Uj Kelet, 1919. október (2. évfolyam, 37-40. szám)

1919-10-09 / 38. szám

m­ berekké lehessünk, egészséges, egyenes­gerincű, boldog emberekké! Újra neki kell vágnunk a mezőknek, a szőlőhe­gyeknek és acélos karral megpuhítanunk a hosszú álomban elalélt földet. A mi talajunkra kell, hogy visszatérjünk, mert csak ott tudunk erős gyökeret verni, amely dacolni képes a viharokkal. Ha ezt tesszük, akkor a betakarítás ünnepe újra a régi, boldog ünnep lesz, amikor megelégedett emberek a hála dalát küldik az ég felé. Akkor mi meg­élhetjük azt az örömöt, amiről a talmud beszél,­­ amit csak az élt meg, aki látta a vízmerítés pompás ünnepét Jeru­zsálemben. m. UJ KELET ZSIDÓSÁG ÉS NEMZETKÖZI­ KAPITALIZMUS A zsidó nép gazdasági tagozódása - Egyre gyakrabban halljuk a világ­sajtóban egymás mellett említeni ezt a két fogalmat. Különösen a békekonfe­rencia működésével kapcsolatban ol­vashatjuk unos-untalan, hogy a nyu­­gat nagyhatalmak és különösen Ame­rika azért részesítik megkülönböztetett figyelemben a zsidókérdést és igyekez­nek a zsidóság részére kedvező dönté­seket kiforszírozni, mert ezzel a kapi­­talisztikus gazdasági rendszer ingadozó pilléreit akarják alátámasztani, lévén a zsidóság a nemzetközi kapitalizmus megtestesítője. Az erdélyi sajtó is — úgy román, mint német — többször foglalkozott ilyen értelemben ezzel a kérdéssel és legutóbb Siebenbür­gisch Deutsches Tageblatt „Egy imperialista hullám“ című cikkében, komoly han­gon mondja, hogy „még egy nagyha­talom van, melynek érdekeit meg kel­lett védeni a békekötésnél: a nemzet­közi zsidóság, amely az ő tőkéjével és a kereskedelemben és világsajtóban ki­épített államközi szervezetével a had­viselésben — természetesen a front mö­gött — szintén jelentős tényező volt.. A zsidóság fajtestvéri jogainak bizto­sítását követelte a hatalmaktól. Az egyes államok határain belül legyenek bizto­sítva ezek a jogok, nem pedig Palesz­tinában, aminek, mint önálló zsidó ál­lamnak helyreállításáról, egyes fantasz­ták álmodnak­. Pillanatnyilag bármennyire előnyös is ránk nézve a mai antikommunisztikus hangulatú világban a zsidókérdésnek ilyen beállítása, illetőleg kapcsolatba hozása a nemzetközi kapitalizmussal és az egész kapitalisztikus világrenddel, mégis kötelességünk az igazságnak meg­felelően visszautasítani a zsidókérdés­nek ilyen megítélését. A beállítás tel­jesen egyoldalú és épen olyan tenden­ciózus, mint a nemzetközi kommuniz­mus vádja. Mert ugyanabban a pilla­natban, mikor a nemzetközi kapitaliz­mussal hoznak kapcsolatba és mint a kapitalista rend pilléreit aposztrofálnak, ugyanakkor a nemzetközi kommuniz­mus bűnét is fejünkre olvassák. És aszerint, amint épen a váltakozó hely­zet és hangulat hozza magával, ütnek bennünket az egyik oldalon mint kapi­talistákat, a másik oldalon, mint kom­munistákat. Időszerű tehát, hogy miként a nem­zetközi kommunizmus vádját elhárítot­tuk magunkról, tisztázzuk azt a kérdést is, hogy milyen viszonyban van a zsi­dóság — a zsidó nép és nem csupán egyes zsidók, vagy csoportok — a nem­zetközi kapitalizmussal. Ez ugyan ma még nem vád, csak szemrehányás, de holnap már azzá lesz és ítélőszék elé állítanak bennünket miatta. Azt akarjuk megvizsgálni, hogy meny­nyiben van köze a zsidóságnak, spe­­cialiter annak a zsidóságnak, amely a felszínen levő zsidókérdést okozza, te­hát a nagy zsidó tömegeknek, a kapi­talista gazdasági rendben. Ezzel az af­­fairrel kapcsolatban tulajdonképen nem is beszélhetünk másról, csak arról a zsidóságról, melynek problémáival a békekonferencia is foglalkozott, (hiszen ez tette aktuálissá a dolgot) amelynek jogait most szabályozni akarják; a ke­leteurópai zsidóságról. A keleti