Új Ember, 2013 (68. évfolyam, 52/3357. szám - 69. évfolyam, 51/3408. szám)

2012-12-23 - 2012-12-30 / 52-1. (3357-3358.) szám

2012. december 23-30. 4 Közélet VILÁG­NÉZET katolikus szemmel Bevándorló munkanélküli család Nem tudom, hogyan jutott hozzám fiatalkoromban az ICI francia információs lap egy karácsonyi száma, de máig meghatározza karácsonyaimat. Címlapján palesz­tin menekült család volt látható egy barlangban. Mint­ha megállt volna az idő, abban a képben megláttam a betlehemi barlang rideg valóságát. Azóta sem tudok úgy „Mennyből az angyal"-t énekelni a karácsonyfa mellett, hogy ne jusson eszembe az a kép. . Odalett a biedermeier családi idillek világa csillag­szórókkal, fenyőillattal, édes dallamokkal, kellemes meleg szobával. Képtelen vagyok „kellemes ünnepe­ket" kívánni. Nem tudom felejteni, hogy József munka­­nélküli ács volt Názáretben, és Máriával nemcsak az összeírás miatt kelt útra Betlehem felé, hanem mert a királyi építkezéseknél munkát is remélt. Ám hajlékta­lanként kezdték betlehelni életüket. Ilyen közel volt hozzánk ez a karácsony. Semmi sem volt idilli azon az első karácsonyestén. Nem volt fenyőillat, csillagszóró, meleg szoba sem volt, csak a nagy Ajándék: Jézus Krisztus. Csecsemő volt ugyan, de mégsem Jézuska, hanem már akkor is az Úr. Éppen itt van a mi karácsonyunk nagy feladata. Pénztárcánk szerint ajándékozunk? Nagy érték, öröm. De nem merülhet ki ebben még gyerekeink, unokáink karácsonya sem. Finom az ünnepi asztalon az étel, a sü­temény? Szép a karácsonyfánk, meleg, családias a kará­csonyesténk? Hát persze, hogy törekszünk rá, hogy az legyen. De valóban szent este-e? Ügyesen kell megszervezni, hogy az legyen, a csa­lád „teherbírása" szerint. Annyi énekkel, evangélium­mal, imádsággal, amennyit a családtagok, a gyerekek szívesen vesznek. Vajon nem lehetne ebből karácsony után is továbbvinni valamit? Ha már leszedtük a kará­csonyfát, elraktuk a betlehemet? Egy szép gyertya és szentkép köré legalább vasárnap este nem gyűlhetne össze a család esti imája? A régi kép a szentföldi menekült család első kará­csonyt idéző rideg körülményeiről engem ma is arra fi­gyelmeztet, hogy az Úr a szegényen, szerényen ván­dorló, a szegényekkel szolidáris, dolgos emberiség megváltója. Nem babusgatni való, gügyögő bébi, ha­nem életünket a szeretet törvényével felemelő Úr. Karácsony éjszakája után - Aetherea római zarándok­asszony 1887-ben megismert szép megfogalmazása szerint - eljön „az az óra, amikor az ember kezdi meg­ismerni a másik embert" a hajnal derengésében. Ilyen karácsonyt kívánok mindnyájunknak, hogy megismer­jük az Embert, a magunk emberségét, és a szeretetre éhező másik embert. Rosdy Pál „Szegények mindig lesznek veletek" A jelenlegi gazdasági világ­­helyzet miatt sokat, alighanem túlságosan is sokat beszélünk a pénzről, az anyagi szempont­okról. Ettől a jelenségtől a hívő keresztény sem függetlenítheti magát teljesen. Az ember testből és lélekből áll, ezért lelki szük­ségletei mellett a testieket is fi­gyelembe kell vennie, ki kell elé­gítenie. A gazdasági élet minde­nekelőtt a testi szükségletek ja­vát szolgálja. Maga Jézus sem zárkózott el a pénz használatá­tól; úgy viszonyult hozzá, hogy „meg kell adni a császárnak, ami a császáré". Megváltónk azt is fontosnak tartotta, hogy ke­nyérkereső munkát végezzünk, hiszen „a mennyei Atya is szün­telenül