Új Ember, 2011 (67. évfolyam, 1/3255-51/3304. szám)

2011-09-11 / 37. (3290.) szám

2011. szeptember 11 . fifím$Ge~Tanítás és lélek A BIBLIA ÜZENETE A krisztusi megbocsátás Hetvenszer hétszer megbocsátani - micsoda kihívás, milyen emberfeletti fel­adat! A világ annyi rosszal, fájdalommal szembesít minket, a szüntelen megbo­csátás pedig kiszolgáltatottá tesz, hiszen a másik ember visszaélhet a jóságunk­kal. Jézus tisztában van azzal, hogy ott él az emberi szívben ez az érzés, ezért olyan gondolatot, látásmódot tár elénk, amely erőt ad, hogy mégis vállalkoz­zunk a megbocsátás nehéz útjára. A hasonlatban két szolga szerepel: az egyik tízezer talentummal, a másik száz dénárral tartozik. Ha csak a számokat ha­sonlítjuk össze, észrevesszük, hogy arány­talanság van a két adósság között. Ám ha megvizsgáljuk a pénznemeket is, döbbe­netes eredményre jutunk. A talentum ere­detileg súlymérték volt a közel-keleti kul­túrákban. Jézus korára már meghatároz­ták pénzértékét is: egy ezüsttalentum há­romezer ezüstsékelnek felelt meg, egy aranytalentum pedig tízezer aranysékel­­nek. Az első szolga adóssága tehát har­mincmillió ezüstsékelre vagy akár száz­millió aranysékelre rúg. Egy ezüstsékel bő 14,5 gramm ezüstöt, egy aranysékel pedig megközelítőleg 8,5 gramm aranyat tett ki. A zsidók a szentélysátor díszítésére hu­szonkilenc talentumot és hétszázharminc sékelt fordítottak (vö. Kir 38,24). VII. Antiokhosz összesen ezer ezüsttalentumot követelt a makkabeusi felkelők miatt el­vesztett adók és az okozott károk fejében (vö. IMakk 15,31), Joppe és Gezer városá­ért pedig száz talentumot kínált fel a láza­dóknak (vö. IMakk 15,35). Ebből is láthat­juk, micsoda horribilis, elképzelhetetlen és megfizethetetlen összegről van szó a hasonlatban. Egy ókori ir­odalom szinte teljes költségvetéséről! Ezzel szemben a dénár a római kor aprópénze volt, kis ezüstérme, értéke tíz rézérme (as), így tehát a száz dénár ugyan csinos kis summa (egy munkás napi bére egy dénár volt - vö. Mt 20,1- 16), mindazonáltal belátható, törleszt­­hető, kiegyenlíthető még egy kétkezi munkás számára is. Mi tehát a jézusi hasonlat üzenete? Le­het, hogy túl soknak érezzük azt, hogy het­venszer hétszer bocsássunk meg a testvé­rünknek - ám ez még mindig csak a száz dénár. Isten azonban tízezer talentumot en­gedett el nekünk. Nekünk ezt vagy azt, egy tettet, egy hibát, egy gyöngeséget, egy gyarlóságot kell megbocsátanunk - Isten ellenben teljes életünket oldozza fel és vált­ja meg, egzisztenciánk teljességét szabadít­ja meg, létezésünk egészét üdvözíti. Mi egy-egy emberi dolgot kell hogy elenged­jünk - Isten a teljes létet emeli fel. Nem tu­dok annyiszor és annyit megbocsátani, hogy az akár csak mérhető kicsiny törtré­sze legyen annak, amit Isten nekem meg­bocsátott. Akármennyire irgalmas leszek, mindez csak csepp az isteni irgalom óceán­jában. „Amilyen magas az ég a föld felett, olyan nagy az Úr irgalma az igazak iránt" (vö. Zsolt 103,11). Erre csak egy választ ad­hat az ember: „Boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak" (Mt 5,7). Török Csaba GÖRÖGKATOLIKUS LELKISÉG Úrszínváltozás Az egyre inkább vizuális, reklámkampányokkal tudatosan fenyegetett világunkban megnyugvást hozhat a bizánci egy­ház augusztus 6-ai és szeptember 14-ei ünnepe. Pedig itt is lát­ványról van szó. De mennyire más ez, mint amit a világ ad! Az Úrszínváltozás és a Keresztfelmagasztalás történelmi ese­ményre alapozódó ünnepünk. Az átváltozás eszméje mindkét esetben Krisztus uralkodói és kozmikus uralmával kapcsolódik egybe. Főünnepeink közé