Új Ember, 2003 (59. évfolyam, 1/2840-52/2890. szám)

2003-01-05 / 1. (2840.) szám

4 2003. január 5. Eulc egyház ! A gyermekek és a fiatalok védelmében A szegedi ferences közösség nyilatkozata A Szeged-alsóvárosi ferences templom és ko­lostor 2003-ban ünnepli fennállásának ötszáza­dik évfordulóját. A jubileumi év ünnepi gondo­lata: ötszáz év az emberi méltóság szolgálatában, kötelez. Ennek szellemében fordulunk hazánk demokratikus intézményeinek vezetőihez. Ag­godalommal tölti el a ferences közösséget, hogy gyermekeink, fiataljaink testi-lelki veszélyezte­tettsége nőttön nő. „A mi Urunk: a Pénz" (Ady Endre) szellemében működő kereskedelmi té­vékben, megcsúfolva az emberi méltóságot (inti­mitást, szabadságot, szerelmet), a játékosság lát­szatának trükkös csábításával, a valónak hazu­dott ámítás romlott világába szédítenek százez­reket, többségükben lelkileg éretlen tizenévese­ket. Ne szépítsük, megrontásuk történik — bün­tetlenül, demokratikus intézményeink hallgatá­sával. Ez a jólét elkerülhetetlen velejárója? Olyan jólét köszönt ránk, hogy belepusztulunk? Most úgy látszik, ez a fajta öldöklő jólét „fokozódik". Az iskolákban, az új drogtörvény-tervezet (283.§ d.2) szerint, huszonegy év alatt, közös fo­gyasztás címén megengedhető lesz — a­ nem büntethetőnek ez az üzenete — beetetés. Ez a kábítószerre szoktatás, a pusztító drogfüggőség kialakításának első és hatásos lépése. Vallásra és politikai pártállásra való tekintet nélkül kér­jük népünk minden jó szándékú vezetőjét, hogy bölcs eréllyel foglaljon állást gyermekeink és fiataljaink testi-lelki egészségének védelme mellett, az ezt veszélyeztető jelenségekkel szemben pedig lépjen fel egyértelmű és határo­zott szigorral, hogy a családok és a nevelőintéz­­mények (iskolák, kollégiumok, sportklubok, egyházi közösségek stb.) a törvényhozás, a vég­rehajtás és a jogszolgáltatás bátorító védelme alatt eredményesen végezhessék gyermekeink és fiataljaink testi-lelki növekedésének szolgá­latát. Áldást, békességet kíván az új esztendőre a szegedi ferences közösség. (MK) Magyarként a pápa és a világegyház szolgálatában Ternyák Csaba tíz éve főpásztor, és öt éve dolgozik a Vatikánban Ritka megtiszteltetés, ha egy fő­pásztort a pápa személyesen szentel püspökké, s még ritkább, ha az egyház központi kor­mányzatában foglalkoztat. Ternyák Csaba, akit most tíz éve szentelt fel II. János Pál, immár öt esztendeje a papi kongregáció második számú vezetője. A huszadik század során a pápák mindösz­­sze négy alkalommal szenteltek magyarorszá­gi főpásztorokat. Szent X. Piusz nyitotta a sort, aki 1905. december 21-én Rómában fel­szentelte Prohászka Ottokárt és Zichy Gyulát. XI. Piusz 1928 vízkeresztjén Serédi Jusztiniánt szentelte fel. Több mint hat évtized múlva, 1993-ban történt a következő „eset", mikor szintén vízkeresztkor II. János Pál pápa a Szent Péter-bazilikában apostolutóddá tette Ternyák Csabát, s hét évvel később, a szentév­ben ugyanezen az ünnepen a vatikáni bazili­kában léphetett a főpásztorok sorába Erdő Pé­ter és Veres András. Most tíz éve püspök tehát Ternyák Csaba, aki esztergom—budapesti segédpüspökként és a püspöki konferencia titkáraként tevé­kenykedett fél évtizedig, mikor is II. János Pál pápa Rómába hívta. Azóta a Szentatya köz­vetlen munkatársa, a Papi Kongregáció máso­dik számú vezetője. Dolgozószobájának abla­ka a Szent Péter térre és bazilikára néz. Ebből a hivatalból azonban nemcsak a Vatikánra ki­váló a rálátás, hanem az egymilliárdnál is több hívet számláló katolikus anyaszentegy­­ház életére, illetve a hívek körében folyó vi­lágméretű lelkipásztori munkára, a több mint kétszázezer főnyi egyházmegyés pap, hu­szonötezer