Új Ember, 1996 (52. évfolyam, 1/2476-52/2527. szám)

1996-01-07 / 1. (2476.) szám

1996. január 7. Lelkiség illumfór*- 3 Az Hosszú ideig tartott, amíg az izraeli­ták felismerték és elfogadták azt, hogy ők Isten választott népe: a Min­denható atyjukká és urukká lett, s népévé fogadta őket, megígérve azt is, hogy gondoskodik róluk. Válasz­­tottságuk ajándékához azonban fel­adat is társult: példaszerűen mutas­sák fel minden népnek Isten ember­szerető jóságát, feltétlen hűségét. A prófétáknak s Isten egyéb küldöttei­nek nemcsak hűtlenségük vétkére kellett mindig újra figyelmeztetniük a népet, hanem arra is, hogy el ne bízzák magukat kiválasztottságuk tudatában, hiszen Isten üdvözítő ke­gyelme mindenkinek szól. A népek világossága Nemzeti elbizakodottságukból pe­dig kijózaníthatta volna őket a „po­gány", tehát más népek közül való „szentek" példája, akik nem tartoz­tak ugyan e néphez, mégis Isten barátai voltak, vele szoros szere­­tetközösségben. Izaiás próféta ha­talmas látomása pedig —­ amelyet a mai olvasmány idéz — nem hagy­hatott kétséget afelől, hogy az Úr dicsősége az egész emberiségnek ragyogott fel: „Népek jönnek vilá­gosságodhoz..., mind egybegyűl­nek... messze távolból." Lukács evangéliumában Simeon próféta a „pogányoknak támadt vi­lágosságról" beszél, Máté pedig a napkeleti bölcsek történetével érzé­kelteti, hogy az újszülött Messiás az egész emberiség megváltására jött, nemcsak a választott néphez. A kérdés a­ születő kereszténységben is éles vitákhoz vezetett: igazában csak a jeruzsálemi zsinat nyitotta meg az utat a nem-zsidók számára. Ahogyan Szent Pál mondja a szent-­­ leckében: „Jézus Krisztusban a po­­gányok is társörökösök." „A népek világossága Krisztus" — e szavakkal kezdődik a II. Vati­káni zsinatnak talán legfontosabb konstitúciója, az egyházról. Krisz­tus kivétel nélkül minden embert üdvözíteni akar, mindenfajta kü­lönbségtétel nélkül. A kará­csonynak e második főünnepe, a Vízkereszt (a keleti egyház valójá­ban ekkor ünnepli Jézus szüle­tését), a bölcsek történetével erre az igazságra nyitja rá a szemünket. A II. Vatikáni zsinatról joggal mond­hatták a megfigyelők, hogy ez volt az egyház történetében az első iga­zán egyetemes zsinat. Az azóta eltelt három évtized pedig látványosan igazolta, hogy az egyház valóban egyetemes, az általa hirdetett Evan­gélium az egész emberiséghez szól, minden kornak és minden kultúrá­nak emberéhez. Az egyház nem csu­pán római, nem is csupán európai, hanem a földkerekség határáig min­den ember számára nyitott, hiszen Isten egyetemes üdvözítő szándéka az egész emberiségre kiterjed. Mindezt jól tudjuk — elmélet­ben. A gyakorlatban azonban még­is mennyire nehezen tudunk kilép­ni gondolkodásunk megrögzött ha­tárai közül! A három napkeleti bölcs származását nem ismerjük; a legenda mégis­ tudni véli, hogy egyikük „szerecsen király" volt: így vált a betlehemes játékoknak bőrében is színes, egzotikus figurá­jává. Szent Pál szerint a Krisztus­ban újjászületettek között „már nincs görög vagy zsidó, körülme­télt vagy körülmetéletlen, barbár vagy szittya, rabszolga vagy sza­bad, hanem minden és minden Krisztus" (Kol 3,11) Epifániakor Isten üdvözítő ke­gyelmének egyetemességét ünne­peljük, hiszen Krisztus azért szüle­tett a világra, hogy minden embert üdvözítsen. A napkeleti bölcsek alakja lelki­ismeretvizsgálatra kész­tet: vajon a mi egyházunk ilyen egyetemesen nyitott, missziós egy­­ház-e, amely kész befogadni az ide­gent, a messziről érkezettet, amely szóba tud állni avval is, aki más­ként gondolkodik, más nyelvet be­szél, más ruhát visel, mint mi? Égi jelek nyomán A tudósok gondosan utánanéztek, milyen csillagászati tünemény áll­hat a Biblia elbeszélése mögött. A Jupiter és a Szaturnusz találkozását a hat csillagképben már a mezopo­támiai asztrológusok