Új Ember, 2022 (78. évfolyam, 1-52. szám)
2022-09-11 / 37. szám
2 tifímíe^ Ferenc pápa 2022. szeptember 11 A megkülönböztetés fáradságos, mégis elengedhetetlen feladat Augusztus 31-én a Szentatya, miután múlt héten befejezte az öregségről szóló katekéziseit, új katekézissorozatot kezdett, mégpedig a keresztény lelkiség egyik alapfeladatáról, a megkülönböztetésről, az elménkkel és szívünkkel végzett mérlegelést követő döntésről. Ferenc pápa teljes katekézisének fordítását adjuk közre. Kedves testvéreim, jó napot kívánok! Ma egy új katekézissorozatot kezdünk: befejeztük az öregségről szóló katekéziseket, most pedig egy új sorozatot kezdünk, a megkülönböztetés témájáról. A megkülönböztetés fontos cselekvés, amely mindenkit érint, mert a döntések az élet lényegi részét képezik. Mérlegelünk, megítélünk, és döntést hozunk. Az ember választ egy ételt, egy ruhát, egy tanulmányi szakot, egy munkát, egy kapcsolatot. Mindezeken keresztül egy konkrét életterv valósul meg, és az Istennel való kapcsolatunk is ezekben a döntésekben tükröződik. Az evangéliumban Jézus a hétköznapi életből vett képekkel beszél a megkülönböztetésről. Például beszél a halászokról, akik kiválogatják a jó halakat, és visszadobják a rosszakat; vagy a kereskedőről, aki a sok gyöngy közül ki tudja választani a legértékesebbet. Vagy arról az emberről, aki szántás közben rábukkan valamire, amiről kiderül, hogy kincs (vö. Mt 13,44—48). E példák fényében a megkülönböztetés az értelem, a jártasság és az akarat gyakorlásaként jelenik meg, hogy megragadjuk a kedvező pillanatot: ezek a jó választás feltételei. A jó választáshoz értelem, jártasság és akaraterő is szükséges. De ára is van annak, hogy a megkülönböztető képesség hatékony legyen. A halász, hogy mesterségét legjobb tudása szerint űzze, számol a fáradtsággal, a tengeren töltött hosszú éjszakákkal, majd a fogás egy részének eldobásával, elfogadva a haszon egy részének elvesztését azok kedvéért, akiknek a hasznot szánja. A gyöngykereskedő nem habozik minden pénzét elkölteni, hogy megvehesse azt a bizonyos gyöngyöt; és így tesz az az ember is, aki kincsre bukkant. Váratlan, nem tervezett helyzetek, amikor elengedhetetlen a meghozandó döntés fontosságának és sürgősségének felismerése. Mindenkinek meg kell hoznia a maga döntéseit; nincs senki, aki helyettünk döntene. Egy bizonyos ponton a felnőttek szabadon kérhetnek tanácsot, gondolkodhatnak, de a döntés a sajátjuk. Nem mondhatod, hogy „ezt elvesztettem, mert a férjem így döntött, a feleségem így döntött, a testvérem így döntött": nem! Neked kell döntened, valamennyiünknek kell döntenünk, és ezért fontos, hogy tudjunk megkülönböztetni: ahhoz, hogy jól döntsünk, tudnunk kell helyes ítéletet alkotni. Az evangélium a megkülönböztetés egy másik fontos aspektusára is utal: a megkülönböztetés az érzelmeket is érinti. Aki megtalálta a kincset, annak nem esik nehezére mindent eladni, olyan nagy az öröme (vö. Mt 13,44). A Máté evangélista által használt kifejezés egy egészen különleges örömre utal, amilyet semmilyen emberi valóság nem válthat ki, és csak nagyon kevés evangéliumi szövegben fordul elő, amelyek mind az Istennel való találkozásra utalnak. Ilyen a bölcsek öröme, amikor hosszú és fáradságos útjuk után újra megpillantják a csillagot (vö. Mt 2,10); ilyen az asszonyok öröme, akik az üres sírtól térnek vissza, miután hallották az angyal híradását Jézus feltámadásáról (vö. Mt 28,8). Ilyen azoknak az öröme, akik rátaláltak az Úrra. Ha