Uj Nemzedék, 1931. október (13. évfolyam, 222-248. szám)
1931-10-01 / 222. szám
Csütörtök, 1931 október 1. Uj Nemzedék Csütörtöktől kezdődően drágább a vasút • Az Új Nemzedék tudósítójátólCsütörtökön lép életbe a MÁV módosított díjszabása. Eszerint a személyvonatok 150 kilométerig 12 százalékkal, 151—250 km, távolságra 7.4 százalékkal, azontúl 3.3 százalékkal, vagyis átlagosan mintegy 7.5 százalékkal emelkedik a viteldíj. A gyorsvonatnál a harmadik osztály menetdíja alig változik. Az első és második osztály díjszabása 250 kilométerig átlagosan 3,34 százalékos emelkedést, 250 kilométeren felül azonban 2 százalékos csökkenést mutat. A személydíjszabás tehát körülbelül a békebeli szintre emelkedik, ami a fizetőképesség általános csökkenését figyelembe véve elég súlyos terhet jelent. Személy tarifánk azonban a külföldi összehasonlítás szerint még mindig Európa legalacsonyabb díjszabásai közé tartozik. Az árudíjszabás átlagosan 11 százalékkal emelkedett, de számos mezőgazdasági termény szállítási tarifáját mégis mérsékelték, így például a gabona szállítási költsége 20, a boré 11, a gyümölcsféléké 9—23, a tojásé 15 százalékkal olcsóbbodott. Természetesen van több olyan mezőgazdasági termény, amelyre a mérséklés nem terjedt ki, vagy legalább is nem a kívánt mértékben. A mezőgazdasági érdekképviseletek legújabb kívánsága az, hogy csökkentsék a csöves tengeri vasúti szállítási költségét is. A gazdáknak az a kívánságuk, mivel a csöves tengeri átlagosan 25—30 százalékkal kisebb értéket képvisel, a csöves tengeri a gabonaneműeknél legalább 20 százalékkal legyen olcsóbban szállítható. BÜTmIüü-" ff'r-.■TT=r=nrTa Akciót indít a TESz a külföldi árubehozatal megszigorítása érdekében — Az Új Nemzedék tudósítójától — A TESZ ipar- és mezőgazdaságpártoló szakosztálya az országgyűlés tagjaihoz nyilt levelet intézett, amelyben utal arra, hogy a magyar áruk vásárlásától való tartózkodás idézte elő a mai helyzetet. Fizetési mérlegünk passzív egyenlegét csak úgy tüntethetjük el, ha a behozatalt csökkentjük. Az Új Nemzedék már a szanálás első évétől kezdődően állandóan hangoztatta, hogy a behozatalt csak a legszükségesebb, a nélkülözhetetlen és itthon nem termelhető nyersanyagok behozatalára kell csökkenteni és meg kell akadályozni az olyan termékek behozatalát, amelyek itthon termelhetők, vagy előállíthatók. Évről-évre felsoroltuk a nélkülözhető cikkeket, külkereskedelmi mérlegünket rontó luxusárukat, amelyek millió és millió pengőt vontak el az országtól. A nyílt levél is a külföldi árubehozatal megszigorítására, a hazai áru fokozottabb fogyasztására hívja fel a figyelmet és erre való tekintettel szükségesnek tartja az úgynevezett devizagyámság fenntartását. A nyílt levél szerint a devizazárlatot egyelőre nem lehet teljesen megszüntetni, hanem módot kell találni arra, hogy a hazai termeléshez szükséges deviza és hiteligénylések kielégítése mellett a szükségtelen árubehozatal a devizakiutalás útján továbbra is ellenőrzés alatt maradjon, mert különben a külföldi kölcsön ellenére rövidesen ugyanoda jutnánk, ahol most vagyunk. A devizazárlatot, ha módosítva is, addig kellene fenntartani, amíg gazdasági apparátusunkat úgy szervezzük át, hogy az önmagától legyen képes aktív fizetési mérleget produkálni. A