Uj Nemzedék, 1931. június (13. évfolyam, 122-145. szám)

1931-06-02 / 122. szám

Kedd, 1931 Június 2. Uj Nemzedék A Nautilus útja. . . Részletes tudósítás a északiankexpedícióból — az új Nemzedék tudósítójától — Berlin, május. Két vagy három hét múlva az egész világ feszült érdeklődéssel fogja napról­­napra figyelni, hogy mi van a Nautilus­­szal? Nautilusnak hívják ugyanis azt a búvárhajót, melyen Sir Hubert Wilkins nekivág az északi sarknak és minden bi­zonnyal az ő vállalkozása lesz korunk legnagyszerűbb expedíciója. Nemcsak azért, mert teljesen újszerű járómű jele­nik meg vele az örök­ség világában, ha­nem azért is, mert tudományos szempont­ból minden tekintetben kifogástalan ez a sarkkutatás. A Wilkins-Ellsworth Trans-Arctic Submarine Expedition remélhető eredményei egész sereg tu­dományos kérdést hivatottak meg­­oldan A vakmerő utazó máris szép sikerek­kel gazdagította a déli és az északi sark­vidékről való ismereteink. Wilkins életrajza Wilkins Ausztráliában született, ma mindössze negyvenhárom éves. „Apám már ötvenkét esztendős, anyám pedig majdnem ötven volt, amikor én a világra jöttem“ — írja ő maga abban a minap megjelent munkában (Under the Pole: The Wilkins-Ellsworth Submarine Ex­pedition), amely főleg az expedíció sikere ellen felhozott érveket cáfolja.­ ­ Elektromos mérnöknek készült, de már nagyon korán meteorológiával kezdett foglalkozni. Alig volt harminc esztendős és már helyettes parancsnoka volt a Stefansson északsarki expedíció­na­k. „Jóval többet kellett ak­kor gyalo­golnom háromezer mérföldnél a befa­gyott tengeren!“ — mondja visszaemlé­kezéseiben. Részt vett Shad­zleton dél sarki expedíciójában is és járt több al­kalommal külön is a déli sarkon. Leg­utoljára 1923—33 telén, amikor hatezer mérföldet repült a déli sark vizei fölött és 1500 mérföld hosszú új partvidéket, lí úl szigetet, valamint számos gleccsert, csatornát és átjárót fedezett fel. Ennek az expedíciónak, a Warans—Hearst­ Expedition-nek tudományos szempont­ból igen fontos eredményei voltak. Wil­kins meggyőzte a világot arról, hogy nincs hajó, amely az általa bejárt vidé­ken túljuthatna a 71. szélességi fokon a sark felé. Ezért nem lehet a déli sarkvidék keleti szá­razföldjén meteorológiai állomást épí­teni. Ám búvárhajó segítségével el lehet jutni a jég alatt a szárazföld közelébe s igy megoldható ez a tudományos fel­adat. A jéghegyek aránylag kicsinyek és szétszórtan úsznak a tengeren, ami csökkenti a veszedelmet. Ez a tapasztalat és régi álmodozás késztette utazónkat a Nautilus-szal való vállalkozásra. Ezút­tal északra. A sarkvidéknek víz alatt való megközelítése úgyszólván családi hagyomány Wilkins életében. Volt ugyanis egy őse, Wilkins anglikán püspök, aki 1648-ban feltűnést keltő röpiratot adott ki és abban azokat a lehetőségeket fejtegette, miiként építhetnének bárkát a tengeralatti hajózás megvalósítására! — Soha sehol senki — mondotta többek közt — nem végzett még repülést, amely méltó volna az önökéhez! június közepén indul­nak. Raventbayből Amundsen már valahol a sarki tenger jegében pihen, mert hősi lélekkel életét áldozta, hogy felkutassa a Nobile-expedí­­ciót, Wilkins pedig új győzelem útjára indul, noha még ma is sokan nem tartják megvalósíthatónak útját. Wilkins búvárhajója, a Nautilus, jú­nius első napjaiban indul Angliába, onn­an Bergenbe, majd Adventbay-be, az utolsó európai kikötőbe A tulajdonképpeni útt ott kezdődik június közepén. El lehet képzelni, hogy a Nautilus fel­szerelése minden tekintetben a legmoder­nebb és a legtökéletesebb. Megépítője, Simon Lake, az Egyesült Államok legte­kintélyesebb búv­árh­­ajó -s­zakér­t­ő­je. Első tengeralattjáróját 1883-ban tervezte­, még­ is pedig Verne Gyula híres­­regényének, a Húszezer mérföld a tenger alatt hatá­sára. S amikor 1893-ban elkészült első bu­várhajója, az Argonaut, a színes fantá­ziájú francia melegen üdvözölte őt. A legközelebbi nagy háború — táviratozta Verne — főleg a buvárhajók közt való harc lesz. Én azt hiszem, hogy inkább az elektro­mosság, mint a sűrített levegő lesz ezek­ben a hajókban a hajtó­erő. A tenger tele van ezzel az elemmel­. Verne tényleg fején találta a szöget eb­ben a kérdőteben is. Az expedíció személyzete A expedíció parancsnoka Sir Hubert Wilkins. A búvárhajó parancsnoka Sloan Danenhower, aki a hajózáshoz szükséges felszerelésekről gondoskodott. A kutatás tudományos részét Lincoln Ellsworth dolgozta ki, aki kipróbált utazó, de most alkalmasint nem­ tud részt venni az ex­pedícióban. A tudományos kutatást vé­gző személyzetet Harald U. Sverdrup vezeti, a nagynevű norvég geofizikus. Főként az oceanográfia és a földmágnesség kérdé­seiben elsőrangú szakember. 