Új Szó, 2016. december (69. évfolyam, 278-302. szám)

2016-12-03 / 280. szám, szombat

KÖZÉLET 2 I Húszéves a Fórum Intézet SZALAY ZOLTÁN Somorja. A szlovákiai magyar civil szféra rendszerváltás utáni történetének egyik legsikeresebb projektje a Fórum Kisebbségkutató Intézet, amely idén decemberben ünnepli megalakulásának huszadik évfordulóját. A Fórum Intézet megalakulásá­nak huszadik évfordulójáról az in­tézet somorjai székházában tegnap emlékeztek meg egy ünnepi ren­dezvényen. A rendezvényen az in­tézet eddigi tevékenységét mutat­ták be, sikerének titkát boncolgat­ták, és megemlékeztek az alapító igazgatóról, az idén szeptemberben elhunyt Tóth Károlyról. Bukovszky László kisebbségi kormánybiztos a Szlovák Köztársaság ezüst emlék­érmét adta át Öllös Lászlónak, az intézet elnökének a szervezet mun­kásságának elismeréseképpen. A Fórum Intézet mára nemcsak a szlovákiai magyar tudományosság meghatározó platformjává, hanem nemzetközi szinten is megkerülhe­tetlen intézménnyé vált. Öllös László elnök elmondta, 1996-ban Tóth Károly ismerte fel a jogsza­bályok adta lehetőséget arra, hogy végre létrejöhessen a szlovákiai magyarság évtizedeken át hiányolt tudományos intézménye. Az alap­kutatáson túl a Fórum később - ahogy erre előadásában Bárdi Nán­dor, a Magyar Tudományos Aka­démia Kisebbségkutató Intézeté­nek munkatársa rámutatott - fontos társadalmi szerepet is vállalt, és a konszenzusos érdekartikulálásra törekedett, például a Szlovákiai Magyarok Kerekasztalának szer­vezésével. A Fórum kutatói össz­­magyar viszonylatban is előkelő szakmai teljesítményt nyújtottak az elmúlt húsz évben. Szarka László történész három elemet emelt ki a Fórum sikerének titkából: a feladat­­alapú munkavégzést, a hálózatépí­tést és a többforrásos finanszíro­zást. „A Fórum egy kis közösség, amely egy nagy közösséget akar szolgálni, a szlovákiai magyarságot” - mondta Simon Attila, az intézet igazgatója. Simon hozzátette, a Fórum számára fontos, hogy megtarthassa szellemi függetlenségét. Az igazgató ki­emelte, az intézmény tudományos eredményei hasznos forrásul szol­gálhatnak a két hazai magyar politi­kai erő számára is. A legfontosabb feladatnak a szakmai utánpótlás ki­nevelését tartja. „Ez összefügg a forrásteremtéssel is, de a generáció­­váltás még mindig nem megoldott - mondta lapunknak Simon. - Hiába tudunk már az egyetemeken kine­velni fiatal szakembereket, ha nem tudunk nekik új státuszokat felkí­nálni”. Mindkét magyar párt használhatná a Fórum eredményeit (Somogyi Tibor felvétele) 2016. december 3.1 www.ujszo.com Simon Attila: Már többet tudunk a múltunkról SZALAY ZOLTÁN Simon Attila igazgatóval a Fórum Intézet 20 éves fennállása alkalmából szervezett konferencián beszélgettünk. A Fórum Intézet párját ritkítja abból a szempontból, hogy az ál­lami költségvetéstől függetlenül létező tudományos intézményként fenn tudott maradni az elmúlt húsz évben, és még gyarapodott is. Mi a Fórum titka? Az állami költségvetéstől való füg­getlenségünknek megvan az előnye és a hátránya is. A hátránya, hogy a jövőnk kiszámíthatatlan, a másik ol­dalon azonban ott a szellemi szabad­ság, ami nagyon fontos. A Fórum kezdettől fogva jó közösséget alko­tott, ami az alapító Tóth Karcsi érde­me. Olyan emberek közössége, akik hisznek magukban és a közösségben, az összefogás erejében. A másik fon­tos kulcs a szakmai teljesítmény. Olyan világban élünk, ahol egyre ke­vésbé van ára a valódi teljesítmény­nek, ám