Uj Szó, 1953. szeptember (6. évfolyam, 212-237.szám)

1953-09-01 / 212. szám, kedd

Világ proletárjai egyesüljetek! SZLOVÁKIA KOMMUNISTA PÁRTJÁNAK NAPILAPJA Bratislava, 1963 szeptember 1, kedd 40 fillér VI. évfolyam, 212. szám Az új iskolaév elé pul (b. b.) Megnyíltak az iskolák ma-Megkezdődött az új iskolaév. Ez az év nemcsak tanulóifjúságunk életében nagyjelentőségű. Nagyje­lentőségű esemény ez hazánk egész iskolaügyének történetében is. Felszabadulásunk után a Cseh­szlovák Köztársaságban mind na­­gyobb mértékben tért hódított a leghaladóbb pedagógia, a szovjet pedagógiai tudomány. Értékes ta­pasztalatait visszatükrözte eddigi iskolarendszerünk, azon­ban éppen azért, mivel a szovjet tapasztalato­kat távolról sem kielégítő mérték­ben alkalmaztuk iskolaügyünk fej­lődésében és mivel felszabadulásunk óta országunk, népgazdaságunk ha­talmas fejlődésen ment keresztül, szükség volt arra, hogy iskolarend­szerünket megváltoztassuk. Ezen az úton az új iskolaév most különösen nagy jelentőségű határkövet jelent, mivel ez évben lép életbe, gyakor­latba új iskolatörvényünk, amely az eddigihez mérten sokkal nagyobb mértékben támaszkodik a szovjet pedagógiai tapasztalatokra s amely összhangban áll szocialista népgaz­daságunk fejlődési ütemével. Hangsúlyozni kell azt, hogy az eddigi iskolarendszer felváltása az új iskolarendszerrel és ennek érvé­nyesítése rendkívül fontos feladat. Csak e feladat teljesítése biztosít­hatja egyrészt azt, hogy iskoláink tartalma összhangban álljon fejlődé­sünkkel, másrészt pedig azt, hogy nagyobb figyelmet fordíthassunk tanítók képzésére, új tanítókáderek a nevelésére, a marxista elvei és a szovjet oktatási pedagógia tapasz­talatok alapján. Az új iskolaév jelentős állomás a csehszlovákiai magyar iskolaügy történetében is. Magyar iskola­ügyünk eddig is hatalmas fejlődésen ment keresztül és le kell szögezni azt, hogy soha azelőtt a csehszlo­vák burzsoá Köztársaság idején tá­volról sem volt annyi magyar nyel­vű iskola, mint ma, eltekintve attól, hogy az akkori és a mai iskola tar­talmát tekintve, a mai iskola sokkal magasabb színvonalú. Az új tanévben lényegesen nő a magyar nyelvű iskolák száma. A legtöbb magyarlakta városban tizen­­egyéves iskolák nyíltak, amelyek átfogó ismereteket nyújtanak a ta­nulóknak. Ugyanakkor pedig, amint azt az eddigi tapasztalatok mutat­ják,­­­ minden lehetőség megvan arra, hogy iskoláink rövid időn be­­lül még emeljék az oktatás színvo­nalát. Ebből is láthatjuk, hogy Csehszlovákia Kommunista Pártja következetesen valósítja meg a sztá­lini nemzetiségi politikát a cseh­szlovákiai iskolaügy magyar szaka­szán is Természetesen iskolaügyünk előtt nehézségek is állnak. Az egyik leg­súlyosabb közülük a tanítóhiány. A nehézségek azonban azért vannak, hogy leküzdjük azokat. Rendsze­rünk minden lehetőséget megad ah­­hoz, hogy az új magyar tanítók százai kerüljenek ki a pedagógiai iskolákból és a különféle pedagógiai tanfolyamokról. Hazánkban több magyar nyelvű pedagógiai tanító­képző van. A tanfolyamok közül meg kell említenünk a nemrégiben Trencsénteplicén befejezett tízhóna­pos tanfolyamot. Ma ugyanezen a helyen háromhónapos tanítóképző­tanfolyam van, amely rövidesen be­fejeződik. Csak ez a két tanfolyam több, mint 150 jól képzett tanítóval gazdagítja a csehszlovákiai magyar tanítói testületet. A csehszlovákiai magyar tanulóifjúság pedagógiai to­vábbképzését szolgálja a bratislavai magyar pedagógiai főiskola, amely­nek végzettjei a tizenegyéves isko­­lák felső évfolyamain fognak taní­tani. A különböző fokú pedagógiai isko­lákról és a tanítóképzőkről kikerült munkás- és parasztfiatalok küldeté­sük fontosságának tudatában min­dent megtettek, hogy a munkájuk­hoz szükséges ismereteket a leg­­messzebbmenően elsajátítsák. Az új iskolaévet felkészülten kezdték meg és a jövőbe