Uj Nemzedék, 1920. augusztus (2. évfolyam, 182-199. szám)

1920-08-04 / 184. szám

f Előfiltetési árak: Egész IVfft . 280 K -if f. Negyedévre­­ . 70 K — f. Félévre/. . . 140 K -if f. Egy hóra . .­. 25 K — f. Egyes­ szám ára helyiben, vidéken és gyávavédváron / 28 korona . Felelős szerkesztő: Mi?.Osztay István Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, IV. kerület, Gerlóczy­ utca 11. szám, Telefonszámok: Felelős szerkesztő: 75—88 Közgazdasági szerkesztő: 75—31 Szerkesztőség és kiadóhivatal: 75-09, 150-82, 55-82 Budapest, 1998. II. évfolyam 184 (262). szám. iitiifstimicitmmiiiimiiiiMüiiiiii» ;ni jiihu Szerda, augusztus 4. A kormányzók4 hatáskör­­ kiterjesztése fotó: JjHebelsberg Kuszpfc.ről nemzetgyűlési képviselő taalán már holnap a nemzetgyűlés napi­rendjére kerül a kormányzói hatáskör kiterjesz­tésről szóo fi javaslat. Még fél év sem múlt el az aufd­mártyásság helyreállításáról és az állami főhatasom gyakorlásának ideiglenes rendezésé­ről szóló törvény megalkotása óta s máris lé­nyeges módosításra szorul. Többen voltunk, akik láttuk az eredeti tervezetek hibáit és hiányait. Tisztán láttuk, hogy azok nem felelnek meg sem a hatalmak megosztása tanának, amely pedig közkincse az összes modern alkotmányoknak, sem a parlamentarizmus követelményeinek, me­lyet divat ugyan újabban szidni, de melynél jobb rendszert szabad népek kormányzására eddig legalább sem sikerült kieszelni. Aggodalmainkra az akkor irányadó tényezőket jóakaratúlag figyelmeztettük is, de azokat, sajnos, csak rész­ben vették figyelembe. Mi pedig a javaslat tár­gyalásánál nehézségeket csinálni nem akartunk, mert a Károlyi-féle lázadás botorul fölgyujtotta alkotmányunk ősrégi épületét s igy sürgős szük­ség volt, hogy nyomban a nemzetgyűlés össze-,­ülése után a kiégett házat ideiglenesen lakhatóvá tegyük, sürgős szükség volt, hogy a közjogi kényszerhelyzetbe került nemzet bizonyos ideig­lenes alkotmányjogi rendelkezéseket tegyen. Attól tartottunk, hogy kényesebb közjogi kérdé­sek felvetése hosszabb vitákhoz, huza­vonákhoz vezethetett volna s a megoldás sürgősségének alárendeltük aggodalmainkat abban a remény­ben, hogy később úgyis lehet a kezdetleges ere­deti szövegen javítani. A kormány javaslata most több lényeges hibát kiküszöböl. A kor­mányzónak többek között megadja az elnapo­­lási, ülésszakáérekesztési és teljes házfeloszla­­tási jogot, ami nélkül a végrehajtó hatalom béna, szükségképen önállótlan, a modern államok szervezetében neki jutó hivatásnak nem felelhet meg. Forradalmi nemzetgyűléseknek feladata az alkot­mányozás, vagyis az, hogy az alkotmányjogi s­­a­­bályokat egységes és rendszeres törvénybe foglal­ták össze, így jönnek létre az u. n- írott alkotmányok. Ha ezt megalkották, szétosztanak s a rendes tör­vényhozást már nem maguk, hanem az ál­talik kö­tött alkotmány­törvényben megállapított új or­szággyűlés végzi. Az ilyen alkotmányozó és nem­zetgyűlések az államhatalmat, a nagy áll­at­­­ha­tásköröket egész tárgyilagosan oszhatták szét az országgyűlés, a kormányzat és a törvénykezés szervei között s ha a helyzet magaslatán állnak, ha ismerik a századok tapasztalatairól