munkálkodik". Ám arra is intett, hogy e világ fiaival el­lentétben ne aggodalmaskod­junk, mert azzal nem javul a gazdasági helyzetünk - a lel­künk pedig belebetegedik. A he­gyi beszédben Jézus azt mondja: „...jól tudja a ti mennyei Atyá­tok, mire van szükségetek. (...) Elég a napnak a maga baja." Az apostoli igehirdetés még konk­rétabban fogalmaz: Szent Pál például arra tanít, hogy ha van ruhánk és ennivalónk, eléged­jünk meg vele. Ez az akkori idők minimális létszükségle­tének számított. A későbbi szá­zadok során megfigyelhető: ahogy az egyház történetében kibontakozott a jézusi tanítás, úgy váltak egyre hangsúlyosab­bá annak szociális vonatkozásai. Óriási szükség van a társa­dalmi igazságosságra és a szo­ciális érzékre. A keresztény em­ber nem tarthatja ördögtől va­lónak azt, hogy gazdasági dol­gokkal is foglalkoznia kell. A helyes lelkűlét viszont elenged­hetetlenül fontos. Egyrészt arra kell figyelnünk, hogy ne tapad­junk az anyagi javakhoz, hiszen ugyan „mit ér az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de lelkének kárát vallja". Másrészt a meglévő anyagi javakat helye­sen kell elosztani. A jelenlegi vi­lág hatalmas baja, hogy nem lett igazságosabbá, sem testvéri­esebbé, ellenkezőleg: szétnyílt az olló - a gazdagok egyre gaz­dagabbakká, a szegények egyre szegényebbekké válnak, Ma­gyarországon, egész Európában és a tengerentúlon. Az is fájdal­mas tény, amit Jézus megjöven­dölt: „Szegények mindig lesz­nek veletek." Valahogy nem tu­dunk kilépni ebből. Az eredeti bűn, az ember rosszra hajló ter­mészete mindig előidézi azt, hogy elsődlegesen a maga anyagi javát akarja. A birtoklás vágyán felülemelkedni, ada­kozni, figyelmesen fordulni az elesettekhez, a nehéz helyzet­ben lévőkhöz: ehhez kell a jézu­si szellem. A végítéletről szóló beszédben olvasható sorokat, miszerint „éheztem és ennem adtatok, szomjaztam és innom adtatok", az egyház kezdettől nagyon fontosnak tartotta, és az egyházatyák tanítása révén ebből bontotta ki az irgalmas­ság testi és lelki cselekedeteinek tanítását. A legújabb kori pá­pák, XIII. Leó és utódai is követ­kezetesen felemelték szavukat a gazdasági termelés káros tár­sadalmi hatásaival szemben. Ugyanakkor tudjuk, hogy az egyház nem vállalhatja magára a világ valamennyi társadalmi gondjának orvoslását. Annyit azonban feltétlenül megtehe­tünk, hogy fokozottan odafi­gyelünk a környezetünkben élőkre, egy-egy jelentősebb ter­mészeti csapás esetén pedig a bolygónk távolabbi pontjain élőkön is segíthetünk, a külön­féle karitászszervezetek közre­működésével. Ugyanakkor a mindenna­pokban sokszor tapasztalhat­juk: nem kizárólag azért élnek közöttünk munkanélküliek, mert nincs elegendő munka­hely - egyes honfitársaink saj­nos elkényelmesedtek, a mun­kanélküli segélyre támaszkod­nak. Ám a szegénységnek és a munkanélküliségnek hazánk­ban sajnos van egy másik néző­pontja is. Főpásztorként évek óta szervezem a kalocsai szé­kesegyház épületegyüttesének felújítási munkálatait, és gyak­ran tapasztalom, milyen nehéz kiváló, megbízható szakmun­kásokat találni. Azt is sűrűn hallom, hogy a kevésbé tehetős emberek karácsony tájékán meggondolatlanul különböző hiteleket vesznek fel. Sőt, még egy olyan családot is ismerek, amelynek tagjai nemrégiben jelzálogot tetettek a budapesti lakásukra, hogy dél-amerikai körutazásra mehessenek. Nap­jaink szörnyű