Új Ember, 1976 (32. évfolyam, 1/1539-52/1590. szám)

1976-01-11 / 2. (1540.) szám

A KATOLIKUS SZEMMEL EGYHÁZI VEZETŐK A TANÁCSNÁL VENDÉGSÉGBEN. Évek óta közmegelégedést keltő s gyümölcsöző gyakorlat, hogy a VII. kerületi tanács felelős vezetői — akárcsak másutt, mind­inkább szaporodó példával kerületi és megyei szinten — a bú­csúzó, 1975-ös év végén vendégül látják a kerület egyházi tiszt­ségviselőit, hogy a lakosság széles rétegeit érintő közügyeikről, az elmúlt hónapok eredményeiről és a jövő esztendő terveiről tájékoztassák őket és segítségüket kérjék a további feladatok sikeres teljesítéséhez. A jó hangulatú találkozón tehát Aibhner Pál tanácselnök kellő fedezettel hangsúlyozta, hogy — mint a Magyar Nemzet 1975. december 30-i számában olvashattuk — „az emberek életkörülményeinek javítása a hívőknek és nem-hi­­vőknek egyaránt közös ügye, s hogy a társadalmi gondok meg­oldásában — például a becsületes munkára való nevelésben, az emberi méltóság tiszteletében — az egyházak és államunk azonos álláspontot képviselnek”. Állam és egyház partneri viszonyát hasznosan szolgálják ezek az összejövetelek, mert egymás megértéséhez, őszinte vé­leménycserékhez segítenek hozzá, apró, de legkevésbé sem je­lentéktelen kapcsolatfelvétellel bizonyítják, hogyan lehet nem­eseik értelmezni, hanem a valóságban is „működtetni’’ a dialó­gust. Különösen akkor, ha — ahogy a VII. kerületi tanács ese­tében is — konkrét programban állapodnak meg a tanács, a népfront és az egyházak képviselői, többek között abban, hogy kölcsönösen támogatni fogják egymást az idős emberekkel való törődés, gondozás dolgában és a lakosság egyéb szociális prob­lémáinak rendezésében. (h. b.) MEGÉR NÉHÁNY SORT, HOGY MEGEMLÍTSÜK... Érdek­lődéssel vesszük kezünkbe s a becsapottság érzésével tesszük le a népszerű Világirodalom gyöngyszemei című sorozat új könyvét, mely Koncert címmel a zenéről írt verseket gyűjti csokorba. A szerkesztő és válogató egyik oldalon meglepően szélesre vonja a határokat, s nem is egy olyan verset is az an­tológiába illeszt­, ami nem a zenéről szól. Másrészt viszont meg­lehetősen szűkre nyitja a kaput, s egy-két kitűnő zenei tárgyú költemény szerzőjét bizony kijjebb tessékelni. Hiába írt remek verset Mozart hallgatása közben címmel Sík Sándor, hiába kö­zölt zenei tárgyú ciklusokat Rónay György, hiába villan fel a zene, mint ihlető, Piliszky Jánosnál, ők bizony nem fértek be a kapun. Hogy miért? Tételezzük fel jószándékúan, hogy a kö­tet válogató-szerkesztője nem ismerte ilyen témájú költemé­nyeiket. Illyés Gyula Orpheus a felvilágban című darabját kissé meghökkenve olvastuk, s bizony meglepi a nézőt is a Pécsi Nemzeti Színházban. A meglehetősen sikamlós tárgyú darab ugyanis — mint az Élet és Irodalom pontos összefoglalásá­ban olvassuk — egyfelől a szabad szerelem csömört hozó fá­radtságát, másfelől a monogámia börtönét ábrázolja, illetve ebből a fájó szorításból keresi a kiutat, mert hiába siet a tár­sadalom tabuival és törvényeivel az egyes ember segítségére, azért a konfliktus súlyos. Hát bizony, elő-előfordul, hogy egy­­egy összezörrenés után a házastársak börtönnek érzik a