Uj Szó, 1946. június (2. évfolyam, 122-144. szám)

1946-06-01 / 122. szám

iMp június 1 szó ül bat Uj Szó3 Repülőgép a geológ­ia szolgálatában Sem vadász, sem turista nem kapaszko­dott még fel soha az Alai hegylánc ama égigérd csúcsaira, amelyek a Fergáni völgy déli oldalát szegélyezik. Örök jég, szakemlékek, sziklatömbök, ameddig szem ellát. De ezeknek a zordon hegyek­a nők méhében becses fémek, kiadós szén­telepek meg kőolajforrások várnak felfe­­dezésre és feltárásra. Ám hogyan jussa­nak el felfedzésükhöz és feltárásukhoz? Sok mindennel kísérleteztek a geoló­gusok, míg végül egyiküknek merész öt­lete támadt. A hegy közelében repülőte­ret rendeztek be ,és különleges szerkezetű repülőgépen kezdték el a földtani kuta­tásokat. Lenn a völgyben negyven fokon felüli hőséget mutat a hőmérő, de a re­pülők prémbundába burkolóznak. A ma­gasban olyan hideg van, hogy a léleg­­zéstől zúzmara telepedik a bunda felhaj­tott gallérjára, így szállnak fel napról napra az »Aero­­geologia« jelzésű repülőgéppel. A gép SOO—1000 méter átlagos magasságban mintha szántana, egyenes, párhuzamos vonalakban repüli be a hegyoldal meg­határozott szakaszát. A légi fotográfus az egész idő alatt forgatja speciális fil­mező készülékét. A talaj egyetlen pont­­jának sem szabad hiányoznia a felvétel­ről, sőt minden talpalatnyi földet leg­alább négyszer kell lefényképeezni. A fel­vételeket azután egymás mellé helyezik, miáltal az egész hegyoldal pontos fény­­képtérképét nyerik. Ennek a térképnek gondos tanulm­ányozásával a tudósok ös­­­szeállítják a geológiai térképet, amelyre megközelítő pontossággal fel tudják ra­j­­zolni, hogy hol lehet a siker legtöbb ki­látásával érc, kőszén, kőolaj, vagy egyéb ásvány után kutatni. Repülőgép? Légi katasztrófa? Egy alkalommal a Fergáni völgy egyik lakótelepének közelében nagy ria­dalom támadt. Az emberek kirohantak a házakból. Az iskolában félbeszakadt tanítás és az üzbég iskolás gyerekek ta­­a­nítójukkal együtt a folyóra tódultak. l­epülőgép zuhantts #Légi katasztrófak­ A község felett repülőgép keringett, amely mindig alacsonyabbra és alacso­­nyabbra ereszkedve végül is a házak fe­­lett berregett, pilótája pedig valami ej­tőernyős tárgyat dobott ki. Az ejtőernyő még el sem érte a földet, amikor vala­­honnan, nagy porfelhőt verve kis kék automobil bukkant elő és robogott arra a helyre, ahová a repülőgépről kidobott csomagnak le kellett esnie. A gépkocsi­ból fiatal, törékeny nő ugrott ki, még a levegőben elkapta a lassan ereszkedő csomagot és gyorsan kibontotta. A geo­lógiai kutatást végző repülőgép felvé­telei voltak benne. A így történik ez minden felszállás után. repülőgép utasai rádiókapcsolatban állanak a tudományos kísérleti állomás­­sal. Pontosan megjelölik a helyet és az időt, ahol a repülőgépnek és az automo­bilnak a felvételek továbbadása céljából találkozniok kell, akkor azután a fény­képanyagot ejtőernyőn egyszerűen kidob­­ják a repülőgépből. A felvételeket rövi­desen térképszerűen is feldolgozzák s a geológusok hátizsákkal, iránytűvel, csá­kánnyal meg kalapáccsal elindulnak a turistaútnak is beillő felderítő munkára. Átkutatják a fényképen alkalmasnak ta­­lált területet, mintákat visznek maguk­­kal, jelzéseket álítanak fel. A felvételek egy példánya az egész országból Moszkvába jut el, ahol a Ka­ Ingái nocában a Geológiai Intézet tu­­dósai veszik még gondosabb vizsgálat alá. Egynapi fényképezés a tudósok szá­­mára hetekre szóló munkát jelent. Itt készítik el a repülőgépek felvételeiből a szárazföldön kutató geológusok ellenőrző adataiból, más adatokkal is egybevetve és ellenőrizve, a szovjet ország geológiai térképét. A kis „Aerogeológia“ repülőgép Kazahsztánban a Bet-Fak-Dala sivatag egyre fehér folt még a Szovjetunió geo­­lógiai térképén. De már hozzákezdtek megrohamozásához. 