Új Ifjúság, 1975. január-június (24. évfolyam, 1-26. szám)

1975-01-01 / 1. szám

2 kínai reformok Csan Te-sen a legelemibb fizika és kémia kérdéseirre sem tudott vá­laszolni. Üresen adta le azt a papírt, amelyen felelnie kellett volna. A si­kertelen felvételin felháborodott. Vé­leménye szerint vizsga nélkül is hall­­gató lehetett volna, hiszen „politikai arculata feddhetetlen, továbbá meg­vannak családi és társadalmi kapcso­latai a megfelelő hatóságok ajánlá­­­sai... Liu Si-hua az általános iskola el­végzése után nyolc évig a mezőgaz­daságban dolgozott, majd rögtön (!) a főiskolára került. Élesen támadta a tanárokat. ..A vizsgákkal akadá­lyozták társadalmi tevékenységemet“, és támogatták azokat a diákokat, a­­kik „nálam gyakrabban látogatták a könyvtárat, minden idejüket a tanu­lásra fordították.“ Bezzeg ő „fonto­sabb“ dolgokkal töltötte el az időt: „Tanulmányaim célját abban láttam, hogy irányítsam az egyetemet, és Mao elnök eszméinek megfelelően refor­mokat hajtsak végre...“ Csan Te-sent a Zsenmin Zsipao kí­nai pártlap hősként mutatta be, aki „bátran lépett fel a régi eszmék és szokások ellen.“ Liu U-hua esetéről a hivatalos propagandának az a vé­leménye, hogy az oktatás területén is hat a „revizionista méreg“, mel­­­lyel szemben „dühödten kell küzde­ni“. 1966-ban Mao „reformokat“ hirde­tett meg az oktatásban. „Végezni kell a burzsoá értelmiségiek uralmával... rövidítsük meg a képzési időt... egy­szerűsítsük a tananyagot... kapcsoljuk össze a tanulást az ipari üzemekben és a mezőgazdaságban végzett mun­kával, továbbá a katonai ismeretek elsajátításával...“ A „reform“ oda ve­zetett, hogy két évig zárva marad­tak az iskolák és a felsőfokú ok­tatási intézmények kapui, fizikai munkára küldték a tanítókat és ta­nárokat, mind a mai napig csak pa­píron létezik a Kulturális Miniszté­rium. 1988 augusztusában Mao elnök ki­jelentette, hogy „mégis szükség van az egyetemekre, főiskolákra“... Az új­jászervezést katonai alegységekre bízták. Nem volt tanterv, tankönyv, képzetlen emberek fogtak hozzá a pedagógiához. 1972 közepén a Zsen­min Zsipao arról számolt be, hogy még a középiskolások sem tudnak megírni egy — helyesen: Irodalmi A nyelven fogalmazott —­hirdetményt... maoista vezetés „pragmatikus“ szárnya változtatni próbált. Az okta­tás fontosságáról, a szakemberek szerepéről, a népgazdaság fejleszté­séről kezdett beszélni. 1973 augusztusában aztán ismét a „balosok“ lendültek támadásba. kulturális forradalom gyökeres válto­­­zást okozott az oktatás területén. Ezt a h­arcot végig kell vívni!" — szö­gezte le a Hu­ngcsi a Kínai Kommu­nista Párt Központi Bizottságának or­gánuma. Az utóbbi időben a hatósá­gok a „Nagy Kritika“ szellemében tö­­meggyűléseket­­ szerveznek, amelyeken sok ezer diák jelenik meg. Arra kényszerítik őket, hogy szégyenítsék meg tanáraikat, szegezzék nekik a vádat: eltéznak Mao elnök ,,eszméi­től“. A maoista rezsim a szakmai isme­retekben a minimumot, az elnök irán­ti hűségben a maximumot követeli. Mindennek az ország látja kárát. Kí­na lakosainak a fele ma is írástu­datlan. Az általános iskolák többsége ténylegesen csupán ötosztályos. E­­gyes adatok szerint az 1965-ben mű­ködött 700 felsőfokú oktatási intéz­mény közül jelenleg csak körülbelül száz működik. A 2-3 évre lerövidült tanulmányi idő egyharmadát ipari ü­­zemekben, mezőgazdasági kommunák­ban töltik a hallgatók. Egyes nyugati szakértők így számolnak: a felső­fokú oktatási intézmények csak 1975- ben tudják teljes mértékben kihasz­nálni kapacitásukat. Ez azt jelenti, hogy 1966 óta a „kulturális forrada­lom“ óta az ország tíz (szakmailag nem teljes értékű, de mégis fontos) végzős évfolyamot veszített, azaz 1 700 000 értelmiségit. Kína pedig köz­ismerten nem bővelkedik .szakembe­rekben, sőt írástudókban sem... A Komszomolszkaja pravda nyomán ÚJÉVI VÁGYAK, újesztendei kívánságok Sokan unalmasnak tartják már, hogy új­évkor különböző foglalkozású embereket szólít meg az újságíró, és azt tudakoja tő­­lük, mit