állandó diakónus és több mint két­millió hitoktató tevékenységére. Ternyák érsek természetesen a magyar egyház életét is nyomon követi ebből az „őrállásból", és a világban folyó lelkipásztori tevékenység ismeretében meggyőződése, hogy nincs szégyenkeznivalónk. A magyar egyház a helyi egyházakkal összehasonlítva is megállja a helyét. Természetesen megvannak a sajátos gondjai, de összességében semmivel sem jobb vagy rosszabb a helyzet nálunk, mint máshol a világban. Ugyanakkor a helyi egyházak tanulhatnak is egymástól, haszno­síthatják mások tapasztalatait. A Papi Kongre­gáció által szervezett kurzusok, konferenciák és a kongregáció internetes honlapja ezt a célt is szolgálják. Magyar egyházi személy a Vatikánban ilyen magas beosztásban az utóbbi évtizedek­ben csak Kada Lajos volt. Jóleső érzés szá­munkra, hogy személye által a magyar egy­ház is jelen van a világegyház központi veze­tésében. Tíz- és ötéves jubileuma alkalmából ezúton is jó egészséget, eredményes munkát kívánunk számára. Szerdahelyi Csongor Államfői beavatkozás a jogbiztonságért (Folytatás az 1. oldalról.) Ebben az esetben egyrészt azok az emberek szenvedtek volna hiányt, akik a szociális ellátás bármely formáját vala­melyik egyháztól vennék igénybe, amely szociális intéz­ményeket tart fenn. Másrészt e hiba miatt más kedvezmé­nyek is késedelmet szenved­tek volna. Éppen ezért, azt kértem a képviselőktől, a pol­gármesterektől és mindenki­től, aki illetékes, hogy a tör­vény által lehetővé tett juttatá­sokat visszamenőleges hatály­­lyal határozzák meg, annak érdekében, hogy egyetlen kedvezményezett se szenved­jen hátrányt ebből a körül­ményből, hogy a parlamenttől a törvény újratárgyalását kér­tem. Egyben felkértem az Or­szággyűlést, hogy a lehető legrövidebb időn belül tűzze napirendre a törvény tárgya­lását. És azokat a sérelmeket kiküszöbölve, amik miatt a törvényt megfontolásra visszaadtam, minél előbb te­gyék lehetővé, hogy vissza­menőleges hatállyal minden kedvezmény minden érintett­re nézve megvalósuljon." A katolikus, a református és az evangélikus egyház nyi­latkozatban üdvözölte az ál­lamfő lépését: „Egyházaink megnyugvás­sal fogadták Mádl Ferenc köztársasági elnök úr dönté­sét, a szociális törvények mó­dosításával kapcsolatban. Kö­vetkezetes lépésével igyek­szik érvényt szerezni a jogbiz­tonság elvének, és javítani azt az akadozó kommunikációt, amely a kormány és a törté­nelmi egyházak kapcsolatá­ban az utóbbi hónapokban ér­zékelhetővé vált. Rosszindulatú értelmezés­nek tartjuk azt a magyaráza­tot, amely szerint ez a lépés, az egyházak számára nyújtott jogok sürgetésével, még ne­hezebb helyzetbe juttatja a szociálisan nehéz helyzetben élő honfitársainkat. Az elmúlt napok híradásai világosan megmutatták, hogy éppen az egyházi, karitatív szervezetek azok, amelyeknek gondjuk van a hidegtől vagy az éhezéstől szenvedő ember­társainkra. A különböző kari­tatív szervezeteink akciói tényleges segítséget nyújtanak a szükséget szenvedőknek. Határozottan visszautasítjuk azt a rosszhiszemű értelme­zést, amely szerint a vallásos emberek önös érdekei akadá­lyoznák a jó célt szolgáló tör­vénymódosítás életbelépését. A magunk részéről azt remél­jük, hogy minél hamarabb megszületik a minden érintett számára megnyugtató megol­dás, s a felelősség gyakorlását lehetővé teszi mindenki szá­mára, adott keretek között. Mi a továbbiakban is ehhez kívá­nunk partnerek lenni." Vallásosság és érett személyiség Süle Ferenc pszichiáter valláslélektani szemináriuma Az ember „lelki életéért", annak egészségéért elsősorban két nagy terület, a pszichiátria, illetve a pszichológia és a vallások képviselői éreznek felelősséget. E nagy tábo­rok között