Új Magyarország, 1991. május (1. évfolyam, 5-30. szám)

1991-05-02 / 5. szám

SERÉNYI PÉTER Privát sport SZÁVAI GÉZA Lelkemben K­eleti Európa !-'H') Nem tudom, mivel járulhatnék hozzá a sokat emlegetett Euró­pa Ház felépítéséhez. Egy tég­la? Az so­k. Talán maréknyi homok a malterba — hiszen a kötőanyag is fontos. Talán ide­­állhatnék segédmunkásnak né­hány napra. És felkínálnék egy­­egy töltetre való pipadohányd az éppen pihenő mestereknek. És amint európai öntudattal füstölnénk, akkor egy füst alatt bevallanám, ha már ilyen szépen összetalálkoztunk az Eu­rópa Ház fundamentumánál, hogy uraim, a helyzet az, hogy én kelet-európai vagyo­k. És hiába mondják nekem, hogy „az is Európa”. Kelet-Európát eltemette Európa és a nagyvilág Idestova nyolcvan éve kezdő­dött a temetés, amikor a törté­nelem új fogalmat avatott: vi­lágháború ... Szóval, kelet-európai vagyok, és érzek ugyan­­holmi készte­tést, hogy olykor közép-, köze­­pebb- és legközepebb­ európai­­nak valljam magam, de nem te­szem, mert lélekben — és ez a döntő, ugyebár?! — kelet-eu­rópai vagyo­k. Gyerekkorom­ban, mely a szavalókórusoik évadjára esett, sokszor szaval­tuk egy akkoriban divatos (de emellett valóban tehetséges) költő versét, melynek címe be­­lém rögződött: Lelkemben gyer­mekkórusok. Lelkemben Kelet- Európa ... úgy él, mint a gyer­mekkórusok emléke. Egy csa­ládban az emlék, közkincs; ily módon én még emlékszem ar­ra az időre, melyben a nagy­apáim gyermekeskedtek, és amidőn a Kelet-Európa szó­­kapcsolatban a Kelet csupán földrajzi megjelölés volt, az Európa pedig szerves hjséget fedett. Na, de jött a Keletet el­temető világháború, nagy­apám gyerekfővel a „talián” frontra került, fogságba esett, a mire hazavergődött, egy Eu­rópáról leszakadt Kelet-Euró­pában találta magát, ahol kö­zölték vele, hogy most m­ár román állampolgár, s hiába volt katona és hadifogoly, mi­vel a román állam katonája még nem volt , besorozták, elvitték. Három esztendőre. Amire még rájött némi bünte­­tőszázadbeli egzecirozás is, mert (mikor volt rá ideje, nem tudom) időközben megnősült, lánya született, a­kit látni a­kart, nem engedték, ezért megszökött a hadseregből... összesen kilenc év. Ennyi ide­ig tartott nagyapám menetelé­se különféle egyenruhákban az egységes és gyászos Európából — Kelet-Európába. Ennyi idő alatt tanulta meg azt, amit a későbbi nemzedékeknek az anyatejjel kellett magukba szívniuk: Kelet-Európa mesz­­szire esik Európától. Szép és jó hogy most talán újra Eu­ró­­pa leszünk, de ne siessünk olyan szemérmesen. Kelet-Eu­rópa feltámadása nem mehet végbe úgy, hogy nem ejtünk szót a temetéséről. És arról, ami annak előtte volt. Hiszen tudnunk kell: mi az, ami fel­támad, ha feltámad. Közös csa­ládi emlékeim révén lelkemben Kelet-Európa — az a régi! — még európai Kelet-Európa. A minap az emlékeknél „­konkrétabb” dimenzióban ta­lálkoztam vele. Megvásároltam egy 1914-es kiadású imagyűj­­teményt. Igen, akkor m­ár folyt a háború, sebesültjei, halottai voltak. Ebben a gyűjtemény­ben olvasható egy temető imádság. Az 1914. évben kezd­ték temetni