különleges jelnek tartották, s új korszak kezde­tét látták benne. Krisztus szüle­tésének idején háromszor ismétlő­dött ez meg — öt millió évenként egyszer fordul elő ilyen! Minket azonban nem a csilla­gászok számításai érdekelnek iga­zán, hanem azok az — általában szokványos, ritkán rendkívüli — események, amelyekből úgy érez­zük: Isten üzen általuk számunkra. Semmiképpen sem babonás szoká­sokra s vélekedésekre gondolunk itt, hanem arra a hitből fakadó, mélységes meggyőződésre — amelyre Jézus is nevelte tanítvá­nyait —, hogy Isten gondot visel reánk. A napkeleti bölcsek égi intés nyomán jutnak el Betlehembe, s térnek vissza „más úton" hazájuk­ba. Ez azonban nem oszlatta el tu­datlanságukat és bizonytalanságu­kat, nem vette le róluk a felelős döntések terhét, nem szüntette meg a keresés és vándorlás fáradságát. A bölcsektől ezt is megtanulhatjuk: ne lehorgasztott fejjel, magunkba roskadt szívvel járjuk az életünket, hanem — ahogy a szentmise mondja — „emeljük föl szívünket" az Úrhoz, és hozzá, az ő gondviselő akaratá­hoz igazítsuk életünk útját. Lukács László üdvösség: mindenkié Nyitott egyház? • • Örömhír A napkeleti bölcsek. Amikor Jé­zus a judeai Betlehemben meg­született, Heródes király napjai­ban bölcsek jöttek napkeletről Jeruzsálembe és érdeklődtek: „Hol van a zsidók újszülött kirá­lya? Láttuk cillagát napkeleten és eljöttünk, hogy hódoljunk ne­ki.’' Ennek hallatára Heródes ki­rály megriadt, és vele egész Je­ruzsálem. Összehívta valamennyi főpapot és a nép írástudóit, s tuda­kozódott tőlük, hol kell a Messiás­nak születnie. Azok azt válaszol­ták: „A judeai Betlehemben, mert így jövendölte a próféta: Te Betlehem, Juda földje. Ép­pen nem vagy a legkisebb Juda fejedelmi városai között, mert be­lőled származik majd a vezér, Aki népemet, Izraelt kormányozza.” Erre Heródes titkon hívatta a bölcseket és pontosan megtuda­kolta tőlük a csillag föltűnésének idejét. Majd ezekkel a szavakkal küldte őket Betlehembe: „Menje­tek, tudakozódjatok gondosan a gyermek felől. Ha megtaláltátok, jelentsétek nekem, hogy én is el­menjek és hódoljak neki.” Azok, miután meghallgatták a királyt, elindultak. És lám, a csil­lag, melyet napkeleten láttak, előttük haladt, amíg végre meg nem állt a hely fölött, ahol a gyer­mek volt. Amint megpillantották a csillagot, igen megörültek. A ház­ba lépve, ott látták a gyermeket anyjával, Máriával és leborulva hódoltak neki. Aztán fölnyitották kincsesládájukat és ajándékot ad­tak neki: aranyat, tömjént és mirr­­hát. Miután álmukban figyelmezte­tést kaptak, hogy vissza ne fordul­janak Heródeshez, más úton tér­tek vissza hazájukba. (Mt 2,1-12) Isten hullámhosszán „Nézd, az ajtóban állok és zörgetek. Aki meghallja szavamat és kinyitja az ajtót, ahhoz bemegyek és vele étkezem, ő meg velem." (Jel 3,20) A Jelenések könyvének e szavaival Jézus — János apostol közvetítésével — a laodiceai egyházhoz fordul. A századok során minden keresztény úgy érezte, hogy Jézus hozzájuk inté­zi ezeket a szavakat. II. János Pál pá­paságának első napjaitól kezdve így buzdít bennünket: „Nyissátok ki a kapukat Krisztus előtt!" Ez az ige arra szólít fel, hogy tár­juk ki szívünket Jézus felé, aki egyedül képes betölteni azt túlcsor­duló örömmel. A „vele étkezem" kifejezés ugyanis éppen az Istennel való egységből fakadó örömnek és minden más jónak a bőségét jelenti. De hát mikor és hogyan szól ma Jézus mindannyiunkhoz? Hogyan lehet a sok hang és zaj között felis­merni az Ő hangját, és kitárni előtte szívünk kapuját? Mindenekelőtt arra van szükség, hogy elhallgattassuk azokat a han­gokat, melyek zavarnak, aggoda­lommal töltenek el és megtéveszte­nek bennünket. De ez még nem elég. Rá kell hangolódnunk Isten hangjának hullámhosszára, s ez csak úgy lehetséges, ha elhatároz­zuk, hogy szeretünk. Ha a