jelensége, hogy rengeteg gyermeknek nem jut elegendő és megfelelő minősé­gű étel. Ugyanakkor időről időre megfordulok az egyház­megyénk területén található kollégiumokban, és megdöb­benve látom, hogy a főiskolás diákok rettentően sok cigarettát szívnak. Márpedig a dohány­zás mostanság nem olcsó mu­latság - nem beszélve az egész­ségre káros hatásairól. E pél­dákból is láthatjuk, hogy a sze­génység, a társadalmi igazsá­gosság egy hallatlanul összetett kérdéskör, melynek számos megközelítése létezik. Minden­esetre leszögezhetjük: a jövő Magyarországa szempontjából rendkívül fontos, hogy a neve­lés révén a felnövekvő nemze­dékben kifejlesszük a munkára, a szorgos életre való készséget. Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek Az elmúlt évben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem bölcsészkara Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar­rá alakult. Az intézmény ezzel az új névtáblával vág ne­ki harmadik évtizedének. Ugyanakkor versenyképességét is szeretné növelni, új szakokat indítva, utánpótlás-ne­velést kezdeményezve. Botos Máté dékánt kérdeztük ar­ról, hogyan telt a 2012-es év a katolikus felsőoktatás egyik legjelentősebb karának életében. A HVG felsőoktatási rangsorá­ban a Pázmány - a hallgatók ki­válósága alapján - a második he­lyen szerepelt. Mit jelent ez az egyetem számára? - Ez ránk nézve hízelgő eredmény... Ennek ellenére azt hiszem, senki sem mondhatja, hogy alaptalan az elismerés. Mi az oka, hogy ilyen előkelő helyen végeztünk? Talán az, hogy az elmúlt években az egyetem jelentős erőfeszítése­ket tett a kutatóegyetemi cím elnyeréséért, minőségi oktatói állományának javításáért, de arra is törekedett, hogy ne ve­gyen föl olyan hallgatókat - pusztán a létszám növelésére -, akik nem valók egyetemre. Az egyik legfontosabb mutató például a hallgatók pontszá­ma, mely az országos átlag fö­lött volt. A mai felsőoktatási környezetben egy szülő há­romszor is meggondolja gyer­meke továbbtanulását. Ha együtt emellett döntenek, a kérdés nemcsak a szak válasz­tása, hanem az is: a gyermek melyik intézményben kezdje meg tanulmányait? Ezért is fontos, hogy egy olyan tájé­koztató jellegű listában, mint az idézett HVG-é, a Pázmány előkelő helyen szerepel. Novemberben a Corvinusszal kö­tött együttműködési megállapo­dást az egyetem. Mit várnak a közös munkától? - Tapasztaljuk, hogy a ma­gyar társadalom- és gazdaság­­tudományi képzés tele van el­lentmondásokkal, az elméleti képzés és a piaci elvárások nemcsak a bölcsészettudo­mányokban, de az előbb emlí­tett két tudományterületen sem találkoznak. A gazdaság­­tudományok esetében a jelen­legi gazdasági nézőpontok, gazdaságfilozófiák determi­nálják a gondolkodást, és - ahogy én látom - ennek az lesz a következménye, hogy a gazdaság egyre jobban elide­genedik a társadalomtól, egy­re absztraktabbá válik. Mind­ezt sajnálatos módon a képzés is elősegíti. Sok intézményben lehet ma gazdaságtudományt tanulni, de a színvonal na­gyon egyenetlen. Kevés olyan intézmény van, ahol a nem­zetközi tudományos eredmé­nyeket megpróbálják vissza­forgatni az oktatásba. A Cor­vinusszal kötött megállapo­dás által a két intézmény tu­dását, forrásait szeretnénk összekapcsolni, és ebből ki­hozni valami olyan újszerű dolgot, amely az e területen zajló hazai képzéseket mind oktatási, mind kutatási szem­pontból föl tudja