is én is, és abból megélünk. Addig még a körkép jövedelme segít, míg én keresni tudok. Többet ér nekem az, hogy ilyen volt, amilyen volt, hogy állandó tisztelettel gondolhatok rá. De nem jött ki hang a torkom­ból... És így is volt. Isten megse­gített. És én azóta olyan na­gyon szeretem a józantalanul is jó embereket, családokat, akik bármennyire szeretik övéiket, adnak a szegényeb­beknek is. És Isten sokszor még aznap fizet minden jótettért. Áldott karácsonyi Jézus! Tisztítsd meg nagyon sok ön­ző ember szívét, és akkor bol­dogabb lesz a világ. Feszty Masa A NEMZETKÖZI KARITÁSZ SEGÉLYE NICARAGUÁNAK A nicaraguai földrengés so­rán ínségbe jutottak megsegí­tésére számos más segélyakció mellett a Nemzetközi Karitász­­központ római szervezete is megindította a segélyezési ak­ciót. Gyorssegélyként százezer dollárt, azonkívül nagy meny­­nyiségű gyógyszert, sátrakat, takarókat és vérplazmát küld­tek a katasztrófával sújtott vi­dékre. em­x il. Katolikus hetilap 1973. január 14. (1384.) Milyen lesz a februári Melbourne-i Eucharisztikus Világkongresszus Bizottságok, szakértők, egy­házi és technikai munkacso­portok sokasága teljes erővel munkálkodik a február 5-től 25-ig az ausztráliai Melbour­­ne-ben rendezendő negyvene­dik Nemzetközi Eucharisztikus Világkongresszus előkészíté­sén. A kongresszusra a világ min­den részéből sok százezer kato­likus hívőt várnak. A kongresz­­szus jelszava: „Szeressétek egy­mást, ahogy én szeretlek ben­neteket.” A tanácskozást min­den eddigi eucharisztikus kongresszusnál erőteljesebben az ökumenizmus szelleme hatja át. Még mindig nyílt kérdés az, részt vesz-e VI. Pál pápa a kongresszuson. Is­meretes, hogy a pápa 1964-ben Bombayban és 1968-ban Bo­gotában részt vett az eucha­risztikus világkongresszuson. A kongresszust euchariszti­kus ünnepségek vezetik be. A liturgikus ünnepi események mellett kiállítások, szeminá­riumok, konferencák sorozata foglalkozik a központi témá­val. Tárgyalások folynak az ausztráliai püspöki konferen­cia előkészítésére, amelyet Sydneyben tartanak, ökume­nikus kiállításon mutatják be a szociális helyzetet tükröző anyagot, a világ ifjúságának művészetét és az ősi liturgikus művészetet. Külön esemény­­sorozatot rendeznek a bete­gei­, mozgásképtelenek szá­mára. A kongresszus minden nap­ja számára külön témát írtak elő, és ezek főleg a hívők éle­tének mai problémáival fog­lalkoznak. További fontos té­mák lesznek a következők: A keresztény hívek élete; egye­sülés Krisztusban; Krisztus békéje. A napirenden szere­pel számos ismert kiváló teo­lógus, mint Willebrands bí­boros, Theissen és Moltmann professzor előadása. A záróünnepség és mise Melbourne legnagyobb sta­dionjában, a „Cricket Ground”-ban lesz. Ezen a zá­róünnepen felhívással fordul­nak a világ nemzeteihez és népeihez a világbéke megte­remtése érdekében. Újra látható Michelangelo Pietája Ismeretes, hogy múlt év pünkösdjén egy elmebeteg me­rénylő kalapácsütésekkel meg­rongálta Michelangelo világhí­rű Pieta szobrát a római Szent Péter bazilikában. A helyreál­lítási munkálatokat a művé­szek, múzeumi, történeti szak­értők és kőfaragók csoportja azonnal megkezdte és amint most a vatikáni szóvivő kö­zölte, sikerrel befejezte. A közönség számára azon­ban csak január folyamán egy később megállapítandó napon nyitják meg a Pieta elhelyezé­sére szánt területet, mert messzemenő biztonsági intéz­kedéseket hajtanak végre a to­vábbi károsodás megelőzésére. Mindenekelőtt egy négy és fél méter magas golyóálló üvegfa­lat készítenek, amellyel min­den oldalról körülveszik a szobrot. Ezenfelül kordonokkal nagyobb távolságra szorítják vissza a látogatókat. A szobor eredeti helyére kerül vissza és elvetették azt a javaslatot is, hogy csupán gipszmásolatot állítsanak