meghozol egy jó döntést, egy helyes döntést, az végül mindig ilyen örömre vezet; talán az út során el kell szenvedned egy kis bizonytalanságot, gondolkodnod kell, keresned kell, de végül a helyes döntés örömmel jutalmaz meg. Az utolsó ítéleten Isten megítél bennünket, nagy megkülönböztetést végez közöttünk. A földműves, a halász és a kereskedő képei arra példák, ami a mennyek országában történik, egy olyan országban, amely az élet hétköznapi cselekedeteiben nyilvánul meg, melyek állásfoglalást kérnek tőlünk. Ezért olyan fontos a megkülönböztetés képessége: nagy döntések olyan körülmények között is születhetnek, amelyek első látásra másodlagosnak tűnnek, de végül döntőnek bizonyulnak. Gondoljunk például András és János első találkozására Jézussal, mely egy egyszerű kérdéssel indult: „Mester, hol laksz?" - „Gyertek, nézzétek meg" (vö. Jn 1,38- 39) - mondja Jézus. Egy rövidke párbeszéd, de egy olyan változás kezdete, amely apránként egész életüket meghatározza. Az evangélista évek múlva is emlékszik arra a találkozásra, amely örökre megváltoztatta, emlékszik még az időpontra is: „Délután négy óra körül járhatott" (Jn 1,39). Ez az az óra, amikor az idő és az örökkévalóság találkoztak az ő életében. És egy jó, helyes döntésben Isten akarata találkozik a mi akaratunkkal; jelenünk találkozik és az örökkévalósággal. A helyes döntés meghozatala, a megkülönböztetés útja után, ezt a találkozást jelenti: az idő találkozik az örökkévalósággal. Ezért az ismeret, a tapasztalat, az érzelmek, az akarat mind a megkülönböztetés nélkülözhetetlen elemei. E katekézisek során látni fogunk továbbiakat is, hasonlóan fontosakat. A megkülönböztetés - mint mondtam - erőfeszítést igényel. A Biblia szerint nem találjuk magunk előtt szépen becsomagolva a megélendő életet: nem! Folyamatosan kell döntenünk róla, az adódó valóságoknak megfelelően. Isten arra hív, hogy mérlegeljünk és válasszunk: szabadnak teremtett, és azt akarja, hogy éljünk a szabadságunkkal. Ezért a megkülönböztetés kihívást jelent. Gyakran volt már részünk ebben a tapasztalatban: választottunk valamit, ami jónak tűnt számunkra, de mégsem volt az. Vagy tudtuk, mi az igazán jó számunkra, de nem azt választottuk. Az ember, az állatokkal ellentétben, tévedhet, megteheti, hogy ne akarjon helyesen választani, és ezt a Biblia az első oldalaitól kezdve megmutatja. Isten pontos utasítást ad az embernek: ha élni akarsz, ha élvezni akarod az életet, ne feledd, hogy teremtmény vagy, hogy nem te vagy a jó és a rossz kritériuma, és hogy döntéseidnek következménye lesz rád, másokra és a világra nézve (vö. Tér 2,16-17); a földet pompás kertté vagy halálos sivataggá is teheted. Ez egy alapvető fontosságú tanítás: nem véletlen, hogy ez az első párbeszéd Isten és az ember között. A párbeszéd a következő: az Úr adja a küldetést, ezt és ezt kell tenned; az embernek pedig minden lépésnél meg kell ítélnie, milyen döntést hozzon. A megkülönböztetés az elme, a szív mérlegelése, melyet minden döntés meghozatala előtt meg kell tennünk. A megkülönböztetés fárasztó, de elengedhetetlen az élethez. Megköveteli, hogy ismerjem magam, hogy tudjam, mi jó nekem itt és most. Mindenekelőtt Istennel való gyermeki kapcsolatot kíván. Isten Atya, és nem hagy magunkra, mindig kész tanácsot adni, bátorítani, fogadni bennünket. De sosem kényszeríti ránk akaratát. Miért? Mert azt akarja, hogy szeressük, és ne féljünk tőle. Isten azt is akarja, hogy ne rabszolgák, hanem gyermekek legyünk: szabad