nyílt levél utal arra, hogy aki ezek után önző szeszélyből, vagy „túlfinomodott“ ízlésének kielégítésére még mindig ragaszkodik a külföldi áruhoz és a gazdasági hazafiság elvének gyakorlását a népnek, a tömegnek engedi át, vagy a hazai termelés ellen izgat, az súlyosan vétkezik a nemzet érdekei ellen. Egy milliárd dollár az idegen betét Amerikában — Az Új Nemzedék tudósítójától — London, szeptember 30. A Daily Telegraph newyorki levelezője szerint a hét folyamán közel 300 millió dollár értékű aranyat tettek félre Amerikában idegen számlára. Az ameri-kai bankokban levő idegen betéteket körülbelül ezer millió dollárra becsülik. Igen valószínű, hogy ezt az egész összeget kivonják a most megindult tőkedepatriálási mozgalomban. Hat hétig is eltarthat, amíg megtalálják a kosdi bányászok holttestét Mára már csaknem az egész bányatelepet elöntötte a víz — Az Új Nemzedék tudósítójától — Kosdi bányatelep, szeptember 30. A Váci Kőszénbánya R. T. kosdi telepén történt vízbetörés — amelyről tegnap elsőnek közölt tudósítást az I/1 Nemzedék — mára majdnem az egész bányatelepre kiterjedt. A víz, amely az egyik akna úgynevezett „ereszke“-jében tört fel, még állandóan ömlik és nagy tömegekben zuhog az úgynevezett légakna felé. Ez utóbbinak nagy részét is elöntötte már, úgy hogy ma reggelre majdnem az egész telep víz alatt áll és a munkát sehol sem lehetett megkezdeni. A közel százhúsz méter mélységű „ereszkében“, ahol hat szerencsétlen bányamunkás holttestét takarja a több, mint húsz méteres víztömeg, már tegnap megkezdték a szivattyúzást. Gőzszivattyúval dolgoztak. A munka azonban csak rendkívül lassan haladt előre. A víz színének semmi csörkkenését sem észlelték a majdnem egynapos munka után. A bánya igazgatósága ezért tegnap estefelé úgy intézkedett, hogy villanyerővel hajtott szivattyúkat vigyenek le a szerencsétlenség színhelyére. Ez meg is történt és a késő esti órákban az autókon leszállított szivattyúkat már fel is állították. A szivattyúk hajtásához szükséges elektromos áramot a telep saját termésű szenével akarják előállítani. Most még volt annyi szénkészletben, hogy a szivattyúkat meg is indíthatták. Ez a szénmennyiség azonban hamarosan elfogy és mivel az elöntött bányából újabb mennyiséget nem tudnak kitermelni, a nagy fáradsággal felszerelt elektromos szivattyúk még ma leállnak. És újból megkezdődik a gőzszivattyúval való kezdetleges mentés. Pedig a hatalmas víztömeg eltávolítása — a szakértő bizottság véleménye szerint — még az elektromos szivattyú használata mellett is legalább két hetet vesz igénybe. A gőzszivattyú mellett a mentési munka öt-hat hétig is elhúzódhatik. A víz alá temetett szerencsétlen bányászok holttestét addig nem is szabadíthatják ki a tömegsírrá változott aknából. Hiába várakoznak sírva-zokogva, jajveszékelve a tragikus véget ért bányászok hozzátartozói az akna szájánál. Szerencsétlen övéik holttestét sem láthatják meg. De azért nen mozdulnak, nem mennek haza. Keserű bánatukban nem hallgatnak senkire, nem fogadják meg a jóakaró tanácsot, csak ott ülnek a szivattyúgép mellett és könnyes, üveges szemekkel bámulnak le az akna sötétjébe. Tegnap este kiszállt a szerencsétlenség színhelyére a hivatalos vizsgálóbizottság is. A bizottság azonban a katasztrófa okáról