1918—1925- ben részt vett Amundsen expedíciójában a Maud nevű hajón és Szibéria északi részében évekig élt a jég közt. Több ame­rikain kívül részt vesz a kutatásban egy másik európai is, Bernhard Willinger, freiburgi professzor, aki szintén ismert sarkkutató. 1913-ban ő vezette a mentő­­expedíciót a Schröder-Stranz-ex­pedíció felkutatására. Következő cikkünkben az expedíció egyik tudós résztvevője elmondja, hogy miért megy Wilkins az északi sarkra? Ebben a cikkben tehát a tör­ténelmi nevezetességű út tudományos céljait fogja az Ú­j Nemzedék ismer­tetni. Wilkins $eEtg@?a3af?járéj­eBt a Nautilus M­k&%.pét@mémw nem Mi­ a Nemtitus sikerében Amikor Wilkins nyilvánosságra hozta tervét, hogy búvárhajón akar menni az északi sarkra, a szakkörök kezdetben hű­vösen fogadták vállalkozását és bizony többen nyilatkoztak ellene, mint mellette. Csak lassan tudta munkatársaival egye­ IH !|| Az Új Nemzedék I Bjij közönségének P Ifi hetilapja | KÉPES • KlÓNlift |K 1 a­l­s­ zemben a közvéleményt terve reális vol­táról úgy, ahogy meggyőzni. Ezt főleg azáltal érték el, hogy jól megírt cikkek­ben kifejtették mindazokat a tapasztala­tokat, amelyeket a különböző északsarki utazók elsőbben is oceánográfiai szem­pontból teltek. S rámutattak arra, hogy ezek a régebbi megfigyelések legalább is annyira mellette, mint el­lene szólnak, mert hisz az északsarki oceánográfiai viszonyok meglehetősen ismeretlenek. Vi­szont Wilkins eléggé ismeri a délsarki tengerek viszonyait és ezek a tapaszta­latai felbátorítják a búvárhajóutra. Fel­elevenítették azt az emlékezetes epizódot is, amely Wilkins és Amundsen között 1928-ban történt. Amikor ugyanis Wilkins és Eleison elhatározta, hogy repülőgép­pel fog Alaskából a Spitzbergák­ra a sarkvidéken átrepülni, a világhírű nor­vég utazó ugyancsak leszólta tervüket. „Tapasztalatlan emberek, — mondotta Amundsen — akik nem ismerik az északi sarkvidék viszonyait, vállalkoznak meg gondolatlanul erre az útra. Szomorú do­log, hogy nem akadályozzák meg ezt a­­ haszontalan kalandot, amellyel csak éle­tüket kockáztatják.“ Ám amidőn a repülés 1928 április 15-én fényes sikerrel járt, Amundsen lelkesedve üdvözölte őket Norvégiában. mindenütt a M­ég katpl­agitál 'Az az összes dohánytöredékben és sorsjátékáru­­ltoknál W államsorsjegy főnyeremény 40*000Pt Húzás Július 10-én || M km m­éraimiszer reálsiéját tea Z­sitvai Kecskeméten Az Új Nemzedék tudósítójától — Kecskemét, június 1. Zsitvay Tibor dr. igazságügyminiszter ma reggel Ángyán Béla dr. államtitkár és Gál László miniszteri tanácsos kísé­retében gépkocsin Kecskemétre érkezett. A minisztert a város közönsége nevében a városháza kapujában Zimay Károly polgármester üdvözölte. Délelőtt az Iparos­ otthon dísztermében a kecskeméti Zsitvay-párt jelölőgyűlést­ tartott, a­melyre kü­ldöttségileg hívták meg a mi­nisztert. Percekig tartó taps közben vo­nult be Zsitvay miniszter a­ terembe, Szabó Iván dr. országgyűlési képviselő, a párt vezére, a pártszervezet nevében felkérte Zsitvay Tibort a jelöltség elvál­lalására. Az igazságügyminiszter köszö­netet mondott Kecskemét bizalmáért és a jelöltséget elfogadta. — Hazajöttem ebbe a városba, amely második szülőföldet adott nekem ideig­­óráig elvesztett szülőföldemért. — Han­goztatta Zsitvay, hogy a miniszterelnök nagyrabecsüli ezt a metropolist, amely­nek népe mindenkor mintaképe volt a függetlenségért élni-halni tudó magyar­nak, amely nép szorgalmával és kitartá­sával itt úgyszólván a semmiből terem­tett paradicsomot. Bethlen István nagy programmal állja a csatát ebben a gaz­dasági harcban a kisemberek érdekeiért, amelyben benne áll most az egész világ. Én tudom, hogy a haditerv minden es­hetőségre készen áll, de legelsősorban ké­szen áll arra, hogy mindnyájunk össze­fogásával ledobhassuk vállunkról azt az átkot, amelyet Trianon parancsolt ránk. Amint a jóvátétel nehézségeit túléltük, el fog érkezni az az idő is, amikor az egész adórendszerünket revízió alá vehet­jük. A nemzet egységére van szükség, mert csak ez küzdheti ki, hogy a világ végre is igazságot adjon a magyarnak. Ha élni akarunk, kötelességünk, ha kell, fogcsikorgatva is kivárnunk az időt, amely a trianoni békét, ezt a torzszülöt­tet, letaszítja az igazság Taigetos-szik­lájáról. A jelölő­gyűlés után délben bankett volt, amelyen számos felköszöntő hang­zott el.

Next