Új Szó, 2014. október (67. évfolyam, 225-251. szám)

2014-10-18 / 240. szám, szombat

2 Közélet Kölcsönt kaptak és projektjeiket támogatták A Penta a .týždeňnek is besegített ÖSSZEFOGLALÓ Pozsony. Jaroslav Haščák, a Penta pénzügyi csoport egyik tulajdonosa a múltban pénzzel segítette a .týždeň nevű kon­zervatív szlovák hetilapot. Ezt tegnap Štefan Hríb, a hetilap fő­­szerkesztője is elismerte. Persze csak azután, hogy csütörtök es­te megjelent a Penta Twitter­­oldalán ez a bejegyzés: „Hríb fi­gyelemre méltóan vezeti a mai Lámpát. Kár, hogy nem említi, hogy a­­ týždeňt az utóbbi évek­ben a Penta és Jaroslav Haščák is társfinanszírozta.” A Lámpa alatt nevű ismert beszélgető műsor témájául ugyanis azokat a tulajdonosváltásokat válasz­totta, amelyek a közelmúltban a cseh és a szlovák sajtóorgánu­mok háza táján lezajlottak. A hetilapot a Penta alapítványán keresztül támogatta a cég, ma­gyarázta Martin Danko, a Penta szóvivője. Azt nem tudta meg­mondani, kitől származik a Twitter-bejegyzés. „A cég 300 alkalmazottjának van hozzáfé­rése, alighanem közülük lehe­tett valaki, ugyanis a cég körei­ben ismert tény a .týždeňnek nyújtott támogatás” - nyilat­kozta Danko. A Penta nem finanszírozza a .týždeňt, nem is birtokolja, szö­gezte le tegnap Hríb. „És nem is fogja birtokolni” - tette hozzá a főszerkesztő. Mindössze né­hány projektjüket támogatták, a pénzt pedig ezekre használ­ták, nem a szerkesztőség működési költségeinek fedezé­sére, magyarázta. 2012-ben 250 ezer eurós hitelt vettek fel a Pentához tartozó Privatbanká­­tól, amit fél éven belül visszafi­zettek. Haščák továbbá tavaly 1000 példányt rendelt­­ Jýždeňből, Danko elmondása a szerint személyes indíttatásból, a lapokat pedig gimnáziumok kapták meg. „Soha nem próbál­tunk beavatkozni a lap munká­jába, ezt az is bizonyítja, hogy a­­ týždeň meglehetősen kritikus irányunkba” - állítja Danko. A Penta korábban a Plus 7 dní és a Plus 1 deň lapok kiadójában is társtulajdonos lett, a héten pedig a Sme és az Új Szó kiadójának, a Petit Press részvényeinek 50%-át vásárolta meg. (vps, TASR) RÖVIDEN Késhetnek a nemzetközi járatok Pozsony. A német mozdonyvezetők hajnali kettőkor kez­dődött sztrájkja miatt ezen a hétvégén több nemzetközi Eu­­roCity járat is késhet. Az sem kizárt, néhány járatot teljesen törölnek. Jana Marháčová, a Szlovák Vassúttársaság szóvivő­je szerint a hétfő hajnali négy óráig tartó sztrájk érinteni fogja a nemzetközi Hungária, Slovenská strela és Jan Jesenius jára­tokat. Marháčová azt tanácsolja, aki Németországba haladó vagy onnan érkező nemzetközi EC járattal akar utazni, az elő­re tájékozódjon az esetleges késésről. (SITA, dp) Csak jövőre indul a Swan Pozsony. Az eredeti tervekhez képest másodszor is elha­lasztotta a mobilszolgáltatás indítását a negyedik szlovákiai mobilszolgáltató, a Swan. Az eredeti tervek szerint már szep­temberben a piacra lépett volna 4G-s szolgáltatásával. A star­tot előbb december elsejére tolták, ám ezt a határidőt sem tud­ják tartani, s csak jövőre indul a szolgáltatás. A csúszást a bel­földi roamingról folyó tárgyalások elhúzódása okozza. (hn) Volt, ahol 4 év alatt egy ellenőrzés sem volt Senki sem ellenőrzi az adóellenőröket ÖSSZEFOGLALÓ Pozsony. Míg az adóhivata­lok ellenőrei részéről a vállal­kozók folyamatos zaklatásnak vannak kitéve, az adóhivatalok belső ellenőrzése, vagyis az adóellenőrök munkájának a fe­lülvizsgálata katasztrofálisnak mondható - derül