Kelet-Európát, fö­lötte máig se hangzott el méltó temető imádság, de ha­­ egy­szer — feltámadása előtt — mégis elhangzana, akkor a tisztességadó kórusba ennek az imádságnak a hangja is bele­fonódhatna, mely az osztrák— magyar hadseregben küzdött, harctéren­­megsebzett, s hazai kórházban meghalt mohame­dán vallású bosnyák katona” holtteste fölött mondatott el. A szertartást református lel­kész celebrálta, aki így szólt Istenhez: „Előtted nincsen em­berben különbség. Előtted nin­csen keresztyén, s pogány, mert egy embert terentettél Te régen, s minden porember a Te gyermeked. Te van ura azoknak is. Atyánk, akik nem ismerik a Te szent neved, s Te szerezted azoknak életét is, akik mást imádnak istenek gya­nánt (...) A Te kezednek alko­tása volt e koporsóban szen­dergő halott is. A Te fiad volt. A Te gyermeked. S nekünk testvérünk volt, s felebarát. Más ország szülte, más nyelven beszélt. Imája más volt, más volt a dala. Más név alatt imá­dott Téged is, Allahnak hívott Téged, istenét. De Te az vol­tál mindig néki is, ki nékünk voltál, vagy ma és maradsz: jó Istenünk és mennyei Atyánk ... S mi nem kevesebb könnyel adtuk át a holt vitézt a síri ál­­modásnak, mint hogyha édes testvér volna az, kit e koporsó tőlünk elragad ...” Igen, ez még Európa hangja. Az európai Kelet-Európáé. Persze a lelkekben élt az a hajdani — és reményeink sze­rint majdani — Kelet-Európa. Maga a tiszteletes úr, Szomba­ti-Szabó István költőként is ösztönzően hatott a romániai magyarként eszmélődő első író- és költőnemzedék tagjai­ra ... Szóval, biológiai szóval: latens életet élt a lelkünkbe te­metett, tetszhalott Kelet-Euró­pa. Azt hiszem, ennek a tetsz­halottnak mégiscsak tetszene alkalomadtán (például az Eu­rópa Ház építő csinnadratták szüneteiben) némi tisztességes tényfeltáró megemlékezés ha­lála és temetése körülményei­ről. Lelkemben Kelet-Európa­ reménykedik. Talán a közeli jövőben utoljára fordul meg sírjában Arnautov Hasszán „mohamedán vallású, boszna­­dubicai ember, az egyik grátzi ezred közkatonája” — aki bi­zony sokat forgolódhatott az­óta, hogy elhangzott fölötte Szombati-Szabó István tiszte­letes úr temető imádsága. Most talán utoljára fordul egyet a végső helyzetére és örök nyu­galomra találva annak a Ke­­let-Európának a földjében, melybe őt annak idején még európai tisztességgel temették. I. évfolyam, 5. szám Egy évvel ezelőtt — legalább a veszett fejsze nyele marad­jon meg alapon — azt szajkóz­tuk pályatársaimmal, hogy a sport pártsemleges. Magyarán: a „mezszínektől függetlenül’* kell mindenkinek foglalkoznia vele, szeretni „őt”. És hogy miért veszett a fejsze? Nos, ha még emlékeznek rá, a válasz­tási kampány idején színészek és popsztárok csöpögtek még a vízcsapból is, az élsportolókról azonban mintha megfeledkez­tek volna... Tehát ott tartottunk, hogy — jobb későn, mint soha — azt sugalltuk győztes és vesztes pártnak egyaránt, amit nagyon szerettünk volna, amiben őszin­tén hittünk: a sportot, mert ér­demes rá, valamennyiüknek fel kell vállalniuk! Vártunk. Türelmesek vol­tunk, mi, sportközeliek. Hja, tudják, a sport