vetett bizalommal foly­tatják munkájukat: az ifjúság ne­velését. Munkájuk sikeres elvégzéséhez szükséges az, hogy nemcsak ők, ha­nem valamennyi tanító igazán népi tanítóvá, a néppel szoros kapcsolat­ban álló pedagógussá váljon. Szük­séges továbbá az, hogy van megfelelő segítséget munkájuk­kapjanak a pártszervezetektől, a tömegszer­­vezetektől, a szülőktől és nem utol­sósorban a diákoktól. Nagyon helytelen az a jelenség, hogy egyes helyeken az új tanítókat bizalmatlanul fogadják. Nem szabad elfelejteni azt, hogy tanítóink zöme ma már magas színvonalú munkát végez — a múlthoz viszonyítva — és hogy minden előfeltétel megvan továbbképzésükhöz. A másik helytelen jelenség az, hogy vannak még olyan tanítóink és tanítóknak készülő pedagógiai hallgatóink, akik a tanulást, a tovább­képzést nem veszik elég komolyan, azt hiszik, hogy a gyakorlatban majd minden szükséges tudást elsa­játítanak. E jelenség ellen is fel kell vennünk a harcot, annál is in­kább, mivel az új iskolatörvény lé­nyegesen nagyobb feladatokat állít tanítóink elé, mint az előző iskola, törvény. Valamennyi tanítónknak elméleti­leg a legjobban kell felkészülnie és szaktudását megfelelően kell alkal­maznia és bővítenie a gyakorlati munka során. Egyszóval az elmé­letnek és a gyakorlatnak törhetet­len egységet kell alkotnia, mert csak így érvényesíthetjük Sztálin elvtárs szavait: „Az iskola csak előkészítés. A káderek igazi m­eg­edzése csak eleven munka eredmé­nye lehet..." Új iskoláinknak, új típusú, szo­­cialista nemzedéket kell nevelniök. Országunk rohamos fejlődése meg­követeli, hogy iskoláink kapuit szakképzett, politikailag fejlett, mű­velt, öntudatos fiatalok hagyják el. Iskoláink legfontosabb feladata az, hogy hazáját szerető, a proletár­nem­­zetköziség szellemében nevelt, munkára és ha kell, harcra kész nemzedéket neveljen. Ezen a téren nagy szerep vár egész tanulóifjúságunkra is. Az or­szág, dolgozó népünk és követendő feladatul tűzi ki pártunk ifjúsá­gunk elé a halhatatlan lenini jel­szót: „Tanulni, tanulni, tanulni" Pártunk mindig azt tanította, hogy a munkásosztálynak, a dolgo­­zó népnek egyik legfőbb fegyvere: a tudás. Nem lehet jó hazafi, nem lehet országunk teljesértékű építője az a tanuló, aki adottságaihoz mér­ten nem igyekszik minél többet el­sajátítani a tudományból, az isme­retekből Ezért kell, hogy fiatal, — aki ma átlépte az minden iskola küszöbét, hogy megkezdje boldog, szocializmust építő országiunkban az új tanévet, — személyesen felelős­séget érezzen munkájáért, tanulá­sáért, ne csak tanítói, szülei és sa­ját maga előtt, hanem az egész or­­szág előtt. Ma a tettek beszélnek és a­ tanulóifjúság legszebben be­szélő tette nem más, mint a példás, a kiváló szorgalmas tanulás, Katona, őrvezető, altiszt, tiszt és tábornok elvtársak. t­eljesítsétek a dolgozó népünk kezébe tett katonai eskü szavait! (A Csehszlovák Repülőnap jelszavaiból) t­i HAZÁNK ESETÉBŐL • • * A pótori bányászok levele a szovjet bányászokhoz A szocialista Szlovákia élenjáró építői, a pótori bányászok, a tüze­lőanyag és energetikaügyi minisz­térium és a bányászalkalmazottak szövetsége központi bizottsága vörös zászlainak birtokosai a Szov­jetunió küldtek, testvér-bányászainak levelet amelyben a Bányásznap alkalmából szívélyes üdvözleteiket küldik és beszámolnak az elért sike­rekről és a levelet a következő­képpen folytatják: »Örömünkben osztozni akarunk veletek, drága elv­társak, Donbasz, Kuznyeck és Ka­raganda hős és dicső bányászai. Azért akarunk osztozni veletek, mert sikereinket azzal értük el, hogy rólatok vettünk példát. Bá­nyáinkban állandóan érvényesítjük és továbbra is érvényesíteni fog­juk a fejtés és feltárás hgyadó mód­szereit. A feltárás régi módszeré­ről áttérünk a falfejtésre. Alkal­mazzuk Baris­­kin gyorsvágási mód­szerét és a ciklusos grafikon