tartoznak; lítiával ünnepeljük őket; a templomba lépve az ikonosztázionon mindig megláthatjuk az ábrázolásukat. Az úrszínváltozási liturgián Szent Mátétól hall­juk a beszámolót. Jézus a kiválasztott három tanítványával föl­ment a Tábor hegyére, és ott színében átváltozott előttük. Nem öncélúan tette: Jézus nem volt exhibicionista! Egészen más volt a célja. Az ünnep fő énekében ezt énekeljük: „A hegyen átváltoz­tál, Krisztus Istenünk, és amennyire tanítványaid képesek vol­tak, meglátták a te dicsőségedet, hogy amidőn megfeszíttetése­­det látandják, értsék meg, hogy önként szenvedsz, és hirdessék a világnak, hogy te valóban az Atya kisugárzása vagy." A kiválasztott tanítvá­nyok előtt Jézus emberségén átsugárzott az ő istensége­­ és ezzel a látvánnyal készí­tette fel őket arra, hogy majd meggyalázott alakjában is felismerjék Őt, az Istent. Ke­­resztfelmagasztaláskor az eredményt szemlélhetjük: a világ számára dicsőségesen felmutatott keresztet. Péter, János és Jakab kiválasztottak voltak. És Péter mégis meg­tagadta az Urat; János össze­törten állt a kereszt alatt. Ja­kabról nem is hallunk, a többiekkel elmenekült a szenvedés éj­szakáján. A Feltámadott természetfölötti sugárzása kellett ah­hoz, hogy a helyzet gyökeresen megváltozzék. Pétertől komoly tanúságtétel következik - amint az apostoli szakaszban fel is ol­vassuk a Liturgián: „Nem ravaszul kieszelt mesék nyomán ad­tuk nektek hírül Urunk Jézus Krisztus csodálatos erejét, hanem mint megdicsőülésének szemtanúi" (2Pt 1,16). János pedig még határozottabban jelenti ki: „Ami kezdettől fogva volt, amit hal­lottunk, amit saját szemünkkel láttunk, amit szemléltünk és ke­zünk tapintott: az élet igéjét hirdetjük nektek" (Inn 1,1). A lát­vány tanúságtétellé­ válik. És életformává. Az ikonon a fehér szín vakítóan tör elő Jézus alakján a vi­szonylag sötét festékrétegek alól. Fiatal papi életem egyik meghatározó istenélménye volt, hogy Teofán Grek csodálatos Úrszínváltozás ikonját „élőben" láthattam. Megláthatjuk, ha nem vakít el a világ megannyi csalóka fé­nye. Felismerhetjük és dicsőíthetjük Jézusban az Istent. Felis­merhetjük és tisztelhetjük Őt az emberben, akivel teljes sors­közösséget vállalt. A szenvedő és a keresztet hordozó ember­társunkban, akivel az utcán, a munkahelyen, a járművön, vagy bárhol találkozunk. Nemcsak az ünnep, hanem keresz­tény életünk nagy kérdése: Van-e szemünk, van-e látásunk hozzá? Ivancsó István Csöndes kolostori ma­gányban élt egyszer egy ben­cés szerzetesnő, a Rajna men­tén. 1179-ben halt meg Rupertsbergben, Bingen mel­lett, Hildegárd, akit kora rajnai Szibillának titulált­­ keresz­tény előjelzővel. Életműve összegzésének ez felel meg: Inkább szolgálni kell a teremtést, mint uralkodni rajta. Hogy el­lentmondana a Bibliának? A világ megismerése, az össze­függések feltárása, a „hódí­tás" a legnagyobb alázatot és tiszteletet követeli - és nem visszaélést... Hildegárd zseniális kivá­lasztottja volt az égnek. Inkább művész, mint tudós; Isten­t gazdag képzelettel és művé­szi érzékkel áldotta meg. Ver­sei, dalai korának magas szín­vonalához tartoznak, daljáté­kát, Az erények körtáncát a rupertsburgi kolostorban és Bingenben játszották. Tudományát napjainkban egyre inkább felismerik, időszerűsíti, amikor test és lé­lek harmonikus, egészséges „együttéléséről" beszél. A ter­mészettel és a gyógyítással foglalkozó, ma is érvényes észrevételei, tanácsai a táplál­kozásban igazi felfedezések. Misztikus személy volt, aki aggodalommal vetette papírra látomásos üzeneteit - az „iste­ni hangokat". Amikor a pápa által