hazánkban évtizedekig nem volt párbeszéd, sőt, nemegyszer inkább háborúztak egymással. A pszi­chológiai-pszichiátriai képzés materialista, ateista szemléletű volt, a teológusok, lelkészek jelentős része pedig — főként tájékozatlansága miatt — tartott a pszichológiától. Mindkét részről csak néhány elhivatott szakember kezdeményezte a dialógust. Egyikük Süle Fe­renc pszichiáter, aki januárban az elmúlt évtized ha­gyományaihoz híven ismét valláslélektani-valláspato­­lógiai szemináriumot indít. A korábbi tanfolyamokhoz hasonlóan most is elsősorban lelkészek, papok, lelkigondo­zók, orvosok és pszichológu­sok jelentkezését várja a téma neves hazai szakértője. Süle Ferenc 1992-től 1999-ig vezet­te az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet általa ala­pított valláslélektani osztá­lyát, amely a kórházi ágy­­számcsökkentéseknek esett áldozatul, így ma már nincs olyan hely Magyarországon, ahol a valláspatológiai prob­lémákkal küzdő emberek pszichiátriai kezelésével fog­lalkoznának, pedig a betegek száma azóta természetesen nem lett kevesebb. A neves szakember szerint a mai napig jelentős szakadék tátong a pszichiáterek és az egyházak képviselői között, és ebbe a vákuumba törnek be azok az új vallási (jellegű) mozgalmak, amelyeknek egy része ugyan pozitív értékekkel is rendelkezik, de vannak köz­tük olyanok is, amelyek bete­ges jelenségeket is mutatnak. A valláslélektani kérdések oktatása a pszichiátriából egy fél évszázada hiányzik, a lel­készek viszont mind a mai napig nem tanulnak pszicho­patológiát. Szerencsére már tapasztalható fejlődés, van­nak pszichológiai, valláslélek­tani, lelkigondozói képzések is egyháziak számára. Ezek sorába tartozik a valláspato­lógiai szeminárium is, amely­nek indulásával kapcsolatban Süle Ferenc kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy annak idején nagyon sok olyan lelkész, lelkigondozó kereste fel őt, aki valláspato­lógiai problémákkal küzdő emberekkel került kapcsolat­ba. Az ilyen betegek esetében a vallási tartalmak és a lelki zavarok tünetei keverednek egymással. Ezek az emberek részben a történelmi egyhá­zak hívei közül kerültek ki, de egyre többen érkeztek új vallási mozgalmak, szekták tagjai, vagy vallásnak nem is nevezhető, de spirituális jelle­gű pszichotechnológiákkal foglalkozó csoportok áldoza­tai is, akik különféle ezoteri­kus dolgokba gabalyodtak bele, amelyek sokszor súlyos, elmezavar szintű lélektani problémákat eredményeztek náluk. Süle Ferenc szerint vala­melyik egyházi kórházban nagyon kívánatos lenne leg­alább egy szakambulancia, ahol valláslélektani és -pato­lógiai problémákkal foglal­koznának. Ez egyben konzul­tációs hátteret jelenthetne a lelkigondozók, kórházlelké­szek számára. A hajdani val­láslélektani osztályt megláto­gató teológusok, lelkészek megismerkedhettek az ottani betegekkel, így munkájuk so­rán is jobban fel tudták ismer­ni a hasonló tüneteket, és szükség esetén el tudták dön­teni, hogy egy-egy probléma meghaladja-e kompetenciáju­kat, és pszichiátriai szakem­berhez kell-e irányítani a gon­dokkal küzdő embert. A betegek négy fő csoport­ját különböztették meg a val­láslélektani osztályon — mondja Süle Ferenc. Az első­be azok tartoztak, akik a val­lással való kapcsolatba kerü­lésük előtt is pszichológiai problémákkal, zavarokkal küzdöttek, az ilyen emberek különösen vonzódnak a kü­lönböző segítő vallási szerve­zetekhez. Egy részük az ott kapott támogatástól lelki egyensúlyba került, mások­nak viszont nem volt elég ez a szeretet és gondoskodás — ők kerültek be az osztályra. Egy másik csoport tagjai a történelmi egyházak hívei kö­zül valók voltak. Tudomásul kell venni — mondja a szak­ember —, hogy ahogyan egy vallásos embernek is lehet gyomorfekélye vagy egyéb egészségügyi problémája, ugyanúgy pszichiátriai beteg­sége is kialakulhat, még ak­kor is, ha elismert és tapasz­talható tény, hogy az egészsé­ges vallásosságnak pozitív mentálhigiénés, megelőző ha­tása is van. A vallásos embe­rek általában lelkileg erőseb­bek, de sorscsapások, súlyos életválságok az ő lelki egyen­súlyukat is meglehetősen gyakran kikezdik. Ugyanak­kor sajnos Magyarországon is gyakori a beteges vallásosság, amellyel különböző lelki za­varokat, egyoldalúságokat igyekeznek kompenzálni. Mindez előbb-utóbb válságos állapothoz vezet. A harmadik csoportot azok jelentették, akik egy vallási közösség patológiás viszo­nyai miatt betegedtek meg. Ilyen emberek szintén nem csak szélsőséges vallási cso­portokban vagy szektákban fordulnak elő. A történelmi egyházakban is kialakulhat­nak olyan szektajellegű kö­zösségek, amelyekben a veze­tő „félreviszi" vagy beteges irányba tereli a gyülekezetet. Ez szinte minden keresztény egyházban megfigyelhető a fundamentalista vagy a kariz­matikus irány szélsőséges esete­iben. Ez a gyülekezetek gyen­gébb lelki egyensúlyú tagjait megviseli. Mindkét irányzat lelki háttere, szükséglete ért­hető lélektanilag, de nem mindenkinek a személyisége viseli el ezek szélsőséges vagy túlzott formáit. A valláspatológiai „esetek" negyedik, legkisebb létszámú csoportját azok az emberek alkotják — mondja a pszichi­áter —, akik megbetegedésük előtt semmilyen kapcsolatban sem voltak a vallási élettel. Pszichiátriai betegségük ki­alakulásakor jelennek meg náluk — a külső körülmé­nyektől szinte független — vallási tartalmak és valláslé­­lektani problémák. Kérdés, hogy amíg nincs intézményes lehetőség a fenti gondok kezelésére, mit lehet tenni legalább a megelőzés ér­dekében. A szakember szerint erre az a legjobb módszer, ha a valláslélektani-valláspatoló­­giai kérdésekről szabadon és érdemben lehet beszélgetni az egyházi közösségekben vagy csoportokban. Az infor­mációk szabad áramlása, a személyek közötti, kiscsopor­tos feldolgozás a lényeg, tehát nem elég egy kiadványt meg­jelentetni erről a témáról. Másfelől mindaz segít, ami előmozdítja az érett személyi­ség kifejlődését, hiszen a szél­sőséges vallási csoportok álta­lában olyan embereket szip­pantanak be, akiknek súlyos pszichés problémáik vannak, és akik ezeken keresztül von­zódnak és kötődnek hozzá­juk, illetve a valláshoz. Mind­az, ami segíti az egészséges szellemi fejlődést, az vallási szempontból is védelmező hatású. A szakember vélemé­nye szerint a kis szekták, val­lási közösségek virágzásának egyik legfontosabb tanulsága a nagy, történelmi egyházak számára, hogy minden em­bernek szüksége van olyan kis csoportokra, ahol szemé­lyesen ismerik egymást, ame­lyekben mindenki megnyil­vánulhat, és ahol bensőséges kapcsolatok alakulhatnak ki. Szigeti László Mk most induló valláslélektani-valláspatoló-­ó­­­giai szemináriumon a résztvevők alap­­fogalmakkal, vallási jelenségekkel és a­­­­ vallásos élet kérdéseivel ismerkedhet-­­­­­nek meg. Többek között a következő témák kerülnek elő a kétéves tanfolyam során: a megtérés, a szektákkal kapcsolatos problémák, a kö­zösségi és gyülekezeti élet kérdései, a pszichoterá­piás módszerek valláslélektani területeken való alkal­mazhatósága, a pszichopatológia orvosi és spirituá­lis szempontból, a mélylélektani emberkép, amely alapján megérthetők a vallási jelenségek, a módosult tudatállapotok problémája, a vallások mentálhigié­nés, pszichoterápiás jellegű szerepe. A tanfolyamra (az értesítési cím feltüntetésével) 2003. január 15-éig lehet jelentkezni Süle Ferenc címén: 2094 Nagykovácsi, Puskin köz 3.

Next