Uj Nemzedék, 1931. október (13. évfolyam, 222-248. szám)

1931-10-01 / 222. szám

Csütörtök, 1931 október 1. Uj Nemzedék Csütörtöktől kezdődően drágább a vasút • Az Új Nemzedék tudósítójától­­­Csütörtökön lép életbe a MÁV módosított díjszabása. Eszerint a személyvonatok 150 ki­lométerig 12 százalékkal, 151—250 km, távol­ságra 7.4 százalékkal, azontúl 3.3 százalékkal, vagyis átlagosan mintegy 7.5 százalékkal emelkedik a viteldíj. A gyorsvonatnál a har­madik osztály menetdíja alig változik. Az első és második osztály díjszabása 250 kilomé­terig átlagosan 3,34 százalékos emelkedést, 250 kilométeren felül azonban 2 százalékos csök­kenést mutat. A személydíjszabás tehát körül­belül a békebeli szintre emelkedik, ami a fize­tőképesség általános csökkenését figyelembe véve elég súlyos terhet jelent. Személy tarifánk azonban a külföldi összehasonlítás szerint még mindig Európa legalacsonyabb díjszabásai közé tartozik. Az árudíjszabás átlagosan 11 százalékkal emelkedett, de számos mezőgazdasági termény szállítási tarifáját m­égis mérsékelték, így pél­dául a gabona szállítási költsége 20, a boré 11, a gyümölcsféléké 9—23, a tojásé 15 százalék­kal olcsóbbodott. Természetesen van több olyan mezőgazdasági termény, amelyre a mérséklés nem terjedt ki, vagy legalább is nem a kívánt mértékben. A mezőgazdasági érdekképviseletek legújabb kívánsága az, hogy csökkentsék a csöves tengeri vasúti szállítási költségét is. A gazdáknak az a kívánságuk, mivel a csöves tengeri átlagosan 25—30 százalékkal kisebb értéket képvisel, a csöves tengeri a gabona­­neműeknél legalább 20 százalékkal legyen ol­csóbban szállítható. BÜTmIüü-" ff'r-.■TT=r=nrTa Akciót indít a TESz a külföldi árubehozatal megszigorítása érdekében — Az Új Nemzedék tudósítójától — A TESZ ipar- és mezőgazdaságpártoló szak­osztálya az országgyűlés tagjaihoz nyil­t le­velet intézett, amelyben utal arra, hogy a magyar áruk vásárlásától való tartózkodás idézte elő a mai helyzetet. Fizetési mérlegünk passzív egyenlegét csak úgy tüntethetjük el, ha a behozatalt csökkentjük. Az Új Nemzedék már a szanálás első évétől kezdődően állandóan hangoztatta, hogy a be­hozatalt csak a legszükségesebb, a nélkülöz­hetetlen és itthon nem termelhető nyers­anya­gok behozatalára kell csökkenteni és meg kell akadályozni az olyan termékek behozatalát, amelyek itthon termelhetők, vagy előállítha­­tók. Évről-évre felsoroltuk a nélkülözhető cikkeket, külkereskedelmi mérlegünket rontó luxusárukat, amelyek millió és millió pengőt vontak el az országtól. A nyílt levél is a külföldi árubehozatal meg­szigorítására, a hazai áru fokozottabb fo­gyasztására hívja fel a figyelmet és erre való tekintettel szükségesnek tartja az úgynevezett deviza­gyámság fenntartását. A nyílt levél szerint a devizazárlatot egyelőre nem lehet teljesen megszüntetni, ha­nem módot kell találni arra, hogy a hazai termeléshez szükséges deviza és hiteligénylé­sek kielégítése mellett a szükségtelen árube­hozatal a devizakiutalás útján továbbra is ellenőrzés alatt maradjon, mert különben a külföldi kölcsön ellenére rövidesen ugyanoda jutnánk, ahol most vagyunk. A devizazárla­­tot, ha módosítva is, addig kellene fenntar­tani, amíg gazdasági apparátusunk­at úgy szervezzük át, hogy az önmagától legyen ké­pes aktív fizetési mérleget produkálni. A