Új Szó, 2008. szeptember (61. évfolyam, 203-226. szám)

2008-09-11 / 211. szám, csütörtök

Szlovákia 181 ország közül UT SZÓ ,01 üzleti környezet vonzenéjét tükröző világbanki listán UJ SZÓ BÖRZE 9. és 12. oldal 14-17. oldal 2008. szeptember 11., csütörtök ÁrailSk-0,37 € (előfizetőknek 10Sk-0,33 €) 61. évfolyam, 211. szám www.ujszo.com Hadilábon állunk a „zöld" hulladék hasznosításával Avarégetéskor nagyon sok, az egészségre ártalmas anyag szabadul fel a kertben 3. oldal New York-i kapcsolat Zeherjei Ground Zero Zeherje. Emléknappá nyilvá­nítják szeptember 11-ét a Rima­­szombati járásban lévő község­ben, ahol 2003-ban ezen a napon omlott le a református templom tornya. Ružena Gembická pol­gármester asszony közölte: a New Yorkban hét éve ugyancsak szep­tember 11-én bekövetkezett ka­tasztrófa a falubelieket is mélyen meghatotta, s most egyfajta jelké­pes kapcsolatfelvételt készítenek elő a Világkereskedelmi Központ ikertornyai ellen elkövetett ter­rortámadás áldozataira emlékez­ve. Részletek a 4. oldalon, (ú) Kincses kagyló Szúr (Türosz). Huszonhat gyöngyöt talált egyetlen kagy­lóban egy asszony Libanon­ban, természetesen igazgyön­gyöt. „Nem hittem a szemem­nek. Annyira meglepődtem és megörültem, hogy felsikítot­tam. Gyönyörű volt, a gyön­gyök szőlőfürtszerűen feküd­tek benne. Mikor megszámlál­tam őket, kiderült, hogy 26 van belőlük”-mondta lelkesen az 50 éves nő. Az étterem - melynek tulajdonosa a nő fia - 200 koronányi összeget fizet a kagyló kilójáért - persze a gyöngyök nélkül. (m, új Mély nyomot hagy az iskolai barátság Pszichés betegségekhez vezethet az ifjúkori elmagányosodás is Iskola Utca, 18—19. oldal A nap mondata: Elgondolkodhatna azon, mennyire elviselhető a kormányban való maradása. Boris Zala Smer-képviselő Štefan Harabin HZDS-es igazságügyi miniszterről Rendszerint olyan útszakaszokon vezetnek gyorsan a sofőrök, ahol ez rendkívül veszélyes Fekete szeptember az ország útjain Pozsony. Tragédiák, karambolok, sérülések és áldozatok - minden év szeptemberében ez jellemzi az ország közútjait. A rendőrség statisztikái igazolják, hogy épp szeptemberben emelkedik meg hirtelen a közlekedési balesetek száma. Hogy sérelem nélkül túléljék a kritikus hónapot, figyelme­sen, elővigyázatosan és körültekintően kell vezetni. ÚJ SZÓ-TUDÓSÍTÁS Tavaly 61 051 szerencsétlenség történt, 989-cel kevesebb, mint 2006-ban, az ország mégsem tudja teljesíteni az Európai Uniónak tett ígéretét, mely szerint az utakon 2010-ig a felére csökken a halál­esetek száma. Mára teljesen nyil­vánvalóvá vált, hogy nem egészen két év alatt nem sikerül „leszorítani” az utakról a balesete­ket. Évente átlagosan 600 ember hal meg - tavaly 627 áldozat volt, 48-cal több, mint 2006-ban. A so­főrök Szlovákiában rendszeresen megszegik a közúti közlekedés alapvető szabályait: gyorsan ve­zetnek, nem egy esetben ittasan ülnek volán mögé. A legtöbb bal­eset községekben történik, a leg­tragikusabb karambolok pedig la­kott területen kívül, az első osztá­lyú utakon következnek be. Az idei augusztus is rendkívül tragikus­nak számított, holott az előző években ez a nyári hónap a bizton­ságosabbak közé tartozott. Statisztikai adatok igazolják azt is, hogy a sofőrök rendszerint olyan útszakaszokon vezetnek gyorsan, ahol ez rendkívül veszé­lyes, ráadásul gyakran nem mérik fel képességeiket. Nagy sebesség­nél nem tudják uralni az autót és karamboloznak. A súlyos közúti balesetekre hatással van az is, mi­lyen gyakran és hol tart razziát a rendőrség. Bizonyított tény ugyan­is, hogy napközben több helyen mérik a sebességet, késő délután és este viszont nagyrészt eltűnnek az utakról a rendőrök, és a tragikus balesetek száma a duplájára emel­kedik. A statisztikák szerint a leg­veszélyesebb a péntek és a vasár­nap, lényegesen kevesebb baleset történik például csütörtökön. Pén­teken minden 99. karambolban hal meg egy ember, vasárnap min­den hatvannyolcadik során. Teg­nap délután újabb súlyos, halálos kimenetelű karambol történt. Nagyudvarnok és Dunatőkés kö­zött egy Aro típusú