házas­ságot, még az is, hogy elismerően fordulunk meg az utcán egy­­egy csinos asszony után. De azért a monogámia ellen mégsem küzdenénk ilyen szenvedélyesen. Kivált, ha e harc közben oly­kor az ízlés is veszélyben forog, s az embernek az az érzése, hogy amit esetleg megnyerne a réven, ötszörösen veszítené a vámon. „Haloványulnak a szörnyek s a szentek, / tűnnek ke­netes korbácsosok. / Nem lesz vitánk, csak istenünkkel” — ol­vassuk Héra Zoltán Kedvünkre, forrásunkból című költemé­nyében. Kérdés, így van-e? Lehet, hogy a költői képzeletben haloványulnak a szentek, a miénkben nem. Lehet, hogy ő ke­netes korbácsosoknak hiszi azokat az aszkétákat, akiktől sokat tanulhatunk önmegtartóztatást, áldozatvállalást és értéktisz­teletet, mi mindenesetre másként látjuk őket. Lehet, hogy ő csak istenével vitázik, számunkra nagyon fontos az a párbeszéd is, melyet napról napra folytatunk egymás között, emberi vi­szonylatokban, hogy valóban tisztuljon az a jelképes forrás, s valóban mindenki ihassék belőle. De ne mohón, mert meg­árthat. Heves vita, folyik az új tantervekről, sőt a Látóhatár című folyóirat már összeállítást közölt azokból az írásokból, melyek az ezredforduló tanterveivel foglalkoznak. Azért addig még sok víz lefolyik a Dunán... Épp ezért érdemesebb a most rátára bocsájtottakról eszmét cserélni, hiszen hamarosan azok alapján tanulnak gyermekeink (s velük együtt olykor mi is). Ha jól megszámoltuk, a magyar irodalom új tanterve két órát ajánl — tizenkét év alatt két órát! — a Biblia tanítására. Ki­csit kevésnek látszik. Kivált, ha arra gondolunk, mit ihletett az ó- és újszövetségi Szentírás a művészetek történetében. Per­sze, ha két óránál nem juthat több, akkor inkább azt javasolj­­uk, vezessenek be egy kommentálás nevű tantárgyat az isko­lában. Ennek során a világirodalom, a képzőművészet és a zene birodalma nagy műveinek szentírási jelképeit, célzásait, utalá­sait tanulnák meg a gyerekek, s akkor talán nemcsak megsze­retnék, hanem őszintén élveznék is e halhatatlan remekeket. (sza) „HOGY NE EGYEDÜL CSAK ÖNMAGUNKAT SZERES­SÜK!” Vajon mit jelent előkészíteni az Űr útját és egyengetni ösvényeit? Az Űr útja, a lélek útja. Lelkünket alkalmassá tenni Isten fogadására nem más, mint a kegyelem állapotában lenni, vagy törekedni rá, hogy részesüljünk benne. Ez persze így még ke­vés. Nem elég „vállon veregetni önmagunkat”, hogy „lám, lám, ma sem követtem el bűnt!” Vagy Isten gyermekének szerepé­ben tetszelegni mások előtt. Jörg Zink írja: „Azt mondják, Is­ten gyermeke vagyok. Én tudom a legjobban, mennyire körül­vesz a magány, mert mindig csak önmagammal beszélgetek.” Ki lehet lépnünk önmagunkból, mások felé közelednünk, hogy valóban magunkra találjunk, és ezáltal ténylegesen Istenre is leljünk. Raul Follereau ezt így fogamazta meg imájában: „Uram, taníts meg, hogy ne egyedül csak önmagunkat szeres­sük, és ne csak azokat szeressük, akik hozzánk tartoznak, sem pedig csupán azokat, akik bennünket szeretnek ... Add, Uram, hogy megszabaduljunk önmagunk szeretetétől!” (ng. 1.) A GYÓNTATŐSZÉK. A Kossuth rádió egyik vasárnap esti adásában műsorra tűzte Deák Tamás kolozsvári író feszült