ki a Számve­vőszék napokban közzétett elemzéséből, amelyben a jöve­déki adó behajtásának a haté­konyságát vizsgálták 2010-től 2013-ig terjedő idő­­­szakban. Az említett négy év alatt az adóhivatal munkatár­sai 20 ezer ellenőrzést hajtot­tak végre a vállalkozóknál. „A vizsgált időszakban ugyanak­kor a vámhivataloknál csak hét belső ellenőrzés volt, akadt azonban olyan hivatal is, ahol ilyesmire egyáltalán nem ke­rült sor” - figyelmeztet Vladi­mír Danis, a Számvevőszék adóügyekkel foglalkozó szek­ciójának a vezetője, aki szerint ezen sürgősen változtatni kell. A jövedéki adó behajtásának a hatékonyságát azonban Számvevőszék sem vonta két­­­ségbe. Az alkohol, a dohány­­termékek és a kőolajtermékek jövedéki adójából az állam évente mintegy 2 milliárd eu­­rót hajt be, ami egy lakosra számítva 360-380 eurónak fe­lel meg.­­A jövedéki adó 99 százalékát a fizetési határidőn belül térítették meg, és csak a 0,01 százalékát nem fizették be egyáltalán” - ismerte el Danis. (TASR, mi) ÚJ SZÓ 2014. OKTÓBER 18. www.ujszo.com Kidobtunk az ablakon 60 milliót és még a várható 5%-os gázárcsökkentés költségeit is álljuk Az állami SPP nem kéri a gáz árának csökkentését Pozsony. A korábbi évek­ben Robert Fico gyakran vádolta azzal a Szlovák Gázműveket, hogy indo­kolatlanul kéri a lakos­sági gáz árának emelé­sét. A kormány többek közt ezzel az indokkal vette meg a céget, állítva, hogy majd csökkenti a gáz árát. Most megtehet­te volna, de nem tette. ÖSSZEFOGLALÓ Robert Fico kormányfő a Szlovák Gázművek (SPP) éven­te több tízmillió eurós vesztesé­get termelő anyavállalatának az állami átvételét követően meg­ígérte, hogy ennek köszönhető­en a jövőben olcsóbb lesz a gáz. ,Az árpolitikát mostantól az ál­lam ellenőrzi ” - mondta Fico az államnak 60 millió eurójába ke­rülő júniusi átvételt követően. Mára azonban kiderült, hogy az SPP nem nyújt be árcsökkentési javaslatot az Árszabályozási Hi­vatalnak (ÚRSO), a gázárak jö­vő évi alakulása így teljes mér­tékben ez utóbbitól függ majd.­­A hatályos jogszabályok sze­rint nem vagyunk kötelesek be­nyújtani az árjavaslatot, így tel­jes mértékben az ÚRSO dönté­sére hagyatkozunk” - nyilat­kozta Štefan Šabík, az SPP igaz­gatótanácsi elnöke. Az Árszabá­lyozási Hivatalnak a jövő évi árakat november végén, de­cember elején kellene közzé­tennie. A kormányfőnek azonban így sem kell aggódnia, hogy esetleg nem tudja betartani a gázár csökkentésével kapcso­latos ígéreteit, hiszen az Ár­szabályozási Hivatalt is az ő je­löltje, Jozef Holjenčík vezeti, aki korábban már többször hangsúlyozta, hogy jövőre ár­csökkentést terveznek. Hogy pontosan mekkorát, azt egye­lőre nem árulta el, Pavol Pavlis gazdasági miniszter szerint azonban ez elérheti az 5 száza­lékot. Legalább ekkora csök­kentés várható azonban 2016-ban is, Fico egy korábbi ígérete szerint ugyanis az el­következő két évben együtte­sen két számjegyű gázárcsök­kenésre számíthatunk. Štefan Šabík közvetve elis­merte: az SPP most azon dol­gozik, hogy minimalizálja az esetleges gázárcsökkenés ne­gatív hatásait a vállalatukra. Mindez nem meglepő, hiszen már az SPP korábbi vezetése is többször arra figyelmeztetett, hogy a lakossági szegmens - a Fico-kabinet árpolitikája miatt - tartósan veszteséges. A la­kossági gázár legutóbb az idei év elejétől csökkent, ez azon­ban csak elenyésző mértékű, átlagosan 0,23 százalékos volt. A jövő évre várható gá­zárcsökkentés költségeit tehát az adófizetők