Új Ember, 2001 (56. évfolyam, 1/2737-52/2787. szám)

2001-01-07 / 1. (2737.) szám

2001. január 7.Katolikus szemmel Botos Katalin Talán az adventi készület, talán ennek éppen a megcsúfolását jelentő fogyasztói reklámok töm­kelege, talán a politikai napilapok hangvétele mi­att csengenek e szavak folyton a fülemben. Milyen csodálatosan rímelnek a szentmise li­turgiájára: „Emeljük föl szívünket..." Hát, igen. Ha mi nem emeljük fel szívünket, ne várjuk, hogy azt bárki más képes lesz a magasba emelni. Belenehezülünk a sárba. „Fogadj fiadnak Istenem, hogy ne legyek kegyetlen árva." Tudom, hogy most is József Attila sorait idézem, szinte akaratlanul. Csodálatos Isten teremtménye a köl­tő. Benne lüktet verseiben a század életérzése, s ráadásul az idő előrehaladtával még igazabbá vá­lik a társas magány ténye. Szomorú igazság ez, a XXI. századra talán még érvényesebb, mint a har­mincas évekre. Ami akkor egyéni dráma volt, az most már társadalmi. Széthulló családok, zsákut­cás életek, magányos emberek. A szeretet kon­centrikus körei, amelyek mind nagyobb egysé­gekbe fogják a társadalmat, mintha vesztenének erejükből. Fogalmak, mint család, barátság, haza, hit alig rendező elv számosak életében. Csak az érdek, mint gazda igazgat — tessék, megint a köl­tő beszél helyettem. Különösen hátrányos hely­zetben vannak az olyan eszmék, amelyek koráb­ban óriási mozgatóerővel bírtak, de a globalizált világban mintha antireklámokkal kellene megküzdeniük. Egyetemi statisztika órán gyors felmérést készítettünk a 19-20 éves résztvevőkkel. A fentiekhez hasonló hat fogalmat kellett fontos­sági sorrendbe szedniük. Család, barátság, szere­tet, szerelem, haza, szabadság. A százas mintában csaknem kivétel nélkül az utolsó helyre sorolódott a haza, és utolsó előttire a szabadság. Elsőre sehol. Lehet, hogy a mai generáció úgy érzi, hogy sza­bad é s ami már megvan, az veszít fontosságá­ból. Amiért küzdeni kell, az előbbre kerül a prio­ritásokban. 1956-ban a szabadság eszméje hason­ló korú fiatalok ezreinek dobogtatta meg a szívét, úgy, hogy halni is kész voltak érte. A haza — az meg mi. Ország? Nemzet? Szülő­föld? Lakóhely? Ubi bene, ibi patria. Ahol jó, ott a haza. Megdöbbent mindig a Mc­Donald's reklám­ja. Ott jó lenni, ahol jó enni. S mielőtt fölös aszketiz­­mussal vádolnának, megjegyzem, hogy valóban jó — különösen közösen — enni. De fordítva. Ott jó enni, ahol jó lenni. S azért jó, mert a szeretetközös­­ség a zsíros kenyeret is megízesíti, hideg vizet is habzóborrá változtatja. Mellesleg a szabadságérzet érzékcsalódás, tévedés. Gondoljunk csak arra, hogy merjük-e gyermekeinket egyedül engedni az iskolába, vagy szívesen sétálunk-e sötétedés után az utcán. Vagy merünk-e szólni a felénk rohanó dog gazdájának. Vagy figyelmeztetjük-e a villamo­son garázdálkodókat, a tiltott helyen cigarettázó­­kat, a csúnya szájú hangoskodókat. Vagy vállaljuk­­e mindig politikai szimpátiánkat, bárhol is va­gyunk, munkahelyen, társaságban. Látszatszabad­ságban élünk. Az egzisztenciális kiszolgáltatottság oly mértékű, hogy nem is két, hanem számtalan úr szolgái