Uj Nemzedék, 1940. április (22. évfolyam, 73-97. szám)

1940-04-02 / 73. szám

4 Be kell jelenteni a kendermag készleteket A hivatalos lap kormányrende­letet közöl. Eszerint, akinek bir­tokában legalább egy mitermá­zsát meghaladó mennyiségt,éi ken­dermagkészlet van, köteles azt nyolc nap alatt a Növényterme­lési Hivatalnál (Budapest, Vám­­ház­ körút 2) személyesen, vagy postán küldött ajánlóit levélben bejelenteni. A bejelentésben fel kell tüntetni, kinek a tulajdona a bejelentett készlet, továbbá, hogy a bejelentett készletből mennyi a bejelentő saját gazda­ságának ezévi vetőmagszükség­lete. A kendermag készleteket a vetőmagsanksigh­t kivételével zár alá veszik. A zár alá vett kész­letek felett csak a földmivelés­ügyi miniszter engedélye alap­ján lehet rendelkezni. ­ AZ ACTIO CATHOLIC­A CSO­­PORTBLIOTTSAOA legközelebb a következő háromn­apos szentgyakor­­latu­kat rendezi: a Kúria, ítélőtábla, törvényszékiek, ügyészségek bírái számára április 4., 5- 6-án, csütör­tökön, pénteken és szombaton este 6 órakor az Egyetemi templomban. A szentbeszédeket p. Endrődy László S. J. tartja. Ugyanezen testületek szegédhivatali tisztviselői számára Ugyanő napokon, szintén este 6 óra­kor dr. Kivin­­tábor hittanéi­ tartja a csoport-triilitumi konferencia-elő­adásait a szervita atyák templomá­ban P. Pusztai Gábor D. F. M. Mind­három bírósági csoportnak közös szentáltozása, befejező szentmiséje 7-én, vasárnap reggel 8 órakor lesz az Egyetemi templomban.­­ A Ala­­gy­ar Ruggyantab­ugyár rt. tisztvi­selői és munkásai számára ugyan­csak április 4., 5., 6-án lesz a három­­napos szentgyakorlat a törököri plé­bániatemplomban. A szentbeszédeket 4—5-én, csütörtöki­n, pénteken dél­után fél 5 órakor, 6-án, szombaton délután fél 4-kor Berzsenyi István hittanár tartja. Közös szentáldozá­­sukat 7-én, vasárnap reggel 8 óra­kor ugyanott végzik. A Magyar Kir. Osztálysorsjáték húzása mér szombaton, 6-án kezdődik A forrusítók kérik azon vevő­két, akik az I. osztály árát Egész Fél Negyed Vyofogd 78 P||14 P| | 7 P 3.50P személyesen fizetik be, szíves­kedjenek a gyors elintézés céljából az eredeti sorsjegyet is felmutatni. Sokkal egyszerűbb és kellemesebb azonban, ha időkím­élés és egyéb okokból is a befize­tés­ a sorsjeggyel együtt küldött postai befizetési lapon akármelyik postahivatalnál eszközük. MET Köztudomású, hogy csak a húzás előtt kifizetett sors­jegyeknek van nyereményjo­­gosultságuk, miért is nagyon kérik a tőársultók, hogy akik bármely oknál fogva nem óhajtanak résztvenni az új sorsjátékban, küldjék vissza a kapott sorsjegyet, mert nemcsak kellemetlenséget, hanem kárt is okoznak, ha a sorsjegyet idejében nem küldik vissza az illetékes helyre. « ■ ■ ■ ■ H ■ ■ H ■ ! a B­a­c­a TT­ memzsbék * XXIX. évfolyam, 73. n­ni. APAD... APAD... Az országos árvízvédelmi kor­mánybiztos közlése szerint vasár­nap újból repülőbombázással kel­­lett egy jég­torlaszt eltávolítani. Ez a jégtorlasz Magyarsas és Mészpest visz­­szakerült községek között, a Tapoly-Ondava-csatorna sza­­­­kaszon keletkezett. Hatalmasan felduza­sztotta a víz­állást és nagy területet fenyege­tett árvízveszéllyel. A mintegy három kilométeres jégtorlaszra repülőgépekről 32 darab 39 kilogramm­ bom­bát dobtak. A bombázás következtében a jég­torlasz megszűnt és a zajlás meg­indulhatott. Szolnok felől még nem múlt el a veszedelem. Erősen megáradt a Tápió. A Zagyva alsó folyásának szintje is emelkedik. Szolnokról újabb 809 főnyi közerőt ren­deltek ki Zagyvarékás alá. A Tisza reggelre csak 6 centi­métert áradt, néhány kilométer­rel feljebb, Sajó alatt azonban jégtorlasz keletkezett. Vasárnap délelőtt tüzérüteg vo­nult a helyszínre. Több lövést adott le