nyílt levél utal arra, hogy aki ezek után önző szeszélyből, vagy „túlfinomodott“ ízlésének kielégítésére még mindig ragaszkodik a kül­földi áruhoz és a gazdasági hazafiság elvének gyakorlását a népnek, a tömegnek engedi át, vagy a hazai termelés ellen izgat, az súlyosan vétkezik a nemzet érdekei ellen. Egy milliárd dollár az idegen betét Amerikában — Az Új Nemzedék tudósítójától — London, szeptember 30. A Daily Telegraph newyorki levele­zője szerint a hét folyamán közel 300 mil­lió dollár értékű aranyat tettek félre Amerikában idegen számlára. Az ameri-­­­kai bankokban levő idegen betéteket kö­rülbelül ezer millió dollárra becsülik. Igen valószínű, hogy ezt az egész össze­get kivonják a most megindult tőke­­depa­triálási mozgalomban. Hat hétig is eltarthat, amíg megtalálják a kosdi bányászok holttestét Mára már csaknem az egész bánya­telepet elöntötte a víz — Az Új Nemzedék tudósí­tójától — Kosdi bányatelep, szeptember 30. A Váci Kőszénbánya R. T. kosdi tele­pén történt vízbetörés — amelyről teg­nap elsőnek közölt tudósítást az I/1 Nem­zedék — mára majdnem az egész bánya­telepre kiterjedt. A víz, amely az egyik akna úgynevezett „ereszke“-jében tört fel, még állandóan ömlik és nagy töme­gekben zuhog az úgynevezett légakna felé. Ez utóbbinak nagy részét is elön­tötte már, úgy hogy ma reggelre majdnem az egész telep víz alatt áll és a munkát seh­ol sem lehetett megkez­deni. A közel százhúsz méter mélységű „ereszkében“, ahol hat szerencsétlen bányamunkás holttestét takarja a több, mint húsz méteres víztömeg, már tegnap megkezdték a szivattyúzást. Gőzszivat­­­tyúval dolgoztak. A munka azonban csak rendkívül lassan haladt előre. A víz szí­nének semmi csörkkenését sem észlelték a majdnem egynapos munka után. A bánya igazgatósága ezért tegnap estefelé úgy intézkedett, hogy villanyerővel hajtott szivattyúkat vigyenek le a szerencsétlenség színhelyére. Ez meg is történt és a késő esti órákban az autókon leszállított szivattyúkat már fel is állították. A szivattyúk hajtásához szükséges elektromos áramot a telep sa­ját termésű szenével akarják előállítani. Most még volt annyi szén­készletben, hogy a szivattyúkat meg is indíthatták. Ez a szénmennyiség azonban hamarosan elfogy és mivel az elöntött bányából újabb mennyiséget nem tudnak kiter­melni, a nagy fáradsággal felszerelt elek­tromos szivattyúk még ma leállnak. És újból megkezdődik a gőzszivattyúval való kezdetleges mentés. Pedig a hatalmas víztömeg eltávolí­tása — a szakértő bizottság véleménye szerint — még az elektromos szivattyú használata mellett is legalább két hetet vesz igénybe. A gőzszivattyú mellett a mentési munka öt-hat hétig is elhúzódhatik. A víz alá temetett szerencsétlen bányá­szok holttestét addig nem is szabadíthat­ják ki a tömegsírrá változott aknából. Hiába várakoznak sírva-zokogva, jajve­­székelve a tragikus véget ért bányászok hozzátartozói az akna szájánál. Szeren­csétlen övéik holttestét sem láthatják meg. De azért nen­ mozdulnak, nem men­nek haza. Keserű bánatukban nem hall­gatnak senkire, nem fogadják meg a jó­akaró tanácsot, csak ott ülnek a szivat­­­tyúgép mellett és könnyes, üveges szemekkel bámulnak le az akna sötétjébe. Tegnap este kiszállt a szerencsétlenség színhelyére a hivatalos vizsgálóbizottság is. A bizottság azonban a katasztrófa