vagyunk. Leginkább saját , gondosan fel­keltett, táplált és ébren tartott — szenvedélyeink rabszolgái. Ilyen a vásárlási szenvedély is, ami a hírvágy felkeltésével karácsony előtt dühödt pénz­költésre sarkallt mindenkit. Hiszen nyilván a má­sik is, akit netán meg akartunk ajándékozni, annak örült, ha bírhat valamit, amit mi meg bírunk venni. Akik felkeltik és táplálják, a saját érdekeiket kö­vetik. Mi bambán követjük a vélt érdekeinket. Csak hisszük, hogy ezt kell tennünk, mert ezt su­gallja a környezet, s hogy ez jó nekünk. Nem aka­rok élő anakronizmus lenni, nem akarom vissza­sírni a szegény karácsonyokat, a babból főzött gesztenyepürét, a cukorból főzött, kézzel csoma­golt szaloncukrot. Az elvághatatlan cukormikulá­sokat. De az is elgondolkodtató, ahogy még jövő húsvétkor is az ablakban díszeleg sok lakásban a különböző méretű mikulások hada. Szegény gyermekeink, akiket ajándéközönnel akarunk kárpótolni az együtt nem töltött órákért. Élet he­lyett órák, órák helyett ajándékok. Elavultak talán az eszmék? Mások jöttek a régi­ek helyett? Mik? Sajnos, attól tartok, hogy egysze­rűen eltűntek az érdekek Bermuda-háromszögé­­ben. Vagy lejáratódtak a szavak, amelyekkel meg­jelöltük. Visszaéltek sokan — különösen a politiku­sok — velük, s talán ez a magyarázata, hogy nem sikk hazaszeretetről beszélni. No nem is beszélni kell csupán, de az sem igaz, hogy ki se kell ejteni ezt a szót. Édes hazám, fogadj szívedbe, hadd le­gyek hűséges fiad. Kis mézeskalácsszív haza. Ki gépről néz, annak térkép­e táj. Nékem szülőhazám. Ahová föl-földobott kő — újra meg újra hazajön a fiad. S e kívül nincs más belül, nincs más belül. Igaz, haza csak ott van, hol jog is van, szülőha­zám, te szép Magyarország... S tudom, hogy itt élnem-halnom kell. József Attila, Váci Mihály, Radnóti Miklós, Ady Endre, Simonyi Imre, Petőfi Sándor, Arany János, Vörösmarty Mihály, hát mind, mind kiment a divatból? Szerezzük vissza eszméinket. Adjuk meg gyer­mekeinknek a legnagyobb ajándékot, hogy van miért élni. Esetleg halni. Méghozzá hierarchiku­san. Hogy szerelmemért föláldozom az életet, sza­badságért föláldozom szerelmemet. S hogy ura­mat, Istenemet imádom, és csak neki szolgálok. Másnak soha. S így szabad vagyok. És ez az első parancs. (A szerző a Pázmány Péter Katolikus Egyetem ta­nára) if Emeljük föl szívünket... ff A babák Amikor unokáim nálunk időznek, Kata és Zsuzsi foly­vást egy bevásárló kosárral közlekedtek a lakásban. A ko­sárban egy játéktigris pihent különféle rongyokkal letakar­va, feje alatt párnácskával, hogy jó pihenése legyen. „Mit kértek a Jézuskától?" — kérdezte nagymama, aki hónapokkal korábban készül­ni kezd az ünnepre, s néha szomorúan állapítja, meg, hogy semmivel sem készül el időben. Az egyhangú válasz: babát. Két baba? Ezt akár én is magamra vállalhatnám Jé­­zuska-szerepben, de ugyebár nekem fogalmam sem lehet arról, milyen a szívük vágya. Megszületett, ám a nagyma­mán továbbra is nyugtalan­ság mutatkozott. A varrógép mellett tüsténkedett, különfé­le anyagokkal érkezett, sóhaj­tozott — ez a varráshoz hoz­zá tartozik -, s amikor