a torlaszra, amelyet si­került is széttörni. Vasárnap estig az árvízhelyzet egyébként lényegesen javult. A Dunának és a Tiszának a mellékfolyóin megkezdődött az apadás. A Tisza hegyvidéki szakaszán a hideg időjárás következtében egészen nagymértékű a vizslin­­­csökkenés. A Szamos torkolata alatt azonban áradás mutatkozik, Vásárosnamény és Tiszafüred között igen magas a vízállás. Jól tájékozott helyen ma dél­előtt a következő összefoglaló jelentést adták az árvíz­helyzet­ről: — Elmondhatjuk, hogy az érá­ján majdnem valamennyi f­oly­ón­kon megszűnt. A Duna tovább apadt és csak Dunaföldvárnn­ van néhány centiméteres áradás. Legkésőbb holnapra már Mohá­cson is tetőzést várunk. Budapes­ten ma reggel 659 centiméter volt a Duna szintje, holnapra megint leg­alább 30—35 centiméterrel lesz alacsonyabb. A Duna valamennyi északnyu­gati mellékfolyója apad. A Vág pedig egyenesen alacsony viz­ál­lásu. — Ugyanez a helyzet a Tiszán. Tiszauj­lakig a vízállás alacsony, Záhonytól és Csaptól lefelé még árad s a vízállás itt magas, de még tekintélyes távolság vá­lasztja el az eddig mért leg­magasabb vízállástól. Mellékfolyói közül egyedül a Bodrog áradt. Bodrogszerdahely­­nél most tetőzik s azután követ­kezik a gyorsuló iramú apadás. Apadt a Sajó, a Hernád, a Bodza. A Hernád felső folyása már közel van a felső vízállás­hoz. Nem emelkedik már sem a Körösök, sem a Berettyó vize, úgy­hogy elmondhatjuk: egyelőre minden áradás megszűnt. Megindult a közvetlen vasúti forgalom Kassával Az államvasutak igazgatóságá­nak közlése szerint az árvíz amiatt még a következő vonala­kon szünetel a forgalom: Hat­van—Jászfényszaru, Zalaapáli— Balatonmentgyürgy, Puszt­asza­­bolcs—Elüráli Ás, Keszohidegkut —Gyünk—Tamási — Marramik­­lósvár, Somogy­vár—Oszlopán, N­agy­atád—Lábod, Tórn­amott— Szekszárd, Szepsi—Ferenctel­ep U­jsz­ász—Felsős­zás­z be­re­k, He­ro­­bába—Mezőcsát, I­lánca—Szá­­­ko­fáivá. A szállással bonyolítják le a forgalmat Ukk—ötvös és Ka­posvár—Szentbalázs között. A­­s­­sára eddig Szerencsen át, kerü­lővel közlekedett a vonal, ma reggel a közcé­lén vond fels h a­­s­zabad­ult. Az Erpericafta az árvizsujtotta vidékekért Az Emericana vezérsége elha­tározta, hogy az árvizsujtotta vidékek lakóinak felsegélyezé­sére nagyszabású társadalmi ak­ciót kezdeményez. E munka el­végzésére a commendator elnöklésével már meg is alakították a szű­­kebb körű bizottságot. A bizottság munkájának ered­ményeiről a rádió és a sajtó út­ján állandóan tájékoztatni fogja a magyar társadalmat. Vízállás A Duna Dunapenteléig apad, lejebb árad, Gönyinig magas, lejebb igen magas vízállásu. Mai vízállások: Po­zsony 413, Komárom 625, Budapest 659, Paks 602, Baja 678, Mohács 666. A Dráva Barcsnál 8, Drávaszabolcs­­nál 132. A Tisza Záhonyig apad, le­­jebb árad, Tiszaújlakig alacsony, le­jebb igen magas vízállású. Mai víz­állások: Tokh­iza 100, Tiszaújlak 116, Vásá­rosnamény­­, Tokaj 797, Tiszafüred 660, Szolnok 690, Cson­­grád 695, Szeged 79. A Szamos Csen­gernél 382, a Körös Békésnél 658, (Ívom­ánn­ál 736. A Maros Makónál 354, a Balaton Siófoknál 107. ITT AZ UJ FEGYVERNEM: A „REPÜLŐ GYALOGSÁG“ Páris, április 1. (Az Uj Nemzedék párisi tudósí­­tójától.) A finn- orosz bábom­ban lépett az aktív fegyvernemek közé az ejtőernyős katonaság. A katonai szakértők véleménye sze­rint az új fegyvernem jelentő­sége még tisztázatlan, de kétségtelenül új lehetőségeket nyit a támadásban. A francia h­advezetőség már a spanyol há­ború tanulságaiból is azt a kö­vetkeztetést vonta le, hogy ejtő­ernyősöket csak mozgó had­műveletekben lehet hasz­nálni, de akkor nagyon hatáso­san. Önkéntes jelentkezést alap­ján létesítették az új fegyvernem első kereteit, de