Új Ember, 2013 (68. évfolyam, 52/3357. szám - 69. évfolyam, 51/3408. szám)

2013-06-30 / 27. (3384.) szám

2 tifímael KÖZÖS DOLGAINK 2013. június 30. VAN MÉG JÓ HÍRÜNK A j­övő nemzedékek gyümölcsfái „Ha tudnám is, hogy holnap lesz a világ­vége, azért ma még ültetnék egy almafács­­kát." A Luther Mártonnak tulajdonított mon­dást választották mottójául annak a megálla­podásnak, amelynek célja, hogy egyedülálló összefogással elősegítsék a Kárpát-medencében fellelhető termesztett gyümölcsfajták fennmaradását, a génállomány biztonságos nagyságának el­érését, valamint az eltűnőben lévő, illetve a Kárpát-medencé­ben régóta termesztett kultúr­növényeink újbóli elterjedését. A jövő nemzedékek ország­­gyűlési biztosának kezdemé­nyezésére megszületett együtt­működéshez létrejötte, 2011 szeptembere óta csatlakozott a Vidékfejlesztési Minisztérium, génmegőrző és tudományos in­tézményeink, a Kárpát-meden­cei Gyümölcsészeti Hálózat, Dabas város önkormányzata, valamint a református, az evangélikus egyház, a Debre­­cen-nyíregyházi, az Egri, a Hajdúdorogi, a Kalocsa-kecs­­keméti, a Pécsi és a Váci egy­házmegye, a bencés, illetve a pálos rend. Leg­utóbb, június 18-án a jezsuita rend, valamint a Boldogasszony Iskolanővérek is aláírták a megállapodást. Idén a Növényi Diverzitás Központ vette át a program irányítását, és az elmúlt hóna­pokban csaknem ötven kertet látogattak meg, hogy felmérjék az ott lévő gyümölcsfaállo­mányt. A megállapodás résztvevői azt is vál­lalják, hogy csemetéket, oltványokat, szapo­rítóanyagot adnak át, valamint befogadnak és gondoznak máshonnan érkezett fajtákat, így járulva hozzá az ősi magyar gyümölcsfaj­ták megőrzéséhez. Tavasszal hét templom­kertnek és parókiakertnek hetvenhat gyü­mölcsoltványt adtak át (alma-, körte-, szilva-, meggy-, cseresznye- és őszibarackfákat). A következő telepítési időszakban, ősszel vár­hatóan hatszáz oltványt ültetnek majd el. Sz. A.­ ­ AZ ÚJ EVANGELIZÁCIÓ ÚTJAI Brüsszeli emlék A belga főváros nevét naponta halljuk a hí­rekben, de sokan talán már nem is emlékeznek arra, hogy egy évvel Budapest előtt az Európai Unió fővárosa is városmissziónak adott ott­hont. Igen, ott is élnek keresztények lángoló hittel, tanúságtevő szeretettel! Most egy olyan kezdeményezést idézünk fel a brüsszeli misz­­szió eseményei közül, amely számunkra is ösztönzést jelenthet. Az imaestet, amelynek középpontjában a tanúságtétel és a betegekért végzett imádság állt, a belvárosi Szent Mihály­­plébániatemplomban tartották. Már a kezdés időpontjában telt ház fogad bennünket. A közönség első látásra is vegyes. Feltűnően sok a nem „jámbor katolikus" kiné­zetű érdeklődő. Kicsit riadtan, de várakozással teli tekintettel pislognak jobbra-balra. Bekap­csolódunk az éneklésbe, hiszen a kicsiny, de tehetséges zenészcsapat számunkra is ismerős gitáros dalokat énekel. Néha elhangzik egy­­egy buzdító mondat, igevers is - a légkör rendkívül bensőséges az amúgy elég nagy templomban. Mintegy félórás dicsőítés után az est szervezője, egy ősz hajú laikus úr kö­szönt bennünket, aki elmondja: imaestjeiket már több mint egy évtizede rendezik meg Brüsszelben, mostanában havonta tartanak ilyen találkozókat. Bizalmat és nyitottságot kér mindenkitől, hogy Jézus valóban cselekedhes­sen közöttünk. Ezután egy Francois