rázni. A Páz­mánynak e téren nemcsak eti­kai mondanivalója van, de például újonnan induló nem­zetközi gazdálkodás szakjával szakmai értelemben is üdítő újításokat hozhat. A Tudományos kutatások ki­bontakoztatása című projekttel milyen változások várhatók a Bölcsészet- és Társadalomtudo­mányi Kar életében? - A projekt hátterében a kormány által kiírt egyik pá­lyázat áll, melynek célja a fel­sőoktatási intézmények nem­zetközi versenyképességének javítása. Olyan kihívásról van szó, amely a nemzetközi pia­cokon való megjelenéshez se­gítheti hozzá a központi régió felsőoktatási intézményeit. Ha különböző felsőoktatási rang­sorokról beszélünk, látjuk, hogy a magyar egyetemek csak bizonyos vezetők, okta­tók és kutatók erőfeszítésének következményeképp kerül­hetnek be a nemzetközi leg­jobb ötszáz intézmény közé. Ezt rendszerszerűvé kell ten­ni. Tehát megpróbáljuk olyan célra felhasználni a pályáza­tot, hogy az egyetem egészén belül oktatóinkat ösztönözzük arra, hogy nemzetközi, refe­rált folyóiratokban jelenjenek meg tanulmányaik. Arra is szeretnénk használni ezt a le­hetőséget, hogy külföldi ösz­töndíjasként nagy hírű pro­fesszorokat hívjunk meg, akik a Pázmány neve alatt jelentet­nek majd meg monográfiákat. Nemcsak oktatóinkat, hanem diákjainkat is megpróbáljuk felkészíteni, hogy megfelelje­nek a nemzetközi felsőoktatá­si intézmények mércéinek. A magyar tudományosság után­pótlás-nevelése lényeges cél, melynek eléréséből a Páz­mány ki akarja venni a részét - nemcsak általában a tudo­mány, de a katolikus értelmi­ség újrateremtése érdekében is. A Lajtán túli kollégáknak általában több idejük jut sze­mélyre szabott utánpótlás-ne­velésre, a hallgatók tutorálá­­sára, kutatásra, a tudományos közélet fejlesztésére. Mindez nem csak anyagi kérdés. A jó­val kevésbé vonzó hazai felté­telek ellenére a nemzetközi fórumok elvárásainak igényét ki kell fejlesztenünk itthon is. Szeretnénk, hogy a magyar és ezen belül a katolikus felső­­oktatás a világversenyeken is jól szerepeljen. Szijjártó Zsófia Megújulás és stabilitás Botos Máté dékán a Pázmány egyetem bölcsészképzéséről Orosz civilek gesztusa Különleges ünnepséget tartanak december 21-én délelőtt Esztergomban, a Szent Adalbert Központban. A Békesség­szerzők és Béke elnevezésű orosz társadal­mi szervezet, illetve az esztergomi Temes­vári Pelbárt Ferences Gimnázium igazgató­ja, Tokár János közös szervezésében megva­lósuló eseményen Mindszenti/ /ózső/bíboros születésének százhuszadik évfordulójára emlékeznek. A fontos társadalmi tisztsége­ket betöltő orosz vendégek a kiengesztelő­dés és az elismerés jegyében megkövetik Mindszenty érseket a Szovjetunió részéről - elsősorban az 1956-os magyar forrada­lom következtében - elszenvedett sérel­mek miatt. Ezt követően a szervezet elnö­ke, Lavrinyenko Mihail Pavlovics posztu­musz I. Sándor cár-díjban részesíti a tragi­kus sorsú magyar főpapot, elismerve kor­szakos jelentőségét és példaértékű életét. A Békességszerzők és Béke­szervezet 2010 no­vemberében jött létre, je­lenleg csaknem ezerkétszáz tagja van. Alapvető célkitűzése a békemisszióhoz fű­ződő katonai, kulturális és oktatási felada­tok támogatása bolygónk háború sújtotta pontjain. Pavlovics elnök korábban az orosz hadsereg vezérkarának ezredese­ként szolgált, jelenleg főként a közel-kele­ti térség békéjéért tevékenykedik. (Zsillé)

Next