Uj Magyarság, 1942. november (9. évfolyam, 248-271. szám)
1942-11-03 / 248. szám
n magyarság 2 bg Dakarta is hatásosan, fenyegethető dél felől. Tekintsünk a térképre s beszéltessük annak hiteles adatait, így egyszeriben megállapíthatjuk, hogy mi a valódi helyzet s hogyan állunk Rommel ,hiátának veszélyeztetésével“! Afrikát nyugat-keleti irányban tényleg átszeli két szilárd alépítményű műút, ezek azonban légvonalban is kereken 2500 kilométerre esnek Libériától s csak a tenger felől közelíthetők meg. Ez úgyszólván teljesen elkészült utak egyike a guineai öbölben fekvő Dualából indul ki s Fort Lamyn keresztül Karthumba vezet. A déli út a Kongó torkolatától indul s Brazzavillen keresztül a nílusparti Jubáig vezet. Az egyiptomi Szudánban végződő két utat egy jóval előbb kiépült észak-déli Irányú útvonal köti össze s ez a haránlút a Viktória-tavat érintve Mombassáig nyúlik. Az amerikaiak ezt a két közlekedési vonalat, igen hangzatos névvel látták el . ..Afrika burmai útjának“ keresztelték, nyilván azért, mert e nagy sietséggel megépített műutakon szeretnék — mint annak idején Csungkingot — a közelkeleti és egyiptomi angol haderőt hadianyaggal ellátni. Megvannak az utak, mi akadálya lehet most már a szállításnak? — gondolhatnék magunkban. Hát bizony ennek egyelőre elháríthatatlan akadályai vannak! Először is a nyugatafrika vizeken őrködő német, olasz és japán tengeralattjárók gondoskodnak arról, hogy az amerikai hajókaravánok csak igen súlyos veszteségek árán érhessék el kikötőiket. A befutott hajók rakományát tehergépkocsikra kéne átrakni s úgy nekiindítani a dualai barthumi 3000 kilométeres útnak. * Vegyük elő a ceruzát és számoljunk egy kissé! Az amerikai szállítóhajók átlagosan 6500 bruttó regisztertonnásak s így körülbelül 8000 tonnányi hasznos rakomány továbbítására képesek. E 8000 tonnányi hadianyag továbbszállítására elméletileg 2600—2700 darab tehergépkocsira volna szükség, a valóságban gyakorlatilag ennél is jóval többre. E tehergépkocsi-oszlopnak 3000 kilométernyi útvonal megtételére körülbelül 8 millió liternyi üzemanyagra van szüksége! Mivel Afrikában — a számba is alig vehető egyiptomi termelés kivételével — egyáltalában nincsenek olajforrások, a szükséges üzemanyagot ugyancsak tengelyen kell a kívánt helyre juttatni. Tehát az egyszeri oda-vissza való útvonal megtétele 16 millió liter üzemanyagot igényel s ez üzemanyagmennyiségnek Afrikába való szállításához újabb hajóra — ennek legalább 8—10.000 tonnás tartályhajónak kell lennie — van szükség! Az ellenséges behatás következtében eddig az angolszász hatalmak 5 millió tonnányi tartályhajó-teret veszítettek el, azaz kétszeresét annak a mennyiségnek, mellyel az USA flottája a háború kitörésekor rendelkezett. (Ezzel a kérdéssel egyébként már,több alkalommal részletesen foglalkoztunk.) Ugyanezt a számítást elvégezték az Atlanti-óceán túlsó partján is s hogy hasonló eredményre jutottak, azt azért tudjuk, mert az USA hadvezetősége nem is gondol arra, hogy ezeken az afrikai szárazföldi útvonalakon rendszeres szállítások lebonyolítására rendezkedjék be. Mi még egy másik nagy akadályról —: megfelelő szakszemélyzet hiánya, tehergépkocsipark és a forgalom fenntartásához szükséges üzemanyag — és javítóállomások stb. — számításunk során nem is tettünk említést. Mindezek alapján megállapíthatjuk, hogy második frontról, vagy Rommel házának veszélyeztetéséről beszélni az USA csapatok libériai partraszállásával kapcsolatban — enyhén szólva — „kissé“ túlzott dolog és ennek a „második“ frontnak beharangozása aligha lelkesíti majd túlságosan Sztálinékat... Vitéz Görgey Vince ti Fotókópia-okmányfénykép: RÁD, Andrássyút 52. Muszolini-térrufils Telefon, UC-BiMb* Tuapsze fölött súlyos harcokban előbbre küzdötte magát a