meg­mutatta tevékenysége ered­ményét, elhűltem. Két garni­túra. Kis dum­ák, párnács­kák, alátétek, a babák nyugal­mával nem lesz hiba. Az igazi meglepetés akkor ért, amikor a nagymama két kosárral jelent meg, az egyi­ken kerekek is voltak. Teljes illúzió, a Jézuska túl is teljesí­ti elképzeléseiket. A két kosár különbözősége ugyan viták forrása lehet, mivel tulajdon­­jogi problémák merülhetnek föl, de a nézeteltérések elsi­mítása szerencsére nem a mi kötelmünk. Legközelebb a szokásosnál éberebben figyeltem a két kis­lányt. Most is a kosár és a tig­ris volt a fő szám. Kitakarták­­betakarták a szemmel látha­tóan megviselt vadállatot, amely egyre nehezebben élte bele magát a gyermek szere­pébe: a füle megnyúlt, itt-ott a bőre is szakadozott. Kata és Zsuzsi egyébként az ágyamon rendezkedtek be. Ebben nincs meglepő, ha távoznak, a kosár és a tigris mindig az ágy mellett marad. Nyilván azért, hogy vigyáz­zanak a vadra, nehogy kitakaródzék. Folyt a meg­szokott tevékenység. Közben a kislányok szaggatott párbe­szédét figyeltem. - Vigyázz, kilóg a lába! - A párnát is tedd a feje alá! Aztán egy kis közjáték: - Nagypapa, a Kata... - Nagypapa, a Zsuzsi... A kedélyeket sikerült le­csillapítanom. A megszokott tevékenység békésen csordo­gált tovább, mintha mi sem történt volna. - Majd megfürdetjük, jó? - Vigyázni kell rá, a fürdő­szobában hideg van. Az én kötelességem volna tiltakozni, vagy a nagymamá­ra hagyjam? Aligha lelkesed­ne, ha a tigris a kádba lubic­kolna. Inkább a sorsra ha­gyom, hadd­ peregjenek az események logikájuk szerint. - Fektesd le szépen! Ál­mos. A tigris álomra hajtja a fe­jét. A két gyerek is lelkesen cumizik, fejecskéjük le-le­­csuklik. De ők nem alszanak, a tigris álmát vigyázzák. Milyen furcsa is az élet. A játéktigriseket betakargatjuk, babusgatjuk, aztán felnö­vünk, és egymásra kevésbé vigyázunk. Vagy a következő nemzedékek már ismerik majd a szolidaritás lényegét? Szemlélem az alvó tigrist. Szelíden pihen a kosárban. Az alvó tigrisek nem vér­szomjasak. Rónay László Messiaen: Az Úr születése A Mátyás-templomban január 7- én este fél 8-kor orgonás egy­házzenei áhítat keretében a Sol­ti György Zeneiskola orgonatan­szakának növendékei szólaltat­ják meg a huszadik század egyik legjelentősebb francia ze­neszerzőjének ritkán hallható, kilencrészes zeneművét. A belépés díjtalan. Jelenpor 2000 októberének végén, novemberének elején ítéletidő tombolt Angliában. Szakadat­lanul zuhogott az eső, kiön­tötték a folyók, a csatornák, egész városrészek kerültek víz alá, utak, vasutak váltak használhatatlanná. A britek a hagyományos keménységük­kel küzdöttek az elemekkel, ám akadt néhány korszerű polgár is a szigetországban, aki telefonált a miniszterel­nökségre. „Micsoda dolog ké­rem, hogy ilyesmik megtör­ténhetnek! Nagy-Britannia mégsem banánköztársaság!