semmit sem tudott megállapítani. Maga az akna ugyanis a víz miatt teljesen hozzáférhetetlen. A bizottság tehát úgy döntött, hogy majd a víz lecsapolása után tartanak csak újabb szemlét, mert ekkor tisztázhatják, hogy tulajdonképen mi idézte elő a borzalmas és hat emberélet áldozatot követelő katasztrófát és terhel-e valakit a felelősség. Laval és Briand, diadalútja Renénitől Parisig — Az Új Nemzedék tudósítójától — Paris, szeptember 30. Laval miniszterelnök és Briand külügyminiszter útja a berlini Acon-szállótól a párisi pályaudvarig valóságos diadalút volt. 1 .lelkesedéssel búcsúztatták őket Berlinben, szeretettel üdvözölték őket útközben és kitörő lelkesedéssel fogadták őket hazájukban is. Lüttichben a belga lakosság meleg tüntetéssel fogadta a francia minisztereket. Kocsijukat valóságos virágerdővel borították. A francia határállomáson az emberek tömege feketéllett, kivonultak a frontharcosok és a tömeg ünnepelte a hazatérő minisztereket. Laval néhány szóval válaszolt az üdvözlő beszédekre és kijelentette, hogy a német-francia gazdasági bizottság, amelynek felállítását elhatározták, a két ország közötti függő gazdasági kérdéseket fogja vizsgálat tárgyává tenni. A végső eredményt a végzett munka után kell majd megítélni. A párisi Gare du Nord-on rendőrkordonnal zárták el a perront, amelyen a kabinet valamennyi tagja, Forster német ügyvivő és igen sok politikus jelent meg. Amikor a vonat berobogott és Lávai Brianddal megjelent a kocsi ablakában, a lelkesedés vihara minden akadályt elsöpört, a tömeg áttörte a kordont és a két francia miniszter csak a rendőrök és barátaik segítségével tudott az embergyűrűn keresztül kocsijához eljutni. A pályaudvar előtt egyetlen harsogó kiáltás hömpölygött. Európa új jelszava: Vive la paix! Éljen a béke! Laval miniszterelnök megérkezése után a belügyminisztériumban fogadta az újságírókat és kijelentette, hogy mélyen meghatotta az a határtalan szeretet és melegség, amellyel Berliniben és hazatérésükkor Franciaországban őt és Briandt fogadták. Ebből arra következtet, hogy a két ország lakossága helyesli és támogatja a béke érdekében kifejtett fáradozásukat és ez erőt ad ahhoz, hogy munkájukat lankadatlan erővel folytassák. a német-francia gazdasági megegyezés részletei Berlin, szeptember 30. Politikai körökben hangoztatják, hogy a német-francia gazdasági megegyezés végrehajtásának egyik legkényesebb pontja a harmadik országokra való tekintet lesz. Német és francia oldalról egyaránt ügyelni kívánnak arra, hogy a kiépítendő gazdasági ántánt kívülálló országok érdekeit ne érintse. Úgy tudják, hogy nincsen szó arról, amit a fogyasztási területek felosztásának neveznek. Francia részről elsősorban tengerhajózási kartellt akartak létesíteni a németekkel, aminek egyes francia hajtós társaságok kedvezőtlen üzletmenete lehet a forrása. Hír szerint főleg a délamerikai járatok racionalizálásáról volt szó. Német részről mindjárt ennél a kérdésnél azt az álláspontot foglalták el, hogy ez a kérdés csakis a nagy hajóvállalatok nemzetközi megállapodása útján volna rendezhető. Nagyobb kilátással kecsegtet a délamerikai légi járatok tekintetében való megállapodás. Annyi bizonyos, hogy egészen újszerű, eredeti rendszerű gadasági összefogásra kerül a sor Németország és Franciaország között. Úgyszintén bizonyos, hogy ezek a törekvések újszerű gazdasági formákra is fognak vezetni. 