Uj-Somogy, 1942. november (24. évfolyam, 247-271. szám)
1942-11-02 / 247. szám
2 Kővári Aladár leánygimnáziumi tanár előadása a keddi Szabadegyetemen. Vetített képekben megismerjük a templomok stílusát. A Szabadegyetem, működésének nyolcadik évében, úgy állította össze programját, hogy azt az érdeklődést, amely állandóan kísérte, ebben az évben is kielégítse. Ez idei első előadásában korszerű kérdésről tájékoztatta hallgatóságát, míg a keddi előadás elvezeti a hallgatóságát a templomok világába. Kővári Aladár, a helybeli leánygimnázium nagytudású tanára a művészlélek fogékonyságával ismerteti a templomok stílusát vetített képekben. Az előadás nemcsak ismereteinket gazdagítja, hanem a lelkünket is felemeli az Istenség magasztos gondolatához. A nagy érdeklődéssel várt előadás kedden, november 3-án délután 6 órakor lesz az egyházközség nagytermében, amelyre Kaposvár közönségét ezúton hívta meg a Szabadegyetem vezetősége. A vitorámhajó reneszánsza* A vitorlás hajózás nagy haldoklása az első világháború után ennekaz egykor világtengereket uraló hajófajtának majdnem teljes eltűnéséhez vezetett A sokkal gyorsabb gőzös motoros hajó elvitathatatanul magához ragadta az egyeduralmat. 1914-ben még 6.400 nyílttengeri vitorláshajó volt a világon összesen 3,7 millió bruttó regisztertonna űrtartalommal. Számuk azonban 1936-ra már 1700-ra csökkent kereken egymillió tonna össznagyságban. Az európai nemzetek közül a legutóbbi években már csak Finnországnak volt számottevő vitorláshajóállománya. A finn négy- és ötárbocosok legnagyobb részben az ausztráliai búzaszállításokban és a csilei salétromszállításban teljesítettek szolgálatot. Ezenkívül még egyes angol hajózási társaságok birtokában voltak nagyobb számú vitorláshajók. A többi európai nemzetek vitorlástastáinak az utolsó maradványai kizárólag a parti közlekedésében jutottak már szóhoz, de itt is mindig csökkenő mértékben. A kis parti gőzösök és motorosok térfoglalása olyan rohamos volt, hogy Európában a vitorláshajó teljes kihalása a háború kitörése idején máig csak a legrövidebb idő kérdése volt. Az európán kívüli országok közül 1914-ben 1386 hajóval és 945.000 bruttó regisztertonnával az Egyesült Államoknak volt a legnagyobb vitorláshajóállománya, de ez 1936-ig 420 hajóra, illetőleg 462.000 tonnára esett vissza. Egyes európán kívüli területeken azonban még mind a mai napig más a helyzet. Az óriási kínai parti hajózás, amely a vasúti hálózat elégtelensége következtében nemcsak az áruforgalomban, hanem a személyszállításban is nagy szerepet játszik, még most is jórészt vitorláshajókon bonyolódik le, tppen ilyen nagy szerep jut a déltengeri szigetcsoportok hajózásában is az ott szokásos kis 50— 200 tonnás vitorláshajóknak. Ez az Európában és Amerikában már-már egészen elfeledett hajófajta most a háborús kényszerhelyzet hatására ismét figyelemreméltó reneszánszt ért meg. Az Egyesült Államok tengerészeti hivatala számos északamerikai, kanadai és mexikói hajógyárnak adott ,megbízást 100—500 tonnás fából épült vitorláshajók készítésére. Erre a vitorláshajó flottára az a feladat várna, hogy a tengeri útra utalt árukat a főgyülekezőhelyre szállítsák, ahonnan továbbításukról már a Távolkelet és Nagybritannia kikötőibe irányított gőz- és motorhajók gondoskodnának. Ennek az eljárásnak azonban nagy gyengéje van: az ily módon szükségessé váló többszöri átrakodás nagy időveszteséggel jár, nem is szólva arról, hogy a vitorláshajók teljesítőképessége magában véve is sokkal kisebb. Ezenkívül a sokkal lassúbb vitorláshajó természetesen könnyebben válik a tengeralattjárótámadások áldozatává is, bár egy-egy ilyen elsüllyesztésnél a veszteség éppen a vitorláshajó csekélyebb teljesítőképességénél fogva természetesen szintén kisebb. A tehergőzösöknek vitorláshajókkal való tehermentesítése tehát olyan kísérlet, melynek tagadhatatlan előnyeivel szemben épp oly nagy hátrányai is vannak, úgyhogy ez a kényszerhelyzetből fakadt reneszánsz aligha lesz hosszú életű és még az is kérdéses, hogy akár ennek a háborúnak végét is megérheti-e. Méhészeti cíkkek lerakata Lengyel