terepjáró fron­tálisan ütközött egy Fiat Bravával. Az előbbi jármű sofőrje szörnyet­halt, a Bravát vezető férfi 20 perc­cel később vesztette életét. (dem) Tudósok figyelik a nagy kísérlet lefolyását­ Tegnap az első protonok kilövésével megkezdte mű­ködést a genfi Részecskefizikai Kutatóközpont szuper­gyorsítója, amellyel a szakemberek például a világ keletkezésével kapcsolatos kérdésekre keresik a választ. Bővebben a 24. oldalon. (Reuters-felvétel) Nagyon sok esetben a szülők agresszivitása, veszekedése és alkoholizmusa áll a krízis hátterében Öngyilkosságot fontolgatnak a gyermekek ÚJ SZÓ-ÖSSZEFOGLALÓ Pozsony: Sok gyermek hívja végső elkeseredésében az UNICEF által Szlovákiában működtetett segélyhívó vonalat. A szervezet képviselői szerint nagyon sok gyermeknek nincs kivel megbe­szélni problémáit, gondjai halmo­zódnak, ezáltal képtelen teljes értékű életet élni. A gyermekbiz­tonsági vonalat tavaly 119 olyan gyermek tárcsázta, aki öngyilkos­ságot fontolgatott. „Előfordul, hogy a fiatal azzal fordul hozzánk, hogy legszíve­sebben eltávozna ebből a világból, megölné magát, mert sikertelen” - árulta el Katarína Triková, a vo­nal szakmai felelőse. Számtalan oka van annak, miért gondolkod­nak ilyen, megoldásnak vélt mód­szereken a gyerekek. A 15-18 éve­sek általában szerelmi csalódások miatt akarják eldobni életüket, az alapiskola alsó tagozatát látoga­tók között általában a rossz jegyek idézik elő az öngyilkosság gondo­latát. Nagyon sokszor azonban a­­ szülők agresszivitása, veszekedé­se és alkoholizmusa áll a háttér­ben. Ilyen esetekben a vonal túlsó végén lévő szakembernek meg kell nyugtatnia a felzaklatott gyermeket, és elmagyaráznia ne­ki, hogy az a lehető legjobb meg­oldás, ha a hozzá közel álló sze­méllyel, legjobb esetben a szülei­vel megbeszéli érzéseit, a vele tör­ténteket. (jeem) Tizennégy koporsó Már Kassán a holttestek Kassa/Pozsony. Tegnap dél­után fél ötkor landolt a kassai re­pülőtéren az az AN-26-os katonai repülőgép, mely a tragikus hor­vátországi buszbalesetben elhuny­tak földi maradványait szállította haza. A koporsókat rendőri fel­ügyelet mellett, halottaskocsikkal szállították a kassai Igazságügyi Orvostani Intézet patológiai osztá­lyára, ahol az azonosítást befeje­zik. Egyes nem hiteles források szerint Horvátországban hét, más források szerint tíz áldozatot már azonosítottak, a többiek identifi­kálása valószínűleg ma lezárul. Horvátországban már csak négy szlovák állampolgár maradt, há­rom sérültet Zágrábban, egyet pe­dig Rijekában kezelnek. A szeren­csétlenül járt autóbusz műszaki el­lenőrzését egyelőre nem fejezték be a horvát hatóságok. A legna­gyobb valószínűséggel azért kö­vetkezett be a tragédia, mert a so­főr elaludt a volán mögött. A nyo­mozók eredetileg azt sem tartották kizártnak, hogy a busz defektet kapott, ezért rohant le az útról és csapódott neki a beton hídpillér­­nek. Szakértői vélemények szerint viszont a Karosa típusú autóbu­szok defekt után még akkor is biz­tonságosan le tudnak fékezni, ha 100 km/h feletti sebességgel ha­ladnak. Egyébként több szakértő is úgy véli, teljesen mindegy, hol ül­nek az utasok, a buszban ugyanis nincs teljesen biztonságos hely, csupán veszélyes, kevésbé veszé­lyes és aránylag biztonságos. „Nem létezik biztonságos autó­busz, ez az ára annak, hogy nagy ablakokon akarunk kinézni az uta­zás során, s ezek nem védenek semmitől” - állítja Gustáv Kasa­­nický baleseti szakértő. Hozzáte­szi: a biztonsági övek kötelező használata sem növeli a biztonsá­got. Valamivel kockázatmente­sebb a belső üléseken helyet fog­lalni. További részletek a 4. olda­lon. (kozs, dem, p) Ez a katonai gép szállította haza a holttesteket (Szűcs Éva felvétele) USD EUR GBP CZK 100 HUF HRK A ▼ A ▼ ▼ ■ 21,473 30,262 37,719 1,217 12,532 4,199 A végleges átváltási kurzus AKTUÁLIS JEGYBANKI ÁRFOLYAMOK EURÓ IDŐJÁRÁS NÉVNAP ÚJ SZÓ-ELŐFIZETÉS piiniiiilliiiii 771335 7050^uIlii 1 euró / 30,126 korona Változóan felhős ég A hőmérséklet 21 és 26 fok között várható. Teodóra Telefon: 02/59 23 34 11

Next