önmérsékletre (is) nevel. Lassan-lassan azon­ban kiderült: nem csak a kam­pány idején feledkeztek meg az ország talán első számú húzó­ágazatáról, ami esetenként még konvertálható is! Akkoriban kezdtünk olyasmiről cikkezni, hogy bár lenne még egy olyan műfaja ennek a nemzetnek, mint a sport, persze, nemzetkö­zi összehasonlítást, eredménye­ket, hatékonyságot alapul véve. Vagyis lobbiztunk a sportért. Mindhiába. Kollégáim nevében nem szí­vesen szólok, nincs rá felhatal­mazásom, de a saját pálfordu­­lásomra még élesen emlékszem. Valmikor tavaly ősszel „pálfor­­dultam”. Kezdtem rájönni, hogy elég volt a nagy egyenlős­­diből, ezzel semmire sem me­gyünk, mert ha mindenkinek egyformán a szíves figyelmébe ajánlom a sporttal való törő­dést, akkor a sport — éhenhall Igen, bevallom: kezdtem szél­sőségesen pártos hangnemet megütni! Hogy azt ne mondjam (mondanám, ha nem hatna el­képesztően nagyképűnek): pro­vokáltam én mindenkit! Kor­mánykoalíciót, s ellenzéket egy­aránt. Tettem ezt egyértel­műen a sport érdekében, re­ménykedve: majdcsak valaki felvállalja és a zászlajára tűzi! Már az idei januárt mutatta a naptár, amikor felvirradni látszott az én napom, az emlé­kezetesen sikeres úszó-világ­bajnokság után megvillantak a legelsőbb szintű politikusok is, együtt sütkéreztek a perthi aranyérmesekkel — utóbbiak dicsfényében. Megtört volna a jég? Bíztam benne. A szép napok, a sport felvál­lalásával kecsegtető látványos események azonban gyorsan el­enyésztek. És a sport ma újra­­- finoman fogalmazok — ve­getál. Azt is mondhatnám, hogy lóg a levegőben. Az állam mint­ha kipipálta volna azzal, hogy gyakorlatilag a tavalyival egye­ző összeget biztosított számára a költségvetésben, s aztán ... Már-már úgy fogalmaznék, hogy utána az özönvíz, de ez nem lenne igaz, mert azért az állam nem érzéketlen, s ajánl­ja, privatizáljon a sport is! Na, nem így, szó szerint, de gyakorlatilag erről van szó, hi­szen az anyagi terhek tetemes részét át kellene vállalniuk a szponzoroknak, mecénásoknak. Csakhogy ... Még azok a vál­lalkozások sem szívesen állnak a sport mellé, amelyek ezt meg­tehetnék. Hogy miért? Nem akarok részletkérdésekbe bo­nyolódni, de — például — a monopolhelyzetben lévő állami televízió megközelítőleg sem biztosítja azt a publicitást (rek­lámot), amit a pénzt adók mél­tán elvárhatnának cserébe a sport támogatásáért. Persze, tu­dom, a tévé is ugyanolyan sze­gény, mint a sport, a reklámból muszáj pénzt csinálnia... Ör­dögi kör ez! A huszonkettes klasszikus csapdája! Mi lehet a megoldás? Mire lenne elég a kevés pénz? Azt már régen tudja minden­ki, hogy áldozatokra szükség van és még lesz is, hosszú ideig. Ez egyet jelent a temérdek sportág némelyikének „visz­szatömörítésével”. Kis ország vagyunk ... Olyan zsinórmér­ték ez ügyben, persze, nem lé­tezik, amelyiket minden érde­kelt elfogad, nagy lesz a sírás­­zívás. Valamennyi szívfájda­lomra alkalmazható receptet én sem tudok adni, mindenesetre egyfajta konklúziót, amolyan házi használatra, már kidolgoz­tam. Nevezetesen: csak azok­kal a sportágakkal szabad (pro­fi