hangulatú monodrámáját, A gyóntatószéket. A dráma közvetí­tője, Váradi Hédi nagyon hihetően, mély átéléssel alakította a rettenetes lelkiismeret-furdalással küszködő asszony szerepét. Röviden a történet. Fia beleszeret egy előkelő hölgybe, aki egy idő után kezdi kerülni a fiút, fél a leleplezéstől, vagy tán a kíváncsiságát és hiúságát már az eddigi kapcsolat kielé­gítette. Félti gyermekét az anya, nehogy jóvátehetetlen kárt tegyen magában... Erről van az úriasszony a gyóntatószékben, feltépve azt a régi, fájdalmas sebét, amit saját meggondolatlan tette okozott, s szinte kísértetiesen hasonlít a mostanihoz, a fia esetéhez. Mi­kor már félt a leleplezéstől, a fiút egykor ő taszította el magá­tól, akinek az utolsó kérő szó után is csak nevetés jutott: a sze­rencsétlen fiú öngyilkosságot követett el. Csak az asszony tudta, miért. Megpróbálta eltussolni magában, de fia hasonló — ké­szülő — tragédiája most felborította lelkét, a lelkiismeret-furda­­lás elvitte a templomba. Gyónása végén döbben rá a tisztes polgár asszony, hogy senki sincs a gyóntatószékben. Vádlón és szánalmasan kiált fel, hát atyám, mindezt hiába mondtam! Mert nem elég a megbánás, a megbocsátás is kell a lélek nyugalmához... (s. d.)­ ­ Sütő András drámáját 1975 szeptemberében közölte a Kor­társ, decemberben bemutatta a Madách Színház. A kritikusok azóta már megírták felsőfokú dicséreteiket a darabról és az előadásról — teljes joggal. Fe­lejthetetlen élmény a lélegzet­elállító drámát végigélni olyan méltó, a művel tökéletesen azonosuló előadásban, ahogy az a Madách Színházban — Ádám Ottó rendezésében, Sztankay István és Huszti Péter fősze­replésével — megszólal. Kál­vin János és Szervét Mihály érvei, gondolatai tovább gyű­rűznek, tovább rezonálnak mindannyiunkban, akik össze­csapásuknak tanúi lehettünk. A dráma első jelenetében Kálvin János és Szervét Mi­hály ifjú jó barátokként együtt tiltakoznak — a lelkiismereti szabadság nevében — az­­ink­vizíció működése ellen. Mind­ketten — bár egymással is vi­tatkoznak és sok mindenről különböző a véleményük — egyetértenek abban, hogy nem nevezhető keresztény eljárás­nak az önálló gondolkodás ül­dözése, a szabad vizsgálódás elítélése, a hivatalos egyházi tanoktól eltérő felfogású em­berek üldözése. Szenvedélyes igazságkeresésük és egymás iránti megbecsülésük, szerete­­tük biztosítani látszik Szervét szavait: „Nézeteink esetleges különbözőségét a szívnek egy­­sége pótolja.” Aztán eltelt néhány eszten­dő. Kálvin János a gazdag és hatalmas Genfben lelkipászto­­ri és tanári állást kapott, mi­után a város tanácsa korlátlan hatalmat biztosított neki egy­házi és világi dolgokban egy­aránt. Törvényeivel a legapró­lékosabban megszabhatta a vallási, társadalmi és családi élet kereteit. A törvények ér­telmében Genf minden polgá­rának harangszóra reggel négykor kellett felkelni, és ha­rangszóra este kilenckor lefe­küdni. Az istentiszteleten kö­teles volt mindenki saját kör­zetének templomában megje­lenni, meghatározott időben úrvacsorát venni és a vasár­napi­ munkaszünetet a legha­tározottabban megtartani. Minden mulatozás, tánc tilos volt, az öltözködést, hajvisele­tet, a lakodalmi ünnepségek rendjét előírások szabályozták. A rendelkezések betartását a városi tanács tagjai ellenőriz­ték, akik a nap minden órájá­ban beléphettek bármelyik házba, hogy ott ellenőrzést tartsanak. Aki az előírásokat nem tartotta meg, pellengérre került vagy megvesszőzték, börtönbe vetették.