gyermekek. A szeretetet pedig csak szabadságban lehet megélni. Ahhoz, hogy megtanuljunk élni, meg kell tanulnunk szeretni, ehhez pedig megkülönböztetés szükséges: mit tehetek most, hogyan döntsék ebben a választási helyzetben? Legyen ez a nagyobb szeretet, a szeretetben való nagyobb érettség jele! Kérjük a Szendéiket, hogy vezessen bennünket! Szólítsuk őt mindennap, különösen, amikor döntéseket kell hoznunk! Köszönöm! Fordította: Tőzsér Endre SP Fotó: Vatican News Ferenc pápa ez év május 29-én, vasárnap, a Regina Coeli imádság alkalmával jelentette be, hogy augusztus 27-én terv szerint huszonegy új bíborost kreál. Ez a bejelentés még önmagában nem ad érvényességet a kinevezésnek? - A bejelentés még nem, de amikor átadja a kinevező okmányt a meghatározott titulusra, ez teszi az embert a római klérus tagjává, azaz bíborossá, hiszen szimbolikusan mi mindannyian a római klérus tagjai vagyunk, a három rend, a püspöki, a presbiteri és a diakónusi rend kötelékében, mely valamiképpen mind Róma városához kötődik történelmi szimbolikájában. A valóságban persze a bíborosok nagy része a világban szétszórva, különböző egyházmegyékben működik. Novák Katalin köztársasági elnök augusztus 25-én, csütörtökön járt a Szentatyánál pápai audiencián, és kérdésére a Szentatya megerősítette, hogy szándékában áll 2023-ban Magyarországra látogatni. Ezt a szándékát már több alkalommal kinyilvánította. Jelenthet-e ez valamilyen készülődést, konkrétabb előkészületet Magyarországon? Mindenképpen jelent, hiszen a püspöki kar, jómagam is meghívtuk a Szentatyát írásban is, nem csupán ő jelezte, hogy szívesen jönne. Mindemellett, úgy tudom, hogy a miniszterelnök is meghívta, amikor Rómába látogatott. Most az, hogy a köztársági elnök asszony egy írásbeli meghívást adott át, teljessé tette ezt a képet. A Szentatya írásban még nem válaszolt. Itt a nagy kérdés az, hogy mikor tudna jönni. Mi azt javasoljuk, hogy húsvét után, a tavasz második felében jöjjön, mert akkor már az időjárási viszonyok olyanok, hogy akár szabadtéri rendezvényt is nyugodtan lehet tartani. Természetesen különböző lelkipásztori hangsúlyok lehetségesek, Magyarországon nagy az érdeklődés, nagy a szeretet a Szentatya irányában, a katolikusok és nem katolikusok, szerzetesek és világiak is meghívták, hogy jöjjön el hozzájuk. Nyilván az összes meghívásnak nem fog tudni eleget tenni. Nekünk, püspököknek a megbeszéléseink alapján úgy tűnt, hogy talán a legnagyobb megerősítést az ifjúság kívánná, ez lehetne a központi téma. Gondoljuk meg, hogy most 30 éves a Pázmány Péter Katolikus Egyetem. A rendszerváltozás után nyílt meg ez a lehetőség, először a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia adta ki az alapítólevelet, majd évekkel később a Szentszék is tehát pápai alapítású katolikus egyetem. Egy ilyen találkozás a fiatalokkal, az oktatói karral is nagyon nagy élmény és nagy megerősítés lenne. Csakhogy időközben alakult még két másik katolikus egyetem is, ezeket a helyi püspökök alapították, de jelentős intézmények. Az egyik az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, a másik pedig Szegeden működik, és Gál Ferenc nevét viseli. Ezért azt hiszem, hogy nagyon szép lenne, ha a Szentatya az ifjúsággal ezeken a helyeken tudna találkozni, de erre semmiféle konkrét válasz nincs, hiszen még arra sem válaszolt Róma, hogy mikor tudna jönni a pápa, sőt még az sincs rögzítve, hogy hány napot tudna tölteni Magyarországon. Nyilván konkrét program