leszűr­ alkot­mányjogi alapelveket, akkor gondoskodnak a tör­vényhozó, végrehajtó és bírói hatalom önállósá­gának biztosításáról s arról, hogy e hatalunk egy­mást kölcsönösen ellensúlyozzák, ami Montesquieu szerint minden közszabadságnak nélkül­özhetetlen el,erői,tétele. A mi nemzetgyűlésünk azonban nem ilyen forradalmi nemzetgyűlés. Mi semrrrre fa­lzott alkotmányt, semmiféle újdonsült charta kedvéért fel nem áldozzuk büszkeségünket, ősi történeti alkot­­mányunkat, melyet Deák tanítása szerint időnkint a változott viszonyokhoz akartunk alkalmazni, mi nemzetgyűlésünknek az a hivatása, hogy állami életünknek sajátos és súlyos helyzetünkh­ez mér­ten lassan és óvatosan ismét ráterelje t­örténelmi fejlődésünk hagyományos útjára. A közvélemény nem szívesen látná, ha a nemzetgyűlés közjogi vi­tákba bocsátkoznék s elsősorban azt rár­ a, hogy államháztartásunkat rendbehozva, mielőbb­­ lássunk közgazdasági, szociális és kultur-politikai alkotá­­sokhoz. Ez azonban nem alkotmányozó nemzetgyű­lési, hanem voltaképen rendes orszá­ggyű­lsi mun­ka. Ez a mi különleges helyzetünknek megfelelő sajátos nemzetgyűlésünk tehát, mikor a törvény­­h­ozó hatalmat a végrehajtó és bírói hatalomtól el­határolja, akkor nemcsak egy jövő országgyűlés ha kiskörének szab korlátokat, hanem önmagát is korlátozza hátralévő másfél évi élettartam­­ra, ami azután szubjektív gondolkozáshoz szokott a szeve­lőkben azt a téves hitet kelti, mintha a kormány­zói hatáskör kiterjesztésével a nemzetgyűlés bizal­matlanságot mutatna önmagával szemben. A nem­zetgyűlésnek azonban objektív kell gondolkoznia és­­egois­ztikus tekinteteken felülemelkedve s a saját és r. kormányzó hatáskörét úgy kell megszabnia, pe­tint azt a nemzet nagy életérdekei megkövetelik. A törvényjavaslat a kormányzónak eddig korlá­­tolt házi eloszlatási jogot teljessé akarja tenni. Ezzé elsősorban a parlamentarizmus követelményének tesz eleget, a­mely szerint az államfő tartósan csak olyan férfiakra bízhatja ugyan a kormányhatalmat, akik a parlament bizalmát bírják, viszont azonban jogában áll az államfőnek a házat feloszlatni s a nemzetre ap­­pellálni abban az esetben, ha úgy látja, hogy a parla­menti többség akarata nem áll többé összhan­gban : közvéleménynyel, a választók többségének akaratá­val. Nagyon is megeshetik, hogy a parlament munka­képes, sőt hogy lázasan dolgozik, de az ország mun­kásságát nem helyesli. A ma érvényben lévő szövet szerint azonban, mely csak tartós munkakérzele­nlés esetén engedi meg a házfeloszlatást, a kormányzó ez a munkát összetett kézzel, tehetetlenül lenne kényte­len végig­nézni. De a teljes házfeloszlatási jog akkor is jótékonyan hat, ha az államfő nem él vele, mert a feloszlatás puszta lehetősége is már önmérsékletre in­dítja a képviselőket. A parlamentarizmus igen finom érzékeny gépezet, mely kielégítően csak a képviselői­ nagy önmérséklete mellett működhet s minden parla­mentben akadnak jelentékeny számban olyan heve­sebb, erőtől túláradó temperamentumok, melyek ilyen intézményes mérséklésre is rászorulnak. Mindezer Prévost-Paradol „f­'rance nouvelle“-jében, mely könyv az 1875. évi