ma már úgy meg vannak szervezve, mint akár­melyik másik fegyvernem. Ke- 1* ü­l­ő g y a l o g s a g n­a­k nevezik őket. Az ejtőernyős ugrás ma már nem megy cirkuszi mutatvány­számba. A repülőgyalogságnak éppen olyan taktikai szerepe van a támadó harcászatban mint a tanknak vagy a rohamcsapatok­­nak. Különlegesen épített repülő­gépek veszik föl az ejtőernyős szakaszokat. A gépek fenekén helyezkedik el a négy-öt tagból álló ejtőernyős raj, hogy kellő pillanatban a csapóajtókon ke­resztül ugorjon le a mélységbe. Az ejtőernyősök a légi kiképzé­sen kívül gyalogsági kikép­zést is kapnak. Felszerelésük fehér védősisak, vászon ruha, ol­­dalfegyver, erős bakancs s a há­tukon és mellükön egy-egy ejtő­ernyő. Ugrás után halálos pontos­sággal nyílnak ki az ernyők és a repülőgyalogos másodpercenként ötméteres sebességgel zuhanva ér földet. Bizonyos, hogy még a leggyakorlottabb repülő számára is lélekzetelállítóan izgalmas pil­lanat, mikor ellenséges terület fölött a mélységbe ugrunk. Ha a katonák földre érnek, azonnal­­szakaszba tömörülnek és első kö­telességük az, hogy összeszedjék a repülőgépekről utánuk dobott hadianyagot. Mert az operá­ciót előkészítő repülőraj ejtő­ernyőkkel vagy más módon „küldi“ utánuk a puskákat, gép­fegyvereket és a többi hadianya­got.Az ejtőernyősök már mint gya­logsági csapat lépnek működésbe és átlagban hat perc alatt válnak támadásra kész roham- vagy gépfegy­­verszakasszá. Az ilyen támadásoknak főleg a védekezésben megingott ellen­séggel szemben van óriási jelen­tőségük. Mikor ezek a roham- és gépfegyverszakaszok a visszavon­uulásban lévő ellenség hátában megjelennek, pánikot tudnak okozni, megzavarják a visszavo­nulás rendszerességét, tönkrete­szik a visszavonulási útvonala­kat és hidakat, felrobbantják az indulásra kész repülőgépeket A feladatot kétségtelenül halá­losnak lehet nevezni, mert ritka eset, hogy az ejtőernyősö­kért repülőgépek jöhessenek vissza, vagy egérutat találjanak és áttörhessék az ellenség vé­delmi vonalát. Erre a szolgálatra önkéntes jelentkezés alapján verbuválják a kato­nákat és rendkívül szigorú or­vosi vizsgálattal rostálják meg őket. Ha a művelet sikerül döntő szerepük lehet a hadihelyzet ki­alakításában és a legmagasabb kitüntetések várják azokat az ön­feláldozó, hősieslelkű katonákat, akik vállalkoznak a halálos sze­repre. Állóharcban, védelmi mű­vek ellen az új fegyvernemet alig lehet használni. Szerepük akkor kezdődik, amikor valahol az ellenséges fronton rést ütöt­tek, vagy megindult a mozgó­­harc. A FINN HÁBORÚ TANULSÁGAI A légi gyalogságot először a szovjet had­vezet­őség szer­­vezte meg, de a finn—orosz há­borúban nem sok eredményt ért el vele. A finnek sokkal hatéko­nyabban alkalmazták és mint­hogy a különleges terepviszo­nyok erre módot adtak, megle­pően csekély veszteséget szenved­tek. A háborította terepen ugyanis a viszonyokat tökélete­sen ismerő finn ejtőernyős pat­­ruillok feladatuk elvégzése után majdnem kivétel nélkül vissza­tértek csapattestü­khöz. A finn front mögött leszálló orosz ejtő­ernyősöket viszont majdnem minden alkalommal elpusztítot­ták, vagy foglyul ejtették. A francia katonai szakértők véleménye szerint önálló ka­tonai expedícióra az ejtőernyős csapatokat nem lehet felhasználni, többek között azért sem, mert megfelelő mennyiségű hadi­anyaggal és élelemmel való ellá­tásuk lehetetlen és utánpótlásról sem lehet gondoskodni. Nyilván­való az is, hogy a légelhárítás, illetve légvédelem mai fejlett­sége mellett egyetlen légi­­haderő sem vállalkoz­­hatik arra, hogy sűrű rajok­ban több ezer ejtőernyőst szál­lító repülőgépeket irányítson egy-egy földrajzi pont felé. A CSÓNAKKAL MENT FÁÉRT több rajkai lakó­ a Gutor-szigetre. A csónak felborult de a benne ülök közül sír int. Ignác a Dunába fűlt. Holttestét még nem találták meg. Letartóztattak egy motalkodrágítót A budapesti ügyészség valuta­­osztályára előállították Gottlieb Tivadar kútkezelőt, az Atlas Olaj és Vegyiipari Ré­svénytár­­saság alkalmazottját, mert az a gyanú merült fel ellene, hogy a részvénytársaság Sas­ utca 29. számú telepén március folyamát­ olyan egyéneknek is kiszolgál­­tatottt motalkót, akik motalkó- jeggyel nem rendelkeztek és a hatóságilag megállapított 45,5 filléres ár helyett 70—75 fillérért adta literjét. A valutaügyészségen Gottlie­­bet előzetes feltartóztatásba he­lyezték. Az ügyészség végzését Kotsis Miklós alelnök hirdette ki a letartóztatott előtt, aki fel­folyamodást jelentett be. eV­­r. — MA REGGEL, mikor mun* kába indultunk a kelő nap ha* rmán­g­­Ínyében, meglebbent fe* jünk fölött a fekete lobogó. Mint hollók sötét szárnya, kísérte a korai járókelőt, hidakon, utca* kon, tereken át, e gyászra em* lékező zászlók komor színe. Ti* zennyolcadszor tért vissza az év­forduló. Tizennyolcadszor annak a napnak bus e­mlékezete, mikor az utolsó koronás magyar király végre megtalálta azt a békéssé* get, amit a földön hiába ke­re* sett. Hiába önmagának és hiába — népeinek! Ezer esztendős bi­rodalmai kegyetlenül Széjjel t.'p* ték. Ezer év munkáját rommá taposták, ő is odahullott a ro­­mok közé, szárnyaszegetten, hol­­tan. Nagy birodalmak ura volt. Mire meghalt, nem jutott neki a hazai földből még annyi hely sem, hol fáradt porai pihenné­nek. Tizennyolc éve már! Ti­zennyolc éve, hogy messze óceá­nok közepén porladnak Szent István fölkent utódának fáradt csontjai. Idegen földben, árván, elhagyatva. Emlékezzünk reá! Emlékezzünk szeretettel arra, aki úgy szeretett bennünket. Szi­vünkben megbékélt fájdalommal arra, aki békét akart nekünk szerezni. Mondjunk ért­e imát! — Fehér rozslisztből is készíte­nek kenyeret. A földmívelésügyi miniszter megengedte az úgyne­vezett fehér rozslisztből az egy­séges búzaken­y­érnél olcsóbb népkenyér készítését, amelyet „fehér rozskenyér“ jelzéssel hoz­nak a forgalomba. Az új rende­let a rozstermelő vidékek igé­nyeinek tesz eleget. — MAGYARORSZÁG JELENTŐ­SEN HOZZÁJÁRUL AZ AFRIKAI MISSZIÓK MUNKÁJÁHOZ. Vasár­nap délután tartotta meg igen nagy érdeklődés mellett díszközgyűlését az­ afrikai missziók érdekét szolgáló Aláver Szent Péter Társulat. Meg­nyitó beszédet dr. Szabó Imre pápai kamarás, érseki helynökségi titkár mondott, elnöki jelentést Verseghi Angi­ Erzsébet tett. Lintenbold Fe­renc hittanár ünnepi beszédében azt fejtegette, hogy a missziók ügye a katolikus hívők számára hivatás, kötelesség és a lelki kegyelmek ré­vén a boldogság forrása. A társulat működéséről Szabó Ferenc mátyás­földi plébános, társulati jegyző szá­molt be. Megejtették a szükséges választásokat is. A díszközgyűlésnek gazdag művészi számai is voltak, amelyekben a Ranolder Intézet ki­váló énekkara szerepelt M. Csőrért Roma­na nagyszerű vezetésével, to­vábbá Zsámboki Miklós akadémiai tanár, a neves gordonkaművész több értékes számmal és Siskalki Ágos­ton, a Zeneművészeti Főiskola hall­gatója egy, a missziók életéből vett megkapó szavalattal. A közgyűlés után április 1­9. napjain imahad­járat kezdődik az afrikai missziók érdekében. — A DUNA ÁRADÁSA Turn Sze­­verinnél egyre nagyobb méreteket ölt. Az áradat elborította a vasúti vonalat és a kikötőt és a víz egészen a vámházalig ér. Az áradás Semlin és Orsova mellett is elöntötte a vas­útvonalat. A Kazánssorosban már nincs jég, de a hajózás még nem is­­állhatott meg, mert a hajók leeresz­tett kéménnyel sem­ tudnak átkahul­­ni a sem­­ini vasúti híd alatt.

Next