Új Ember, 2011 (67. évfolyam, 1/3255-51/3304. szám)

2011-01-02 / 1. (3255.) szám

2011. január 2. Közélet 4^»»^ 3 Plazmatévé kölcsönre Somogyi kamaszvallomások karácsonyról és szülői „kötelességekről" A várakozás misztériuma, karácsony titka, az Istenember érkezése sajnos kevés kamaszt érint meg. Többségük úgy gondolja, akármilyen anyagi helyzetben is van a család, jár a drága ajándék, legtöbbjük viszont nem tartja fontosnak, hogy meglepjék szüleiket, nagyszüleiket. Az sem ritka, hogy a gyerekek szinte mene­külnek hazulról; az ünnepi együttlét helyett inkább a csil­logó plázákba vágynak a ha­verokkal... E szomorú kortünet anomá­liáival szembesít bennünket Tóth Istvánná és hallgatóinak legutóbbi vizsgálata. A Kapos­vári Egyetem Pedagógiai Ka­rának adjunktusa régóta fag­gatja hallgatóival a somogyi kamaszokat, kiskamaszokat. Erkölcsről, munkáról, családi szerepekről, ünnepekről szóló kutatási eredményeiről rend­szeresen hírt adott lapunk, és igencsak meghökkentő té­nyekkel találkoztunk. Most ar­ra voltak kíváncsiak, vajon a gazdasági recesszió, a neheze­dő anyagi körülmények mi­ként éreztetik hatásukat. A nyolc-tíz évesek fele, a tíz-tizenkét évesek egyhar­­mada, a tizenkét-tizenöt éve­sek egytizede hisz abban, hogy az ajándékot a Mikulás vagy a Jézuska hozza. Miku­lás-fronton elég színes a kép. Némelyek tudatában úgy él, hogy a büntetést kilátásba he­lyező Mikulás tér vissza zsákjával karácsonykor vagy majd jövő ilyenkor, és elviszi a rosszakat. Minél kisebb a gyerek, annál könnyebben ijeszthető. Nem is merült fel a kérdés, ugyan hova vinné őket, örökre vagy csak egy időre, és mi lenne ott a sor­suk. Több tucat diák számolt be ilyen élményről, sokuk ki­sebb testvére már a Mikulás érkezésekor elbújt, úgy kel­lett előcsalogatni, sokan a Mi­kulás ottlétekor vagy távozá­sa után fakadtak sírva. Tóth Istvánné elmondta: a gyerekek Istenről, vallásról, hitről való vélekedését is fó­kuszba állították. A vizsgált kétezres diákpopulációban minden második gyerekről kiderült: kötődik valamilyen módon a valláshoz. - Úgy gondoltuk, a Jézus­ka által hozott karácsonyi ajándék az ő körükben általá­nosan jellemző lesz. Ehhez képest csupán tizenkét száza­lékuk, főleg a kisebbek gon­dolták így, tizenöt százalékuk pedig az angyalokhoz kötötte - jegyezte meg az adjunktus. S hogy mit hoz a Jézuska vagy az angyalok serege? Ez is sokszínű képet mutat. Sok gyerek és kamasz szerint nem kézzelfogható ajándékokat, hanem békességet, szeretetet, az ünnep fényét. Sokak sze­rint a fát és a díszeket hozzák, a fát néhány nappal előbb, ez a pincében vagy az erkélyen várakozik. Szentestére a dí­szek is megérkeznek, a szülők feladata a díszítés. A legna­gyobbak egyikben sem hisz­nek igazán, és szerintük le­hangoló, ha nekik kell díszíte­ni a fát. Egyetlenegy fiú sem, de a lányok közül is csak né­hány vette ezt szívesen, így nincs minek örülni, nincs mi­re rácsodálkozni. Úgy fogal­maztak, hogy ez az apró cso­davárás nekik is kijár... A vizsgálódók megrendül­ve hallgatták azoknak a somo­gyi kis- és nagykamaszoknak a megnyilvánulásait, akiknél már három-négy éve nincs ka­rácsonyfa. Mivel nincs a csa­ládban kisebb gyerek, akinek a kedvéért állítanának, a nagy meg már úgysem hisz benne, minek állítani - csattant a vá­lasz. Náluk az adventi koszo­rú, az ajtódísz, esetleg egy fel­díszített fenyőág jelzi az ünne­pet, vagy az sem. Az eltelt évek alatt nem változott az a meglehetősen lehangoló hely­zet, hogy a nagyobb gyerekek tizenöt százaléka nem várja és legszívesebben a családi ottho­non kívül töltené a szentestét: barátokkal, plázában, az utcán, moziban. A tizennégy-tizenöt évesek körében minden ötödik kamasz ezt vallotta. A felmérés legérdekesebb részét az a beszélgetéssor hoz­ta, amelyben a szorító gazda­sági körülmények hatására