francia alkotmányra döntő befolyást gya­korolt, házfeloszlatási jogát a parlamentáris rendszer­ben nélkülözhetetlen ellensúlynak tartja. S ehhez ké­pest az 1875. évi február hó 25-iki francia alkotmány, törvény 5. cikke a szenátus hozzájárulása esetén a francia köztársaság elnökének is megadja ezt a nél­külözhetetlen jogot. Érdekes részlet, hogy a szená­tus hozzájárulásától való függővé t­ételt több szónok összeférhetetlennek minősítette a parlamentarizmus­sal s hogy ez a korlátozás a szövegbe Mac-Mahon marsal, az akkori köztársasági elnök egyenes kéré­sére vette fel, ki felelősségét a szenátussal meg kí­vánta osztani. Nagyon szabatosak a német birodalom 1919. évi augusztus 11-iki új alkotmányának ide vágó rendelkezései. Az 54. cikk valósággal kodifikálja a parlamentarizmust. „A birodalmi kancellárnak és a bi­rodalmi minisztereknek hivataloskodásukhoz a biro­dalmi gyűlés bizalmára van szükségük. Bármelyikük vissza­lépni tartozik, ha tőlük a birodalmi gyűlés bi­zalmát határozatilag kifejezetten megvonja.“ De a 25. cikkben ott van a nélkülözhetetlen ellensúly­. „A biro­dalom elnöke a birodalmi gyűlést feloszlathatja, de ugyanabból az okból kifolyólag csak egyszer." Ha ekként köztársaságok megadják a maguk elnökének a házfeloszlatási jogát, mennyivel inkább meg kell azt adni egy monarchikus állam kormányzójának, aki, ha ideiglenesen is, elvégre királyi jogokat gyakorol. Ha pedig megtagadjuk, akkor parlamentarizmusunk csonka marad s a megbénított rendszer nem lesz ké­pes üdvös hatását alkotmányos életünkben kifejteni. /Hogyan gyilkolták meg Tiszát Hítíccer és Sztanykovszky vallomása ■A tárgyi és mai m­ánoffik napjár. & hallgató, súg sorábaj^ ^snegjeb­ufr'A fiatal Albrecht főherceg is­ kitérőjével, Wsimtén Andrásig Géza gróf, Károlyi Innie gróf, Próna­y Pál őrnagy és sokan mások. László Zoltán elnök negyedtíz órakor nyitotta meg a tárgyalást és T­örök Sándor védő kérésére megengedte, hogy Huttner ülve felelhessen a hozzá intézett kérdésekre. Isztrián a védők adtak föl neki kérdéseket. Török Sándor: Ön tegnap azzal kezdte vallo­mását, hogy nem érzi magát bűnösnek. Miért vett mégis részt a gyilkosságban? Hüttner: Mikor a harctérről hazajöttem, azo­kat az urakat, akik a Károlyi-párt részéről a mozgalmat rendezték, csal: az újságokból ismer­tem. Előttem feltétlenül meggyőződő­sós emberek színében tűntek fel. Ők mondták, hogy Tisza Ist­ván grófot ártalmatlanná kell tenni a forradalom tartamára. Október 20-én az Astoriában tartott értekezleten engem megtámadtak, hogy nem merek vállalkozni a gyilkosságra. Én megmondtam, ha kell, elhozom a grófot a nemzeti tanácsba, de gyilkos nem leszek. Török védő: Miféle­ röpiratok voltak az ön szobájában és mi történt velük azután? Hüttner: A nemzeti tanács nyomatott száz­ezer példányban röpiratot, amelyben fölhívást in­tézett a katonákhoz. Ebből ötvenezer példányt az én lakásomon helyeztek el. A forradalom előtt vagy egy nappal ezeket is elvitték. A védő további kérdésére elmondta, hogy ami­­kor Miskolcon letartóztatták, Pálóczy főhadnagy, a miskolci körletpan­ancsnokság vizsgálóbírája előtt tett vallomást Pálóczynak akkor