Új Ember, 1985 (41. évfolyam, 1/2010-52/2061. szám)

1985-01-06 / 1. (2010.) szám

FIGYELŐ t­ankred Dorst: Merlin (Vígszínház) Az Arthur-mondakör kelta ere­detű prózai és verses elbeszélés­ciklus. Ki ne hallotta volna Grál, Tristán, Parzival nevét? Tankred Dorst a koraközépkori történet­hez nyúlt vissza könyvdrámája megírásakor. Művének csak rész­letei férnek bele a Vígszínház mostani előadásába, amit Valló Péter és Horvai István közösen állított színpadra. Jó pár éve, tulajdonképpen az Operett című Gombrovicz darab emlékezetes bemutatója óta vár­ják sokan, hogy a szolid színház helyett jöjjön végre valami más. Szolid színháznak nevezem azt a játékstílust és felfogást, amelyben nem történik semmi, vagy ha tör­ténik, az szolidan, nehogy megleb­­benjen tőle finoman vasalt szín­házi zakónk szárnya. A Merlin, avagy a puszta or­szág nem hagy magunkra a né­zőtéren mondván, ha akarod, hát nézz a színpadra, vagy ha úgy tetszik, piszkáld a körmödet. A rentdezés olykor zökken, máskor a gyakoribb színházba já­ró elmúlt előadások fogásait érzi visszaköszönni — mint például a bochumiak pantomimes mozgását —, de legalább örülhetünk, hogy a szalonszínjátszás mellett ilyesmi is színre kerül. Örömünket igazából azonban Ga­ras Dezső remek játéka okozza. Ré­gen láttunk színészt ekkora él­vezettel játszani, létezni a színpa­don. Merlin, azaz Garas abszolút főszereplő, s ő kapta Tankred Dorsttól a megtiszteltetést, hogy a történelembe olykor, a színpad szé­léről beleszólhasson az ember. e. i. Udvardi Erzsébet kiállítása (Vigadó Galéria) Udvardi Erzsébet kiállítása a tél egyik kiemelkedő eseményének ígérkezik. A tárlat anyaga kettősséget hor­doz magában. Egyik részében a téli és tavaszi Badacsonyt, Balaton­­környéket örökíti meg a festő. A tél ezüst-fehér, s a tavasz pasztell színei elénk varázsolják a táj egye­di hangulatát. Fenséges nyugalom jellemzi ezeket a képeket. A mű­vész tapasztalatokkal teljes, letisz­tult látásmódja tükröződik rajtuk. A kiállítás másik fele szervesen illeszkedik a természeti tárgyú ké­pekhez, noha témájában és szí­neiben különbözik is attól. Míg a tájképeket a természet szeretete, addig a bibliai témájú alkotásokat az emberek iránti szeretet hatja át. Az előbbiekre a megfigyelés művészi tükörzése jellemző, az utóbbira az érzelmek tolmácso­lása. Az „Utolsó vacsora I—II.”, amely a badacsonytomaji temp­lom oltárképének a vázlata s a „Mária oltárkép”, meleg­barna, arany, sötét­ és világoskék színei­vel a téma mély átéléséről tanús­kodik. Bensőséges, meghitt hangu­lat uralkodik ezeken az alkotáso­kon. Ez érezhető „Az én orszá­gom nem evilágból való” című képen is, amely lenyűgözően át­gondolt és egységes tabló, s ki­válóan érvényesülnek rajta a szín­hatások. Udvardi Erzsébet tárlatát átfo­góan a „Karácsony" címet viselő alkotással jellemezhetjük: aján­dék — szó szerint is — időszerű, egyedi hangulatú, egységes eszté­tikai­ és érzelmi élményt nyújtó kiállítás. ,H. Z. Emlékeim a régi Pekingről A gyermek, sokszor felnőttet megszégyenítő tisztánlátással, szin­tetizálja környezetének esemé­nyeit. Azokat is, amelyek mellett a nála idősebbek — talán éppen a történés gyorsasága