Új Szárnyak, 1992 (1. szám)

1992-01-01 / 1. szám

Tisztelt Sportbarátaim! megosztására irányul. Csak egy visszatérő kér­dést említek: mi legyen a repülőterek sorsa? Sokan nem látják világosan, hogy nincs ma a hatalom­ban senki, aki egy-egy repteret egy-egy repülő­­klub tulajdonába adna. A repülés jövője szem­pontjából legveszedelme­sebbek azok a szándé­kok, amelyek az elmúlt évtizedekhez hasonlóan a tulaj­donosi körbe nem re­pülő szakembereket akarnak ültetni. Emlé­keztetek rá, hogy az MHSZ időszakában a rep­terek tulajdonosai, azaz a tulajdonos képviselői az MHSZ megyei titkárai voltak; ki tudja, véletle­nül-e, de nem repülőem­berek. Ugyanez történne most is, ha a repterek ön­­kormányzat, vagy más in­tézmény, minisztérium tulajdonába kerülnének, és nem a repülőtársada­lom kezébe. Igen sokan igyekeznek most repteret szerezni maguknak... Mi­közben e sorokat írtam, hívtak telefonon, hogy március 6-án az LRI szakemberei bizonyos amerikai szakértőkkel együtt felmérik a péri re­pülőtér műszaki állapo­tát, kapacitását stb. Sen­ki nem tájékoztatott erről bennünket, véletlenül tudtuk meg. Ki tudja, kik és mire akarják használni ezt a repteret a hátunk mögött? A másik, már eléggé közismert példapáros a Göngyös-pipishegyi és a békéscsabai reptér sorsá­nak párhuzama, leg­alábbis napjainkig. Mindkettő HM-kezelésű, mindkettőn MRSZ klub működött, mindkét klub vezetője vészjelzést kül­dött, hogy a repteret ki akarják húzni a talpuk alól, bérbe akarják adni. Békéscsabán, mivel ide­jében szóltak, még sike­rült megakadályozni azt, hogy egy nem sportcélú üzleti vállalkozás rátegye a kezét a reptérre, Pipis­­h­egyen azonban már nem. Mi történik ott az­óta? A pipis­hegyi repte­ret bérlő Sámson Kft. igyekszik a repülőklubból hasznot húzni, és bár ez nem megy, az ott működő repülőklub szinte a pad­lón van. Az más kérdés, hogy a vállalkozásba, na­gyon úgy néz ki, a kft. is belebukott. Ez tanulság lehet azok számára, akik szakértelem nélkül vállal­kozásokba akarják vinni a repülőtereket úgy, hogy e vállalkozásoknak a rep­tér maga is tulajdon, illet­ve apportként tárgya le­gyen. Azok számára is le­gyen ez tanulság, akik hatalmuknál fogva oda­adják a reptereket a vál­lalkozóknak. Akik a szak­mában otthon vannak, tudják, hogy a repterek közvetlenül - fő­leg nem hozzáér­tő emberek kezé­ben - nem hoz­nak hasznot. Egy repülőtér közel­sége fellendíti ál­talában egy régió életét, tehát eredendően hasznos, de ez alapvetően a ráépülő gazdasági vál­lalkozások eredménye. Ilyenek pl. a szállodák, vendéglátóipari létesít­mények, üzletek, a turiz­mus, az idegenforgalom, a javítóbázisok stb. Visszatérve a békéscsa­bai esetre, ott az üzemben tartó repülőklub ma már tisztességes összegeket kap szolgáltatásaiért a hoppon maradt vállalko­zótól, s ez javukat szolgál­ja, virágzó sportrepülő­életet folytatnak. Felmerül a kérdés: mi­ért jó, ha a sportrepülőte­rek a Magyar Nemzeti Re­pülő Alap tulajdonába kerülnek? Azért, mert - mivel a repülő alapot az MRSZ és a Magyar Vete­rán Repülő Egyesület hozta létre - alapvető cél­ja az, hogy a reptereket az egyetemes magyar repü­lés számára megmentse. Nyilvánvaló, hogy ha a re­pülőterek repülőtulaj­donban maradnak és sportrepülők használják, ez a legnagyobb biztosí­ték arra, hogy a repülőte­rek repülőterek is marad­nak, és szakmailag is el­kötelezett emberek fogj­ák azokat működtetni. So­kan, kellő tájékozottság hiányában, vagy kimon­dottan félrevezetve azt hi­szik, hogy egy önkor­mányzat, amely rajong a reptérért, többet segíthet a repülőklubnak, mint az, hogyha a repterek egységesen az alapban vannak. Rövid távon ez még igaz is lehet. Az ön­­kormányzatok azonban általában nem túl jól áll­nak anyagilag, és a tulaj­donosi körbe sem hozzá­értő emberek kerülnek általuk. Ha az éppen munkálkodó önkor­mányzat megbukik, nincs biztosíték rá, hogy az utána következő min­den olyat, amit az elődje művelt, nem titulál rossz­nak és nem vet el. Félre­értés ne legyen: nem aka­rom lejáratni az önkor­mányzatokat, sőt. Az alap birtokába kerülő reptere­ken a környék önkor­mányzatai kell hogy le­gyenek a klubok gazdasá­gilag és mindenfélekép­pen leghatékonyabb szö­vetségesei. Azt értsétek meg, és ér­tessétek meg másokkal is, hogy a repülőtér a re­pülő célú, vagy repüléssel kapcsolatos vállalkozá­soknak ne a tárgya, ha­nem a színhelye legyen, mint ahogy a pénzügyi vállalkozásoké a tőzsde. Ha valaki belebukik vál­lalkozásába, attól még a repülőtér repülőtér ma­rad, mint ahogy a tőzsdé­ből sem lesz garniszálló, ha valaki ott bukik meg. Vagy hogy egy más példá­val illusztráljam: kellő hozzáértéssel a Balato­non vagy a Dunán gazda­ságilag rendkívül jól mű­ködő hajózási társaságot lehet szervezni anélkül, hogy a Balatont vagy a Dunát a hajótársaság a „nevére íratná”. Dr. Hegedűs Dezső főtitkár 5

Next