Uj-Somogy, 1942. november (24. évfolyam, 247-271. szám)

1942-11-02 / 247. szám

2 Kővári Aladár leánygimnáziumi tanár előadása a keddi Szabadegyetemen. Vetített képekben megismerjük a templomok stílusát. A Szabadegyetem, működésé­nek nyolcadik évében, úgy állí­­­­totta össze programját, hogy azt­­ az érdeklődést, amely állandó­an kísérte, ebben az évben is kielégítse. Ez idei első előadásá­ban korszerű kérdésről tájé­koztatta hallgatóságát, míg a keddi előadás elvezeti a hallga­tóságát a templomok világába. Kővári Aladár, a helybeli leány­­gimnázium nagytudású tanára a művészlélek fogékonyságával is­merteti a templomok stílusát ve­­tített képekben. Az előadás nemcsak ismerete­inket gazdagítja, hanem a lel­künket is felemeli az Istenség magasztos gondolatához. A nagy érdeklődéssel várt előadás ked­den, november 3-án délután 6 órakor lesz az egyházközség nagytermében, amelyre Kapos­vár közönségét ezúton hívta meg a Szabadegyetem vezetősé­ge. A vitorámhajó reneszánsza* A vitorlás hajózás nagy hal­doklása az első világháború után ennek­­az egykor világten­gereket uraló hajófajtának majdnem teljes eltűnéséhez ve­zetett A sokkal gyorsabb gőz­ös motoros hajó elvitathatat­a­­nul magához ragadta az egyed­uralmat. 1914-ben még 6.400 nyílttengeri vitorláshajó volt a világon összesen 3,7 millió brut­­tó regisztertonna űrtartalommal. Számuk azonban 1936-ra már­­ 1700-ra csökkent kereken egy­millió tonna össznagyságban. Az európai nemzetek közül a leg­utóbbi években már csak Finn­országnak volt számottevő vi­torláshajóállománya. A finn négy- és ötárbocosok legna­gyobb részben az ausztráliai bú­zaszállításokban és a csilei salét­romszállításban teljesítettek szolgálatot. Ezenkívül még egyes angol hajózási társaságok bir­tokában voltak nagyobb számú vitorláshajók. A többi európai nemzetek vitorlástas­­táinak az utolsó maradványai kizárólag a parti közlekedésében jutottak már szóhoz, de itt is mindig csökkenő mértékben. A kis par­ti gőzösök és motorosok térfog­lalása olyan rohamos volt, hogy Európában a vitorláshajó teljes kihalása a háború kitörése ide­jén máig csak a legrövidebb idő kérdése volt. Az eu­rópán kívüli országok közül 1914-ben 1386 hajóval és 945.000 bru­ttó regisztertonnával az Egyesült Államoknak volt a legnagyobb vitorl­áshajóállomá­nya, de ez 1936-ig 420 hajóra, illetőleg 462.000 tonnára esett vissza. Egyes európán kívüli te­rületeken azonban még mind a mai napig más a helyzet. Az óri­ási kínai parti hajózás, amely a vasúti hálózat elégtelensége következtében nemcsak az áru­forgalomban, hanem a személy­­szállításban is nagy szerepet ját­szik, még most is jórészt vitor­­láshajókon bonyolódik le, t­p­pen ilyen nagy szerep jut a dél­tengeri szigetcsoportok hajózá­sában is az ott szokásos kis 50— 200 tonnás vitorláshajóknak. Ez az Európában és Ameriká­ban már-már egészen elfeledett hajófajta most a háborús kény­szerhelyzet hatására ismét figye­lemreméltó reneszánszt ért meg. Az Egyesült Államok tengeré­szeti hivatala számos észak­­amerikai, kanadai és mexikói hajógyárnak adott ,megbízást 100—500 tonnás fából épült vi­­torláshajók készítésére. Erre a vitorláshajó flottára az a fel­adat várna, hogy a tengeri útra utalt árukat a főgyülekező­helyre szállítsák, ahonnan to­vábbításukról már a Távolkelet és Nagybritannia kikötőibe irá­nyított gőz- és motorhajók gon­doskodnának. Ennek az eljá­rásnak azonban nagy gyengéje van: az ily módon szükségessé váló többszöri átrakodás nagy időveszteséggel jár, nem is szól­va arról, hogy a vitorláshajók teljesítőképessége magában vé­ve is sokkal kisebb. Ezenkívül a sokkal lassúbb vitorláshajó ter­mészetesen könnyebben válik a tengeralattjárótámadások áldo­zatává is, bár egy-egy ilyen el­süllyesztésnél a veszteség éppen a vitorláshajó csekélyebb telje­sítőképességénél fogva természe­tesen szintén kisebb.