miatt — észre­vétlenül mennek el. A szinte „érin­tetlen”, fogékony agy olyan képes­ségekkel bír, amelyek később ki­vesznek belőle: pusztán személyes tapasztalatai, sajátos látószögű „filmfelvevőjének” kockái alapján „ítéli meg” a világot, az embere­iket. Vu Ji-kung, kínai rendező egy kislány szemén keresztül mutatja be az 1920-as évek Pekingjét, la­kóinak életét. Ábrázolásmódját egyezteti a gyermek — olykor na­ivnak tűnő, a „maga módján” azonban igaz és romlatlan — vi­láglátásával. (Hevér) i­iomfa 6 l­egbecsüsebb egyházi és nem-­­­­­zeti ereklyéink egyike első Szent Királyunk Jobbja, amelyet azóta, hogy megtalálásának helyén Szent László király a szent­­jobbi apátságot alapította, s az apátsági templom oltárán elhelyez­tette, a mai napig hálás tisztelet­ben részesíti a magyar nép. A szent ereklyével kapcsolatban joggal ve­tődik föl a kérdés, miért menekült meg az enyészettől, mi lehet az oka épségben való fennmaradásának? A kérdésre több tudós igyekezett választ adni. Ezek közül a két leg­érdekesebbet ismertetjük.­­ Fábián János protonotárius ka­nonok, főesperes, a budai Má­tyás-templom plébánosa, a Szent Jobb történetének egyik ismerője (doktori disszertációjában foglalko­zik az ereklyével) úgy véli, hogy a hosszabb betegség után elhunyt és bebalzsamozottan eltemetett király holttestének lágyabb részei az idők folyamán megsemmisültek, de a ké­zen, különösen a kézfejen (ahol alig maradt a bőr és a csont között rom­landóbb anyag), ha erősen össze­úszva is, megmaradt a csontra rá­száradt hús és bőr. Fábián kanonok véleményét el lehetne fogadni, ha azt meg nem kérdőjelezné az a tény, hogy Szent István holttestét, miután egy idő múlva kivették a fehérvári bazilika közepén elhelyezett szarko­fágból és a bazilika padozata alá temették, ellepte a talajvíz. A XII. század elején­ íródott Hartvik-le­­genda Szent István földi marad­ványai fölemelésének eseményeit elbeszélve a következőket mondja: „ ... majd elmozdítva a padlóból kiemelkedő márványtáblát, végül is lementek a koporsóig... Maga a koporsó színültig volt kissé vöröslő, szinte olajjal kevert vízzel. Ben­ne ... nyugodtak a drága csontok; ezeket a legtisztább gyolcsba gyűj­tötték, s a gyűrűt, amely a boldog férfi jobb kezére volt húzva, a fo­lyadékban sokáig keresték”. Mivel nem találták, ki akarták merni a a vizet a koporsóból, de oly magas volt a talajvíz szintje s oly bősé­ges volt a víz utánpótlása, hogy a koporsót minden próbálkozás elle­nére azonnal megtöltötte a talajvíz. Ezért a kísérletezést abbahagyva, befedték a sírt. A talajvíz hatásá­ra, amelyben legalább két évtize­den keresztül feküdt a holttest, a kanna és a kézfejre száradt húsnak és bőrnek is el kellett pusztulnia, és csak a csontok maradhattak meg, csak ezeket emelhették ki a koporsóból, ahogyan erre a Hart­­vik-legenda is utal.