Új Szó, 2014. október (67. évfolyam, 225-251. szám)
2014-10-18 / 240. szám, szombat
2 Közélet Kölcsönt kaptak és projektjeiket támogatták A Penta a .týždeňnek is besegített ÖSSZEFOGLALÓ Pozsony. Jaroslav Haščák, a Penta pénzügyi csoport egyik tulajdonosa a múltban pénzzel segítette a .týždeň nevű konzervatív szlovák hetilapot. Ezt tegnap Štefan Hríb, a hetilap főszerkesztője is elismerte. Persze csak azután, hogy csütörtök este megjelent a Penta Twitteroldalán ez a bejegyzés: „Hríb figyelemre méltóan vezeti a mai Lámpát. Kár, hogy nem említi, hogy a týždeňt az utóbbi években a Penta és Jaroslav Haščák is társfinanszírozta.” A Lámpa alatt nevű ismert beszélgető műsor témájául ugyanis azokat a tulajdonosváltásokat választotta, amelyek a közelmúltban a cseh és a szlovák sajtóorgánumok háza táján lezajlottak. A hetilapot a Penta alapítványán keresztül támogatta a cég, magyarázta Martin Danko, a Penta szóvivője. Azt nem tudta megmondani, kitől származik a Twitter-bejegyzés. „A cég 300 alkalmazottjának van hozzáférése, alighanem közülük lehetett valaki, ugyanis a cég köreiben ismert tény a .týždeňnek nyújtott támogatás” - nyilatkozta Danko. A Penta nem finanszírozza a .týždeňt, nem is birtokolja, szögezte le tegnap Hríb. „És nem is fogja birtokolni” - tette hozzá a főszerkesztő. Mindössze néhány projektjüket támogatták, a pénzt pedig ezekre használták, nem a szerkesztőség működési költségeinek fedezésére, magyarázta. 2012-ben 250 ezer eurós hitelt vettek fel a Pentához tartozó Privatbankától, amit fél éven belül visszafizettek. Haščák továbbá tavaly 1000 példányt rendelt Jýždeňből, Danko elmondása a szerint személyes indíttatásból, a lapokat pedig gimnáziumok kapták meg. „Soha nem próbáltunk beavatkozni a lap munkájába, ezt az is bizonyítja, hogy a týždeň meglehetősen kritikus irányunkba” - állítja Danko. A Penta korábban a Plus 7 dní és a Plus 1 deň lapok kiadójában is társtulajdonos lett, a héten pedig a Sme és az Új Szó kiadójának, a Petit Press részvényeinek 50%-át vásárolta meg. (vps, TASR) RÖVIDEN Késhetnek a nemzetközi járatok Pozsony. A német mozdonyvezetők hajnali kettőkor kezdődött sztrájkja miatt ezen a hétvégén több nemzetközi EuroCity járat is késhet. Az sem kizárt, néhány járatot teljesen törölnek. Jana Marháčová, a Szlovák Vassúttársaság szóvivője szerint a hétfő hajnali négy óráig tartó sztrájk érinteni fogja a nemzetközi Hungária, Slovenská strela és Jan Jesenius járatokat. Marháčová azt tanácsolja, aki Németországba haladó vagy onnan érkező nemzetközi EC járattal akar utazni, az előre tájékozódjon az esetleges késésről. (SITA, dp) Csak jövőre indul a Swan Pozsony. Az eredeti tervekhez képest másodszor is elhalasztotta a mobilszolgáltatás indítását a negyedik szlovákiai mobilszolgáltató, a Swan. Az eredeti tervek szerint már szeptemberben a piacra lépett volna 4G-s szolgáltatásával. A startot előbb december elsejére tolták, ám ezt a határidőt sem tudják tartani, s csak jövőre indul a szolgáltatás. A csúszást a belföldi roamingról folyó tárgyalások elhúzódása okozza. (hn) Volt, ahol 4 év alatt egy ellenőrzés sem volt Senki sem ellenőrzi az adóellenőröket ÖSSZEFOGLALÓ Pozsony. Míg az adóhivatalok ellenőrei részéről a vállalkozók folyamatos zaklatásnak vannak kitéve, az adóhivatalok belső ellenőrzése, vagyis az adóellenőrök munkájának a felülvizsgálata katasztrofálisnak mondható - derül ki a Számvevőszék napokban közzétett elemzéséből, amelyben a jövedéki adó behajtásának a hatékonyságát vizsgálták 2010-től 2013-ig terjedő időszakban. Az említett négy év alatt az adóhivatal munkatársai 20 ezer ellenőrzést hajtottak végre a vállalkozóknál. „A vizsgált időszakban ugyanakkor a vámhivataloknál csak hét belső ellenőrzés volt, akadt azonban olyan hivatal is, ahol ilyesmire egyáltalán nem került sor” - figyelmeztet Vladimír Danis, a Számvevőszék adóügyekkel foglalkozó szekciójának a vezetője, aki szerint ezen sürgősen változtatni kell. A jövedéki adó behajtásának a hatékonyságát azonban Számvevőszék sem vonta kétségbe. Az alkohol, a dohánytermékek és a kőolajtermékek jövedéki adójából az állam évente mintegy 2 milliárd eurót hajt be, ami egy lakosra számítva 360-380 eurónak felel meg.A jövedéki adó 99 százalékát a fizetési határidőn belül térítették meg, és csak a 0,01 százalékát nem fizették be egyáltalán” - ismerte el Danis. (TASR, mi) ÚJ SZÓ 2014. OKTÓBER 18. www.ujszo.com Kidobtunk az ablakon 60 milliót és még a várható 5%-os gázárcsökkentés költségeit is álljuk Az állami SPP nem kéri a gáz árának csökkentését Pozsony. A korábbi években Robert Fico gyakran vádolta azzal a Szlovák Gázműveket, hogy indokolatlanul kéri a lakossági gáz árának emelését. A kormány többek közt ezzel az indokkal vette meg a céget, állítva, hogy majd csökkenti a gáz árát. Most megtehette volna, de nem tette. ÖSSZEFOGLALÓ Robert Fico kormányfő a Szlovák Gázművek (SPP) évente több tízmillió eurós veszteséget termelő anyavállalatának az állami átvételét követően megígérte, hogy ennek köszönhetően a jövőben olcsóbb lesz a gáz. ,Az árpolitikát mostantól az állam ellenőrzi ” - mondta Fico az államnak 60 millió eurójába kerülő júniusi átvételt követően. Mára azonban kiderült, hogy az SPP nem nyújt be árcsökkentési javaslatot az Árszabályozási Hivatalnak (ÚRSO), a gázárak jövő évi alakulása így teljes mértékben ez utóbbitól függ majd.A hatályos jogszabályok szerint nem vagyunk kötelesek benyújtani az árjavaslatot, így teljes mértékben az ÚRSO döntésére hagyatkozunk” - nyilatkozta Štefan Šabík, az SPP igazgatótanácsi elnöke. Az Árszabályozási Hivatalnak a jövő évi árakat november végén, december elején kellene közzétennie. A kormányfőnek azonban így sem kell aggódnia, hogy esetleg nem tudja betartani a gázár csökkentésével kapcsolatos ígéreteit, hiszen az Árszabályozási Hivatalt is az ő jelöltje, Jozef Holjenčík vezeti, aki korábban már többször hangsúlyozta, hogy jövőre árcsökkentést terveznek. Hogy pontosan mekkorát, azt egyelőre nem árulta el, Pavol Pavlis gazdasági miniszter szerint azonban ez elérheti az 5 százalékot. Legalább ekkora csökkentés várható azonban 2016-ban is, Fico egy korábbi ígérete szerint ugyanis az elkövetkező két évben együttesen két számjegyű gázárcsökkenésre számíthatunk. Štefan Šabík közvetve elismerte: az SPP most azon dolgozik, hogy minimalizálja az esetleges gázárcsökkenés negatív hatásait a vállalatukra. Mindez nem meglepő, hiszen már az SPP korábbi vezetése is többször arra figyelmeztetett, hogy a lakossági szegmens - a Fico-kabinet árpolitikája miatt - tartósan veszteséges. A lakossági gázár legutóbb az idei év elejétől csökkent, ez azonban csak elenyésző mértékű, átlagosan 0,23 százalékos volt. A jövő évre várható gázárcsökkentés költségeit tehát az adófizetők