te­relődött a szó. A bérből, fize­tésből élők gyermekei szinte kivétel nélkül kevesebb, nem túl drága ajándékot kértek, várnak. A nagyon jó anyagi körülmények között élők pénzre és csodás ajándékokra számítanak: robogó, elektro­mos motor, kvach, számítógép, nyomtató, sokfunkciós mobil, fehérarany ékszer a leginkább vágyott tárgyak. A legmegle­pőbb az volt, hogy a nagyon szerény anyagi lehetőségekkel rendelkezők gyermekei sok és gyakran drága ajándékot vár­nak, és erre ígéretet is kaptak. MP3-, MP4-lejátszók, interne­tezésre is alkalmas mobiltele­fonok, videojátékok, házimozi­­rendszer, hordozható DVD- játszó, mini hifitorony, hordoz­ható MP3-as, CD-s rádiómag­nó a leggyakoribb kívánság, de a sláger a plazmatévé volt­­ kölcsönre. A tanárnő elmond­ta: meghökkentő gyakoriság­gal hallották a gyerekektől: azt mondta apa, anya, ha nem tudjuk fizetni, legfeljebb az ün­nep után vissza visszük... A felsorolt eszközök státusszim­bólumokként szerepelnek, s bármi áron birtokolni szeret­nék őket. Némelyik kamasz­ban hihetetlen indulatok fe­szülnek: szerintük ezek járnak nekik, ők nem tehetnek arról, hogy a szülőknek szűkösek az anyagi lehetőségeik. A summázatból kiderül: a szülők pedig nem tudják - oly­kor lehet, hogy nem is akarják­­ megértetni gyermekeikkel a lehetőségeik határait. Őket is elsodorja a fogyasztói társada­lom reklámáradata... Kell a gyerek miatt! - ez a leggyako­ribb érv. Tóthné utalt arra is, hogy a diákok megnyilvánulá­saiból kitűnt: hiába szünetel a szülő munkaviszonya, bizony­talan a munkahelye vagy vég­kielégítéssel elbocsátották, ak­kor is vásárolnak. Ezzel párhuzamosan erősö­dik a gyerekek, kamaszok márkafüggősége, nemcsak az elektronikus, hanem a kozme­tikai cikkek és a ruházat terü­letén is. Csak bizonyos márkás termékek trendik. Az utánza­tokat rögtön felismerik, és ki­cikizik a viselőjét. A tizenhá­rom éven aluliak zömét még könnyű felöltöztetni, de a na­gyobbaknak már komoly elvá­rásaik vannak. A tanárnő sze­rint ha a gyerek kis felnőttnek érzi és tartja is magát, bizo­nyos szinten gyerek marad. Kellene egy kis titokzatosság, várakozás, meglepetés - ami nem kerül túlzottan sok pénz­be. Kár, hogy ezt sokszor elfe­di a nagyzoló beszerzés, a ma­kacs birtokolni akarás. Míg az óvodások még karácsonyi meglepetést készítenek a szü­lőknek, az iskolai évek előre­haladtával ez a buzgalom egy­re csökken. Legtöbbjük nem tartja fontosnak, hogy szerény ajándékkal lepje meg szüleit. Ez azért is érdekes, mert a sa­ját ajándékaikat viszont na­gyon keresik az otthoni rejtek­helyeken. Szívesen megdézs­málják a mézeskalács dísze­ket, figurákat és a szaloncuk­rot is, így jobban ízlik, mint amikor legálisan fogyasztható. Az ajándék- és meglepetésvá­­rás tehát elég általános jellem­ző. Akkor vajon miért nem ér­zik az adni akarás, a meglepe­tésszerzés örömét? Tóthné úgy véli: meglepetés lehetne például az is, hogy csavargás helyett segítenének szüleik­nek, nagyszüleiknek, s olvas­nának. - A kisebb és nagyobb gye­rekek fogalmi zavarai mögött a felnőtt-társadalomban is meglevő tisztázatlanság érzé­kelhető - állítja az adjunktus. - Átveszünk különböző idegen ünnepeket, mint a halloween, a Valentin-nap, aztán besorol­juk őket a meglevők közé, eset­leg helyettük ünnepeljük őket. A piros Mikulások mellett fel­tűnnek kékek, zöldek, sárgák és lilák is. Kik ők? A krampu­szokat legalább ismerjük. Mi a teendő? Az adjunktus azt vallja: ha több évfolyamon ajánlott olvasmánnyá emel­nék A kis herceget, ha a peda­gógusok és a szülők át tud­nának plántálni a gyerekekbe egy cseppnyit az ünnep való­di varázsából, ha papokat hívnának az osztályfőnökök, vagy a papok kopogtatnának az iskolákban, talán egy-két évtized múlva megváltozna a jelenlegi trend. Lőrincz Sándor Könyv keresztény gyökereinkről Erdő Péter