német gyalogság Magyar és olasz csapatok meghiúsították a szovjet átkelési kísérleteit a Donon Berlin, november 2. A szombati német hadijelentés szerint Julcsiknál német és román csapatok szétszórt ellenséges erőket semmisítettek meg és kikényszerítettek egy fontos folyóátkelést. Sztálingrádban rohamcsapatvállalkozások révén újabb térnyerés történt. Az ellenség súlyos veszteségei miatt a várostól délre abbahagyta támadásait. Harcirepülőkötelékek újból támadást intéztek az Asztrahántól északra levő vasútvonalak ellen. Magyar és olasz csapatok a Don mentén ellenséges átkelési kísérleteket vertek vissza. A keleti arcvonal többi részén a helyzet változatlan volt. A német légihaderő Leningrád ellen intézett bombatámadásai heves tüzeket okoztak a városnak. Murmanszk ellen éjjel-nappal folytatódtak a légitámadások. A szovjet október 29-én és 30-án 180 repülőgépet vesztett. Az eredményekből magyar és román vadászrepülők is kivették részüket. A vasárnap kiadott német hadijelentés hírt ad egy háromezertonnás szovjet kereskedelmi hajónak Tuapsze előtti elsülyesztéséről. A Terektől nyugatra német rohamcsapatok a légihaderőtől támogatva, lerohanták; az ellenség állásait és a bolsevikieket messzire visszavetették. A Kaspi-tengeren felgyújtottak, vagy elsülyesztettek kilenc nagyobb szállító- és csapatszállítóhajót, köztük négy tartályhajót. Sztálingrádtól délre az ellenség újból támadni kezdett, de eredményt nem ért el. Sztálingrádtól északra egy szovjet zászlóalj volgai átkelési kísérlete véres kudarcba fulladt. A Don arcvonalán az olasz csapatok ellenséges átkelési kísérleteket vertek vissza. Magyar vadászrepülők saját harcirepülőgépeiket kísérve, négy szovjet repülőgépet lőttek le.. Az Jvnyen-tótóldélkeletre az ellenség ellentámadásai összeomlottak. A Ladoga-tavon az ellenség bombatalálatok következtében elvesztett egy teherhajót és egy vontatóhajót. A Murmanszk elleni nappali és éjszakai légitámadások folytatódtak. Berlin, november 2. A keleti front harcairól a német távirati iroda hétfőn délután 2 órakor a véderőfőparancsnokságnak a Führer főhadiszállásáról kiadott következő hivatalos jelentését közölte: Gyalogságunk a Tuapszeba vezető vasútvonaltól északra kiépített sdserődállásokért folyó súlyos, de eredményes harcokban a kedvezőtlen hegyiterepen újból előbbre küzdötte magát. Az ellenséges csapatok részeit bekerítettük és megsemmisítettük, több ellentámadást visszavertünk. A Terektől nyugatra csapataink lendületes támadása a súlyos terepviszonyok mellett is több hegyi patakon át visszavetette a makacsul védekező ellenséget. Elfoglaltuk Alagir városát és ezzel elzártuk a szovjet fontos csapatfelvonulási útját. A légihaderő támogatta a hadsereg harcait és megtámadta Ordzsonikidzse városának csapat-tartózkodó helyeit és vasúti berendezéseit. Sztálingrádtól délre az ellenség újabb, egyes páncélosoktól támogatott támadásai meghiúsultak. Az ellenség sikertelen kísérletet tett újból, hogy a várostól északra csapatokat tegyen partra. Két ágyúnaszádot és több nagy csapatszállító csónakot elsülyesztettünk, egy ágyúnaszádot megrongáltunk és többszáz hadifoglyot ejtettünk. Shvnytől északnyugatra az ellenség helyi jellegű támadásai meghiúsultak. A középső és az északi arcvonalszakaszon kölcsönös felderítő és rohamosztag vállalkozások voltak. A magyar légvédelmi tüzérek és vadászrepülők tizenkilenc szovjet gépet lőttek le A honvédvezérkar főnöke 27. számú hadi jelentésében a következőket közli: Az elmúlt hét folyamán az ellenség felderítő és légi tevékenysége a magyar hadsereg arcvonalán igen élénk volt. Gyalogságunk példásan működő zárótüzében az ellenség minden vállalkozása Összeomlott-Tüzérségünk igen jó eredménnyel lőtte az ellenség gyülekező helyeit és műszaki