állják, az állami tulajdonnak köszönhetően. (SZTA, mi) A gázművek a miénk, de a gáz árát már nem csökkentenénk (Tomáš Benedikovič felvétele) Tilos lesz az ivóvíz exportja, kivételt képez a csomagolt ásványvíz és a saját célra szolgáló ivóvíz Alkotmány védi majd az ivóvizet ÚJ SZÓ-HÍR Pozsony. A parlament teg­nap befejezte a vízvagyon vé­delméről szóló alkotmánymó­dosítás tárgyalását. A kor­mánypárt az alaptörvényben tiltaná meg az ivóvíz exportját, kivételt csak a csomagolt ás­ványvíz jelentene, illetve a kül­földre utazók saját szükséglet­re vihetnének magukkal ivóvi­zet. Az ivóvizet sem vízvezeté­ken, sem teherszállító járművekkel nem lesz majd szabad kivinni Szlovákiából. Az ellenzék szerint a kor­mány politikai tőkét akar ko­vácsolni az ivóvíz védelméből, ezért a jogszabály elfogadását nem támogatták az első olva­sat után. A második olvasat­ban azonban sikerült meg­egyezniük a közös szövegja­vaslatban, így várható, hogy a tervezet megkapja a szükséges alkotmányos többséget. „Bele­egyeztünk az egyezményes szövegbe, hogy megcáfoljuk az összes kétséget a vonatkozó paragrafus lehetséges félre­magyarázásáról” - magyaráz­ta Peter Žiga környezetvédel­mi miniszter. A vita során éles szóbeli konf­liktusba került Helena Mezens­ká (OLaNO) képviselővel, mivel véletlenül sztrájknak nevezte a képviselő asszony által is támo­gatott aláírásgyűjtést a szlová­kiai termőföld védelme érdeké­ben. Žiga végül bocsánatot kért a képviselőtől, akit saját párt­társa, az ülést vezető Erika Juri­­nová sem tudott megnyugtatni. Az alkotmány módosításáról jövő héten kedden szavaznak a képviselők. (lpj, SITA) A TU-154M kormánygép rossz, a JAK-okkal nem lehet ilyen messzire repülni Rendes járattal kell hazahozni a holttesteket ÖSSZEFOGLALÓ Pozsony. Nem hozhatja haza a himalájai lavinában elhunyt két szlovák hegymászót, illetve a lavinát túlélő további hét ál­lampolgárt a TU-154M típusú kormánygép, mert elromlott. „Az őszinte szándék megvolt, viszont a kormánygép technikai hiba miatt nem szállhat fel. A két másik, JAK-40 típusú kor­mánygéppel pedig ilyen távol­ságra elrepülni technikailag rendkívül bonyolult lenne” - tette közzé tegnap a belügymi­nisztérium sajtóosztálya. Szlovákia indiai nagykövete Delhiből még csütörtökön Kat­­manduba repült, hogy a hely­színen segítse a holttestek mi­előbbi hazaszállítását. „Jelen­leg azon dolgozunk, hogy a két elhunyt hegymászót Katman­­duba, majd onnan rögtön Szlo­vákiába szállítsuk” - mondta Peter Susko, a külügyminiszté­rium sajtóosztályának vezetője. Ján Matlák és Vlado Švancár kedden halt meg, amikor a tíz­fős szlovák expedícióra lavina zúdult. Hét szlovák és egy cseh hegymászót sikerült megmen­teni, helikopterrel biztonságos helyre, Pokhara városába szál­lították őket, a külügyminiszté­rium tájékoztatása szerint nincs súlyos sérülésük. A hatóságok több mint száz, köztük 93 cseh állampolgárral nem tudták felvenni a kapcsola­tot. Annapurna térségében gyakorlatilag nincs térerő, ezért a mobilhálózat nem működik, tehát nem kizárt, hogy a kere­sett személyek életben vannak. Nepálban nemrég kezdődött meg az őszi hegymászószezon, októberben rendszerint külföl­diek ezrei túráznak a Himalája nepáli részén. Hóvihar vagy la­vina ritkán fordul elő ebben az időszakban, most azonban a Délkelet-Indiából Kína felé tar­tó Hudhud ciklon hóvihart ho­zott a térségbe. (dem, SITA) Még mindig nem ismert az áldozatok pontos száma (SITA/AP-fotó

Next