3 MacDonaldot végleg kizárta az angol munkáspárt — Az Új Nemzedék tudósítójától — London, szeptember 30. Az angol munkáspárt nemzeti végrehajtóbizottsága kedden tartott ülésében formálisan kizárta a párt tagjai közül azokat, akik a nemzeti koalíciós kabinetbe beléptek vagy ezt a kabinetet támogatják. A határozat indokolása az, hogy a nemzeti kormányban való részvétel a munkáspárt elveivel összeférheztetlen és súlyosan sérti a pártfegyelmet. A kizárt tagok között vannak MacDonald, Snowden, Thomas, Sankey lord és még kilenc képviselő. Megjavul az idő — Az Új Nemzedék tudósítójártól — Hazánk időjárása végre egy kissé megjavult és egy-két szép, őszi napot kapunk. Már a tegnapi időjárás is elég tűrhető volt, bár a borultság csaknem az egész napon át tartott és sok helyütt még eső is volt. A hőmérséklet egy-két helyen már a tizenöt fokot is elérte, amit már napok óta nem tapasztaltunk. Budapesten csak tizenegy fok volt a legmagasabb hőmérséklet, Keszthelyen tizenöt, egyenként pedig tizenkét és tizennégy fok között állt a hőmérő. Éjjel már kevesebb lett a felhőzet , ezért valamivel erősebb éjjeli lehűlés jelentkezett, de a fagyponttól még mindig távol maradt a minimális hőmérséklet. Általában az öt fokig, egyes helyeken a két-három fokig sülyedt a hőmérséklet. Reggel, különösen az Alföldön, köd keletkezett, az azonban a délelőtti órákban eloszlott és utat engedett a felmelegedésnek. Hasonló a helyzet Középeurópában általánosan. Németországban néhány megfigyelő helyen a fagypont alá szállt a hőmérséklet. Nyugateurópában újabb esőzés kezdődik, ez azonban egy-két napig még nem lesz ránk hatással, szép derült, vagy csak kevéssé felhős, nappal melegedő, de éjjel elég hűvös idő valószínű. A jüterbogi vasúti merénylet elkövetésével vádolta meg magát egy német cipészsegéd — Az Új Nemzedék tudósítójától — Berlin, szeptember 30. A rendőrigazgatóságon kedden délután váratlan izgalom támadt, mert Stendhal városka csendőrsége azt jelentette, hogy sikerült elfognia a jüterbogi merénylet egyik tettesét. Egy Lambrecht nevű cipészsegédet biciklitolvajlás miatt lefogtak s kihallgatásakor váratlanul azt állította magáról, hogy részt vett a jüterbogi vasúti merénylet előkészítésében. Berlinből azonnal egy rendőrfőtisztviselő utazott el Stendhalba és kihallgatta a cipészsegédet. Lambrecht feltűnő pontossággal adta elő a merénylet részeleteit, ennek ellenére megállapította a rendőrtisztviselő, hogy hazudik. Kiderült a cipészsegédről az is, hogy már több alkalommal vádolta saját magát olyan bűntények elkövetésével, amelyekhez semmi köze sem volt. 657 kilométert repült óránként Stanforth pilótahadnagy — Az Új Nemzedék tudósítójától — London, szeptember 30. Stanforth pilótahadnagynak sikerült megdöntenie a repülőgépek gyorsasági világrekordját. A repülés új gyorsasági világrekordere szenzációs teljesítményt ért el, amennyiben óránkénti 108.8 mérföldes, azaz 657.76 kilométeres sebességgel röpült. A világrekordot jelentő repülést Folkstone közelében hajtotta végre és pedig olyképen, hogy négyszer röpülte be a pályát és az első alkalommal 415.20 mérföldes volt az óránkénti átlagsebessége. .