­Aki károm­kodott vagy támadta a kálvini tanokat, az máglyára ment. Aki nem tisztelte szüleit, há­zasságtörést vagy egyéb­­er­kölcstelenséget követett el, azt lefejezték. Öt év alatt így 78 ember ment száműzetésbe Genfből, 56 személyt pedig ki­végeztek. Miközben így alakult a hely­­zet Genfben, a katolikus Fran­­ciaországban az inkvizíció „te­vékenykedik”. Szervét Mihály is börtönbe kerül, s a legfőbb bizonyíték ellene a Kálvin Já­nosnak írt baráti levelei. Szer­vét ezért, mikor sikerül meg­szöknie, Genfbe megy, hogy találkozzék Kálvinnal. Amit ott tapasztal, az jobban meg­döbbenti, mintha bebizonyo­sodna, hogy leveleit közvetle­nül Kálvin adta át az inkvizí­ciónak. Szervét barátsága és igazságszeretete nem gyengült az esztendők alatt, annak el­lenére, hogy álmában többször látta máglyán saját magát, annak ellenére, hogy teljesen tisztában volt a genfi helyzet­tel, mégis megpróbálta meg­győzni, jobb belátásra bírni Kálvint. Igyekezete eredmény, télen marad, Kálvinnal nem lehet többé vitázni. Az újítás veszedelmes és ár­talmas, mondta Kelemen pápa és minden eszközzel üldözte a hitújítókat. Az újítás veszedel­mes és ártalmas, mennydörgi most Kálvin, és a máglya Szervét Mihály alatt is fellob­ban. Szervét Mihályban nem Kálvin ellensége lépett a mág­lyára, hanem minden kor min­den kérdezője, a megújulás, a nyitottság, a gondolatok fris­seségének és a fejlődésnek le­hetősége. „Alig látom az arco­­dat... Istenem... A kényszer­ben az ember elveszíti az ar­cát!” — kiált fel Kálvin fele­sége. Igen, arcnélkülivé, em­bertelenné válik minden gon­dolat, tan, ideológia, vallás hirdetője, ha nem képes helyet adni­ a vitának, ha nem tudja vagy nem akarja elfogadni a belső kritikát, ha arc- (gondo­lat- és érzés-) nélküli fanati­kusokká akarja idomítani hí­veit. Az elembertelenítésre pe­dig nincs mentség sem a kor­társak, sem a történelem előtt. Galántai Mária Csillag a máglyán ! A „vidám tudomány" apostola Vidámság és istenszeretet egyképpen megvolt benne — írja Goethe 1787. május 26- án, az „ő szentjének” ünnepén —, az ember épülhetett rajta és amellett mosolyoghatott remek humorán. Ném­ Szent Fülöpről van szó. Ellentétek határozták meg életét, s kölcsönöztek különös bájt egyéniségének. Nem tűrt el semmiféle szabályt, ruház­kodásában sem — s mégis megalapított egy vallásos tár­sulatot; igaz, hogy ebben so­hasem vezette be a fogalma­kat, amiket — úgymond — képtelen lett volna megtarta­ni. Egyesítette magában a fi­nom, visszavonult életet ked­velő remetét és a közéletbe sodródott, körülrajongott ve­zetőegyéniséget. Pápákkal, bíborosokkal tár­salgott, azonban akkor is megmaradt kötetlen, szabály­talan embernek, egyedüli pél­dánynak. VIII. Kelemen pápa elér­tette és szerette Fülöp atya tréfáit. — rajongott érte. Ha rosszul mentek a dolgok, oda­­szólt bizalmasaihoz: „Fülöp atya