megbízott szakértők nyi­latkoztak róla, Clairvaux-i Ber­­nát (a későbbi szent, miszti­kus) ezt írta III. Jenőnek: „Ezek­ben a nehéz időkben Isten egy szegény kolostori cellában fényt gyújtott, hogy vigasztal­jon és utat mutasson. Szentsé­ged nem tűrheti, hogy egy ilyen fényre hallgatás borul­jon". A levélre a válasz egyér­telmű: „Látomásai nyilván is­teni eredetűek, hivatása az, hogy tudását és sejtelmeit az embereknek továbbadja." Hildegárd kételyei ettől kezd­ve szétfoszlottak. Három „lá­tomásos műve": Tudd az utat. A rajnai Szibilla Bingeni Szent Hildegárd A mai értelemben nem volt orvos, de kitűnő ér­zékkel ismerte fel a szer­zetesi gyógyászati köny­vek értékét. Hildegárd mindig Is­ten jelenlétét, hatását hangsúlyozta, ha a gyógyászatban­­ sokszor megdöbbentő „győze­lemről" számolt be: „Az Úr minden teremtményé­ben csodálatos művek rej­tőznek, az állatokban, a halakban és a madarak­ban, a gyógyfüvekben, a virágokban, a fákban (...) Isten rejtett titkai munkál­nak bennük, amelyeket egyetlen ember sem tud­hat és érezhet, csak ha Is­ten maga sugalmazza ne­ki." Gyógymódjait, re­ceptjeit A természet pati- Az érdemszerzés könyve és Az is­­kala című könyv nyelvünkön fent művek könyve a teológiai is ismerteti. Költészetének irodalom számon tartott műm­­meglepően modern, mély, kár. Természettel és gyógyítás­­spirituális hangját Szűz Mári­­sal foglalkozó írásaiért az első ához írt egyik himnuszának német orvosnőnek mondják, részletével igazolják, Polgár és a „XX. század csodájának". Anikó fordításában: ...Az Isten a teremtés első napján látta előre virágzásodat. S téged, ó, dicséretre méltó, arany szűz, saját szavával megalkotott. Ó, milyen hatalmassá lett az ő erejében az oldalborda, melyből Isten a nőt megalkotta, ki minden ékességének tükre lett s minden teremtményének átkarolója. Személyisége igazi mester­ként igazolta, amit bizonyára nem volt könnyű elfogadtatni egy apácának. Időnként ké­nyes, nemesi származású (nem szerzetes) tanítványai panaszkodtak szigorúsága miatt. Haraggal néztek rá, mi­vel a kolostori szabályzatot elviselhetetlennek tartották... Pedig neki ez volt az elve: „A túlságosan szigorú aszkézis csak büszkeséget terem." Böl­csességgel hirdette: „Mindent úgy kell elrendezni, hogy közben meg ne szökjék a szív öröme." Tóth Sándor FEDEZZÜK FEL A ZSOLOZSMÁT! (20.) A napszakokhoz kötődő ima Az egyes napszakokhoz kötött imádságnak ószö­vetségi gyökerei vannak. Noha az erre vonatkozó források nem egyértelműek, és sokszor egymásnak is ellentmondanak, legelterjedtebbnek a napi há­romszor végzett imát tekinthetjük. Dániel története az egyik legszebb illusztráció erre: a próféta a királyi tiltás ellenére házának felső emeletén, „a Jeruzsálem felé nyíló ablaknál naponta háromszor térdre borult, imádkozott és magasztalta Istenét" (Dán 6,11). Ellenségei számára pontosan ez lett az ürügy, hogy az ural­kodó előtt megvádolják és halálbüntetést kérjenek rá. Több fontos dolog is kiderül e szöveg­ből. Egyrészt a napi háromszori ima a könyv keletkezésének idejére, a Krisztus előtti IX. századra, már bevett szokás le­hetett a nem Jeruzsálemben élő zsidók körében, sőt olyannyira része lehetett a zsidó önazonosságnak, hogy Dániel még élete kockáztatásával is ragaszkodott megtartásához. Másrészt az is jól látszik, hogy ennek az imának van egy nagyon fontos igazodási pontja: Jeruzsá­lem, egészen pontosan a templom, és az ott napjá­ban kétszer, reggel és este bemutatott áldozat. A templom, azon belül is a Szentek Szentje Isten jelen­létének kiváltságos és titokzatos jele - annak