kívánnak az elkövetkezendő hó­napok során. Nos amikor az­­ év utolsó napját búcsúztatjuk, mi is megkérdezzük önmagunktól, vajon mindent jól csináltunk -e az elmúlt esztendőben, nincs­­ olyan el­képzelésünk, amely szebbé, jobbá tenné a ránk váró esztendőt. Az alábbiakban né­hány kü­lönböző foglalkozású embernek tettük föl a kérdést, mit kíván, mire vá­gyik, az elkövetkező évben. SIMKOVICS IRÉN A huszonkét esztendős Siunkovics Irén egyik legjobb dolgozója a bratislavai Du­na­­­ áruháznak. Az első emeleten a női di­vatcikkek elárusítónője, fiatal asszony, és így természetes, hogy ekként válaszolt a kérdéseimre. — Két vágyam is lenne az új esztendő­ben. Az egyik, hogy lakást kapjak, mert férjemmel együtt egy kis háromszor négy méteres szobácskában húzzuk meg magunkat. A második kívánságom­­ min­den asszonynak szíve kívánsága. Gyerme­ket várunk, és azt szeretném, ha egész­séges, szép kislánykával ajándékozna meg a sors. DUBA GYULA Duba Gyulát nemcsak ismerik, hanem tisztelik is az olvasók. Főszerkesztője az Irodalmi Szemlének. Eddig tizenegy kötete jelent meg, s a Csehszlovák írószövetség ■ magyar csoportjának a választmányi tag­ja. Duba Gyula, — nem túlzunk, ha a csehszlovákiai magyar prózairodalom e­­gyik legtehetségesebb művelőjének mond­juk — kérdésünkre a következő feleletet adta: Szeretném, ha a jövőben minél több és sikeresebb szépprózával keresnék föl szer­­kesztőségünket az írótársak. A költészet terén Fábry Zoltán ismert idézetével feje­zem ki óhajomat: Kevesebb verset, de annál több költészetet várok poétáinnktól. És végül az is kedves ajándéka lenne az új esztendőnek, ha több lehetőséget biztosí­tana az alkotás céljára. Ebben az évben hozzákezdek egy új regény megírásához, amely az ifjúság életével kapcsolatos problémákat taglalja. KONCZ ISTVÁN Koncz István, a Svornosf nyomda gép­szedője, harminc éve egyik legjobb dolgo­zója a nyomdaiparnak. Éppen a legutóbbi sajtónapon tüntették ki a kiváló mukájá­­ért. Mintegy tíz napi- és hetilapot nyom­tatnak ebben az üzemben, így aztán Koncz István ezekkel a munkákkal kapcsolatban fogalmazta meg újévi kívánságát. — Gyermekkorom óta sportemb­er va­gyok, l­egkedvesebb labdarúgó csapatom az Inter Bratislava. Szeretném, ha a jövő évben mindig jó eredményeket szedhetnék ki a kedvenc csapatomtól. Azt kívánom, hogy olyan egészségesen és olyan jó­kedvűem éljek az új esztendő­ben is, mint aho­gyan az elmúlt 1974-es 6­ évben. GUDMON ANIKÓ Parasztszármazású leányka, a bratislavai magyar tannyelvű középiskola egyik leg­szorgalmasabb tanulója, 1975 nyarán érett­­ségizik, és természetes, hogy a sikeres vizsga az első kívánsága. Akad azonban e­­gyéb óhaja is. — Nagyon szeretnék tanítani, felnőtté válásom után, de nem mint pedagógus, ha­nem mint a kultúra közvetítője Ezért azt kívánom az új évben, hogy érettségi után vegyenek föl a könyvtárosi vagy a nép­művelési szakiskolába, ahol mindjárt egy harmadik kívánságomat is meg szeretném va­lósítanii. Nagyon kedvelem az irodalmat és a színpadi tevékenységet. Elhatároztam tehát, hogy a szakiskolában mindjárt szeptemberben egy irodalmi színpadot szervezek. A CSEMADOK mellett működő FORRÁS Irodalmi színpad műsorába ter­veztem már egy összeállítást, ez azonban bizonyos „objektív“ nehézségek miatt nem került a színre. Vágyam tehát, hogy az új iskolában megvalósíthassam a tervem. ( Szép kívánságok, jó kívánságok. Mi a magunk részéről reméljük, hogy ezek a­z ágyak teljesülnek is. (n — )) EDITRE Bratislavában, a kramárei kórház kleg- Mtbészeti osztásán dolgozik Andrássy Edit egészségügyi nővér. Megjelenésekor még a legsúlyosabb betegek arcán is megjelenik a mosoly, hiszen mindenkihez van egy-egy kedves szava. Elhatároztam, hogy köze­lebbről is megismerem. Megtudtam, hogy Hruby Súron (Hegysúron) lakik. Jelenleg a bratislavai Egészségügyi Középiskola 3. osztályos tanulója. — Miért választotta ezt a szakmát? — tettem fel az első kérdést. — Alig tíz éves voltam, amikor súlyosan megbetegedtem és kórházi