­s­ New Yorkban már novem­ber végén fölkapcsolták a húszezer lámpás fenyőfát. Megnyílt mellette a műjégpá­lya, indulhat az évezred utol­­só­ első konzumidióta ünne­pe. A mi újgazdagjaink is azon­mód követték a Nagy Testvér példáját: sok villa kertjében már másnap villogtak a fe­nyőkre szerelt fénygyertya-fü­­zérek. Készültek Mercurius napjára, a tolvajok és a keres­kedők istenének ünnepére? * Utcánkban reggelente egy nőnemű lény hajtja kislányát az iskolába. Szedd a lábad, te lusta barom! Ne bámészkodj, a k. anyád! Ha megkérdeznénk tőle, hogy ki az édesanyja en­nek a Mónikának, rávágná, hogy ő. Tehát k. anyának tet­szik lenni? Ezen biztosan meg­sértődne. Ő igenis anya, édes­anya, sőt, okleveles hogy hívják. * Az ausztriai sífelvonó tö­megszerencsétlenséget ma­gyarázta egy szakértő. Nem elevenen égtek meg az áldo­zatok — jelentette ki vigasz­talóig — már megfulladtak előtte. Tudniillik a síruhák, hátizsákok és egyéb felszere­lések jobbára műanyagból ké­szülnek. Egyetlen síruha el­­lobbanásakor annyi méreg keletkezik, hogy azonnal megöli a zárt kocsiszekrény­ben tartózkodó összes utast. Nem csak síeléskor, az ut­cán is méregruhában, méreg­kocsival járunk. Méregből ké­szült dobozból önti ki a kis­asszony a piaci büfében az al­malevelet a fehér méregpoha­ramba. A büfékuckó fala­­pultja-polca is méreg, akár a pénztárcám, amiből kiszámo­lom a fizetséget. * A marhák is mérget esznek, hogy szivacsos agysorvadást kapjanak. „Miért nem füvet, szénát, zabot?" „Hogy gyor­sabban nőjenek." „Nincsen tán elég hús Európában?" „Ojjé, dugig vannak a hűtőházak!" „Ha ekkora a bőség, akkor mi­nek a csontliszt?" „Azért, hogy a borjak szaporábban fejlődje­nek." „Értem. A hagyományos takarmányozás mellett hiány lenne?" „Ugyan, akkor se tud­nánk hová tenni a tömérdek bélszínt, velőscsontot, leves­húst, meg pörköltnek valót!" „Bocsánat az okvetetlenkedé­­sért, de mégis minek akkor a csontliszt?" „Hogy le ne ma­radjunk." „Miben?" „A ver­senyben?" „És ha nem marad­nak le, akkor megnyerik a ver­senyt, vagy elvesztik?" * Az ócskapiacon középko­rú, hetyke bajuszú cigányem­ber képeket árul. Ceruzaraj­zokon női akt, gondosan szig­nálva: Barcsay Jenő. Harmin­cas évek avantgárd divatját idéző olajkép: Kádár Béla. Fölveszem, megnézem közel­ről. „Mennyi?" „Huszonöt­­ezer!" „Ejha!" „Irányár, ké­rem, irányár!" Nézegetem a vásznat tovább, nem bírom visszatartani mosolyomat: „No, ez azért nem igazi Ká­dár Béla." A kackiás bajusz alatt cinkos viszont mosoly: „De azért szép, nem?" Czakó Gábor (ezerötszáz gyors) Határidőnapló Akkora, mint egy nagyob­bacska imakönyv. Mindig ve­lem van, benne címek és tele­fonszámok, elintézendő ügyek, elvégzendő feladatok, nevek, amelyek viselőivel találkoz­nom kell. Csupa olyasmi, ami­ről nem szabad elfeledkeznem. Öt-hat éve kaptam ezt a mai naplómat, azóta minden alka­lommal befűzhető új naptárla­pokat is találok a karácsonyfa alatt. Úgy látszik, feleségem nem felejti el, hogy hajlamos vagyok sok mindent elfelejteni. Felejteni pedig életfontossá­gú (is). Akik képtelenek felej­teni, előbb-utóbb végzetesen túlterhelik az agyukat és a lel­küket is, sokan végzik közü­lük ápoltként valamilyen inté­zetben. Kell ez nekem? A ha­táridőnaplótól azonban nem kell tartani, csak velem egyet­értésben gátolja a feledést. Ha nem pillantok bele, nem juttat­ja eszembe a beleírtakat. Sze­rencsére