szim­bóluma, hogy ő együtt lakik népével. Az áldozat pe­dig a vele való kapcsolattartásnak és a neki való odaadottságnak, a vele kötött szövetségnek az ősöktől örökölt gesztusa. A szent várostól távol élő ember számára tehát megadatik, napjában háromszor, hogy lélekben, de nem kevéssé valósan részt vegyen Isten és az ő né­pe közötti párbeszédben, az őket összefűző szövet­ség ünneplésében, így e nép és e szövetség részesé­nek tudhatja magát. Ennek a napjában háromszor mondott imának sarokpontja Izrael ősi hitvallása, Jahvéról, az egyetlen Istenről a Smá Jiszráél: Halld, Izrael! Az Úr, a mi Istenünk az egyetlen Úr! Szeresd Uradat, Istenedet szíved, lelked mélyéből, minden erőddel! Ezt a hitvallást ismétli meg Jézus, amikor a fari­zeusok a legfőbb parancs felől faggatják (Mk 12,29- 30). Ezért gondolhatjuk, hogy ezekkel a szavakkal fordulhatott napjában több­ször is Atyjához, akárcsak többi zsidó kortársa. A farizeusoknak adott válaszá­hoz azonban Jézus a Lev 19,8-at is hoz­záfűzi: szeresd felebarátodat, mint ön­magadat. E kettős parancs legszebb fog­lalata az az ima, amelyet ő tanított köve­tőinek, s amelyet mindmáig az ő imád­ságának nevezünk: a Mi Atyánk. Ami a zsidóság számára a Smá Jiszráél, az ne­künk keresztényeknek az Úr imádsága. A napjában többször végzett ima első Biblián kívüli keresztény tanúja az I—II. század for­dulóján keletkezett Didakhé: e zsidó-keresztény kö­zegben keletkezett írás tanúsága szerint az első ke­resztények folytatták a választott nép hagyomá­nyát, és naponta háromszor imádkoztak. A Halíd, Izrael elmondását azonban itt már felváltja az Úr imádsága. E Jézustól kapott ima hatalmaz föl bennünket, hogy Istent újra és újra Atyánknak szólítsuk. S a Didakhé keresztényei nyomán napjában többször imádkozva, bárhol éljünk is, tudhatjuk, hogy az ő háza népéhez, családjához tartozunk, s ez a család az egyház. S tudhatjuk, napjában többször emlékez­hetünk rá, hogy a két fő parancs: Isten és felebaráta­ink szeretete nem választható el egymástól. Fehérváry Jákó OSB A hét liturgiája A­TV SZEPTEMBER 11., ÉVKÖZI 24. VASÁRNAP (Teodóra, Igor, Jácint) - Sir 27,30 - 28,7 (Bocsásd meg a másik embernek, ha vétett, imádkozzál, és neked is megbocsátják vétked.) - Róm 14,7-9 (Akár élünk, akár ha­lunk, mindig az Úréi vagyunk.) - Mt 18,21-35 (Nem mondom, hogy hétszer bocsáss meg, hanem hetvenszer hétszer.) - Zsolozsma: IV. zsoltárhét - Énekrend: Ho 222 - ÉE 592, Ho 222 - ÉE 153, Ho 123 - ÉE 540, Ho 192-ÉE 233. SZEPTEMBER 12., HÉTFŐ - Szűz Mária szent neve emléknapja (Irma) - lTim 2,1-8 - Lk 7,1-10. SZEPTEMBER 13., KEDD - Aranyszájú Szent János püspök és egyháztanító emléknapja (Krizosztom, Komér) - lTim 3,1-13 - Lk 7,11-17. SZEPTEMBER 14., SZERDA - SZENT KERESZT FELMAGASZTALÁSA ÜNNEPE (Szeréna, Il­ma, Rozita) - Szám 21,4­-9 vagy Fn­ 2,6-11 - Jn 3,13-17. SZEPTEMBER 15., CSÜTÖRTÖK - A fájdalmas Szűzanya emléknapja (Enikő, Dob­roza) - Zsid 5,7-9 - Jn 19,25-27 vagy Lk 2,33-35. SZEPTEMBER 16., PÉNTEK - Szent Kornél pápa és Szent Ciprián püspök, vértanúk emlék­napja (Edit, Kamélia) - lTim 6,20-12 - Lk 8,1-3. SZEPTEMBER 17., SZOMBAT - Bellarmin Szent Róbert püspök és egyháztanító emléknapja (Zsófia, Lambert) - lTim 6,13-16 - Lk 8,4-15 -SZEPTEMBER 18., ÉVKÖZI 25. VASÁRNAP (Rupertinói József, Diána) - Iz 55,6-9,20 (Az én gon­dolataim nem a ti gondolataitok.) - Fii 1,20a-24.27a (Számomra az élet Krisztus.) - Mt 20,1­6a (Talán rossz szemmel nézed, hogy én jó vagyok?) - Zsolozsma: I. zsoltárhét - Énekrend: Ho 223 - EE 593, Ho 223 - EE 147, Ho 116 - EE 596, Ho 274 - EE 361.

Next