Új Szó, 2008. szeptember (61. évfolyam, 203-226. szám)
2008-09-11 / 211. szám, csütörtök
Szlovákia 181 ország közül UT SZÓ ,01 üzleti környezet vonzenéjét tükröző világbanki listán UJ SZÓ BÖRZE 9. és 12. oldal 14-17. oldal 2008. szeptember 11., csütörtök ÁrailSk-0,37 € (előfizetőknek 10Sk-0,33 €) 61. évfolyam, 211. szám www.ujszo.com Hadilábon állunk a „zöld" hulladék hasznosításával Avarégetéskor nagyon sok, az egészségre ártalmas anyag szabadul fel a kertben 3. oldal New York-i kapcsolat Zeherjei Ground Zero Zeherje. Emléknappá nyilvánítják szeptember 11-ét a Rimaszombati járásban lévő községben, ahol 2003-ban ezen a napon omlott le a református templom tornya. Ružena Gembická polgármester asszony közölte: a New Yorkban hét éve ugyancsak szeptember 11-én bekövetkezett katasztrófa a falubelieket is mélyen meghatotta, s most egyfajta jelképes kapcsolatfelvételt készítenek elő a Világkereskedelmi Központ ikertornyai ellen elkövetett terrortámadás áldozataira emlékezve. Részletek a 4. oldalon, (ú) Kincses kagyló Szúr (Türosz). Huszonhat gyöngyöt talált egyetlen kagylóban egy asszony Libanonban, természetesen igazgyöngyöt. „Nem hittem a szememnek. Annyira meglepődtem és megörültem, hogy felsikítottam. Gyönyörű volt, a gyöngyök szőlőfürtszerűen feküdtek benne. Mikor megszámláltam őket, kiderült, hogy 26 van belőlük”-mondta lelkesen az 50 éves nő. Az étterem - melynek tulajdonosa a nő fia - 200 koronányi összeget fizet a kagyló kilójáért - persze a gyöngyök nélkül. (m, új Mély nyomot hagy az iskolai barátság Pszichés betegségekhez vezethet az ifjúkori elmagányosodás is Iskola Utca, 18—19. oldal A nap mondata: Elgondolkodhatna azon, mennyire elviselhető a kormányban való maradása. Boris Zala Smer-képviselő Štefan Harabin HZDS-es igazságügyi miniszterről Rendszerint olyan útszakaszokon vezetnek gyorsan a sofőrök, ahol ez rendkívül veszélyes Fekete szeptember az ország útjain Pozsony. Tragédiák, karambolok, sérülések és áldozatok - minden év szeptemberében ez jellemzi az ország közútjait. A rendőrség statisztikái igazolják, hogy épp szeptemberben emelkedik meg hirtelen a közlekedési balesetek száma. Hogy sérelem nélkül túléljék a kritikus hónapot, figyelmesen, elővigyázatosan és körültekintően kell vezetni. ÚJ SZÓ-TUDÓSÍTÁS Tavaly 61 051 szerencsétlenség történt, 989-cel kevesebb, mint 2006-ban, az ország mégsem tudja teljesíteni az Európai Uniónak tett ígéretét, mely szerint az utakon 2010-ig a felére csökken a halálesetek száma. Mára teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy nem egészen két év alatt nem sikerül „leszorítani” az utakról a baleseteket. Évente átlagosan 600 ember hal meg - tavaly 627 áldozat volt, 48-cal több, mint 2006-ban. A sofőrök Szlovákiában rendszeresen megszegik a közúti közlekedés alapvető szabályait: gyorsan vezetnek, nem egy esetben ittasan ülnek volán mögé. A legtöbb baleset községekben történik, a legtragikusabb karambolok pedig lakott területen kívül, az első osztályú utakon következnek be. Az idei augusztus is rendkívül tragikusnak számított, holott az előző években ez a nyári hónap a biztonságosabbak közé tartozott. Statisztikai adatok igazolják azt is, hogy a sofőrök rendszerint olyan útszakaszokon vezetnek gyorsan, ahol ez rendkívül veszélyes, ráadásul gyakran nem mérik fel képességeiket. Nagy sebességnél nem tudják uralni az autót és karamboloznak. A súlyos közúti balesetekre hatással van az is, milyen gyakran és hol tart razziát a rendőrség. Bizonyított tény ugyanis, hogy napközben több helyen mérik a sebességet, késő délután és este viszont nagyrészt eltűnnek az utakról a rendőrök, és a tragikus balesetek száma a duplájára emelkedik. A statisztikák szerint a legveszélyesebb a péntek és a vasárnap, lényegesen kevesebb baleset történik például csütörtökön. Pénteken minden 99. karambolban hal meg egy ember, vasárnap minden hatvannyolcadik során. Tegnap délután újabb súlyos, halálos kimenetelű karambol történt. Nagyudvarnok és Dunatőkés