Új Szó, 1970. február (23. évfolyam, 27-50. szám)
1970-02-01 / 5. szám, Vasárnapi Új Szó
UJSZO SZLOVÁKIA KOMMUNISTA PÁRTJA KÖZPONTI BIZOTTSÁGÁNAK NAPILAPJA FÉLÉVI BIZONYÍTVÁNYOSZTÁS A LÉVAI ALAPISKOLÁBAN. (Tóthpál Gyula felvétele) MAI SZÁMUNKBAN Lenin a szocialista művészetről (3. OLDAL) Kossa huszonöt éve (6-7. OLDAL) Ebben a villában találkozott 1943. január 14-én Churchill angol miniszterelnök és Roosevelt amerikai elnök. Ma az épület szálloda, és tetőteraszáról gyönyörű kilátás nyílik Casablancára, amelyről 15. oldalunkon, eredeti képriportot közlünk. FÉLIDŐ az iskolában Kitűnő, jó, dicséretes, elégséges ... Osztályzatok, melyek a félévi bizonyítványban mérceként jelölik a tudás fokát. A lehetőségek szerint tárgyilagosan. Érdem szerint. Ám ezekkel a jegyekkel még nem dőlt el véglegesen az osztályzat, még minden jóvátehető és minden el is rontható. Az iskolai előrehaladást, az első nekilendülés sikereit és sikertelenségeit összegezik a pedagógusok - a gyerekek és a szülők számára, hogy levonva az első összegező értékelés tanulságait, változtasson a diák a tanulás módszerén, szorgalmasabban, eredményesebben tanuljon vagy tartani igyekezzék a már elért színvonalat. A félévi osztályzásnak ez a célja. A bizonyítványt tehát — legyen az jó vagy gyengébb — minden körülményt figyelembe véve értékelje a szülő, hiszen a gyerek tudásán kívül az osztályzatok azt is jelzik, milyen körülményeket és feltételeket teremtettünk számára a tanuláshoz, s miként törődünk vele. Ezért, amikor véleményt mondunk a gyerekről és a bizonyítványról, ne feledkezzünk meg az önvizsgálatról sem, hiszen az esetleges szidás vagy dorgáló szó is csak annyiban indokolt, amennyiben a szülők is belátják saját mulasztásukat az ellenőrzés, a következetesség, a példaadás terén. Ám ne keressük minden esetben csak önmagunkban a hibát. Emlékezzünk csak Karinthy Frigyes híressé vált kisdiákjára, Bauerra, aki így magyarázta meg a bizonyítványát: „Hát kérem szépen először is ez még nem a végleges bizonyítvány — ez csak afféle lenyomat, amit ideiglenesen kiosztottak kem. Hogy ma van a féléves bizonyítványnak, nenem jelent semmit. A többiek tényleg kikapták az a bizonyítványt, de az enyémet föl kellett küldeni a minisztériumba, mivel tévedések derültek ki, amiket sürgősen orvosolni kell. Igen. Különben a bizonyítvány-ellenőrző és kiegészítő konferencia foglalkozni fog az esettel tanfelügyelői középülésen ... ez a szám itten, ami ugyancsak egy közönséges szám, azt jelenti ..." A mi diákjaink is sokszor magyarázzák ilyenképpen a bizonyítványt. A szülői ház, az iskola és a diák közös dolga, hogy a jobbra vagy balra billenő mérleget a most kezdődő második félévben egyensúlyba hozza. Az iskola kertészet, a nevelő pedig kertész, s a jó kertész a diófát nem drótozza a falra, s a barackot sem nyesi gúla alakúra - írta a századfordulón a néptanító, Gárdonyi Géza. A jó kertész minden növényt öntöz, gondoz, de egyiket sem a karaktere ellenére. Nos, ezt ajánljuk a pedagógusoknak és szülőknek, akik jó szándékkal nevelik és oktatják a diákokat. Néhány nap múlva ismét megkezdődnek a dolgos hétköznapok. Remélhetőleg elhatározásokban, fogadkozásokban nem lesz hiány. Kívánjuk - pedagógusnak, szülőknek és diáknak egyaránt -, legyen erejük és kitartásuk a kitűzött célok és tervek valóra váltásához, hogy jobb kedvvel, friss energiával folytassák a munkát, a tanulást. TÖLGYESSY MÁRIA