oká­ról semmit sem tudott megállapítani. Maga az akna ugyanis a víz miatt telje­sen hozzáférhetetlen. A bizottság tehát úgy döntött, hogy majd a víz lecsapolása után tartanak csak újabb szemlét, mert ekkor­­ tisztázhatják, hogy tulajdonképen mi idézte elő a borzalmas és hat ember­élet áldozatot követelő katasztrófát és terhel-e valakit a felelősség. Laval és Briand, diadalútja Renénitől Parisig — Az Új Nemzedék tudósítójától — Paris, szeptember 30. Laval miniszterelnök és Briand kül­ügyminiszter útja a berlini Ac­on-szálló­­tól a párisi pályaudvarig valóságos dia­­dalút volt. 1 .lelkesedéssel búcsúztatták őket Berlinben, szeretettel üdvözölték őket útközben és kitörő lelkesedéssel fogadták őket hazájukban is. Lüttichben a belga lakosság meleg tün­tetéssel fogadta a francia minisztereket. Kocsijukat valóságos virágerdővel borí­tották. A francia határállomáson az em­berek tömege feketéllett, kivonultak a frontharcosok és a tömeg ünnepelte a hazatérő minisztereket. Laval néhány szóval válaszolt az üdvözlő beszédekre és kijelentette, hogy a német-francia gazdasági bizottság, amelynek felállítását elhatározták, a két ország közötti függő gazdasági kérdéseket fogja vizsgálat tárgyává tenni. A végső eredményt a végzett munka után kell majd megítélni. A párisi Gare du Nord-on rendőrkor­donnal zártá­k el a perront, amelyen a kabinet valamennyi tagja, Forster német ügyvivő és igen sok politikus jelent meg. Amikor a vonat berobogott és Lávai Brianddal megjelent a kocsi ablakában, a lelkesedés vihara minden akadályt el­söpört, a tömeg áttörte a kordont és a két francia miniszter csak a rendőrök és barátaik segítségé­vel tudott az embergyűrűn keresztül kocsijához eljutni. A pályaudvar előtt egyetlen harsogó kiáltás hömpölygött. Európa új jelszava: Vive la paix! Éljen a béke! Laval miniszterelnök megérkezése után a belügyminisztériumban fogadta az új­ságírókat és kijelentette, hogy mélyen meghatotta az a határtalan szeretet és melegség, amellyel Berliniben és hazaté­résükkor Franciaországban őt és Briandt fogadták. Ebből arra következtet, hogy a két ország lakossága helyesli és támogatja a béke érdeké­ben kifejtett fáradozásukat és ez erőt ad ahhoz, hogy munkájukat lankadatlan erővel folytassák. a német-francia gazdasági megegyezés részletei Berlin, szeptember 30. Politikai körökben hangoztatják, hogy a német-francia gazdasági megegyezés végrehajtásának egyik legkényesebb pontja a harmadik országokra való te­kintet lesz. Német és francia oldalról egyaránt ügyelni kívánnak arra, hogy a kiépítendő gazdasági ántánt kívülálló országok érdekeit ne érintse. Úgy tudják, hogy nincsen szó arról, amit a fogyasz­tási területek felosztásának neveznek. Francia részről elsősorban tengerhajózási kartellt akartak léte­síteni a németekkel, aminek egyes francia h­ajtós társaságok kedvezőtlen üzletmenete lehet a forrása. Hír szerint főleg a délamerikai járatok racionalizálásáról volt szó. Német részről mindjárt ennél a kérdésnél azt az állás­pontot foglalták el, hogy ez a kérdés csakis a nagy hajóvállalatok nemzetközi megállapodása útján volna rendezhető. Nagyobb kilátással kecsegtet a délamerikai légi járatok tekinteté­ben való megállapodás. Annyi bizonyos, hogy egészen újszerű, eredeti rendszerű gadasági összefogásra kerül a sor Németország és Franciaország között. Úgyszintén bizonyos, hogy ezek a törekvések újszerű gazdasági formákra is fognak vezetni. 