kezelésre szo­rultam. Akkor láttam, hogy az egészség­­ügyi nővérnek mennyi türelemre, tudásra és szeretetre van szüksége ahhoz, hogy­­ segíteni tudjon embertársain. Akkor szüle­tett meg bennem az elhatározás, hogy én is ezt a pályát választom. — Nem csalódott az elképzeléseiben? — Nem, mert tudtam, hogy mi vár rám. Igaz, most csak gyakorlaton vagyunk, de a betegeknek ezt nem szabad érezniük. Segíteni, illetve enyhíteni mások fájdal­mát, ez elsődleges feladatunk. Úgy érzem, hogy ennek a követelménynek meg tu­dok felelni, nem beszélve a jövőről amikor nagyobb tudással és tapasztalattal rendel­kezem majd. A gyakorlati órák keretében bizo­nyára több osztályon is megfordult már. Az isko­la elvégzése után milyen osztályon sze­retne dolgozni? — Sok betegséggel megismerkedtem a gyakorlat során, és éppen ezért szeretnék az idegsebészeten dolgozni. Talán ezek­nek, a betegeknek van a legnagyobb szük­ségük egy-egy kedves szóra, és az egész­ségügyi dolgozóknak .Itt van szük­ségük a legnagyobb türelemre. Remélem, hogy ez a tervem valóra válik. Munkájáról keresetlen szavakkal, de ő­­szintén beszél, szavaiból kicseng a hivatás iránti szeretet. Kívánom, hogy Editke vá­gya teljesüljön és az i­skola elvégzése u­­tán sok-sok ember fájdalmán segíthessen. Nagy András A termés megmentéséért Az idei gazdasági év próbára tette a m­ezőgazda­sági dolgozókat. A kora ősszel beköszöntő és szűnni nem akaró esők mértéktelen károkat okoztak az ősziek be­takarítása során. Szükség volt tehát min­den segítő kézre. A Vef. Krtis-i (nagykürtös!) gimnázium SZISZ-szervezete az 1974 es év elején el­határozta, hogy szükség szerint bekapcso­lódik a nyári­ és őszi mezőgazdasági mun­kákba. , Kor^l Miroslav az iskola SZISZ-elnöke így vélekedik ezzel kapcsolatban: — A „Nyári aktivitás “74“ keretében szép eredményekkel büszkélkedhetünk. A SZISZ szervezet vezetősége feltételezte, hogy az akcióba 187 brigádos bekapcsoló­dik, akik megközelítőleg 32 000 munkaórát dolgoznak le, de a mozgalomban résztvett 204 tanuló összesen 38 609 órát dolgozott le. A mu­nkakezdeményezés fokozása céljá­ból a SZISZ vezetősége a tanári kar tá­mogatásával szocialista versenyt hirdetett a legjobb brigádos és a legjobb osztály­­közösség címért. A néhány nappal ezelőtt megtartott kiértékelésnél a következő sor­rend alakult ki: Egyénileg a legaktívabbak Mackó (450 ledolgozott óraszámmal), Ma­latincová (354 óra) és Novák (248 óra) tanulók voltak. A legjobb osztályközösség címet a IV. A osztály nyerte el, 7620 órá­val. (Bugyi Ferenc tanár-osztályfőnök). Az iskola diákjai bekapcsolódtak az ő­­szi betakarítási munkákba is a járás me­zőgazdasági ü­zemeinek földjein és szőló­szeleiben is. — Igyekeztünk kihasználni a munkai­dőt — mondja Miroslav Korbet, ez szocia­lista társadalmunk iránti kötelességünk. — Icz — Un évzáró margójára A közelmúltban tartotta évzáró taggyű­lését a SZISZ Orechová Potőfi-i (dióspa­­tonyi) alapszervezete. A gyűlé­sen részt vettek a falu vezetői is. A fiatalok ezen az összejövetelen érté­kelték eddigi tevékenységüket. Szerveze­tük nagy gondot fordított a fiatalok esz­mei-politikai nevelésére. Számos politikai előadást szerveztek, melyeket Csőke elv­társ, a Nemzeti Front () elnöke és Wie­­derman elvtárs a szervezet propagandistá­ja tartott. A pionírszervezet és a jubileumi évfordulóit gazdag­­ szövetkezet 25. programmal köszöntötték. Lebonyolították a falusi Jsíng­­p­ing-versenyt, segítettek a körzeti ifjúsá­gi találkozó megszervezésében Sikeresen működik irodalmi körük s rendsze­esen­­ színvonalas klubesteket s­zerveznek. A legereedményesebben dolgoz­ó SZISZ­­-tagjaikat megjutalmazták. Az utóbbi idő­ben 14 fiatal érdemelte ki munkájával és magatartásával, hogy a szervezet tagjai so­rába felvegyék őket. A mintegy hetven tagot számláló diós­­patonyi SZISZ szervezet az elkövetkező i­­dőszakra is gazdag, sokrétű mu­nkatervet állított össze, s minden reményük megvan arra, hogy tervüket az utolsó pontig meg­valósítsák. Puha Margit

Next