vaskereskedés, Korona-u. 5. SZECSKAVÁGÓ, RÉPAVÁGÓ, ACÉLKÉSEK és nagyságban kaphatók f| JÉ# M G H H N VASKERESKEDÉSBEN __KORONA-U. 5. ESKÜVŐI MEGHÍVÓK NÉVJEGYEK CÉGKÁRTYÁK LEVÉLPAPÍROK ízléses kivitelben készülnek az Új-Somogy nyomdájában Kaposvár, Kontrássy utca 6. Telefonj 128. UJ-SOMOGY 1942. november 2 Uradalmak, gazdaságok! HERÉMIG VOK ARANKAMENTESÍTÉSE ÉS VÉRTISZTÍTÁSA (lóheremag, lucernamag, fehérheremag, biborheremag, stb.) az állami fehérbárcás, ólomzárolt minőségre, tökéletes eredménnyel és teljes szavatossággal az Árufogyasztási Szövetkezetnél, mmm, (a vasúttal szemben.) Telefon: 184. Újonnan felszerelt 1942. typ. tökéletes teljesítőképességű, elektro-1 mágneses rendszerű gépeinken maximális tisztaság, minimális épmagveszteséggel! Előjegyzéseket elfogadunk. Heremagvakat veszünk! T E S T E O KYLE—Simontornyai 3TG 2:2 (1:0). Vezette: Újvári (Budapest) Vasárnap délután mintegy 600 néző előtt játszott a Turul az SBTC ellen és 2:0 vezetés után tehetetlen csatár játékkal csaknem kikapott az utolsóhelyezettől. A mérkőzés látszat szerint úgy indult, hogy a hazai csapat gólzáporral nyeri meg, de a csatárok a jobbnál-jobb helyzeteket sorra hagyták ki. A 25-ik percben 11 -es az SBTC ellen, de azt Villám lanyhán lőtte és a kapus könnyedén fogta. Végre a 30-ik percben szabadrúgásból Kiss hatalmas gólt lőtt. 1:0. A szünetig már semmi esemény nem történt. A szünet után újra a Turul ostromolt erősen és a 15-ik percben Gábriel közelről lőtte be a gólt, 2:0. Ettől kezdve teljesen visszaesett a hazai csapat és a mieink úgy játszottak, mintha ólomlábakon járnának. Főleg a csatársor vot képtelen egy helyzetet összehozni. Az ellenfél a 30-ik és a 40-ik percben lőtt góljaival egyenlített, úgyhogy a Turul örülhetett az egy pontnak is, mert majdnem kikapott a nála sokkal rosszabb ellenféltől. A Turulnál sürgősen át kell szervezni a csatársort, mert így, gólképtelenek s főleg a lapos játékra kell áttérni a csapatnak s nemcsak folyton előre vagdalni a labdát. Az összjáték nagyon hiányzik a csapatnál . Egyénileg: Ott, Simon, Kiss és Gábriel tetszett. Az SBTC- ből Szabó és Horváth játszott jól. Va . Újvári kifogástalanul vezette a mérkőzést. Topolya—Rákóczi 2:1 (1:1). A Rákóczi Topolyán elszenvedte a második vereségét,amely nem meglepetés. Még ennek dacára sem lett volna szabad a Rákóczinak Topolyán kikapni. A Rákóczi, amely Topolyán kikapott, így állt fel: Kovács I — Forró, Harag — Fényes, Záborszky, Légrádi — Avar, Szöllősi, Győrfi, Kovács IL,Zsurka. — Sporteredmények: Magyarország—Svájc 3:0 (1:0.) SZTK —Kábel 3:2 (1:1). SZVSE Hódmezővásárhely 6:0. Két ágú síkcsapom csapolt világos i vtwawwwi-rMMHwmniBgaat és barna sör s tárt karokkal várja. B. PISPP Barna vany,ilágos. TMI Berzsenyi-u. 27. Telefon: 798. mlliUlBmUÍ Esténként Dezaő-bácsi magyar nótákat zongorázik. mavaut autébusz menetrend, mavaut Kaposvár—Nagykanizsa 14 22 i. Kaposvár pályaudvar é. l-25 15 22 é. Böhönye pályaudvar i. 8-2a 15 22 i. Böhönye pályaudvar é. 8* 17-25 é. Nagykanizsa közp. szálló i. 722 MENETJEGY: Kaposvár— Böhönye 2.80 P. Kaposvár—Nagykanizsa 5.70 P. Kaposvár- Igal-Somogyszil—Ttírökkoppány 8 22 IR'52 i. Kaposvár pályaudvar é. 825 13 22 9 55 15 26 é. Igal Korona-vendéglő i. 710 12 25 1015 15 25 é. Somogyszil postahivatal i. 6 52 1125 — 15 22 i. Somogyszil postahivatal é. 6 25 — 1622 é. Törökkoppány .i 525 — MENETJEGY : Kaposvár—Igal 2.80 P. Kaposvár—Somogyszil 3.50 P, Kaposvár—Törökkoppány 4.60 P. A járatokkal a Kaposvárról Toponárra, valamint a Bonynga- Titttikkoppány vonalszakasz mentén fekvő megállóhelyekre és viszont utazni nem lehet. A járatok érintik a bonnyai vasútállomást is. Autóbuszjegyek elővételben helybiztosítással a járat indulása előtt két órával kapható a kirendeltségnél, 44-es Ezred utca 4. szám. A járat indulása előtt 15 perccel az elővételi jegyárusítást beszüntetjük. Katonák és katonai szolgálatra bevonulók, köztisztviselők, hadirokkantak és hadiözvegyek, továbbá az előbbiekkel együtt utazó családtagok (feleség és kiskorú gyermekek) a menetjegyet már az utazás napját megelőző két naptári napon is megválthatják.