nem mon­dott el mindent, ha amit elmondott, azt ma is fentartja. Amikor a budapesti rendőrségen elő­ször hallgatták ki, körülbelül ugyanazt mondta el mint előzőleg Miskolcon. Azonkívül összefüggő vallomást tett Angyal detektív, a politikai osz­tály vezetője előtt is, aki jegyzőkönyvet vétetett fel, de a jegyzőkönyvet nem íratta alá vele. Török védő: Ki volt jelen, amikor Önt Bu­dapesten a rendőrségen kihallgatták) Hüttner: Az olsó kihallgatást S­.rubian kapi­tány végezte. Ott volt azonkívül Nagy Károly, Doming tanácsos -és egy időben Ulain dr. A­­má­sodik kihallgatást a detektívek, a harmadik ki­hallgatást Kováts vizsgálóbíró végezt­. Elmondja még, hogy gyermekkorában ka­nyaróban, sarlackban és himlőben volt beteg. Anyai nagyapja ill.sóbajos és elmebeteg volt, anyja szintén. A hiború alatt háromszor megse­besült. Most Sztanyk­ol­szky védője, A­ngel Zoltán ér­­intéz kérdéseket a vádlotthoz. K­alimr­ nem tudja, hogy ki k­i ajánlották Csernyakot Károlyinak, és­ hogy ki osztotta ki neki a szerepét. Arra a kérdésre, tudja-e Friedrich ok­­tóber 27-iki szerepét, amikor a forradalmat elha­tározták, szintén neminel válaszol A védő itt megkérdezi, tudja-e, mit beszélt, Friedrich a Habsburg-családról? A tárgyalást vezető ekekor félbeszakította azzal, hogy ez nem­ tartozik a vád tárgyához. Kik adták a vér dijai ? Softgycl Zol­tán vér^iF: Meggyőződőtb-e a száz­ezer koronát Mrő^rfTaláírásának eredetiségéről^ Dmeg­yődő: Látte-e... később is ezt az alá-­­írást?­­ Hüttner: Láttam. Láttam azt is, amikor­­ a Báróné-féle emlékkönyvet aláírtak. A védő kérdésére azután újból leírja a Tisza­­villában történteket. Lengyel védő: Emlékszik-e, kinek fizetett abból a pénzből, amelyet a kerületi parancsnokság pénztárából vett ki? Hüttner: Egyes nevekre nem emlékszem, di, hogy kinek mennyit adtam, nem tudom részle­­tezni. Voltak azonban olyanok is, akik nagy 037~ raegekkel járultak a dologhoz. Úgy tudom,, hogy Fényes László egész vagyonát adta oda. Lengyel védő: No, az ugyan nem lehetet sok.­ (Derültség.) Hüttner: Bizonyosat nem tudok állítani. Hal­lottam, hogy 31-én dökö jött valami háromszázezer, koronát kaptak volna az ő pénzéből. Ezt beszélték.. Hogy kik adakoztak a nemzeti tanács költségeire, nem tudom. Lengyel védő: Ön azt mondotta, hogy saját­ elhatározásából vett részt a cselekmé­ny elkövetésé­ben. Itt igen előkelő állású egyének kerülnek szóba, k­inek volt szerepe abban, hogy ön errel az útra tért? Hüttner: A legnagyobb listással az volt reám, mikor Friedrich István­ 29-én kijelentette, hogy gyáva vagyok, ha nem merek elmenni. Kijelenti, hogy Károlyi szerepét sem nem mentegette, seon nem magyarázta soha. Lengyel: Ön említette, hogy a Károlyi-párt közhelyiszegébben, amikor a klozeton volt, Kéri Dobóval beszélt, azt mondta, hogy senkinek sem lesz bántódása. Nem azt tételezi-e ez fel, hogy Kéri előre megtárgyalta, hogy kegyelmet kapnak a gyilkosok? Hüttner: Abban az izgalomban a­ felfordu­­­lásban az ember nem gondolkozott. Lengyel: Vallomása szerint eljárt abban az ügyben, hogy ne üldözzék a gyilkosokat. Hogy le­­hetett ezt megcsinálni a kormány tudta nélkül?.

Next