szere­tetek az igazi keresztény szeretetet tesszük életstílusunkká. Akkor majd meg fogjuk hallani azt a halk hangot, amelyet nem lehet összeté­veszteni semmi mással, mert ez az, amely békét és biztonságot ad, jóra buzdít és megvilágosít. Aztán vannak különösen nehéz, fájdalmas pillanatok, amikor ben­nünk és körülöttünk is csend és sö­tétség uralkodik. Ilyenkor kizárólag az Ő szeretetébe vetett hit által tud­juk, hogy Ő akkor is ott áll az ajtó­ban, zörget és vár. A szeretet gesz­tusát várja tőlünk. Ha át tudjuk ölel­ni azt a kicsiny vagy nagy fájdalmat, felismervén, hogy ez az ő egyik arca, egyik öltözéke, melyben megmutat­kozik nekünk, akkor a fájdalmon túl csak a szeretet és a Vele való együtt­­lét örömét fogjuk találni. „Nézd, az ajtóban állok és zörgetek. Aki meghallja szavamat és kinyitja az ajtót, ahhoz bemegyek és vele étkezem, ő meg velem." Ez az ige arra szólít, hogy állandó­an figyeljünk az ő hangjára. De ho­gyan, amikor a teendők sokasága felemészti minden erőnket, és telje­sen elvonja figyelmünket? Elég, ha nap mint nap, amikor munkába indulunk, vagy a család­ban, az iskolában, az irodában vala­mi, fontos feladatot kell elvégeznünk, teljes bizalommal ezt mondjuk Neki: „Veled akarok találkozni ezekben az emberekben, ebben az adott szituáci­óban. Neked, csakis Neked akarom kitárni szívem kapuját." S így az a nap, az a beszélgetés, az a feladat egészen más dimenzió­ba kerül; más „ízt", a Jézussal való találkozás ízét kapja, s titkon el­áraszt bennünket az O jelenlétének fénye és édessége. Jézus ugyanis feltárta előttünk a „titkot", hogyan élhetjük ezt az igét. Azt, hogy O jelen van testvére­inkben, s ezért minden felebarát, akivel találkozunk, alkalmat ad ar­ra, hogy kinyissuk előtte a kaput és közösségre lépjünk Vele. Valójában azonban Ő az, aki be­fogad minket és eláraszt javaival. S így egy olyan nap végén, amit teljesen az­zal töltöttünk el, hogy hallgassuk és megajándékozzuk a testvéreinkben lé­vő Jézus, szívünkben túlcsorduló, tisz­ta és mély örömöt fogunk érezni. „Nézd, az ajtóban állok és zörgetek. Aki meghallja szavamat és kinyitja az ajtót, ahhoz bemegyek és vele étkezem, ő meg velem." Ebben a hónapban, amikor a ke­resztények egységéért tartott ima­hétnek az az ige a mottója, Jézus ott áll az ajtóban és zörget, mint min­dig, újra azt kéri tőlünk, hogy állít­suk vissza az egyház látható és tel­jes egységét. Hallgassunk tehát hangjára, és tegyünk meg mindent azért, hogy megvalósuljon az egy­házak teljes közössége. Ennek az igének az élése köze­lebb hozza a keresztények megbé­kélésének napját, ami által már itt a földön kezdetét veszi az a vacsora, melyen mindnyájan újra egyként lehetünk ott körülötte, melyen együtt ülhetünk ahhoz az asztal­hoz, amit ő maga készít nekünk, ahogy Evangéliumában megígérte. Chiara Lubich­ et ! Szívből bocsássunk meg! Amit a legnehezebben tudunk nyújtani, azt kellene legelőször ad­nunk: a megbocsátást... Megbocsátást? — Igen, ez az! Szükséges, hogy megbocsássunk újra és újra! Ha nem bocsátunk meg, tüstént fal emelkedik köztünk és a másik ember — feleség, gyer­mek, testvér között. Ez a fal börtö­nünkké válhat. Életünkben minde­nekelőtt két dologra ügyeljünk: iparkodjunk másokat megérteni, és akkor meg is tudunk bocsátani! Bizonyára sok embert ismerünk. Sokunknak a titkai is ismertek előt­tünk. Mindinkább megvilágosodik számunkra, hogy nincs két egyfor­ma ember a világon — még kör­nyezetünkben sem. Csodálatos, hogy minden ember egyedi, külön világ! Saját egyéni benső életével és gondjaival... Életé­nek és gondolatvilágának legmé­lyebb mozgatórugója számunkra mindig ismeretlen, sokszor érthe­tetlen. Innen erednek a szinte kike­rülhetetlen súrlódások, feszültsé­gek, összeütközések, féltékenysé­gek, irigységek... Zavartalan együttélés csak akkor