­­ A te­­hergőzösöknek vitorláshajók­­kal való tehermentesítése tehát olyan kísérlet, melynek tagad­hatatlan előnyeivel szemben épp oly nagy hátrányai is vannak, úgyhogy ez a kényszerhelyzetből fakadt reneszánsz aligha lesz hosszú életű és még az is kér­déses, hogy akár ennek a hábo­rúnak végét is megérheti-e. Méhészeti cíkkek lerakata Lengyel vaskereskedés, Korona-u. 5. SZECSKAVÁGÓ, RÉPAVÁGÓ, ACÉLKÉSEK és nagyságban kaphatók f| JÉ# M G H H N­ VASKERESKEDÉSBEN __KORONA-U. 5. ESKÜVŐI MEGHÍVÓK NÉVJEGYEK CÉGKÁRTYÁK LEVÉLPAPÍROK ízléses kivitelben készülnek az Új-Somogy nyomdájában Kaposvár, Kontrássy­ utca 6. Telefonj 128. UJ-SOMOGY 1942. november 2 Uradalmak, gazdaságok! HERÉMIG VOK ARANKAMENTESÍTÉSE ÉS VÉRTISZTÍTÁSA (lóheremag, lucernamag, fehérheremag, biborheremag, stb.) az állami fehérbárcás, ólomzárolt minőségre, tökéletes eredménnyel és teljes szavatossággal az Árufogyasztási Szövetkezetnél, mmm, (a vasúttal szemben.) Telefon: 184. Újonnan felszerelt 1942. typ. töké­letes teljesítőképességű, elektro-1 mágneses rendszerű gépeinken maximális tisztaság, minimális épmagveszteséggel! Előjegyzéseket elfogadunk. Heremagvakat veszünk! T E S T E O KYLE—Simontornyai 3TG 2:2 (1:0). Vezette: Újvári (Budapest) Vasárnap délután mintegy 600 néző előtt játszott a Turul az SBTC ellen és 2:0 vezetés után tehetetlen csatár játékkal csak­nem kikapott az utolsó­­helye­zettől. A mérkőzés látszat szerint úgy indult, hogy a hazai csapat gólzáporral nyeri meg, de a csa­tárok a jobbnál-jobb helyzete­ket sorra hagyták ki. A 25-ik percben 11 -es az SBTC ellen, de azt Villám lanyhán lőtte és a kapus könnyedén fogta. Vég­re a 30-ik percben szabadrúgás­ból Kiss hatalmas gólt lőtt. 1:0. A szünetig már semmi esemény nem történt. A szünet után újra a Turul ostromolt erősen és a 15-ik percben Gábriel közelről lőtte be a gólt, 2:0. Ettől kezdve tel­jesen visszaesett a hazai csapat és a mieink úgy játszottak, mint­ha ólomlábakon járnának. Fő­leg a csatársor vo­t képtelen egy helyzetet összehozni. Az ellen­fél a 30-ik és a 40-ik percben lőtt góljaival egyenlített, úgy­hogy a Turul örülhetett az egy­­ pontnak is, mert majdnem ki­­­­kapott a nála sokkal rosszabb­­ ellenféltől.­­ A Turulnál sürgősen át­ kell szervezni a csatársort, mert így, gólképtelenek s főleg a lapos já­tékra kell áttérni a csapatnak s nemcsak folyton előre vagdal­ni a labdát. Az összjáték nagyon hiányzik a csapatnál . Egyénileg: Ott, Simon, Kiss és Gábriel tetszett. Az SBTC- ből Szabó és Horváth játszott jól. Va . Újvári kifogástalanul vezette a mérkőzést. Topolya—Rákóczi 2:1 (1:1). A Rákóczi Topolyán elszen­vedte a második vereségét,amely nem meglepetés. Még ennek da­cára sem lett volna szabad a Rákóczinak Topolyán kikapni. A Rákóczi, amely Topolyán ki­kapott, így állt fel: Kovács I — Forró, Harag — Fényes, Zá­­borszky, Légrádi — Avar, Szöl­­lősi, Győrfi, Kovács IL,Zsurka. — Sporteredmények: Magyar­­ország—Svájc 3:0 (1:0.) SZTK —Kábel 3:2 (1:1). SZVSE Hód­mezővásárhely 6:0. Két ágú sík­csapom csapolt világos i vtwawwwi-rMMHwmniBgaat és barna sör s tárt karokkal várja. B. PISPP Barna vany,ilágos. TMI Berzsenyi-u. 27. Telefon: 798. mlliUlBmUÍ Esténként Dezaő-bácsi magyar nótákat zongorázik. mavaut autébusz menetrend, mavaut Kaposvár—Nagykanizsa 14 22 i. Kaposvár pályaudvar é. l­-25 15 22 é. Böhönye pályaudvar i. 8-2a 15 22 i. Böhönye pályaudvar é. 8* 17-25 é. Nagykanizsa közp. szálló i. 722 MENETJEGY: Kaposvár— Böhönye 2.80 P. Kaposvár—Nagykanizsa 5.70 P. Kapos­vár- Igal-Som­ogyszil—Ttír­ökkoppány 8 22 IR'52 i. Kaposvár pályaudvar é. 825 13 22 9 55 15­ 26 é. Igal Korona-vendéglő i. 710 12­ 25 1015 15 25 é. Somogyszil postahivatal i. 6 52 1125 — 15 22 i. Somogy­szil postahivatal é. 6 25 — 1622 é. Törökkoppány .i 525 — MENETJEGY : Kaposvár—Igal 2.80 P. Kaposvár—Somogyszil 3.50 P, Kaposvár—Törökkoppány 4.60 P. A járatokkal a Kaposvá­rról­ Toponárra, valamint a Bony­­nga- Titttikkoppány vonalszakasz mentén fekvő megállóhelyekre és viszont utazni nem lehet. A járatok érintik a bonnyai vasútállomást is. Autóbuszjegyek elővételben helybiztosítással a járat indulása előtt két órával kaphat­ó a kirendeltségnél, 44-es Ezred utca 4. szám. A járat indulása előtt 15 perccel az elővételi jegyárusítást beszün­tetjük. Katonák és katonai szolgálatra bevonulók, köztisztviselők, hadi­rokkantak és hadiözvegyek, továbbá az előbbiekkel együtt utazó csa­ládtagok (feleség és kiskorú gyermekek) a menetjegyet már az utazás napját megelőző két naptári napon is megválthatják.

Next