Uj-Somogy, 1943. május (25. évfolyam, 99-122. szám)
1943-05-04 / 99. szám
2 ÚJ-SOMOGY 1943. május .4. Az ipartestületek szerepe és felelőssége a felsőbőrök szétosztása körül. A Lábbeliközpont körlevele az újabb anyagkiutalás rendjéről. A nem bőrtalpú cipők gyártásának előmozdítása céljából a Lábbeliközpont újabb körrendeletet küldött szét a törvényhatóságok alispánjaihoz, a városok polgármestereihez, az összes kijelölt talpbőrkereskedőkhöz és elosztókhoz, valamint ipartestületeik útján a lábbelikészítő kisiparosokhoz. A körlevélben a Lábbeliközpont közli az összes érdekeltekkel, hogy nagyobb mennyiségű felsőbar utalt ki a nem bőrtalpú cipők készítése céljából. Ezeket a szükségleteket a fajták, szükségletek és termelési kapacitás arányában kell szétosztani a kijelölt cipőiparosok között. A körrendelet figyelmezteti a törvényhatóságok elosztó tálpbőrkereskedőit, hogy a részükre küldött bőranyagot kizárólag a kijelölt talpbőrkereskedők által beszolgáltatott bőrbevásárlási utalványok ellenében lehet kiadni. Az elosztó talpbőrkereskedő köteles a kiszolgáltatott anyagokról, a juttatásban részesült kijelölt talpbőrkereskedőkről , továbbá az iparosokról pontos és minden tekin- Letlben megbízható nyilvántartást vezetni. Köteles továbbá az átvett ipartestületi utalványokat gondosan megőrizni. Az ipartestületekhez küldött körlevélben a Lábbeliközpont figyelmezteti az érdekelteket, hogy kötelesek az igazságos és egyenlő elbánásra ügyelni, a szétosztásnál pedig a következő feltételeket betartani: a bőröket és az utalványokat az ifjas testület kötelékébe tartozó olyan keresztény lábbelikészítő ■kézmüvesiparos kaphatja, aki a Lábbeliközponttól bőrtalpú egységes lábbeli készítésére megbízási, illetve anyagot nem kapott. Hadirokkantak, hadiárvák, hadbavonultak (azok házastársai vagy eltartott családtagjai sorrendi elsőbbségben részesítendők. A bőr- fevásárlási igazolvány tulajdonosa a kijelölt kereskedőnél arcképes igazolvánnyal vagy igazoló jegygyel köteles személyazonosságát igazolni. Önálló intézménnyé alakul át a Hombár. Kilenc főágazatban végzik a közellátási szervezetek a beszolgáltatások összegyűjtését. A közellátási miniszter az új termelési és beszolgáltatási rendszer közigazgatási megszervezését valósítja meg. Megyénként, továbbá községenként megalakultak a közellátási bizottságok. Most fáradoznak azon, hogy a beszolgáltatandó áruk összegyűjtése, illetve a fogyasztóhoz való eljuttatása szervezetek útján történjék. A miniszternek az a szándéka, hogy az egyes volt kiviteli egykezeket átszerveznék, közvetlenül állami felügyelet alá helyeznék és ezekre bízzák a megbízott vagy ezután kijelölendő kereskedők által felvásárolt áru nyilvántartását, a beszolgáltatás ellenőrzését. A kilenc közérdekű közellátási szerv maga kereskedelmi ügyletekkel nem foglalkozik. A gabona ésszemestermények átvételének irányítását a Hombár végezné, amely eddig a Futura gabonafőgyűjtési osztályaként működött. Most a Hombárt elválasztják a Futurától, önálló intézménynyé alakítják, de a kereskedelmi forgalmat a Futura főbizományosai végeznék, akik felett az állam által irányított Hombár gyakorolná az ellenőrzést. A zsír, hús és más állati termékek átvételét a legutóbb újra átszervezett MÁÉSz, a Magyar Állat és Állatitermékek Értékesítő Szövetkezete végezné. Átszervezik a Baromfikiviteli Igyesülést is, amely a baromfi és tojás átvételét irányítja. A hüvelyesek és olajosmagvak összegyűjtésének központi szerve a Magyar Hüvelyes és Olajmagkiviteli Egyesülés feladata lesz, amelynek cégéből elhagyják a kiviteli szót. A Futura érdekköréhez tartozó MF.TF.Sz. a Mezőgazdasági Termelők Egyesült Szövetkezete nyer megbízást a burgonya és hagyma összegyűjtésére, az ezzel kapcsolatos kereskedelem megszervezésére. Külön közérdekű szerv létesül úgy a paprika, mint a tej és tejtermékek átvételére. Egyik előbbi a Paprika Kiviteli Egyesülés, utóbbi pedig az OMTK eddigi funkcióinak bizonyos részét is ellátja majd. A takarmánygazdálkodás szerve a Magyar Mezőgazdák Szövetkezetének és a Zöldmező Szövetkezetnek eddigi szaktevékenységéből sarjad ki ugyancsak központi szervezet alakjában. Végül a magértékesítés terén irányító szerepel a Magyar Mag kiviteli Rt. nyer belföldi viszonylatban, az áruk összegyűjtése tekintetében is. Mindezeknek a kereskedelmet irányító felvásárló szervezeteknek a központja Budapesten lesz, de körzeti kirendeltséget tartanak majd fenn a legtöbb vármegyében vagy legalábbis országrészekben, hogy a helyi teendőket megfelelően elláthassák. A beszolgáltatásra kerülő különböző cikkek tényleges átvételét, jóváírását, tárolását és szállítását vidéken a termelő és fogyasztó között kormánybiztosi kijelölés alapján kereskedői szervezet végzi a szakmabeli irányító