lehetséges, ha tudomásul vesszük, hogy a másik ember MÁS, mint ML És ha készek vagyunk megbocsáta­ni! (Elsősorban házastársunknak, munkatársunknak...) Különben egy-kettőre „ostromállapot" követ­kezik be vagy napról-napra „hi­deg" avagy „meleg"­háború fenye­getésében élünk... Sokszor nagysze­rű alkalmak kínálkoznak, hogy bé­két kössünk ellenfeleinkkel, hogy befejezzük a viszályt. Talán arra is van alkalmunk, hogy valami cse­kély ajándékot adjunk... egy lapot küldjünk sértett embertársunknak vagy meghívjuk és elmondjuk neki: újra szeretnénk jóban lenni vele... Ha az első lépést — ez a legnehe­zebb —már megtettük, a többi könnyebb, sőt napsugaras lesz... Ne feledjük: az első lépés a megbo­csátás! Ez a legszebb ajándék, amit adhatunk. Nem is kerül pénzbe. Bánk József Könyvajánló Szentek élete Könyvkiadásunk súlyos válságok­kal küzd, mégis számos olyan érté­kes műves ajándékoz meg bennün­ket, amelyhez soha vagy legalábbis évtizedek óta nem juthattunk hoz­zá. így hozott igazi karácsonyi aján­dékot a Pantheon Kiadó avval, hogy újra megjelentette Schütz An­tal Szentek élete című, 1933-ban megjelent munkáját, amelyet négy rendtársa, Balanyi György, Sebes Ferenc, Szam­ek József és Törnek Vince segítségével állított össze. A háború után sokáig alig lehe­tett hozzájutni a szentek élet­rajzához. Aztán, végre 1976-ban az Ecclesiánál látott napvilágot Ij­­jas Antal kétkötetes könyve. Egy évre rá a Prugg Verlag kiadásá­ban 1977-ben megjelent „Testvé­reink, a szentek", egy hét évvel korábbi német munka fordítása. Részben szintén Peter Manns e művének felhasználásával, java­részt azonban Joseph Weisben­­der 1978-ban kiadott könyvének fordításával készült Diós István szerkesztésében a szintén Szen­tek élete címmel megjelent mun­ka, amelyet a Szent István Társu­lat kétszer is megjelentetett (1984-ben és 1988-ban). Az el­múlt két évben két világi kiadó is jelentkezett egy-egy hasonló for­dítással: 1993-ban a Maecenas Kiadó Kristin E. White művével (Szentek kislexikona), 1994-ben pedig a Dunakönyv Kiadó Cle­mens Jöckle könyvével (Szentek lexikona); e két utóbbi művet Tö­rök József professzor kiegészítet­te a magyar szentek életrajzával. Magyar szerzőktől tehát Schütz Antal és társainak vállalkozása óta nem jelent meg a szentek életrajza. Könyvük új kiadását ez is indokolja, nemcsak a szentek iránti folyama­tosan megnyilvánuló érdeklődés. A kötetet Stirling János rendezte sajtó alá. Kényes munkára vállalko­zott, hiszen a szentek életírása so­kat változott az első kiadás óta el­telt évtizedek alatt. Utószavában pontosan kijelöli e könyv értékeit: „a korszerű történeti kritikával tudták ötvözni a hagiográfiai irodalomban elfogadottá vált legendás eleme­ket’. Pontosan jelzi azt is, mit és miért változtatott a tulajdonnevek helyesírásában — de vajon a mel­lékmondatokat elválasztó vessző használatában miért nem igazodott a mai helyesírás szabályaihoz? Közli, hogy tudatosan nem változ­tattak a szentek 1969 előtt megszo­kott naptári besorolásán, amelyhez névnapi szokásaink mindmáig iga­zodnak. Nehéz viszont indoklást adni arra, hogy miért maradtak ben­ne az új kiadásban a liturgikus re­form előtti, de azóta megszűnt vagy megváltoztatott megjelölések (pl. ja­nuár 1. az Úr Krisztus körülmetélé­sének ünnepe, január 2. Szent Ist­ván ünnepének nyolcada). A kötet bevezetőjeként Schütz Antal remekbeszabott tanulmányt közöl a szentekről. Azt írja benne: ,Azt mondják, hogy kút mélyéből még nappal is meglátni a csillago­kat. Mi benne vagyunk nagy sze­génységnek és igen nehéz idők­nek mély kútjában. Most láthatók­ká válnak hitünk egének csillagai, a szentek, és ők bíztatás, békét és útmutatást ragyognak belénk onnan felülről.” A szöveg dátuma: 1932. Pünkösd. Megállapítása azonban ugyanígy érvényes ma is, 1995 karácsonyán. -cs 1-

Next