bíboros a Keresztény Értelmiségiek Szövetségét fennállá­sának húszéves évfordulóján arra kérte, hogy keresse a válaszokat az újpogány áramlatok által felvetett kérdésekre, gondokra. Ezek az irány­zatok ugyanis támadást jelentenek a keresztény hit és az egyház ellen. Történelmietlen és a kereszténység alapjait kérdőjelezi meg például az a fölvetésük, hogy Krisztus pártus her­ceg volt, de a magyar államiság ere­detét és a Szent István-i örökséget is megkérdőjelezik. E kérdések körében jártas szakem­bereket kért fel Osztie Zoltán, a KÉSZ elnöke, hogy tizenhét városban, száznál több előadáson fejtsék ki gondolataikat. Az előadók Magyar­­ország történelmével és a vallásnak az évszázadok során betöltött szerepé­vel foglalkoztak. A Keresztény gyökerek és a boldog magyar élet című, tíz nagy téma­kört feldolgozó programsorozaton azt igyekeztek vázolni, hogy mit köszönhet a magyar nemzet a kereszténységnek. Az előadások témái a magyar történe­lem fontos fejezeteihez igazodtak, a hon­foglalást megelőző időktől az Árpád-ko­ron át napjainkig. Az előadók bemutat­ták a Kárpát-medence kora középkori kereszténységének bizonyítékait, a Szent István-i örökséget és a magyarok Mária-tiszteletét. Az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend, a pálosok törté­netéről is tartottak előadást, szóltak a mai magyar társadalom előtt álló felada­tokról, az ország erkölcsi és gazdasági újjáépítéséről, valamint a hagyomány­­tisztelet és a liberalizmus között fennál­ló ellentétekről. Az előadások anyagából könyv ké­szült, amelyet a bíboros mutatott be de­cember 15-én, Budapesten, a Szent Kinga Otthonban. A főpásztor a szerzők és a hallgatóság előtt a kereszténység és a kü­lönböző népek ősi, pogány szokásainak találkozásáról beszélt. Mint mondta, a kereszténység sok min­dent átvett az eredeti kultúrából, használta és sokszor ma is használja annak hagyományait, formanyelvét, szimbó­lumrendszerét, és egyi­dejűleg átadta a keresz­tény hit lényegét is. Egyfajta szintézis jött létre a népek öröksége és a keresztény vallás között, amelyre minden mai európai nemzeti kultúra épül. Példaként említette az egykori, ősi pogány kultúrához is kötődő karácsonyi ün­nepkört. Több nép ün­nepelte a fény, a Nap győzelmét a sötétség fölött. Mivel a ke­reszténység nem ismeri Jézus születésé­nek pontos dátumát, megtestesülését mint a kinyilatkoztatás teljességének el­jövetelét az ősi pogány ünnephez kötve - amikor a fény győzedelmeskedik a sötét fölött - kezdték ünnepelni, és ünnepel­jük ma is. Az országjáráson elhangzott előadá­sokat szerkesztették kötetbe a KÉSZ munkatársai, hogy minél szélesebb kör­ben fejtsék ki hatásukat az újpogány áramlatokkal szemben. Szöveg és kép: b. 1. Az evangéliumi tanításról az újpogány áramlatokkal szemben VILÁG­NÉZET katolikus szemmel Az önkéntesség éve Európában Sokat emlegetjük és valljuk Európa keresztény gyökereit, az Európai Unió keresztény fogantatását. Ennek szép jele, hogy az Európai Unió tanácsa a 2011-es évet az önkéntes emberbaráti tevékenységek európai évévé nyilvánította. Az ENSZ is az önkéntességet támogató programokat hirdetett meg a jövő évre. 2011 első fél évében hazánk tölti be az Európai Unió elnökségét, ezért számos programmal készül az önkéntes szolidaritás előmozdítására. Felmérések szerint a felnőtt magyar lakosság negyven százaléka végez valamilyen önkéntes segítő tevékenységet, ami annak a bizonyítéka, hogy a keresztény szolidaritás ma sem idegen nemzeti éle­tünktől. Az Európai Önkéntes Szolgálaton (EVS) keresztül nem­zetközi programok is várják fiatalok jelentkezését hátrányos helyzetű, fogyatékos gyermekekkel való foglalkozásra né­hány hónapon keresztül. Természetes, hogy ebben a szolgálatban - itthon és a nagyvilágban egyaránt - fontos szerepe van a keresztények­nek. Hiszen