alap­ján kezdünk dolgozni. Gyönyörű harátok hős népe, amelynek felsza­badításunkat köszönhetjük, állan­dóan hathatós segítségben részesí­tett és részesít most is. Tőletek A handlovai bányásztanulók teljesítették a Bányásznap tiszteletére tett kötelezettség­vállalásukat A Bányásznap tiszteletére a handlovai állami munkaerőtartalék bányásztanintézetének tanulói is becsületbeli kötelezettségvállaláso­kat tettek. Kötelezettségeket vállal­tak, hogy a Bányásznapig 9.401 tonna szenet fejtenek. A tanuló­munkaszakaszok közötti helyesen fejlesztett szocialista verseny és a péntek-mozgalom hozzásegítette őket, hogy kötelezettségvállalásai­kat már augusztus 25-én 100.6 szá­zalékra teljesítették, amikor 9.462.4 tonna szenet fejtettek. Ebben a si­kerben főleg a következő tanuló élcsapatok osztoznak: Újvári An­tal 50-es számú előkészítő csoport­ja, Szobotovics Kálmán 51-es szá­mú előkészítő csoportja, a Május elseje irányából Levicky Mikulás élcsapata, amely a 28-as számú fejtési falon dolgozik és az Új-déli bányából Horváth Józsefnek, a 662-es számú fejtési falon dolgozó élcsa­pata, amelyek magasan 130 száza­lékon felül­­ teljesítették kötelezett­ségvállalásaikat A Csemadok losonci helyi csoportjának kultúr­brigádja hét EFSz-et látogatott m­eg A kultúrbrigád tagjai csaknem va­lamennyien munkábajáró lányok akik fáradságot nem kímélve lelkesen men­­tek a falvakra, hogy ott szórakoztas­sák a dolgozókat. Tartalmas kultúr­műsort szolgáltattak, hogy a szövetke­zeti tagok a következő na­pokban még nagyobb odaadással és igyekezettel harcoljanak mindnyájunk kenyeréért, boldogabb életéért. Ki kell emelnünk a kultúrbrigád táncosait Nagy sikert arattak szép magyar orosz és szlovák népi tán­caikkal és munkára serkentő aratási dalokkal. Kusztra Károly is megnyer­te a közönség tetszését humoros elő­adásával. De nemcsak szórakozást nyújtottak, hanem brigádmunkával is segítették a szövetkezetet. A délutáni órákban kéveket hordtak és segítettek­ a mák­törésben. A hét EFSz-ben 120 brigád­órát dolgoztak le. Ferenc József, Losonc. kaptuk a legjobb bányászgépeket — a Donbasz jelzésű kombájnokat. Csak ezek segítségével érhettük el a­ mostani gyönyörű eredményein­ket. Gépeiteket megszerettük. A gyönyörű eredményekkel együtt, amelyeket a kombájnoknak, a »LBS 2« jelzésű fúrógépeknek és a pán­célos szállítóeszközöknek köszön­h­etjük, fejlődünk mi is. Munka­módszereitekre, a gépeknél szerzett tapasztalataitokra vonatkozó isme­reteket belső iskolázásokon, tan­folyamokon és előadásokon egyre jobban elmélyítjük. Technikai ká­dereink iskolázását ciklusos mun­kamódszerekre és a szovjet gépek megismerésére vonatkozó iskolázá­sokon állandóan fejlesztjük, hogy teljes mértékben fel legyenek ké­szülve az üzemzavar nélküli és a magas termelékenységű munkáért folytatott harcra. Gépeink mellett, amelyek a második negyedévben hozzásegítettek több mint 700 va­gon szénnek terven felüli fejtéséhez, és csaknem 300 méternyi folyosó áttöréséhez, a bányászokból szá­mos jó minősitésű­ munkás fejlődött. Mindezért akarjuk ma köszönetün­ket kifejezni. Biztosítunk titeket arról, hogy a megkezdett útról nem térünk le. Köztársaságunk, amelyben a dolgozó nép uralkodik, szilárdan támaszkodik felszabadító­jára és védelmezőjére — a hatal­mas Szovjetunióra. Ebben látjuk mi, a pótori bányászok, az állandó fejlődés biztosítékát a szocializmus felé vezető úton, amely felé Cseh­szlovákia Kommunista Pártja és kormányunk vezetése mellett hala­dunk. A pótort bányászok a szovjet elv­társakhoz intézett levelüket a kö­vetkezőképpen fejezik be: »Becsü­letesen betartjuk kötelezettségvál­lalásunkat, hogy az ez évi tervet, első munkáselnökünk, szeretett Kle­ment Gottwald elvtársunk, szüle­tésnapjának idei évfordulójáig tel­jesítjük. Az év végéig még 23.150 tonna szenet fejtünk terven