­­ Györffy György, Szent István életének, művének és korának legkiválóbb szakértője, hogy a ta­lajvíz romboló hatását kiküszöböl­je, a következő elméletet állította föl. A Szent István halála utáni zavaros időkben, valószínűleg az utolsó pogány lázadás ideje körül 1060-ban vagy 1061-ben, a fehér­vári káptalan tagjai, mivel féltek a királysír meggyalázásától és­ kifosz­tásától. István király mumifikáló­­dott holttestét kiemelték a bazili­ka közepén álló szarkofágból, és egy erre a célra a bazilika padoza­ta alatt készített kősírba és kőko­porsóba temették. Ezt a kriptasze­rű sírfül­két és kőkoporsót 1970-ben megtalálták a régészek. A káptalan tagjai mielőtt a földalatti sírba he­lyezték volna Szent István földi maradványait, a jobb kart levá­lasztották a test többi részétől, s a viszonylag ép állapotban lévő Job­bot ereklyeként a káptalan kincs­tárában helyezték el. A kincstár őrkanonoka egy Katapán nemzet­ségbeli gazdag bihari nemes volt, aki később Merkur néven bencés szerzetessé lett. Merkur a jobbot a kincstárból titokban elvitte, és a Berettyó-parti családi birtokán rej­tette el. Amikor Szent László a ta­lajvízzel borított sírból kiemeltet­te Szent István csontjait, a jobb kart nem találta ott, mert azt már jóval előbb Merkur a kincstárból eltulajdonította. Ez az ereklyeszer­­zési szándékból végrehajtott lopás mentette meg első Szent Kirá­lyunk jobbját az enyészettől. Később Szent László tudomást szerzett a lappangó ereklye hollé­téről. Az önmagát a Lopás gyanúja alól mentesíteni akaró Merkur — mint erről a Hartvik-legenda tu­dósít — azt állította, hogy az erek­lyét a szent test fölemeltetése al­kalmával egy fehér ruhás ifjú alak­jába öltözött angyaltól kapta. A titokzatos lény azzal az utasítással adta át neki az ereklyét, hogy egy ideig őrizze, majd amikor erre égi intést kap, László királynak vissza­adja. Szent László hitt Merkúrnak vagy legalábbis úgy tett, mintha el­hitte volna a történetet. Nem gon­dolt Merkur megbüntetésére, mert annyira megörült a Szent Jobbnak, melynek épségben való megmara­dásában István király életszentsé­gének újabb bizonyítékát látta. Lehet, hogy sokan megbotránkoz­­nak a Katapán nemzetségbeli Mer­kur viselkedésén, hiszen neki, őr­kanonoknak Szent Iátván sírjának, s a káptalan kincstárának őrzése lett volna a kötelessége. A közép­kori ember azonban az ilyesmin kevésbé ütközött meg, mint mi. A szentekben a vallásos ember min­dig, így ma is és a középkorban is, olyan véglegesen Isten közvetlen közelébe jutott rendkívüli egyéne­ket látott és lát, akiknek imádsá­gát Isten, amennyiben az Földön élő embertársaik javát szolgálja, meghallgatja. Mivel a szentek köz­benjáró erejébe vetett hitet a kö­zépkoriban sokan eltúlozták és úgy vélték, hogy a szentek szükség­szerűen minden veszedelemtől meg­védik azokat, akik segítségüket ké­rik vagy ereklyéiket tisztelik, so­kan minden módon igyekeztek hoz­zájutni valemelyik szent ereklyé­hez. Az ereklyét a legtöbb közép­kori csodás talizmánnak, mágikus erővel rendelkező tárgynak vélte. Ha a hőn óhajtott ereklye meg­szerzése nem párosult egyéb til­tott cselekedettel, pl. rablással, má­sok testi épségének megsértésével, akkor az ereklye egyszerű, feltűnés nélküli, mondhatnák békés úton való eltulajdonítását a közfelfogás nem tartotta súlyosabb vétségnek. A Fábián-féle elmélethez hason­lóan a Györffy által felállítottnak is van sebezhető oldala, mert ez utóbbi egy lényeges kérdésben el­lentétben áll a korabeli írásos do­kumentumok