1945 őszén a megjelent a kis BeLPak.Dala fölött is »Aerogeológiac jelzésű repülőgép. A gépben egy öreg leningrádi tudós ül, Dimitrij Ivanovics Jakovlev professzor, a geológia tudományának doktora. Ennek a sivatagnak vízre van szüksége, h­a elegendő víz volna, buján földelő legelővé vagy termőfölddé változ­hatna. Ezt tudja az öreg professzor és hiszi, hogy meg fogja találni a vizet. 8 röviddel utóbb meg is találta. Bebizo­nyította, hogy a Tyan-San hegység pa­­takjai a Bet-Pak.Dala pusztaság izzó ho­mokja alatt folynak. Csak fel kell őket szabadítani és a felszínre kell kényszerí­­teni, hogy a sivatag virágzó rétté vál­­tozzon. A sivatag szélén szovhózt létesítettek a karakul-juh tenyésztésére. A Szovhóz­­pák üzbég nevet adtak: Ucs-Aral. Itt ta­lálkozott össze Jakovlev professzor az Összszövetségi Légifotogeológiai Expe­­díció vezetőjével, F. A. Buchaneviccsel. A fiatal tudós a moszkvai egyetemen ta­­nult. A földrajzi fakultás elvégzése után Buehanevics a légi fényképezésnek szen­telte magát. Két évet töltött a fronton, ahol ugyancsak hasznát vette szaktudá­­sának. Jelenleg a tizenkilencedik Légi­­fotógeológiai Expedíciót vezeti. Antilop nézi a repülőgépet így találkozott a Bet.Pak-Dala szegé­­lyén két szovjet tudós. Éppen most készül­nek arra, hogy közös felderítő útra in­duljanak a pusztaság fölött. A repülőgép minden pillanatban felszállhat. De hir­­telen óriási forgószél kerekedik. A fel­­kavart por eltakarja a napot. A gépet alaposan le kell kötözni a levert vas­csövekhez, hogy az orkán magával ne ragadja. Másnapra a szélvihar elült és felszáll­­hattak. A pilóta sohasem volt még ezen a vidéken, így iránytű segítségével re­­pültek a Kamkali-Kul tó felé. A sivatag közepén, egy oázis mellett, időjárásjelző állomást létesítettek, amely naponta rá­­dió útján továbbítja jelentését. Ide akar­­tak eljutni. Mivel azonban az előző napi orkán megismétlődésétől tartottak, jó­­kora csomó vascöveket vittek maguk­kal, amikhez a gépet szükség eseté­n oda lehet kötözni. Ezek a vascövekek azután alaposan megtréfálták őket. A nagy vas­­tömeg maga felé irányította a delejtett úgy, hogy már három órája repültek, benzinük is fogytán volt s az oázisnak még mindig nyoma sem mutatkozo­tt. La­ssan leereszkedtek egy kis térségre, amelyen vad antilopcsorda tanyázott. Az állatok egyáltalán nem rémültek meg. Mintegy háromszáz méter távolságból mereven figyelték a repülőgépet. Miután a helyzetet megbeszélték és a cövekeket kirakták a gépből, ismét a le­­vegőbe emelkedtek. Útközben ezüssitöe fényben csillogó hatalmas medencét fe­­deztek fel: egy kiszáradt sós tó medrét. Most már rövidesen elérték a Kamkala Kul­tavat, ahol elég benzin is volt a visszarepülésre. A tervezett fényképezés é­s mindenfajta anyaggyűjtés után sze­rencsésen vissza is jutottak az Ucs-Aral szovházba. * 1946 tavaszán még nagyobb arányokat öltött a légi kutatótevékenység. Nagy­­számú felderítő csoport indult ki egy,egy komoly tudós vezetésével a Bet_Pak-Dala teljes feltárására. Az új ötéves terv első évében be kell fejezni az egész 210 ezer négyzetkilométer kiterjedésű sivatag le­fényképezését. Erre a célra négy repülő­gépet bocsátottak a tudósok rendelk­e­zésére. A Szovjetunió egyéb vidékein tizenegy c­soport működik az ország természeti kincseinek feltárása érdekében. Ezeknek a légi geológiai expedíciók­­nak felállítását a szovjet kormány még a Honvédő Háború folyamán határozta el s már akkor útnak indultak egyes csoportok. A háború győzelmes befejezése után a kutatás természetesen egyre na­­gyobb