azt még nem kell se­hova felírnom, hogy minden reggel kinyissam a naplót, amelybe vezérszavakkal, tő­mondatokkal van beleírva az­napi sorsom egy része. Az év végén végiglapozom a betelt oldalakat. Némelyik bejegyzést már nem tudom ér­telmezni, jó párra rábólintok. És vannak fájdalmas szembe­sülések: vele mégsem talál­koztam, őt mégsem hívtam fel. Velem van az imakönyv formájú napló az év végi hála­adáson is. Mert hát ezért kell hálát adnom: a feladatokért, a találkozásokért, a gondolato­kért, amelyek olykor eszembe jutottak. És a kudarcokért, amelyekkel szorosan körém záródó határaimra, egyre fo­gyó időmre, ugyanakkor min­den ajándékként kapott új nap — hátralévő életem első napja — sorsfordító lehetőségeire is emlékeztetni próbál az Isten. Amikor fellapozom a kis könyvet, feltör belőlem leg­alább egy rövid — kérő, hála­adó, vagy bűnbánó fohász. Határidőnapló — szép, több­szörösen összetett magyar szó. Nevezhetném úgy is: a ló­­tó-futó ember breviáriuma. Kipke Tamás Káros múltidézés A keresztény-ma­gyar ember számára szinte szándékos pro­vokációnak hat, hogy a közszolgálati televí­zió illetékesei olyan filmeket tűznek műso­rukra, amelyek a meg­osztott és bizonytalan világnézetű lakosság számára újabb bizony­talanságot, zavarokat okoznak. Ilyen volt néhány hónappal ezelőtt an­nak a hazai filmnek a sugárzása, amely 1956 októberének ünnepi légkörét, eseményeit a hajdani bolsevista szemlélet hamis és ün­neprontó lencséjén kí­vánta bemutatni s lát­tatni. Most karácsony előtt pedig olyan szer­zők produkciója került képernyőre az M2-es műsorán (Berkesi And­rás és Kardos György műveként), amely két egykori ávós­ tiszt in­terpretálásában pró­bálta a történelmi va­lóság helyett a kom­munista hazugság­­özönt a nézők nyakába zúdítani. Mert mit várhatunk attól az ávós intéz­ménytől és tagjaitól (amelynek teljes lelep­lezését egy újonnan megjelent hasznos kö­tet, Kiszely Gábor könyve végzi el napja­inkban), s akiknek a Kádár-rendszer alatt készített „filmremeke" az első kockájától kezdve az utolsóig a moszkovita propagan­da másolása és a hazai internacionalista csat­lósok szemérmetlen történelem hamisítá­sa? A Kopjások című „álmagyar" film nem elrettent negatív uta­lásaival — amint azt a televízió vezetői sze­retnék beállítani —, hanem sért, kárt okoz, amikor egy bukott rendszert igyekszik széppé festeni. Csak egy kiragadott példa a filmből. Berkesi és Kardos „elvtársak" egy katolikus főpapi személyt tesznek meg az ország megrontójá­­nak és eszmei bajkeve­rőjének a 30-as évektől kezdve i s ez egyrészt alapjaiban (hiszen a Mindszenty bíborost idéző portré így időbe­li és térbeli elhelyezé­sében is tévedés), más­részt részleteiben is torz, hazug és rosszin­­dulatú. A náci filmgyártás UFA cégnéven futó irány darabjait már ré­gen tűzre vetették. Mi nem kívánunk sem könyvet, sem filmet égetni, de legalábbis azt elvárnák az új év­ezredben, egy évtized­del a rendszerváltás után, hogy megkímél­nek bennünket a rossz­emlékű kommunista propaganda hazug és émelyítő világától, se­lejtes termékeitől. Szeghalmi Elemér ( ________)

Next