között egy Aro típusú terepjáró frontálisan ütközött egy Fiat Bravával. Az előbbi jármű sofőrje szörnyethalt, a Bravát vezető férfi 20 perccel később vesztette életét. (dem) Tudósok figyelik a nagy kísérlet lefolyását Tegnap az első protonok kilövésével megkezdte működést a genfi Részecskefizikai Kutatóközpont szupergyorsítója, amellyel a szakemberek például a világ keletkezésével kapcsolatos kérdésekre keresik a választ. Bővebben a 24. oldalon. (Reuters-felvétel) Nagyon sok esetben a szülők agresszivitása, veszekedése és alkoholizmusa áll a krízis hátterében Öngyilkosságot fontolgatnak a gyermekek ÚJ SZÓ-ÖSSZEFOGLALÓ Pozsony: Sok gyermek hívja végső elkeseredésében az UNICEF által Szlovákiában működtetett segélyhívó vonalat. A szervezet képviselői szerint nagyon sok gyermeknek nincs kivel megbeszélni problémáit, gondjai halmozódnak, ezáltal képtelen teljes értékű életet élni. A gyermekbiztonsági vonalat tavaly 119 olyan gyermek tárcsázta, aki öngyilkosságot fontolgatott. „Előfordul, hogy a fiatal azzal fordul hozzánk, hogy legszívesebben eltávozna ebből a világból, megölné magát, mert sikertelen” - árulta el Katarína Triková, a vonal szakmai felelőse. Számtalan oka van annak, miért gondolkodnak ilyen, megoldásnak vélt módszereken a gyerekek. A 15-18 évesek általában szerelmi csalódások miatt akarják eldobni életüket, az alapiskola alsó tagozatát látogatók között általában a rossz jegyek idézik elő az öngyilkosság gondolatát. Nagyon sokszor azonban a szülők agresszivitása, veszekedése és alkoholizmusa áll a háttérben. Ilyen esetekben a vonal túlsó végén lévő szakembernek meg kell nyugtatnia a felzaklatott gyermeket, és elmagyaráznia neki, hogy az a lehető legjobb megoldás, ha a hozzá közel álló személlyel, legjobb esetben a szüleivel megbeszéli érzéseit, a vele történteket. (jeem) Tizennégy koporsó Már Kassán a holttestek Kassa/Pozsony. Tegnap délután fél ötkor landolt a kassai repülőtéren az az AN-26-os katonai repülőgép, mely a tragikus horvátországi buszbalesetben elhunytak földi maradványait szállította haza. A koporsókat rendőri felügyelet mellett, halottaskocsikkal szállították a kassai Igazságügyi Orvostani Intézet patológiai osztályára, ahol az azonosítást befejezik. Egyes nem hiteles források szerint Horvátországban hét, más források szerint tíz áldozatot már azonosítottak, a többiek identifikálása valószínűleg ma lezárul. Horvátországban már csak négy szlovák állampolgár maradt, három sérültet Zágrábban, egyet pedig Rijekában kezelnek. A szerencsétlenül járt autóbusz műszaki ellenőrzését egyelőre nem fejezték be a horvát hatóságok. A legnagyobb valószínűséggel azért következett be a tragédia, mert a sofőr elaludt a volán mögött. A nyomozók eredetileg azt sem tartották kizártnak, hogy a busz defektet kapott, ezért rohant le az útról és csapódott neki a beton hídpillérnek. Szakértői vélemények szerint viszont a Karosa típusú autóbuszok defekt után még akkor is biztonságosan le tudnak fékezni, ha 100 km/h feletti sebességgel haladnak. Egyébként több szakértő is úgy véli, teljesen mindegy, hol ülnek az utasok, a buszban ugyanis nincs teljesen biztonságos hely, csupán veszélyes, kevésbé veszélyes és aránylag biztonságos. „Nem létezik biztonságos autóbusz, ez az ára annak, hogy nagy ablakokon akarunk kinézni az utazás során, s ezek nem védenek semmitől” - állítja Gustáv Kasanický baleseti szakértő. Hozzáteszi: a biztonsági övek kötelező használata sem növeli a biztonságot. Valamivel kockázatmentesebb a belső üléseken helyet foglalni. További részletek a 4. oldalon. (kozs, dem, p) Ez a katonai gép szállította haza a holttesteket (Szűcs Éva felvétele) USD EUR GBP CZK 100 HUF HRK A ▼ A ▼ ▼ ■ 21,473 30,262 37,719 1,217 12,532 4,199 A végleges átváltási kurzus AKTUÁLIS JEGYBANKI ÁRFOLYAMOK EURÓ IDŐJÁRÁS NÉVNAP ÚJ SZÓ-ELŐFIZETÉS piiniiiilliiiii 771335 7050^uIlii 1 euró / 30,126 korona Változóan felhős ég A hőmérséklet 21 és 26 fok között várható. Teodóra Telefon: 02/59 23 34 11