lendületet vesz és nagy­ban támasztja alá a Szovjetunió mérték, gazda­sági életének további felvirágzását. O. POPOVA S­zeretem írta «^ANOA VASZILJEVSZKA Fordította: Makai Imre 17 — Hogy-hogy utaznii — Rendesen, ahogy utazni szokás. Vonatra ülni és utazni, no. Voroncov hallgatott egy percig. — Hosszabb időre, Mária? — Nem, minek utaznék hosszabb időre? Éppen csak oda akarok menni és körülnézni. Egyetlen egyszer szét­nézni. Érted, egyetlen egyszer szét­nézni! — Azt gondolod, ez használni fog? Semmit se gondolok. Honnan is tudhatnám? Lám, azt mondottad: mindig, ha szükség lesz rá... nos, nem tudnád most az egyszer elin­tézni ezt felesleges faggatódzás nél­kül? Nekem beszélnem kellene az igazgatóval... De­­ nem bírok... így hát ha te... Voroncov elgondolkozott egy pil­lanatra. — Ezt el lehet intézni. Úgyis el kell utaznom felülvizsgálni egy kór­házat. Emlékszel? Ezzel az értesítés­sel kapcsolatban beszéltem már er­ről. Ez a legközelebbi állomás Berjo­­zovka után. Elutazunk... — Okvetlen... veled? Egyedül akarok szétnézni. Teljesen egyedül! — Ne izgasd magad, Mária. Együtt utazunk el, te Berjozovkánál ki­szállsz, visszafelé jövet felveszlek. Nekem elég egy nap, valószínűleg neked is. Azt mondják, Berjozovkát teljesen szétrombolták. — Nem tudom, semmit sem tudok. A magam szemével akarom látni. Az órájára tekintett. — Menni akarsz még valahová, Mária? — Nem... De te már bizonyára menni készülsz. — Persze, hogy megyek. Ma nem valami kedves vagy hozzám. — Általában nem igen vagyok ked­ves. És nem is akarok kedves lenni. Semmi okom sincs rá, hogy kedves legyek. — Velem? — Se veled, se senki mással... És egyáltalában... . — Viszontlátásra, Mária. Remélem, a jövő héten sikerül majd nyélbe­ütni a dolgot, ha már egyszer annyira akarod. — Akarom, igen. Régóta akarom­. Szerintem nincs abban semmi külö­­n­­d­nős, ha az ember leruccan Berjozov­­­ * kára. — Persze, persze. Nincs benne semmi különös. Csak... mi szükség van rá? — Oh! — No, rendben van, bocsáss meg, Mária. Minden jót! Mária kikísérte az előszobáig, aztán hamar visszament a szobába. Még két-három perc és elkésett volna. Bekapcsolta a rádiót. Oh, a háború alatt hányszor nyitotta már ki ké­szülékét és hallgatta, nem­ szívta ma­gába, — mohón, mint az éltető leve­gőt — amit a bemondó felolvasott! — Csapataink támadásba mentek át és elfoglalták... Helységnevek következtek. Le­­hányta szemét és feszülten _ _ figyelt. Nemrég még minden hadijelentést úgy fogadott, mint Grisatól jövő üdvözletét, Grisa üzenetét.^ Grisa mindegyik helységben _ járhatott, amelynek nevét felolvasták. Bizto­san ő foglalta el ezt vagy azt a fa­lut, ő tört be ebbe vagy abba a vá­rosba, ő karolta át az ellenség szár­nyát, ő gyalogolt erőltetett menet­ben, ő indult rohamra, ő semmisí­tette meg az ellenséget, ő ejtett fog­lyokat, hadizsákmányt. A győzelmi induló Grisának szólt. Grisának kül­dötte üdvözletét a székesfőváros, Moszkva, az ágyúdörgésben, a „szí­nes rakéták ragyogásában, a győzel­mi mámorban és boldogságban... Falvak, községek, állomások... Az­tán megint. Csakhogy most ezek a nevek nem a Grisa üzenetét, nem az ő üdvözletét hozták, nem az ő bol­­dog hangja szólt belőlük, mely nem­rég a mérhetetlen távolból is ide­­szállt hozzá. Ez a hang nem volt többé. Grisa már nem indult ro­hamra, nem nyomult be egy városba sem, nem szabadított fel falvakat, nem nyomult előre erőltetett menet­ben. Nem­ ő semmisítette meg azokat az ellenséges tankokat, amelyekről a hadijelentésben szó esett, nem­­ ej­tette foglyul azokat a németeket, akiket m­ost számolnak össze, nem ő zsákmányolta azokat az ágyúkat, melyekről most beszél a rádió. ( Foly­tatása következik.)

Next