nevű fiatalember kap szót, aki felnőttkorában tért meg céltalan, fé­lelmekkel terhelt életéből Jézushoz, akinél el­fogadásra és biztonságra talált. „Annyira bi­zonytalan voltam magamban, hogy normális párkapcsolatra is képtelen voltam. Amikor át­adtam az életemet Jézusnak, ő eltöltött béké­vel és reménységgel. Erőt kaptam, hogy új módon tekintsek magamra. Ma az ő békéjében élek feleségemmel és két kislányommal." A tanúságtétel után új ének kezdődik, min­denki letérdel, a bejárat felől tucatnyi pap vo­nul be ünnepélyesen, legelöl a magasra emelt Eucharisztia halad, amelyet az oltárra helyez­nek. Ősz hajú, körszakállas, hatvanas pap lép a szószékhez, Belgium egyik legismertebb hit­szónoka: „Kicsoda számodra Jézus? Elhiszed, hogy közel van? Hogy éppen rád figyel? Ő maga mondta: »Veletek vagyok mindennap, a világ végezetéig...« Találtok-e a Szentírásban egyet­len szenvedőt is, aki Jézushoz kiáltott, és az Úr részvét nélkül ment el mellette? Ő közöttünk van, és ma sem változott: »Jézus Krisztus teg­nap, ma és mindörökké ugyanaz«..." Az igehirdetést követően újból megszólal a dicsőítő ének. A papok a szentélyből a két ol­dalhajóban berendezett gyóntatóhelyekre vo­nulnak, hiszen Jézus az egész ember, a lélek és a test megváltója, gyógyítója. A prédikátor azonban az Oltáriszentséghez lép, magasra emeli, majd lassan a nép felé indul. Személye­sen ad vele áldást az előtte állóknak, három­négy fős csoportoknak, néha többeknek. Egy­­egy helyen hosszan imádkozik. Időnként egyetlen embert áld meg, két-három percen keresztül. Sokan elérzékenyülnek, könnyez­nek. Nem történik semmi különleges vagy hi­valkodó, a légkör mégis izzó, az élő hit at­moszférája ez. Az éneklés közben elölről, a szervezők ima­csoportjából néha rövid üzenetek hangzanak el arról, hogy az Úr éppen kit és hogyan gyó­gyít. Az üzenetek meglepően pontosak, mondhatni névre szólóak. Az egyik épp a mel­lettem térdelő magyar fiatalasszonyt „találja el"... Ettől kezdve még inkább meg vagyunk győződve arról: itt valóban Jézus működik! Az utca józanító hűvösében sem józano­don». Milyen egyszerű volt az egész este! Mennyire természetes, mennyire „katolikus"! És mennyire erőteljes. Semmi más nem tör­tént, mint amit az ősegyház missziójáról olva­sunk: az apostolok az élő Jézust hirdették, őt állították előtérbe, „az Úr pedig velük volt mun­kájukban, és tanításukat csodákkal kísérte és igazol­ta” (Mk 16,20). Vajon miért ne tarthatnánk ilyen estét bár­melyik templomunkban? Vajon nem jönnének hozzánk is az élet terhei alatt roskadozó, re­ménytelen emberek, hogy „ingyen igyanak" az üdvösség forrásaiból? Miért ne beszélhetné­nek úgy a templomainkról, hogy „az a hely, ahol imádkoznak értem"? S ha egy ilyen estén részt vevők jó tapasztalatokat szereznek, miért ne folytathatnánk sikerrel evangelizációjukat? Kunszabó Zoltán Csúcstechnológia a Pázmányon Az orvostudománytól a bionikáig címmel tartott konfe­renciát a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) és a Semmelweis Egyetem (SE) június 13. és 15. között Buda­pesten. Európa jelentős egyetemeiről érkeztek PhD- hallgatók és professzorok, több mint százan, hogy bemu­tassák tudományos eredményeiket. Roska Tamás akadé­mikust, a Pázmány-egyetem Információs Technológiai és Bionikai Karának (ITK) tanárát, a