építményeit. Légvédelmi tüzérségünk több ellenséges bombázó-köteléket szórt szét és összesen 14 gépet lőtt le. Saját rohamjárőreink néhány sikeres vállalkozást hajtottak végre saját veszteség nélkül. A Magyar Távirati Iroda jelenti: A honvédvezérkar főnökének 27. számú hadi jelentésével kapcsolatos tájékoztatás szerint a Don mentén küzdő magyar hadsereg helyzetében október utolsó hetében nem történt változás. Szövetséges katonai körökben különös méltánylással szólnak a honvédtüzérség értékes teljesítményeiről. E részben főként tűzvezetésének nagyfokú rugalmasságát és lőkiképzésének kiválóan érvényesülő szabatosságát emelik ki. Gyalogságunk egyes önként vállalkozó kisebb csoportjainak a járőr és romboló tevékenységben elért szép sikerei nemcsak a honvédség eleven támadó szellemének, hanem annak is bizonyítékai, hogy a csapatok nagy gyakorlati érzékkel alkalmazzák eddig szerzett haditapasztalataikat minden kínálkozó alkalommal. Talán legjellemzőbb erre nézve az a legutóbbi fegyvertény, amelyet egy négy főből álló honvédjárőr hajtott végre s amelynek során a járőr egy ellenséges aknavetőt és két teljesen felszerelt szovjet páncéltörő löveget zsákmányolva, minden veszteség nélkül tért vissza vállalkozásából. Veszteségeink egyébként is alig számottevőek. Berlin, november 2. A német távirati iroda értesülése szerint a Szovjetunió elleni harcban az elmúlt napokban különösen kitűntek a magyar vadászrepülők. Október 30-án és 31-én a doni arcvonal felett légiharcban — részben szabadvadászaton, részben védőkíséretben — öt bolsevista repülőgépet lőttek le. A keleti arcvonal középső szakaszán egyre világosabb jelei mutatkoznak annak, hogy a szovjet egy második téli offenzívát kezdeményez. Szuhhinicsi vidékéről és a Rzsevtől délkeletre eső arcvonalszakaszról érkeznek jelentések nagyszabású csapatmegerősítésekről. A bolsevista viszonyokat tekintve, jelentékenyen megnövelték az utóbbi napokban a vörös légihaderő gépeinek számát is, a középső arcvonalszakaszon harcbavetett szovjet gépek számát mintegy kétszáz géppel fokozták. Ezeket leginkább az északi arcvonalszakaszról vonták el. A bolsevista állásokban élénk sáncmunka folyik, a csapatok földalatti folyosókat ásnak a német állásrendszer aláaknázása céljából, ami ugyancsak a bolsevista támadási előkészületek mellett szól. A német repülők az arcvonalra vezető összes vasútvonalakat éjjel-nappal bombázzák és saját megfigyelések, valamint bolsevista szökevérnyék és hadifoglyok vallomása alapján a német bombázások következtében keletkezett szovjet károkat mintegy 25—30 százalékra lehet becsülni. Pusztító német légitámadások a Kaukázusban és a Kaspi-tengeren Berlin, november 2. Vasárnapi berlini jelentés szerint a kaspitengeri szovjet hajózást szombatra virradóra újból súlyos veszteségek érték. A német harcirepülők 7 szállítógőzöst, több tartályhajót és kompot sülyesztettek el. Egy Grosnij környéki szovjet repülőtéren szétrombolták a német bombák a feles leszálló tereket és súlyosan megrongáltak a földön veszteglő, többmotoros bombázót. Tuapsze és Nalcsik környékén a német vadászrepülők heves légiharcban 26 bolsevista repülőgépet lőttek le. Német bombavetők több, mint 150 katonasággal és hadianyaggal, téli gépjárművet pusztítottak el. Német vadászgépek és légelhárító ütegek a keleti harctér déli szakaszán november 1-én 59 bolsevista repülőgépet lőttek le. A Mölders vadászezred Nordmann őrnagy tölgyfalombbal kitüntetett parancsnokának vezetése mellett a napokban aratta négyezredes légigyőzelmét. A keleti arcvonalon Sztálingrádnál és a Terek folyó vidékén változatlan hevességgel folynak a harcok. Berlini katonai szakértők véleménye szerint, bár e két hadszíntér egymástól ,távol van, a harcok mégis szoros kapcsolatban, állnak egymás »KEDD, 1942 NOVEMBER 3 sal. A szovjet csapatok már hetek óta igyekeznek, hogy ismét megnyissák az utat a Kaukázus felé. Amióta a német csapatok Sztálingrád fölött záróállást alkottak a Don és a Volga között, a szovjethadvezetőség nemcsak arra törekszik, hogy Sztálingrád romjait megmentse, hanem, hogy ismét helyreállítsa az összeköttetést a déli országrészekkel. A sztálingrádi harc legutóbbi szakaszában a szovjet csapatok dél felől is megkísérelték a német vonalak megtámadását. A legutóbbi hét folyamán nyilván nagyobb csapatokat hoztak át a Volgán. A német légierőnek a Volgától keletre levő szovjet közlekedési utak ellen intézett támadásai azt mutatják, hogy ezen a szakaszon is nagyobb akciók várhatók. Ugyanakkor a Terek felső folyásánál is újabb fontos sikereket értek el a német és szövetséges csapatok és ez a tény világossá teszi a két hadszíntér belső összefüggését. Sztálingrád utolsó romjainak védelménél a szovjetcsapatok új harci taktikát alkalmaznak, amelyet Berlinben „vakondhadászatnak“ neveztek el. Földalatti járatok segítségével igyekeznek ugyanis a szovjetcsapatok fenntartani az összeköttetést utolsó megmaradt támaszpontjaikkal, hogy így egyesítsék az egyes ellenállási fészkeket. E taktika ellenére a szovjet csapatok egyik támaszpontjukat a másik után vesztik el. Táviratváltás a kormányzó és a török államfő között A Magyar Távirati Iroda jelenti: Horthy Miklós kormányzó a török nemzeti ünnep alkalmából üdvözlő táviratot intézett ismét Inönühöz, a török köztársaság elnökéhez. A török államfő a táviratra a következőkben válaszolt: „Főméltóságodnak a török köztársaság kikiáltásának évfordulója alkalmából hozzám küldött szívélyes jókivánatai nagyon meghatottak és kérem, fogadja azokért hálás köszönetemet. Izmet Inönü“. Kedden a honvédelmi költségvetést tárgyalják a bizottságok A képviselőház pénzügyi és véderő bizottsága kedden délután öt órakor tárgyalja a honvédelmi tárca költségvetését. A pénzügyi bizottság szerdán délelőtt tíz órakor a miniszterelnökségi tárca, valamint a kisebb tárcák költségvetését, annak befejezte után pedig a pénzügyi és külügyi bizottság a külügyi tárca költségvetését tárgyalja. Szerdán délelőtt féltízkor egyébként a közjogi bizottság tárgyalja részleteiben a felsőházi javaslatot. Újvidéken kivégezték egy fegyveres banda tagjait Újvidék, november 2. Lelkiismeretlen bujtogatók ismét szervezkedést kezdtek és szabotázsokkal, valamint rablásokkal az ország rendjét és a köz nyugalmát akarták megzavarni. Kisebb fegyveres bandákba csoportosulva sorozatos rablásokat, gyilkosságokat követtek el, sőt a hatósági közegeket megtámadva többisben fegyvert használtak. A hatóság erélyes fellépése a szervezkedésben résztvevőket idejekorán ártalmatlanná tette. A vezérkar főnökének bírósága az ügyben folytatólagosan tartott tárgyaláson Gálly Ignác, Stefanov Peró, Medurity Danié, Szemcsev Lázár, Medurity Bogdán, Gányin Velimir, Jocity Koszta, Mamikov Markov, Andrin Branko, Stefan Iso és Vujin Atanász turjai lakosokat kötél általi halálra ítélte, míg a mozgalom többi résztvevőit súlyos szabadságvesztés büntetésben részesítette. A két utolsó halálraítélt büntetését életfogytig tartó szabadságvesztés büntetésre változtatták. A halálos ítéleteket október 30-án Szenttamás községben végrehajtották. Nagyvállalat keres autószakmában jártas fiatal gépészmérnökit vagy technológust Ajánlatokat életleírással és fizetési igény megjelölésével „Autó“ jeligére kiadóhivatalba. Gamma Finommechanika és optikai művek r.-t. alkalmaz keresztény származású önálló szerszámszerkesztőket és munkaelőkészítésben és előkalkulációban jártas infiitiillist vagy egyéb műszaki végzettségű tisztviselőket. Ajánlatok írásban a személyzeti osztály címére: Bezsák-úl ,i ügy, küldendők.