megint elhagyott ben­nünket. Nem imádkozik ér­tünk.” Megengedte, hogy je­lenlétében Fülöp leülhessen és föltehesse barátját — amit Fülöp ki is használt. „Bon giorno” — köszöntötte a pá­pát, amint belépett az aulába; se térdhajtás, se semmi. — „Szentatya, fölteszem a sap­kámat”. „Messer Filippo — felelte a pápa —, ön itt a pápa —, ön itt a mester.” Ezt az esetet a jelenlevő velen­cei nagykövet mesélte el A pápákról különben az volt szentünk véleménye, hogy ők legyenek „a megtestesült alá­zatosság.” „Boldogságos Atyám — ír­ja egyszer a pápának —, Jé­zus Krisztus maga jött el es­te hétkor hozzám, hogy tes­tembe költözzön, Szentséged pedig egyszer sem méltatott arra, hogy meglátogasson. Jé­zus Krisztus Isten létére el­jött, Szentséged pedig, ameny­­nyire tudom, csak ember...” VIII. Kelemen megfelelt: „Ami a látogatást illeti, tisz­­telendőséged azt nem érdemli meg, miután visszautasította a bíborosi kalapot, amit annyi­szor, de annyiszor fölaján­lottam ...” Hát így ment ez Néri Fülöp­­pel. Szókimondó szent volt, akit végtelenül tiszteltek, te­kintély, akit nagyon lehetett szeretni. '* Firenzéből „ereszekedett alá”, mint fiatal fiú, Rómába, 1533-ban. A hatszáz kilomé­ternyi utat nagyrészt gyalog tette meg, mert hiszen szegény legényke volt. Kisemberek között nőtt fel, boltosok, szomszédok, az utca emberei között. Mielőtt lement volna az Örök Városba, végleg Istenhez pártolt. Ez abból állt, hogy széttépte a családfájáról készí­tett nemesi okmányt — más­honnan nem kellett megtér­nie. Rómában leckéket adott vendéglátója fiának, s ezért kapott egy marék lisztet — amit a szomszéd pék cipónak sütött meg —, némi gyümöl­csöt és olajbogyót. „Hol van­nak már azok az idők — em­lékezett öregkorában —, ami­kor még holdfény mellett ol­vastam, hogy megspóroljam az olajat?” „Vadászterülete” egyelőre: az utca, a vám, a gyógyítha­tatlan betegek kórháza. De nem vadászott. Inkább csak beszélgetett egy­-egy ember­rel, aki hajlandó volt vele szóba elegyedni. Nem akart olyan lenni, mint az akkori szigorítók, utcai próféták, mint a lőweni Teleman, aki kiállt félig meztelenül az ut­casarokra és prédikálni kez­dett: „Pokolba a házasságtö­­rőkkel, Pokolba a bűnösök­kel!” — vagy a bizonyos Brandono, aki zsákba öltözöt­ten és mezítláb, kődarabbal verte a mellét, s a járókelőket így biztatta bűnbánatra. Alig­hanem hiába. Nem: Fülöp csendes ember volt, nem kiál­tott és nem lármázott, csak beszélgetett. Szerette Róma környék­ét — jegyzi fel róla Taragi —, különösen a kata­kombákat; gyakran éjjelre is meghúzta magát bennük. Sze­retett mindent, ami szép: Ca­­racalla nagyszerű termáit és Cecília Metella köralakú sír­emlékét.* Nyugtalanságot keltett ak­koriban az új Jézus Társasá­gának föllépése: Giovanni de Terrano, aki elhagyta a Tár­­­saságot és így nem megbízha­tó tanú, azt mondta, hogy egy új szellemi diktatúra van keletkezőben, amilyent még eddig nem látott a világ. Szó volt róla, hogy hozzájuk be­lépjen, de Fülöp mozdulatlan maradt, ez sem volt ínyére, mert szerette a szabadságot. Csak tizenhat évvel az Örök Városba költözése után vette rá gyóntatója, Persiano Rosa, hogy pappá szenteltesse