egybehangzó vélemé­nyével. A Hartvik-legenda és III. István királynak a szentjobbi apát­ság kiváltságait megerősítő okleve­le (1169) egyöntetűen azt hangoz­tatja, hogy a jobb kéz István ki­rály testi maradványainak 1083-as fölemeltetése alkalmával és nem előtte tűnt el. Nem törvényes mó­don ekkor szerezte meg mások köz­reműködésével Merkur a szent ereklyét. Ezért, aki nagyobb hitelt ad a korabeli írásos dokumentu­mok állításának, mint a később ki­gondolt elméleteknek, annak azt kell mondania: egyelőre nem tud­juk megmagyarázni, hogy a talaj-­ vízben fekvő holttestből miért csak a jobb kéz maradt meg ép­ségben, és nem lehet kizárni vala­milyen természetfeletti erő beavat­kozásának a lehetőségét sem. A Szent Jobb későbbi sorsa a ta­tárjárás és a török hódítás követ­keztében viszontagságos volt. A jobb kartól a középkorban elvá­lasztott kézfej 1771-ben visszake­rült Magyarországra. A szent erek­lye többi része az idők folyamán valószínűleg elpusztult. Miért maradt meg épségben Szent István jobbja? IRTA: SZÁNTÓ KONRÁD A­ndrás bácsi az oltárt díszítet­te éjféli misére. Künn térdmagasságig emelke­dett a hó. Békésen, puhán simult a földre, mintha csak oltalmazni akarná. A föld azonban reszketve vonaglott. Háború volt. 1944. de­cember 24. A faluból egymás után vitték el a „gyanúsakat”, a zsidókat és végül minden fegyverforgatásra alkalmas férfit. Ezen a délutánon erősen szürkült már, s András bácsi is csaknem elkészült a munkájával, amikor va­laki benyitott a templomkapun. András bácsi megfordult. Ketten álltak a küszöbön. Ahogy az öreg jobban szemügyre vette őket, két különös jövevényt látott. Azok szótlanul néztek vissza rá. Az egyik férfi volt. Szakállas, borot­­válatlan és fáradt. A másik egy nő. Messziről jöhettek, valósággal im­­bolyogtak a kimerültségtől. Ahogy András bácsi közelebb csoszogott, észrevette, hogy a nő várandós. A vékony kabát alig takarta dombo­rodó terhét. — Hát maguk? — kérdezte And­rás bácsi. Más nem jutott az eszé­be. — Valami zugot, akármit, az Úr­istenre kérem! — szakadt ki a fér­fiból, miközben riadt bizonytalan­sággal nézegetett körül. András bácsi komótosan mustrál­­gatta őket. Azután megszólalt: — Hm... Ne jöjjenek csak bel­jebb! A sekrestyébe vezette a két ide­gent. — És most halljuk, mi kell? — kérdezte az öreg, mihelyt a sek­­restyeajtó bezárult mögöttük. A férfi bizalmat keresve pillan­tott rá: — Három napja jövünk — sut­togta rekedten. — A feleségem gye­reket vár. Az utolsó órákban van. .Otthon nem maradhattunk. Keres­tek. Sokfelé megpróbálkoztunk már. Ebben a faluban is. András bácsi felkapta a fejét: — Itt is? És...? — Az orvos ránézett az asszony­ra, aztán azt mondta, hogy nem vállalhatja a kockázatot. A tanító félt. Be sem engedett. A fűszeres egy darab kenyeret adott és to­vább küldött. Ha Istent ismer ... Mit csinálok ezzel az asszonnyal, ha odakint az úton ... a hóban ... — kétségbeesetten kereste a szava­kat. Majd elhallgatott. — Hm ... — tűnődött az öreg. — Hát igen... Ha az emberek nem, majd az Isten házában, ugye?! Hm ... Ej... — vakarta meg a tar­kóját. — Dehát hová... hová...?! Meg kell beszélnem a plébános úr­ral. Várjanak