módon) foglalkozni, amelyek 1. világszínvonalon esélye­sek; ■ 2. közönségvonzók. Hej, ha ilyen egyszerű lenne a szelektálás?! De talán vala­milyen támpontot, speciális „rajtgépet” ez is jelent, ahon­nan el lehet indulni, netán még elrugaszkodni is. Hogy mit te­hetek még ehhez hozzá? Segí­tek ... Sorolom a sportágakat: asztalitenisz, atlétika, autós­sport, birkózás, cselgáncs ... Nyugi! Nem kell rémüldöz­ni! Ez még nem a szelektálás! Csak az ábécésorrend... -­ 3/S .-^3 TAXNER-TÓTH ERNŐ Soikat töp­rengtem azon, vajon mi vonzotta a diktatórikus szellemű Révai Józsefet a ma­gyar szabadelvűség legtisztább alakjáho­z, Kölcsey Ferenchez? (Jobban, mint például Vörös­­martyhoz, akitől e cikk címét kölcsönöztem.) A választ a marxizmus kínálja; a föld, a gyárak, a termelőeszközök el­vételének a gyakorlata su­­gallhatta a kisajátítás eszmé­jének a szellemi értékekre való kiterjesztését. Révai Kölcsey­­ről szóló könyvve határozott — és nem is hatástalan kísérlet — a költő-gondolkodó marxista kisajátítására, „átértelmezésé­re”. A korszak alapvető törek­vése volt, hogy a művelődés történetének általános és nem­zeti értékeit a maga céljai szolgálatába állítsa. Legkö­nyörtelenebb eszközökkel kényszerítettek mindenkit — magasan képzett értelmiségit és „egyszerű” munkásokat —, hogy legalább szavakban is­merjék el a kisajátított szel­lemi örökség marxizmust iga­zoló érveit. Az ötvenhatos forradalom egyértelműen tanúsította e kí­sérlet kudarcát. Az utcára vo­nuló diákok nem Révai Köl­­csey-értelmezésében hittek, hanem a költő-gondolkodó eredeti eszméi­ben. Nemzeti függetlenséget és valódi sza­badságot követeltek — ab­ban az értelemben, ahogy lett Kölcseytől, Vörösmartytól és irodalmunk, történelmünk más nagyjaitól tanulták. Tanáraik és példaképeik velük együtt lelkesedtek. Köztük számos olyan kó,­tudós is, akik ko­rábban, sőt egyesek szinte az események kezdetéig, marxis­tának valották magukat, tag­jai voltak a kommunista párt­nak is. Noha jórészt munkások, diá­­koik mentek az utcára és fog­tak fegyvert, a forradalmat leverő hatalom az értelmiség lázadását ítélte a­­legveszedel­mesebbnek. Ez nem csupán a büntetésekben nyilvánult meg, hanem a levont következteté­sekben is. Révai kisajátítási kísérletét a köztudatból f eltör­lés elszót törekvése váltotta föl. Minél kevesebb szó esik történelmi, irodalmi eszmé­nyekről, minél több veresé­gekről, kudarcokról, csődök­ről, annál érdektelenebbé vá­lik a múlt, s a­bban is főleg az, ami­­példát és erkölcsi tartást adhatott a fennálló rendszer­rel egyet nem értőknek. Ehe­lyett pénzkereseti lehetősége­ket ajánlottak — sajátos fel­tételekkel, s például sok rosszul fizetett orvos hatalmas jöve­delemre tehetett szert betegei zsebéből, gyakran em­berfö­­lötti terhek ráhalá­sával, ami­nek az volt a­­további haszna hogy sem kedve, sem ideje nem maradt mondjuk politi­kával foglalkozni. Azt is észrevették, hogy az ötvenhatos lázadó indultak kirobbanásában az általános szegénységnek fontos szerepe volt. Rákosiék kétségtelenül létező tartalékaiból azonnal emelték az életszínvonalat. A további