intézményekkel egyetértésben. Gondoskodni kíván a közellátási kormány arról ,hogy ebbe a munkába kisebb cégek is belekapcsolódhassanak, de ennek az elképzelésnek a gyakorlati megvalósítása, a részletek megtárgyalása, úgy a minisztériumban, mint a megyei közellátási központokban még ezután, talán már a közeljövőben kerül kidolgozásra. Mit kell tudni a gazdakönyvrő A közel járásügyi miniszter most megjelent utasítása értelmében a községi elöljáróságnak legkésőbb június 15-ig kell a gazdálkodók részére a gazdakönyvet kiállítani. Ha a gazdálkodónak egy község határában több gazdasága van, ezekről csak egy gazdakönyvet és gazdalapot állítanak ki a hatóságok, még abban az esetben is, ha azok önállóan vezetett gazdaságok. M1a több község határában fekszik a gazdaság, természetesen minden községben külön gazdalapot és könyvet állítanak ki az elöljáróságok. A gazdakönyvet és gazdalapot egyszerre állítják ki a hatóságok és az adatoknak mindkettőben egyezniük kell. A gazdakönyvbe beírják a községi elöljáróságok mindazokat az adatokat, amelyek a gazdálkodó személyére ,háztartására, gazdasági cselédeire, a gazdaság területére és művelési ága szerinti megoszlására, állatállományára, baromfiállományára, a beszolgáltatási kötelesség teljesítésére, a gazdaságok részére történő kiutalásokra és a beszolgáltatás elszámolására, továbbá a vámőrlésre vonatkoznak. A hatóságok a szántóföldi növénytermesztésre vonatkozó adatoknál a főterményekkel bevetett egész területet jegyzik be, tehát azokat a területeket is, amelyek a gazdasági alkalmazottak illetményföldjei és részesművelésre kiadott szántóterületei. A gazdaság állatállományából azokat veszik figyelembe, amelyek a gazdakönyv kiállításakor a gazdálkodó tulajdonában vannak. Tehát például a szájbér, fűbér fejében legelőn tartott állatokat nem a legeltető gazdaságnál, hanem az állatok tulajdonosainál veszik figyelembe. Az állattartásra jogosított gazdasági alkalmazottaknak a gazdaság területén tartott állatállományát nem írják be a hatóságok a gazdaság gazdakönyvébe még akkor sem, ha az állatok takarmányozásáról a gazdaság gondoskodik. Az eladott, de még el nem szállított állatot a vevő gazdaságában tünteti fel. * A sertésállománynál az összeírás csak a tenyészkocákra és az 1912., 1943. évjáratú malacokra és süldőkre terjed ki. A tenyészkanéra, a hízásra befogott, valamint a kiselejtezett öreg állatokra az öszszeírás nem terjed ki. Az anyajuhok közül csak a tényleg tenyésztésre használt juhokat írják be a gazdakönyvbe. A baromfiak közül csak a törzsállományt, tehát a tenyésztésre alkalmas hím- és tojóállatokat veszik figyelembe. Az idei kereső állományt figyelmen kívül hagyják. Beírják a gazdakönyvbe a kiállító hatóságok azt is, hogy a gazdálkodónak a saját gazdaságához tartozó legelőterületén kívül az 1943. évi legeltetési idényre hány számos állata van közlegelőn, vagy más címen legeltetési joga. Számos állatnak számít egy tó, vagy szarvasmarha, 2 csikó vagy növendékmarha, 5 sertés, 10 süldő, 10 juh, 20 bárány. Szigorú büntetések készletgazdálkodási rendelkezések megszegése miatt. Május 7-ig kell felajánlani az ócskavas- és fémhulladékkészletet. Az utóbbi időben megejtett ellenőrzés során az Ipari Anyaghivatal több esetben megállapította, hogy egyes vállalatok ócskavas- és fémkészleteiket nem előírásszerűen használták fel, illetve a rendeletek utasításaitól eltérően azokat nem kellőképpen jelentették be. A tapasztalatok hatására az Anyaghivatal a jövőben az eddiginél is erélyesebben és soronkívüli vizsgálatok útján ellenőrzi a készletfelhasználási, valamint azt, hogy a vállalatok ócskavaskészleteik kötelező felajánlásának eleget tesznek-e. Közelmúltban több esetben kirótt súlyos büntetések is bizonyítják, hogy az anyaghivatal az ócskavas- és fémkészletek terén is szigorúan megköveteli az előírások betartását. Az ócskavaskészletek felajánlására most újabb fontos határidő érkezett el. A 03.800/1942. Ip. M. rendelet értelmében az ócskavas- és fémhulladék készlettulajdonosoknak május 7-ig kell átvételre felajánlaniuk a birtokukban lévő anyagokat. Kiterjed a felajánlási kötelezettség mindazokra, akik hasznos ócskavas, bronz, réz stb fémhulladék zárolt készletekkel is rendelkeznek. Mentesül a felajánlási kötelezettség alól az, aki készletét május 7-ig a Fémgyűjtő vásárlási igazolványával ellátott megbízottaknak átadja, ami egyúttal kedvező átvételi árat is biztosít. Az Anyaghivatal azonnal megindítja az eljárást azok ellen, akik a rendelkezéseket megszegik és az addig kirótt szigorú büntetések is figyelmeztetik az ócskavaskészlet felajánlási kötelezettség betartására az érdekelteket. Anyagigénylést űrlapok KAPHATOK AZ UJ-SOMOGY __________________________KIADÓHIVATALÁBAN KOVÁSSY UTCA 6. SZ.