a kereszténységből fakadnak azok a lelki és erkölcsi értékek, amelyek az európai népek közös örökségét jelentik, így a szolidaritás és a testvériség is. Jóllehet „méltó a munkás a maga bérére" - olvassuk a Szentírásban, és Szent Pál is azt tanítja, hogy „az evangélium hirdetői az evangéliumból éljenek" -, az is vitathatatlan, hogy a segítő szeretet tevékenységei (ápolás, oktatás-nevelés) soha nem végezhetők csak pénzért, a teljesítményben mindig több van, mint amennyit meg lehet fizetni. Ezért ezek a tevékeny­ségek igénylik az önkéntességet és az önzetlenséget. „Európa akkor lehet erős, ha szolidáris" - mondta Győri Enikő EU-ügyekért felelős külügyi államtitkár, amikor az önkéntesség európai évéről beszélt. És sürgette, hogy állítsuk reflektorfénybe azokat, akik szabadidejüket, lelkesedésüket másokért áldozzák. Az európai keresztény fiatalok már évekkel ezelőtt elindí­tottak egy mozgalmat 72 óra kompromisszum nélkül elneve­zéssel. Egy-egy településen, megyében, országrészben olyan feladatokat oldanak meg, amelyeket hetvenkét óra, tehát há­rom nap alatt összefogással lehetséges: parkot takarítanak, gyermekjátszóteret hoznak rendbe, közösségi termet újítanak fel, vagy szociális otthont látogatnak meg, hogy színesebbé tegyék az ott lakók életét. A hetvenkét órányi szolgálatot kompromisszumok nélkül csinálják végig: nincs elfáradás, széthúzás, nyűglődés. Aki három napon át belekóstol annak örömébe, hogy másoknak önkéntesen jót tegyen, az kedvet kaphat, hogy hosszabb szolgálatra is elkötelezze magát. Rosdy Pál Keresztet vetni szabad A címben foglalt állítás húsz évvel az úgynevezett rend­szerváltás után egészen természetesnek tűnhet. Ám jól tud­juk: bizonyos emberek ezt másként gondolják. Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman nyilvánosságra hozott éves be­számolójából kiderül: az egyik hazai állami iskolában meg­tiltották a gyerekeknek az étkezés előtti és utáni keresztve­tést. Indoklásként persze az unalomig szajkózott, bár üresen puffogó szöveget hoztak fel: „az állami közoktatásban világ­nézetileg semleges nézeteket kell közvetíteni". Az iskolai jogsértésnek minősülő ügyben egy plébános kérte az ombudsman segítségét. Nem győzzük újra meg újra hangsúlyozni: a vallástalan­­ság, a vallási ismeretek hiánya valójában nem semlegesség. Hiszen valaminek a hiánya nem semlegesség, hanem nega­tívum - egy nagy mínusz. Aáry-Tamás Lajos szakmai indok­lása szerint: „Egy iskolának valóban semlegesnek kell lennie világnézetileg, e semlegesség azonban korántsem azonos az önkéntes vallásgyakorlás megtiltásával. Ha egy pedagógus ilyet tesz, azzal súlyosan sérti a tanulónak az alkotmányban és a közoktatási törvényben biztosított vallásszabadságát." Hanem az ombudsmani állásfoglalás tovább is van, idéz­zük még: „Minden embernek alkotmányos joga a lelkiisme­ret és a vallás szabadsága, ez pedig magába foglalja azt a szabadságot, hogy vallását és meggyőződését nyilvánosan vagy magánkörben kinyilváníthassa. A közoktatási törvény is rögzíti, hogy a tanuló vallási meggyőződését tiszteletben kell tartani, és azt minden diáknak joga van kifejezésre jut­tatni. Mivel az étkezés előtti és utáni keresztvetés jogsza­bályba nem ütközik, mások vallási meggyőződésének meg­váltását nem sérti, illetve más tanulók tanuláshoz való jogát nem korlátozza, ezért a pedagógusoknak nincs lehetőségük arra, hogy ettől a tanulót eltiltsák." Egy szó mint száz, ked­ves semlegessé vedlett egykori elvtársak, illetve burkoltan vallásellenes pedagógusok: keresztet vetni szabad! Magán­emberként, a puszta logika alapján csak annyit teszek hoz­zá: ha munkahelyeken és közterületen mocskos szavakat használni mindennapos gyakorlat, sőt egyenesen divat - akkor az sem lehet tilos, hogy keresztet vetve imádkoz­zunk. Zsillé G.

Next