években, évtizedek­ben pedig a párt alapvető tö­rekvő az volt, hogy az ország lakóinak a pilanatnyilag lehe­tő legnagyo­bb jólétet biztosít­sa. Ne tagadjuk, mindannyi­unk javára, persze különböző mértékben. Amikor másként nem lehetett, külföldi kereső­­nőkből­, a következő kormá­nyok és nemzedékek terhére. Cserébe a hatalom semmi mást nem kívánt, mint­­önmaga el­fogadtatását. Ez lett a legfőbb mérce, aminek egy különleges — ámbár a feudalizmusban ál­talános alkalmazott — gyakor­lata alakult ki: a személyes függőségek láncolata, a hű­­bérúr—a vazallus viszony. Aki ebbe jól beilleszkedett, boldon­gult, érvényesült. Ehhez ter­mészetesen vállalni kellett a hűbéri szolgálatokat, amiért bőségesen jártak a törvények­be nem­ foglalt előnyök. Teljesítmény és tudás elve­szítette értékét az élet minden területén­. Ennek egyik követ­kezménye a termelés minősé­gének és mennyiségének a fej­lett világtól való egyre na­gyobb lemaradása lett. Szomo­rú tény, hogy termék­eink si­lánysága mellett a nyolcvanas évekre a sokat magasztalt ma­gyar tudomány tartalékai is jórészt kimerültek: világszín­vonalú eredményeknek hiány­zott és hiányzik a szellemi fe­dezete. A gazdaság gyorsa mélyülő — a párt szakemberei által már 1968-ban fölismert, és azóta számos „reformmal” orvosolni próbált — válságá­nál súlyosabb következm­ény a társada­lom minden rétegében kialakult hamis tudat. Az em­berek megszokták, hogy az ál­lamtól — aminek működésére nem lehetett befolyásuk — egy­re többet várjanak, hogy a nyelem és szét „jár” nekik. Sok szó esett akkor is a­­társa­dalom teherbíró képességéről, arról, hogy az ország többet fogyaszt, mint amennyit­­meg­termel, de a szó szó maradt, a közpénzek pedig bősségesen csordogáltak — megfelelő kapcsolatokkal kiépített csa­tornákon — az egyének zse­bébe. Beletáplálták a­­köztu­­datba, hogy a munkához való jog ,„biztos” állást jelent, amit „valaki” ad. Az érvényesülés­nek és jövedelemnek pedig semmi köze a teljesítményhez, s a hatalom „jósága” a­­mel­lékkeresetek lehetőségében nyilvánul meg. Kádár Jánosnak és hű ta­nácsadójának, Aczél György­nek gondja volt rá, hogy a köz pénzéből —­­különféle módo­kon — bőven jusson a párt vezetői mellett a gazdaság urainak és a társadalom hang­adóink, a közvélemény for­málóinak. A rendszer mindent megtett, hogy megvásárolja azok­at, akiknek a lázadásától a legjobban félt; a tudósokat, a művészeket, írókat, újság­írókat. Díjakat osztogatott — gyakran olyanoknak is, akiket nem­ kedvelt, s akiket végül nem is tudott megvásárolni — és kényelmes állások sokaságát biztosította azért, hogy össze­moshassa az értékest és érték­telent, a valódi és álteljesít­­ményt. Fölösen nagy létszámú intézeteket, intézményeket, szerkesztőségeket és más m­ű­­helyeket hozott létre, amelyek­ben néhány megszállott mun­kája fedezte a többség látsza­tó tevékenységét. Az egyik megyében nemrég kiszámították, hogy a közepe­sen megfizete­tt ,4 órású” ren­dezők egy-egy munkája száz­­ötven-száznyolcvanezer forint­ba kerül, ha évi két elő­adást állítanak színpadra. Tu­dok olyan természettudományi