itt, mindjárt vissza­jövök! Azzal elment. Nem a templom felé. A másik ajtón. A férfi a kályhához vezette az asszonyt. Leültette. Óvatosan, vi­gyázva, nehogy baja essék. Vagy negyedórát vártak így. Az asszony a férfira nézett, s éppen szólni akart már, amikor András bácsi egy pappal visszatért. A pap középtermetű volt és szemüveges. Negyven év körül lehetett. Az arca azonban semmit sem árult el a gon­dolataiból. Alighogy belépett, für­készve pillantott a két jövevényre. Azok­ önkéntelenül is felálltak. — Üljenek csak le — mondta a pap, és az öreghez fordult. — Na jól van, András bácsi. Ma­ga most menjen szépen haza. — Igenis ... Akkor én most me­gyek ... Dicsértessék! — dünnyögte az öreg, majd véreres ,szemeivel a jövevényekre hunyorítva biccen­tett: — Hát minden jót! — És ki­ballagott. A pap az idegenekre nézett. Azok még mindig álltak. — Plébános úr kérem ... — kezd­te bátortalanul a férfi, de a pap közbevágott: — Önök zsidók? — kérdezte, de alig mondta ki, máris belátta, mennyire sután és feleslegesen hangzik itt most ez a kérdés. A férfi felkapta a fejét: — Emberek vagyunk! — villant a szeme, háj­szol­tságában is tuda­tosan, keményen. A plébános — mintha nem is hal­lotta volna a választ — halkan, szinte suttogva folytatta: — Nincs sok időnk! A házba nem jöhetnek be, az túl veszélyes! De van az udvarban egy lomtár. Va­laha istálló volt. Abban meghúzód­hatnak. Ellesznek ott pár napig, aztán majd meglátjuk! Az asszony hálálkodva ragadta meg a plébános kezét, de az visz­­szahúzta: — Ugyan már! Én is ember va­gyok. Ne jöjjenek! Azzal megindult előttük. A lomtár sötét volt és hideg. De az idegenek mindezt alig érezték. A plébános kevés időre eltűnt, majd később meleg pokrócokat hozott, ennivalót és egy üveg bort. Azután gondosan rájuk zárta az ajtót. Odakint elállt a havazás. Az ud­varban csak a hó fehér lett. A lom­tárral szemközti templomablakon áttetszett az örökmécs. Az asszonynak éjfélkor fia szü­letett. Betakarta a plébánostól ka­pott pokrócokba. A hajdani istálló sarkában volt egy jászol. Abba fek­tette.­­ A templomból áthallatszott a „Glória”. Balássy László Gyermek született — In memóriam 1944 — Karácsony Molnár C. Pál műtermében Ahogy már a televízió is beszá­molt róla, a művész egykori mű­termében megnyílt a Molnár C. Pál magángyűjtemény állandó kiál­lítása. A műteremben kiállított képek között sok vallásos témája is van, hiszen Molnár C. Pál egy­házművészeti alkotásai is jelentő­sek. Madonna, Angyali üdvözlet, Betlehem, Menekülés, Szent Család, Krisztus-arc, Pieta, Szent László, Szent Erzsébet szoborvázlata lát­ható a kis kiállítóhelyiségben, s a legújabb „szerzemény”, a most visszavásárolt „Szent Antal prédikál a halaknak”. A bejárattal szemben hangulatos, színes betlehem: an­nak mása, amely az 1941-es betle­hem-pályázatot megnyerte. Ezzel a betlehemmel (mely képünkön is látható) hívjuk kedves olvasóinkat a Molnár C. Pál magángyűjtemény kiállítására. Cím: Budapest, XI., Ménesi út 63—65. I. em. Nyitva­tartási idő: kedd, szerda, csütörtök 15—19 óráig, vasárnap 10—13 óráig (előzetes telefonmegbeszélésre más időpontban is. Tel.: 860—833). FOTÓ: KORBULY MIKLÓS

Next