állják, az állami tulajdonnak köszönhetően. (SZTA, mi) A gázművek a miénk, de a gáz árát már nem csökkentenénk (Tomáš Benedikovič felvétele) Tilos lesz az ivóvíz exportja, kivételt képez a csomagolt ásványvíz és a saját célra szolgáló ivóvíz Alkotmány védi majd az ivóvizet ÚJ SZÓ-HÍR Pozsony. A parlament tegnap befejezte a vízvagyon védelméről szóló alkotmánymódosítás tárgyalását. A kormánypárt az alaptörvényben tiltaná meg az ivóvíz exportját, kivételt csak a csomagolt ásványvíz jelentene, illetve a külföldre utazók saját szükségletre vihetnének magukkal ivóvizet. Az ivóvizet sem vízvezetéken, sem teherszállító járművekkel nem lesz majd szabad kivinni Szlovákiából. Az ellenzék szerint a kormány politikai tőkét akar kovácsolni az ivóvíz védelméből, ezért a jogszabály elfogadását nem támogatták az első olvasat után. A második olvasatban azonban sikerült megegyezniük a közös szövegjavaslatban, így várható, hogy a tervezet megkapja a szükséges alkotmányos többséget. „Beleegyeztünk az egyezményes szövegbe, hogy megcáfoljuk az összes kétséget a vonatkozó paragrafus lehetséges félremagyarázásáról” - magyarázta Peter Žiga környezetvédelmi miniszter. A vita során éles szóbeli konfliktusba került Helena Mezenská (OLaNO) képviselővel, mivel véletlenül sztrájknak nevezte a képviselő asszony által is támogatott aláírásgyűjtést a szlovákiai termőföld védelme érdekében. Žiga végül bocsánatot kért a képviselőtől, akit saját párttársa, az ülést vezető Erika Jurinová sem tudott megnyugtatni. Az alkotmány módosításáról jövő héten kedden szavaznak a képviselők. (lpj, SITA) A TU-154M kormánygép rossz, a JAK-okkal nem lehet ilyen messzire repülni Rendes járattal kell hazahozni a holttesteket ÖSSZEFOGLALÓ Pozsony. Nem hozhatja haza a himalájai lavinában elhunyt két szlovák hegymászót, illetve a lavinát túlélő további hét állampolgárt a TU-154M típusú kormánygép, mert elromlott. „Az őszinte szándék megvolt, viszont a kormánygép technikai hiba miatt nem szállhat fel. A két másik, JAK-40 típusú kormánygéppel pedig ilyen távolságra elrepülni technikailag rendkívül bonyolult lenne” - tette közzé tegnap a belügyminisztérium sajtóosztálya. Szlovákia indiai nagykövete Delhiből még csütörtökön Katmanduba repült, hogy a helyszínen segítse a holttestek mielőbbi hazaszállítását. „Jelenleg azon dolgozunk, hogy a két elhunyt hegymászót Katmanduba, majd onnan rögtön Szlovákiába szállítsuk” - mondta Peter Susko, a külügyminisztérium sajtóosztályának vezetője. Ján Matlák és Vlado Švancár kedden halt meg, amikor a tízfős szlovák expedícióra lavina zúdult. Hét szlovák és egy cseh hegymászót sikerült megmenteni, helikopterrel biztonságos helyre, Pokhara városába szállították őket, a külügyminisztérium tájékoztatása szerint nincs súlyos sérülésük. A hatóságok több mint száz, köztük 93 cseh állampolgárral nem tudták felvenni a kapcsolatot. Annapurna térségében gyakorlatilag nincs térerő, ezért a mobilhálózat nem működik, tehát nem kizárt, hogy a keresett személyek életben vannak. Nepálban nemrég kezdődött meg az őszi hegymászószezon, októberben rendszerint külföldiek ezrei túráznak a Himalája nepáli részén. Hóvihar vagy lavina ritkán fordul elő ebben az időszakban, most azonban a Délkelet-Indiából Kína felé tartó Hudhud ciklon hóvihart hozott a térségbe. (dem, SITA) Még mindig nem ismert az áldozatok pontos száma (SITA/AP-fotó