Új Symposion, 1971 (7. évfolyam, 69-80. szám)

1971-01-01 / 69. szám

* thomba beáta továbbírás a szavak szavakat jelölnek és egymásra utalnak M. Pleynet A párizsi Tel Quel folyóirat fedőlapján az eddigi Tudomány/Irodalom megjelölés helyett Irodalom / Filozófia / Tudomány / Politika áll a legutolsó / 1970. ősz / számtól kezdve. A Tudomány / Irodalom jelzés pontosan meghatározta a Tel Quel csoport törek­véseinek eddigi irányát: radikális „forradalmuk” a nyugati polgári irodalomkon­cepció lerombolását és egy elméletileg megalapozott / tehát „sikeresnek” mond­ható / új irodalmi-gondolkodás-rendszer kialakítását tűzte célul. Egy olyan iro­dalomszemlélet, elméleti koncepció megalapozása, mely az általános nyelvészetet, a szemantikát, a marxizmust, a pszichoanalízist veszi bázisul / Marx­ magya­­rázásában Althusserre hivatkozik /, az irodalomban az orosz formalizmus ered­ményeit, Dante, Sade, Joyce, Lautréamont, Ponge, Kafka, Bataille, Artaud mű­veinek pozitív hagyományát emeli ki / és használja fel /, módszerben a struktu­ralista analízis eljárásait követi, semmi esetre sem képzelhető el tudományos rendszeresség/igény elhanyagolásával. Az újraértelmezett irodalmi aktivitás is lényegesen különbözik a klasszikus fogalomtól: szerkezetének alapvető felépíté­sében összefügg a tudományos megismeréssel és a „társadalmi átalakulás folya­matával”, feladatának tartja a „történelem” és a „tudomány” fogalmainak meg­változtatását. Áttekintve a folyóirat tízéves munkáját, a köré csoportosuló alkotók másutt meg­jelent publikációit s a könyvtárnyi önálló művet, melyek a Tel Quel-es szellem­ben alakultak­­ az elméleti gondolkodás minden szintjét újraértelmező Tel Quel­­aktivitás magától értetődően kialakított egy sajátos fluidumot­­, túlzás nélkül beszélhetünk totalitásról. Az — a polgári ízű irodalomelmélet helyére kerülő — ÍRÁS­TUDOMÁNY-nak vagy ÍRÁS-ELMÉLET-nek az irodalom struktúrájában véghezvitt radikalizáló gyakorlata magában foglalja a lehetőségeket, melyek képe­sek arra, hogy leszámoljanak egy meghaladott ideológia egész fogalomrend­szerével. A filozófia és a politika hangsúlyozása mindenképpen egy újabb periódus kezde­tét vagy legalábbis a program kiszélesítését jelenti. A címoldalra kerülő „politika” az írás-értelmezés­­ természetes következménye­­i. A filozófiai gondolkodás pedig kezdettől fogva alapvetően hozzátartozott a Tel Quelhez. Jacques Derrida munkái nem csak most jelentek meg, s párhuzamként, Sollers-nek 1969-ben filozófiai értekezéseit tartalmazó könyve jelent meg a MATERIALIZMUSRÓL címmel. A Tel Quel-elméletről sem lehetne ma már mint progresszív tényezőről beszélni, ha feltevései, irodalommagyarázásai nem állnának progresszív filozófiai alapokon. A leggyakoribb bírálat nem általában támadja a mozgalmat, hanem éppen az elméletét. Sollers — válaszként — a módszerre hivatkozik. ..Semmi esetre sincs szó — amint bennünket a régi kifejezési és szubjektivista nyelv koncepció vádol • — a praxisnak az elméletre való redukálásáról, vagy az előző elmélet / narratív vagy „poétikus”/ gyakorlatra való illusztrálásáról. Az elméletet itt abban a jelen­­tésben kell értelmezni, amelyet Althusser adott meg egészen határozottan: „a praxis sajátos formája”-ként. Ezért található meg a Programban / a Longiques c. tanulmánykötet előszavában /: „lehetetlenné vált / ... / az írásból tárgyat alkotni, melyet másként is lehetne­ tanulmányozni, nemcsak magával a nyelvvel /a nyelv gyakorlásával és bizonyos föltételeivel/”/2. Elméletük elvontságával vagy az elméleti munka eluralkodásával a „gyakorlati” fölött csak az vádolhat, aki nem ismeri a Tel Quel körüli alkotók sokrétű tény­kedését / a* teoretikusok regényírók, költők is egyben, a költők teoretikusok... /. A textuális írás fogalmának bevezetése is, melynek helye a szkriptuális gyakorlat és elmélete között van megjelölve, azt a célt szolgálja, hogy kiemelje egy újszerű elméleti gyakorlat / Althusser / fontosságát. Amikor azt hangsúlyozzák, hogy: Meg kell teremteni az írás gyakorlatából eredő gondolati egység elméletét /3 — az elméleti kutatások kiindulópontja az egyetlen elfogadható pontban van kije­­­­lölve. 2) Philippe Sollers: Írás és forradalom (L’écriture et le revolution), Théorie d’ ensemble, Coll. T. Q., Aux Ed. du Seuil, Paris 1968; Szerb nyelven: Pisan je i revolucija, Student, 70. 12. 8., 9. o. 3) Ph. Sollers: Programme, Logiques, Coll. T. Q., Aux Ed. du Seuil, Paris 1968. 1) Az idelógia/ák részéről oly mértékben meghatáro­zott irodalom-fogalmakkal szemben, melyeket Európa eddig ismert, csak egy ha­mértékben „politi­kus” ,,írás”-koncepció lép­het fel. sonló

Next