3 MacDonaldot végleg kizárta az angol munkáspárt — Az Új Nemzedék tudósítójától — London, szeptember 30. Az angol munkáspárt nemzeti végrehajtó­­bizottsága kedden tartott ülésében formálisan­ kizárta a párt tagjai közül azokat, akik a nemzeti koalíciós kabinetbe beléptek vagy ezt a kabinetet támogatják. A határozat indoko­lása az, hogy a nemzeti kormányban való részvétel a munkáspárt elveivel összeférheztet­­­len és súlyosan sérti a pártfegyelmet. A ki­zárt tagok között vannak Mac­Donald, Snow­den, Thomas, Sankey lord és még kilenc kép­viselő. Megjavul az idő — Az Új Nemzedék tudósítójártól — Hazánk időjárása végre egy kissé megjavult és egy-két szép, őszi napot kapunk. Már a tegnapi időjárás is elég tűrhető volt, bár a borultság csaknem az egész napon át tartott és sok helyütt még eső is volt. A hőmérséklet egy-két helyen már a tizenöt fokot is elérte, amit már napok óta nem tapasztaltunk. Buda­pesten csak tizenegy fok volt a legmagasabb hőmérséklet, Keszthelyen tizenöt, egyenként pedig tizenkét és tizennégy fok között állt a hőmérő. Éjjel már kevesebb lett a felhőzet , ezért valamivel erősebb éjjeli lehűlés jelent­kezett, de a fagyponttól még mindig távol ma­radt a minimális hőmérséklet. Általában az öt fokig, egyes helyeken a két-három fokig sülyedt a hőmérséklet. Reggel, különösen az Alföldön, köd keletkezett, az azonban a délelőtti órákban eloszlott és utat engedett a felmele­gedésnek. Hasonló a helyzet Középeurópában általá­nosan. Németországban néhány megfigyelő he­lyen a fagypont alá szállt a hőmérséklet. Nyugateurópában újabb esőzés kezdődik, ez azonban egy-két napig még nem lesz ránk ha­tással, szép derült, vagy csak kevéssé felhős, nappal melegedő, de éjjel elég hűvös idő való­színű. A jüterbogi vasúti merénylet elkövetésével vádolta meg magát egy német cipészsegéd — Az Új Nemzedék tudósítójától — Berlin, szeptember 30. A rendőrigazgatóságon kedden délután vá­ratlan izgalom támadt, mert Stendhal városka csendőrsége azt jelentette, hogy sikerült el­fognia a jüterbogi merénylet egyik tettesét. Egy Lambrecht nevű cipészsegédet biciklitol­va­jlás miatt lefogtak s kihallgatásakor várat­lanul azt állította magáról, hogy részt vett a jüterbogi vasúti merénylet előkészítésében. Berlinből azonnal egy rendőrfőtisztviselő uta­zott el Stendhalba és kihallgatta a cipészsegé­det. Lambrecht feltűnő pontossággal adta elő a merénylet részeleteit, e­nnek ellenére meg­ál­lapította a rendőrtisztviselő, hogy hazudik. Kiderült a cipészsegédről az is, hogy már több alkalommal vádolta saját magát olyan bűn­tények elkövetésével, amelyekhez semmi köze sem volt. 657 kilométert repült óránként Stanforth pilótahadnagy — Az Új Nemzedék tudósítójától — London, szeptember 30. Stanforth pilótahadnagynak sikerült meg­­döntenie a repülőgépek gyorsasági világrekord­ját. A repülés új gyorsasági világrekordere szenzációs teljesítményt ért el, amennyiben óránkénti 108.8 mérföldes, azaz 657.76 kilomé­teres sebességgel röpült. A világrekordot je­lentő repülést Folkstone közelében hajtotta végre és pedig olyképen, hogy négyszer rö­pülte be a pályát és az első alkalommal 415.20 mérföldes volt az óránkénti átlagsebessége. .

Next