tervezéséről akkor lehet szó, amikor tudjuk, hogy mikor és meddig lesz itt. A Szentatya Orbán Viktor fogadásakor ez év májusában örömmel emlékezett a magyarországi látogatására, amikor részt vett a budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson. Ez tavaly szeptember 12- én történt, azóta majdnem egy esztendő telt el. Hogyan lehet most visszatekinteni erre a közel egy esztendőre? - Nagy örömmel. Azt hiszem, hogy sokak lelkében, még a nem katolikusok lelkében is mély nyomot hagyott a kongresszus sok eseménye. Sok üzenete van. A nagy fáklyás körmenet az Oltáriszentséggel szombat este, a pápai mise a Hősök terén - azt hiszem, hogy mindenkiben, aki részt vett ezeken az eseményeken, olyan emléket hagytak, hogy itt több volt, mint egyszerűen egy hívő tömeg, több volt, mint valami tömegpszichológiai jelenség, mert itt a Szentlélek működött köztünk különleges formában. Tehát ,ahol ketten vagy hárman összejönnek az én nevemben, ott vagyok közöttük"... Hát ha kettő- vagy háromszázezer jön össze az ő nevében, még inkább érezhető formában van jelen köztük! Az, hogy mindez az Eucharisztia körül, Jézus Krisztus személye körül zajlott, teljesen egyértelmű volt, nem egy puszta folklorisztikus esemény, nem is valamilyen konvencionális rendezvény volt, és én azt hiszem, hogy ez a résztvevőket hosszú időre megerősíti. Például sok helyen megmaradt az egész napos vagy legalább a több órán át tartó szentségimádás. Azontúl nagyon fontos gyümölcse a kongresszusnak, hogy plébániákon, egyházi közösségekben azokat az előadásokat, tanúságtételeket, katekéziseket, melyek ott elhangzottak, amelyek már nyomtatásban is megvannak, megbeszélik, feldolgozzák. Az üzeneteket, melyek a Világegyház egészéből érkeztek, próbáljuk a saját közösségeinkben életre váltani. Ez is fontos érték. A harmadik, amire pedig azt mondanám, hogy az eucharisztikus kongresszus maradandó gyümölcse nálunk, hiszen mindenütt szokás egy ilyet megnevezni vagy akár létesíteni is, a Bízd rá magad! internetes szolgálat. Ez egy lehetőség, hogy a családi vagy személyes élet bármilyen nehézségével, problémájával katolikus szakértőkhöz, katolikus segítő csoportokhoz lehet fordulni. Legyen az a párválasztás, legyen az a párkapcsolat nehézsége, az érintettek az internet segítségével tudják megtalálni, hogy kihez forduljanak, de utána a személyes kapcsolat is létrejön. Ezrek és ezrek keresik föl az oldalt, házaspárok megerősítése céljából. Volt külön egy ilyen nap, azt gondolták a szervezők, hogy majd ezrek jelentkeznek, de sokkal többen tették. Tehát nagyon fontos, hogy ha például beteg gyerek, autizmussal élő van családban, idősek vannak a családban, munkahelyi nehézségek - tehát nagyon sokféle dologban kellhet szakértő -, hogy megtaláljuk azokat a hívő, hiteles, színvonalas szakértőket, akik ilyenkor segíteni tudnak. Ez egy bővülő hálózat, és most már azt hiszem, hogy az ország minden részéből elérhető. Elindult egy folyamat, hiszen maga Ferenc pápa ajánlotta, hogy ne csak a házastársi együttélések felbomlása után segítsük az újraházasodottakat, hogy rendezzék élethelyzetüket, hanem azoknak is segítsünk, akiknek a házassága éppen most van szakítópróba alatt, hogy megőrizhessék a hűséget, a házasságot és a családot. Azt hiszem, hogy ez egy válasz kíván lenni erre a felszólításra is. Forrás: Vatikáni Rádió Fotó: Merényi Zita Az ifjúság megerősítést kívánna Erdő Péter bíboros a Szentgatya lehetséges magyarországi látogatásáról (Folytatás az 1. oldalról)