zsidó­ság alkotja a világ zsidóságának nagy többségét, gerincét és így a zsidóság általános megítélésénél elsősorban ezt kell figyelemre méltatnunk, aminthogy valószínű, hogy a békekonferencia is ezekneknek a tömegeknek a helyzetét vette alapul a kérdés rendezésénél. A statisztikát, a rideg számokat fog­juk megszólaltatni. Adatainkat főleg a mi kitűnő tudósunk, dr. Arthur Ruppin „Die Juden der Gegenwart“ című mun­kája szolgáltatta. A világon élő 14­-15 millió zsidó gazdasági tagozódása körülbelül a kö­vetkező osztályozással jellemezhető: I. réteg: Nyolc millió orosz lengyel, ukrán és román zsidó. Ebben a ré­tegben gyári, vagy napszámos munká­sok, kézművesek, kisiparosok és bizony­talan existenciájú egyének vannak. Tel­jesen pauperizálódott proletár tömeg. II. réteg: Négy millió amerikai,afri­kai, angol és gyarmati zsidó. Iparosok, munkások, földművesek, kiskereskedők. Biztos, de szerény existenciával bíró emberek. III. réteg: Két millió főleg német, osztrák és magyar zsidó. Jómódú bur­­geois-ok. IV. réteg: Egy millió, a nagyvárosok zsidó felső osztályai, bankárok, nagy­kereskedők, akadémiailag képzett gaz­dag emberek. , Ha most ezeknek a rétegeknek a ka­pitalizmushoz való viszonyát vizsgáljuk, úgy ebből a szempontból csak a két utolsó réteg jöhet számításba. Ez a két réteg mindenesetre szoros kapcsolatban van a kapitalizmussal s amennyiben a tőke általában nemzetközi,­­ a nem­zetközi kapitalizmussal. A nyugati ál­lamok zsidósága, gazdasági elhelyezke­dését tekintve, főleg az uralkodó tőkés gazdálkodás szolgálatában áll. Typikus burgeois osztályt alkot, semmiben sem térve el a burgeois általános természet­rajzától. Ám mennyit tesz ki ez a kő réteg? Mindössze három milliót, tehát az egész zsidó népösszeség 20°/o-át. Nézzük most meg, milyen gazdasági helyzetben él a másik két réteg. Az első réteg az orosz, lengyel és ukrán zsidó­ság. Leroy­ Boiley mondja a zsidóság­ról írott tanulmányában: „Állíthatom, hogy nincsen Európában szegényebb, mindennapi betevő falatját fáradságo­­ sabban kereső néposztály, mint az orosz zsidók kilenctized része“. Az európai ember előtt valóságos fogalommá lett az orosz zsidó gazdasági nyomora. Az 1881-ben kiadott Ignatiev-féle letelepü­lési rendelet, amely csak bizonyos te­lepülési körzeteken belül engedte meg a zsidóknak a lakhatást, az elszegénye­désnek és tömegnyomornak olyan mé­reteit idézte elő, amely sehol, egy osz­­­tálynál sem tapasztalható. Az orosz zsidóság, mely alatt a cári Oroszország több mint 6 millió zsidója értendő, meg­teremtette a zsidó proletár irtózatosan nyomorgó típusát. Galíciában ugyanez a kép: A zsidó lakosság csak egy csekély töredékének­­van biztos existenciája, a többiek má­ról-holnapra élnek és reggel még nem tudják, hogy honnan szerzik meg az ebédet maguknak és családjuknak. Eze­ket az embereket nevezte el Nordau „Luftmensch“-eknek. Oroszországban a helyzet a cári ura­lom után még rosszabbodott, amennyi­ben az az egytized rész is, amely az­előtt jómódban élt, elszegényedett. Az Amerikában élő két és fél millió zsidó 70 százaléka ipari munkás vagy alkal­mazott. Époly kiuzsorázott áldozata a kapitalista termelésnek, mint minden­más munkás. Az angol zsidók tekinté­lyes része is igen szerény viszonyok között élő, proletárba hajló kispolgár­elem. Ez a két réteg a legmerészebb egy­oldalúság mellett sem hozható kapcso­latba a kapitalizmussal, legfeljebb csak annyiban, hogy­­ kiuzsoráztatik általa. És ez a két réteg kb. tizenkét milliót számlál, a zsidó népesség 80 százalékát, így hát a zsidó nép 80 százaléka ki­mondottan proletár, vagy egészen kis­polgári elem és csak 20 százalék ki­mondottan burgeois. 1919. 38. sz.

Next