kutatóintézetről, ahol a beszá­moló évenként ugyanarra a változatlan berendezésre hi­vatkozik új eredményként. És mindenki, aki jóban van az igazgatóval, változatlanul kap­ja a fizetését, jutalmát, elisme­réseit. Természetes, hogy sem­miféle változásban nem érde­kelt. Akárcsak azok a szak­szervezeti vezetők, akik az öt­venes (negyvenes?) évek rém­képével ijesztgetve önigazolá­sukat keresik, vagy azok a jó szándékú aggódók, akik kusz viszonyaink között nem látják és nem­ is akarják látni a Ká­dár-rendszer csődjének fő té­nyezői közé tartozó tékozlás el­képesztő arányait. Nem tudom, komolyan gon­dolták-e valaha a marxizmus­­hirdetői az emberi gondolko­dás gyors és alapvető megvál­toztathatóságát. Ha igen, eb­ben is tévedtek. Sem a sztáli­nizmus a maga erőszakkultu­szával (amiben sok — esetleg magát a változások hívének valló — neveltje a mai napig hisz), sem a „kádárizmus”, sem Aczél „elvtárs” művelő­­déspolitikájának a következ­ményei nem törölhetők ki az em­berek tudatából. Meg­­kell értenünk azokat, akik ra­gaszkodnak a kényelmükhöz, teljesítmény nélküli jövedel­meikhez, akik érdekeik védel­mében nem haboznak félreve­zető érveket harsogni. S ezt annál könnyebben tehe­tik, mert összekuszált értékterv­­dünkben bizony nem könnyű kiigazodni. Gyakran a jó szán­dék is eltéved a nehezen föl­ismerhető megoldások útvesz­tőjében. Azt hiszem, sok harsány kö­vetelésről nem is olyan nehéz kideríteni, hogy nem maga­sabb rendű célokat, hanem a nagy többség számára közöm­bös magánérdeket szolgálja. Egy társadalom akkor működ­het kiegyensúlyozottan és ha­tékonyan, ha az érdekeket az értékek rendjébe rangsorolja. Ha csak a teljesítményt veszi figyelembe, s nem a személyt tekinti megvásárolhatónak. Lassan másfél százada, hogy Vörösmarty Mihály megkér­dezte: „Mit csinálnak Magyar­honiban?” Válaszát minden kötetében megtaláljuk. Itt csak ennyit: „Esznek, isznak”, ál­modoznak, gondolkoznak, ha­dakoznak, „s tán dolgoznak”. Mert „Munka jobb a koplalás­nál .. Lehet, hogy ilyen egyszerű? POLGÁRI NAPILAP Felelős szerkesztő: KOCSIS L. MIHÁLY Lapigazgató: DR. VÁRHELYI ANDRÁS Szerkesztőség: 1085 Budapest Vill., Somogyi Béla u. 6. Postafiók: 1410 Bu­dapest, Pf. 199 Telefonok: 138-2399. 138-4871. 138-4262. 138-2696. 118-5009 Telefax: 138-3313 Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely hirlapkézbesítő postahivatal­nál, a hírlapkézbesítőknél, postai hírlapüzletekben, valamint a Hírlapelőfize­­tési és Lapellátási Irodánál (HELIR); 1900 Budapest XIII., Lehel u. 10/A köz­vetlenül vagy postautalványon, illetve átutalással a Postabank Rt. 219-98636, 021-02799 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj az 1991. évre egy hónapra 240 Ft, negyedévre 720 Ft, fél évre 1440 Ft. Kedvezmény az előfizetőknek példányonként 3 Ft. Külföldön terjeszti a Kultúra Kereskedelmi Vállalat H-1389 Budapest, Postafiók 149. Kiadja a PUBLICA RT. a Hírlapkiadó Vállalat közreműködésével Felelős kiadó: CZAKÓ GÁBOR elnök Athenaeum Nyomda. Felelős vezető: LOSONCZY GYÖRGY vezérigazgató ISSN 1215-0185 1991. május 2., csütörtök

Next