felül. Ezzel gazdagabbá tesszük drága hazánkat és egyúttal megszilárdít­juk a világbéke táborát is. Megva­lósítjuk ezt, mivel tőletek tanuljuk — a világ legjobb bányászaitól a szocializmus építését és a győzni, tudást!" Olvasóértekezlet Komáromban Antonín Zápotocký „Vörös fény Kladno felett" cí­mű könyvéről Antonín Zápotocky köztársasági el­nök „Vörös fény Kladnó felett" című regénye, amelyet magyar nyelvre idén fordítottak le. mély hatással volt a délszlovákiai magyar Ezt bebizonyította az az dolgozókra is. olvasóérte­kezlet, amelyet augusztus 29-én, szombaton rendeztek Komáromban a Művelődés Házában a nyitrai kerület üzemei, szövetkezetei, állami birtokai, gép- és traktorállomásai és hivatalai magyar nemzetiségű dolgozóinak rész­vételével. Az olvasóértekezlet három­száznál több részvevőihez, akik nagy szeretettel üdvözölték Erna Cabano­vát, a köztársasági elnöki iroda kép­viselőjét Egri Viktor államdíjas író szülott Megvilágította a­­ Vörös fény "viadnó felett" című könyv politikai jelentőségét és értékelte a könyv mű­vészi értékét, mely hű képet nyújt a forradalmi Kladnóról és kitűnő jel­lemfestéssel és hatalmas tárgyi isme­rettel megismerteti az olvasót a mun­kásosztálynak az első köztársaság ka­pitalista kizsákmányolói ellen folyta­tott harcával és a jobboldali szociál­demokrata vezetők áruló szerepével. Megemlítette még, hogy ezt az olva­sóvitát éppen a Szlovák Nemzeti Fel­kelés 9. évfordulójának napján ren­dezik, amelyről hazánk többi dolgo­zóival együtt magyar nemzetiségű dolgozóink is a hála és a hűség érzé­sével emlékeznek meg. Az olvasóértekezlet részvevői meg­hallgatták a könyvből felolva­­sott egyes fejezeteket és hozzászólá­sok keretében beszéltek arról, hogy Antonín Zápotocky műve hogyan ed­zi és erősíti őket a béke és a munkás­­osztály ellenségeivel szemben folyta­tott harcukban, hogyan serkenti őket öntudatos munkára, hogy boldog éle­tünk lehessen a szocializmusban, amelynek kiépítéséhez teljes mérték­ben hozzájárulnak a magyar dolgozók is Bitter elvtárs, aki megalakulása óta pártunk tagja és ma pártunk csallóközaranyosi helyi szervezetének­­ elnöke, megeml­ékezett azokról a harcokról, amelyeket a délszlovákiai magyar proletárok folytattak az első köztársaság idején az uralkodó kapi­talista osztály ellen. Mindaz — mon­dotta — amiért a kladnói és komá­romi dolgozók harcoltak, ma valóság­gá válik és ez a valóság arra kötelez bennünket hogy még jobban dolgoz­zunk közös hazánk, a népi demokra­tikus Csehszlovák Köztársaság egész népének jólétéért Túlteljesíti tervét a g­ömörhorkai cellulózegyár­ tt. gömörhorkai cellulóze üzem dolgozói a júliusi tervet 107 szá­zalékra teljesítették. Az év eleje óta pedig 106,69 százalékban tettek eleget tervüknek. A múlt évben a gö­mörhorkai üzemben állandóan fenn­akadás mutatkozott a terv teljesí­tésében. Mindig az volt az üzem­vezetőség panasza, hogy a régi gé­pekkel nem lehet jó eredményt el­érni. Az év elején azonban jelentős változásokat eszközöltek és meg­mutatkozott, hogy a munka jó meg­­szervezése, valamint a dolgozók ré­széről tett felajánlások mennyire elősegítik a­­ terv teljesítését. Az üzemi iskolákon ismertetik a dolgozókkal a gyártás technikáját, hogy szaktudásuk emelésével gaz­daságosabbá tegyék a termelést. Ebben az évben minden erővel azon fáradoznak hogy a gyártás költsé­geit csökkentsék és leszorítsák a gépállási időt is sikerült a minő­ségi és mennyiségi tervet emelniök. Az üzemben a 22-ik dekádban a cellu­tózógépen Beke István lett az első a műszakok közötti versenyben 102 százalékos eredménnyel. A szocialista munkaversenyt még jobban ki kell szélesíteni a gömör­horkai üzem műhelyeiben. Az üze­mi párt­ és szakszervezet vezetői­nek oda kell hatniok hogy az üzem valamennyi dolgozója bekapcsolód­jék a szocialista munkaversenybe. B,

Next