ma­gát. Eleinte egy kötetlen papi társaság tagja lett, az Orató­rium nevet csak 1554 óta használták. Mit csináltak az Oratóriumban? Betegeket lá­togattak, zarándokokat karol­tak fel, egymás közt istenes dolgokról beszélgettek, s egy szerb­ szöveg felolvasása után mindenki elmondhatta gondo­latait, pap és laikus egyaránt. Az összejövetelek mindig énekkel záródtak, s amikor a nagy zenekedvelő Fülöp meg­szerezte társasága számára Giovanni Animucciát, Palest­rina utódját a Sze­nt Péter ká­polnájában, lassan kifejlő­dött, lírai és drámai éneken keresztül, az a sajátságos ke­resztény műfaj, amely később az Oratórium nevet kapta. Nem volt köztük főnök, nem volt bennük szemellenzős buz­­góság. Egy szépreményű fia­talember megkérdezte Fülö­­pöt, hordhat-e vezeklő övét? Hogyne, felelte a szent, csak arra vigyázzon, hogy a ruhá­ján kívül hordja. Santa Flória kardinális elkezdett tüzelni Fülöp ellen: „Elcsábítja szol­gáimat, házam népét, szerze­teseket nevel belőlük. Még rosszabb: a kutyámat is keze­lésbe veszi, nem elég neki az ember!” Valóban, a kis állat, amikor Fülöp szobájába ve­zették, nem akart többé on­nan eltávozni. Lábainál ma­radt sok éven keresztül és et is végezte be életét. Az evangélium ebben a kör­nyezetben az volt, aminél lennie kellene minden szén­vedés, kereszt ellenére, alap­jában vidám tudomány, öröm Ez idő tájt újította fel Fü­löp a hét szent bazilika láto­gatását. Vasari azt írja, hogy Michelangelo házaslován né­ha részt vett ezeken a zarán­doklatokon. Nagyszerű gon­dolat, hogy láthatták, köszönt­hették egymást a mélyen val­lásos, 40 évvel idősebb mi­vés és a művészi hajlamú szén ember. Rokonok voltak lelk méretükben, mindketten meg­őrizték és egyesítették maguk­ban az egyháziasságot meg szabad, egyéni hajlamú élet­vezetést. Nem kellett lázadni­uk, nem volt szükségük rá sosem voltak egyoldalú embe­rek. Pedig indítékuk volt bőve a disszidálásra. IV. Pál páp például közutálatnak örven­dett, akárcsak Mussolin szobrát ledöntötték mihely meghalt és a Tiberisbe hoz­ták. V. Pius pápa uralma - írta egy szemtanú — rómi időszak volt. V. Pius nyílt el­lensége volt Fülöpnek. Nem engedte be Rómába és sárg sapkával látta el a zsidókat - Fülöp pedig meginvitálta tudós rabbit, Andrea di Mar­te-t, hogy tartson előadáso­kát az Ószövetségről az Ora­tórium közönsége előtt. Egy másik üldözött zsid Fülöp templomába menekü és ott arcraborult az oltár­­szentség előtt. Fülöp udvari­asan fölsegítette és halka megkérdezte: „Közös Istenün van; nem kérnéd meg, hogy adja neked az én hitemet, h az az igazi?” — „Nem, felel­te a másik, mert azzal már el­árulnám a magamét.” „Megértem” — mondta szent. Emberünket úgy meg iszt­a lpikt finnomság hogy később mégiscsak át­tért a katolikus vallásra. Ilyen­­ volt a „csábító” Fülöp mód­szere. * XIII. Gergely alatt aztán megenyhült a jég, s az Orató­­­­rium­ megkapta végleges for­­­máját és helyét a Santa Maria d in Vallicella templomában. . Akkoriban már úgy látszott,­­ hogy szinte egész Róma Fü­­­löphöz jár gyónni. A társaság­­ terjedt, mindenütt keresték az­­ oratóriánusokat. Évek múl­■­tán Fülöp az irányítást elhárí­­­totta ugyan magától, de mi­­­kor eltiltották tőle a látogató­­­kat, panaszkodott, hogy meg­­­­­osztják szórakozásától.