konferencia egyik szekcióvezetőjét arról kérdeztük, mi is ez az egészen új tudományág, a bionika, s vajon világviszonylatban hol tart a magyar bionikai képzés. „Ha egy gyermek húsz éve siketen született, siketnéma lett. Mivel nem hallott sem­mit, nem is tanult meg beszél­ni. Azóta viszont kifejlesztet­tek egy olyan protézist, amellyel sokak hallását adják vissza. Ezt a bionikus szerke­zetet kisgyermekkorban ope­rálják be a páciensekbe, akik aztán megtanulnak beszélni is. Az eljárást ma több hazai klinikán is végzik" - kezdi a professzor. De vannak másfaj­ta protézisek is: műszívek, műlábak, műkarok, melyek az elmúlt években sokat tökéle­tesedtek. Az egyik leggyor­sabban fejlődő tudományág a bionika, amely sem nem bio­lógia, sem nem elektronika, hanem mindkettő egyszerre. Mérnöki tudomány ez, amely­nek tárgykörébe tartozik pél­dául az élő természet megol­dásainak átültetése a műszaki gyakorlatba, vagy olyan szer­kezetek készítése, amelyekben az elektromágneses hullám ta­lálkozik élő sejtekkel. „Olyan eszközöket találunk ki és állí­tunk elő, amelyek pótolhatják bizonyos szerveinket, illetve egészen új termékeket fejlesz­tünk ki, mint például a biochip, amely lényegében egy orvosi laboratórium egy plasztikchipben" - árulja el Roska Tamás. Már a mérnökinformatikus képzés is különleges lehetősé­geket kínált hazánkban. Az ITK-n az elektronika alapját je­lentő elméleti villamosságtant is tanulják a hallgatók, és ala­posan megismerik a legújabb, küoprocesszoros chipekre épí­tett hardvert, de ezen túlmenő­en az idegrendszerrel és az im­munrendszer elemeivel is fog­lalkoznak. Ez megfelel az ame­rikai villamos- és számítógép­mérnöki képzésnek. A hat év­vel ezelőtt Európában elsőként itt elindított bionikai alapkép­zés valóban úttörő kezdemé­nyezés. Ilyenfajta képzés a kali­forniai Berkeley Egyetemen és a Dél-Kaliforniai Egyetemen indult legkorábban. A Páz­mány a bionikai képzést folyta­tó valamennyi külhoni egye­temmel kapcsolatban áll, bele­értve újabban az amerikai Notre-Dame Egyetemet és a Leuveni Katolikus Egyetemet. A szakterület legkiválóbb in­tézményeibe küldik tanulni ösztöndíjas hallgatóikat. A PPKE és az SE közös mű­ködtetésében egyébként ha­marosan megépül a Bionikai Innovációs Központ, amely a magyar bionikai ipar támoga­tása mellett lehetőséget bizto­sít majd több újdonság kifej­lesztésére és hazai klinikai be­vezetésére. Példaként említ­hetjük az endoszkópok he­lyett alkalmazható, könnye­dén lenyelhető kapszulákat, amelyek betekintést engednek az emberi testbe, illetve azo­kat a biochipeket, amelyek a speciális genetikai teszteket a betegágy mellett vagy a házi­orvosnál azonnal elvégzik. A bionikának az eddigieken túl talán az az egyik legérdeke­sebb kérdése, hogy segítségé­vel sikerülhet-e visszaadni a vakok látását. „Számos cikk je­lenik meg a sajtóban arról, hogy vajon mikor fognak látni a vakok - mondja a professzor. - A legtöbben azonban félreve­zetően írnak erről a témáról." Az SE Szemészeti Klinikája és a PPKE ITK létrehozta a Ma­gyar Bionikus Látásközpontot, melynek célja a látássérültek látásának lehető legteljesebb visszaállítása, életminőségük javítása orvosi és műszaki eszközökkel. Olyan bioni­kus szemüvegen dolgoz­nak például, amely - okostelefonnal összekötve - segít a mindennapi