az eredeti helyre, Michelangelo művét pedig má­sutt, biztonságosabb helyen őrizzék. A restaurálási mun­kák során fedezték fel azt, hogy Michelangelo a Szűzanya bal karjára monogrammot, M betűt vésett be. A restaurálási munkálatok vezetője közölte az újságírókkal azt is, hogy ezen a bal karon a károk javí­tása során a sérülésnek olyan kisebb jelét hagyták hátra, amely a későbbi generációkat is figyelmezteti majd a me­rénylő esztelen és felbecsül­hetetlen kárt okozó cselekede­tére. Atyai vezetés Az ószövetségi nép Isten útjait abból a módból is­merte meg, ahogyan ősei­ket, a pátriárkákat és az egész népet vezette. Adott benső megvilágosítást, kül­dött prófétákat, figyelmez­tette őket a veszélyekre és természetfölötti jelekkel igazolta jelenlétét. Ezek a külső tettek az üdvösség történetének eseményei, te­hát azt ábrázolják, hogyan vezeti Isten az egyes em­bert és az egész emberisé­get az üdvösség útján. A kereszténység első év­tizedeiben a pogányo­kból megtért keresztények szám­­­mára a napkeleti bölcsek a hit rendjében olyan ősök voltak, mint a választott nép számára a pátriárkák. Az ősi katekézis kiszínezte a róluk szóló történetet. Kézzelfoghatóan rá akart mutatni, hogy meghívásuk és Krisztushoz vezető út­juk éppen olyan természet­fölötti beavatkozás, éppen olyan üdvtörténeti ese­mény, mint a pátriárkák kiválasztása. Ezért az ese­mények leírásának színe­zésénél is visszanyúlnak a régi szentírási történet adataihoz. A természetfö­lötti jelenségek halmozása a kegyelem nagyságát, az atyai gondoskodás eleven­ségét akarja jelenteni. Ki­­érezzük a következtetést: ha ennyi jel után megtor­pantak volna, visszaéltek volna Isten szeretetével és bizalmával. Mivel Isten nem sze­mélyválogató, el kell fo­gadnunk, hogy mindenki­nek ad elég világosságot az üdvösség útján. A lelki­ismeret szava, mások pél­dája és figyelmeztetése, a benső kegyelmi megvilágo­­sítás, a gondviselés megle­pő intézkedései elegendők arra, hogy felhívják a figyelmet az üdvözítő Istenre. Hogy a készség meglegyen bennünk, arról nekünk magunknak kell gondoskodni. Kutatnunk kell a jeleket, útbaigazítást kell kérnünk, mert a kö­zömbösség az atyai szeretet visszautasí­tása. (Gál Ferenc) Békedíj a Szentatyának A kolumbiai Vöröskereszt a tavaly elhunyt Leon Valencia elnök emlékére békedíjat ala­pított, amelyből azokat jutal­mazzák, akik egy-egy eszten­dőben nagy jelentőségű mun­kát fejtenek ki a békéért. A mostani békedíjat a kolumbiai Vöröskereszt VI. Pál pápának ítélte oda, a világbékéért foly­­­tatott fáradozásai elismeréséül. ÚJ TEMPLOMOT TÁRTAK FEL BETLEHEM KÖZELÉBEN A KNA hírügynökség jelenti, hogy Betlehem közelében egy jó állapotban levő, V. századból származó templomot tártak fel Betlehem görög­ ortodox érse­ké, Konstantinosz, és dr. Vas­­siliosz Treferisz, az izraeli tör­téneti múzeum osztályvezetője, sajtóértekezleten kijelentették, hogy a lelet egyik legbecsesebb keresztény történeti érték. A templom restaurálását azonnal megkezdték és az 1973. végére el is készül. Betegség miatt elmaradt a pápa miséje A Béke Világnap program­jában szerepelt, hogy VI. Pál pápa január elsején délelőtt 10 órakor szentmisét mond a „Don Orione” központ temp­lomában a Monte Marión. A központ közvetlenül a II. vi­lágháború után létesült a há­borús sérüléseket szenvedett fiatalok összefogására és gyó­gyítására. Később a csökkent munkaképességű, mozgá­sszer­­vi bántalmakban szenvedő fia­taloknak nyújtott otthont, és jelenleg is mint ilyen rehabili­tációs központ működik. A Szentatya azonban addig még nem gyógyult fel influ­enzájából, ezért nem látogat­hatta meg az ifjúsági közpon­tot. Az ünnepi szentmisét Vil­iét bíboros államtitkár mutat­ta be helyette, és ő mondta a szentbeszédet is.

Next