­­ Végül már csak egy órát­­ aludt éjjelente. Kápolnájában­­ zárt ajtók mögött misézett,­­ redőnyök lehúzva, egyetlen a mécs világánál. Az ajtóra ki­­­tették a cédulát: „Az atya­­ misézik”. Hosszú órákon át­­ maradt benn, most már nem­­ rejtette el a lángolását. A mi­se után teljesen kimerült, az­­ extázis kifárasztotta. „Nem­­ tudják, mit kérnek — mondo­­­gatta —, akik elragadtatás­­ után vágyakoznak.” Néha két­­ napig is pihennie kellett —­­ ám akkor már annyira kíván­­­ta a szentmisét, hogy a kö­­­­vetkezőt énekelve mutatta be. Mikor az orvosok már le­l­ mondtak róla, jó barátja, Bor­­a roméi Frigyes bíboros elhoz­­­ta a viátikumot. Az oltári­­a szentség felmutatásakor az ag­­­gastyán visszanyerte erejét s­­ felkiáltott: „Íme, az én szerel­­­mem!” Rögtön utána, arcra borulva: „Sosem voltam mél­ó­tó.” Az áldozás után ünnepé­­l­lyesen kijelentette környeze­­­tének — könnyes tréfakép­­­pen, de úgy kell vennünk,­­ mély meggyőződéssel —, hogy­­ ezentúl igazán új életet akar­t kezdeni, mert eddig semmi­­ jót sem cselekedett. El is­­ kezdte ezt az új életet halála­­ napján, 1595. május 26-án,­­ püskösd ünnepén. Ezért te­­­­mették el vörös miseruhá­­­ban .. . Szedő László Étkezés előtti és utáni ima A Spiegel című hamburgi hetilap 1987 decemberében egy vallásszociológiai felmérés eredményei között azt írta, hogy a 18—70 éves életkor kö­zötti nyugatnémetek 86 szá­zaléka többé-kevésbé rendsze­resen imádkozik. Az adat pon­­tosságát sokan megkérdőjele­zik, de kétségtelen, hogy nem­­csak az NSZK-ban, hanem a világ más tájain is sokkal töb­ben imádkoznak, mint ahogy azt a felületi jelenségek nyo­mán sokszor véljük. Más kér­dés, hogy ki mikor, miért és hogyan imádkozik? Hogyan le­het úgy imádkozni, hogy az ne mutatkozzék meg általános emberi magatartásunkon? Mennyi a beidegzettség ima­életünkben, és mennyi az őszinte, nyíltszívű feltárulko­­zás a Másik előtt, aki Isten, és aki bennünk is él, nem idegen tőlünk? Beidegzettség lehet az aszta­li ima is, mely valamikor el­maradhatatlan jellem­zője volt a keresztény családok életé­nek. Megváltozott azonban az életrendünk, ritkán étkezik együtt a család (sokszor akkor sem, mikor erre lehetősége vol­na). Ám az is szerepet játszik az asztali ima eltűnésében, hogy monoton, át nem gon­dolt, gépies imáktól visszariad az ember, különösen a fiatal ember. Nem is szólva arról, hogy ugyancsak farizeus ima az, ha éppen a családi békét­lenség okozója mormolja buz­gón. Kár volna, ha elsikkadna életünkből a család közös imá­ja. Legalább­­ vasárnaponként, amikor együtt a család, igen sokat jelentene a családapa, máskor az édesanya, később pedig a gyerekek pár szavas, egyszerű, saját fogalmazású imája. Hálaadás Isten ajándé­káért, az életért és táplálékért, kérés a családot összetartó sze­retet erősödéséért, Isten dicsőí­tése Krisztus által, aki velünk van, amikor látszólag profán dolgainkat tesszük stb. Az asz­tali áldás egész életünk szá­mára áldás lehet, ha imádsá­­gos szavaink összhangban áll­nak őszinte törekvéseinkkel és Isten akaratával.

Next