tájé­kozódásban: merre van a mosdó, hányas busz ér­kezik, milyen értékű a kézben tartott bankjegy. Emellett chipek beülteté­sével is foglalkoznak, amelyek a szem elhalt fényér­zékelőit pótolhatják. Egy báze­li kutatócsoport eredményei alapján talán egyszer eljutnak odáig, hogy egyfajta szemcsep­­pel újraaktiválhatóak lesznek az elhalt fényérzékelő sejtek. A professzor szerint ez utóbbi le­het a jövő megoldása, s az első eredmények nem tíz-húsz év múlva, hanem akár négy-öt éven belül várhatók. Probléma azonban akad bőven, hiszen a beültetett chippel a csupán pár száz szürkepixeles kép nehe­zen lesz sokmillió pixeles. A mozgatóprotézisek terén vi­szont valóban látványos ered­ményeket sikerült elérni. Kéz­­amputáltaknak fogásra alkal­mas protéziseik vannak, ge­­rincsérültek képesek felállni, sőt néhányuk már biciklizett is a kar aulájában. Nagy Enikő ELMÉLET VAGY ÉLET Isten Barbie babái Nekünk aztán volt mindenféle, Sindey, Bar­bie, Steffi, meg a román árusoktól a bolt előtti téren kapható változat is. Ha a ve­lem egykorú Brigi unokatesómmal talál­koztunk, mást sem csináltunk, csak nap­hosszat barbiztunk. Szombatonként minden barbis cuccunkat hátizsákba pa­koltuk, és átbuszoztunk egymáshoz a szomszéd faluba. Hol én mentem, hol meg ő jött. Nem volt nekünk giccses, rózsaszín babaházunk, sem pedig színes-szagos babaru­határunk. Csak leültünk a földre, és székecskéket-ágyacskákat farigcsáltunk különféle pa­pírdobozokból, ruhának pe­dig anya varrószobájából csentünk ilyen-olyan ron­gyokat, anyagokat. No de attól­­ még szépek voltak a babáink, akiket a tévében éppen futó kalifor­niai sorozat szereplőiről Jessicának, Tracynek és Kellynek neveztünk el. Ki­talált történeteinkben a barbik mindig menő csajok voltak - saját lakással, jó pa­sival (Ken, ugyebár) meg persze klassz munkával. Aztán lassan mindketten ki­nőttünk a babázásból, és barbis dolgaink most valahol a padláson pihennek, de né­ha azért még felemlítjük, milyen jó is volt kislánykorunkban együtt játszogatni... Meglehet, mindenki így van ezzel, de én néha úgy érzem, Barbie baba vagyok Isten kezében. Ő a történetem megalkotója, úgy ala­kul az életem, ahogyan Ő kigondolja-elkép­­zeli. Sokszor úgy tűnik fel előttem Isten, mint egy elkényeztetett kisgyerek, aki csak azért is gyepálja a játékait. Szereti őket, kölcsön nem adná senkinek, de azt csinál velük, amihez csak kedve van. Ha úgy látja jónak, a kisautót falnak ütközteti, a babát meg ot­romba ruhába öltözteti. És hiába mondod neki: „De én nem aka­rom felvenni a pöttyös ruhát! Nem látod, hogy vékony benne a lábam? Miért kell hát mindenáron ezt viselnem?" Úgy tesz, mint aki meg sem hallja, mit rimánkodsz már megint neki. Te meg duzzoghatsz a ruhádban ked­vedre, akkor is azt fogod hordani. De ó, odanézz, micsoda feneked van­­ benne! Ezt eddig észre sem vetted, igaz? Nocsak, ha még jobban megné­zed, kifejezetten jól áll neked, de úgy az egész! Mintha éppen rád szabták volna, nemde? Hát, így van ez: tudja Isten, hogy mi való nekünk. Szeret minket. Nem akar nekünk rosszat. Dehogy akar, így azt hi­szem, sokkal könnyebb lesz, ha elfogadjuk, megszeretjük mindazt, amit ránk ad. Arról nem is beszélve, hogy akkor végre megsza­badulunk a mindennapos tépelődéstől: „Mégis mi a csudát vegyek fel már megint?" (­6)

Next