ha valaki valamiért megdol­gozik, az elismerés megérkezik, és ez gazdasági haszonnal is járhat. A Fórum tevékenysége nagyon sokrétű, ám a lényege a kisebbség­­kutatás, azaz saját magunk meg­ismerése. Hova jutottunk el ezen a téren az elmúlt húsz évben? A szlovákiai magyaroknak Tria­nontól kezdődően nem volt saját tu­dományos intézményrendszerük, ami hatalmas űrt jelentett. A rend­szerváltás után a nulláról kellett in­dulni, még ha korábban is kiváló kol­légák dolgoztak ezen a területen, elég csak Vadkerti Katalint vagy Popély Gyulát említeni. A Fórum feladata az első években az alapkutatás elvég­zése volt, ennek eredménye például, hogy Liszka József megírta a szlo­vákiai magyarok néprajzát, Lampl Zsuzsanna a szlovákiai magyarok szociológiáját, Gyurgyík László el­készítette a szlovákiai magyarok de­mográfiai fejlődésének alapmunkáit. Popély Árpáddal közösen több pro­jektben megpróbáltuk feltárni a for­rásainkat, most is egy ilyen digitális levéltár kialakításán dolgozunk. Ezen túl ott vannak a részproblémákat fel­táró monográfiák. Egy másik fontos dolog, hogy elindítottuk a szlovákiai magyarok orális emlékezetének a feldolgozását, olyan emberek meg­szólaltatásával, akiknél az utolsó pil­lanatokban járunk: hadifoglyok em­lékei, a „magyar idők” emlékei. Pró­báljuk formálni a szlovákiai magya­rok történelmi emlékezetét is, példá­ul a gulagkutatással. A szlovákiai magyar adatbank létrehozásával mi­nél több ember számára hozzáférhe­tővé tennénk a hazai magyar forrá­sokat és információkat. Már digita­lizáltuk az Új Szó, a Hét, az Irodalmi Szemle teljes anyagát, jövőre tervez­zük a Prágai Magyar Hírlap digitali­zálását, és így tovább. Mennyire élnek más intézmé­nyek ezekkel az eredményekkel? Ezt nehéz felmérni, de például az adatbankunk látogatottsága imponá­ló eredményeket mutat, és nem csak Dél-Szlovákiából. Fontos lenne emellett, ha a döntéshozók, a pártok is gyakrabban fordulnának hozzánk. Minden pártnak szüksége van háttér­bázisra, a közösségünket érintő ko­moly kérdéseket - asszimiláció, a kisiskolák helyzete stb. - nem lehet megalapozott kutatómunka nélkül eldönteni. Szívesen felajánlom az in­tézet segítségét ebben, mert hiányo­lom ezt a fajta szakmai háttérmunkát. Máshogy viszonyulunk ma a múltunkhoz, mint húsz évvel ez­előtt? Úgy gondolom, ma a szlovákiai magyarság már többet tud a múltjá­ról. A lakosságcserére kijelöltek lis­tájának például, amelyet Popély Ár­pád tett közzé, sokakat érdekel. A legutóbb, amikor a Szovjetunióba elhurcoltak emléktábláját avattuk Kisgéresen, láttuk, az embereknek fontos, hogy nyíltan beszéljünk ezekről a dolgokról. Merre halad tovább az intézet? Az intézetünk része lett a Gram­ma Nyelvi Iroda, szeretnénk többet foglalkozni nyelvhasználati kérdé­sekkel, ezt egy égető problémának tartjuk. A rövidfilmjeink a kommu­nikáció új fajtáját képviselik. Musz­­kaföldön címmel most első ízben dokumentumfilmet is készítettünk, amelyet hamarosan több helyen is bemutatunk. Az ünnepi beszédében utalt rá, hogy a régiónk helyzete bizonyta­lan, ezért is fontos a Fórum Inté­zet függetlensége. A függetlenség mellett van lehetőség tervezésre is? A hazai és a magyarországi támo­gatási rendszerek fő problémája a rövid távúság, egy évre teszik lehe­tővé a tervezést. Fontosnak tarta­nám, hogy például a befizetett adó­inkért cserébe a szlovák állam na­gyobb mértékben támogassa a kulcsfontosságú intézményeket. A szlovákiai magyar civil szféra képviselői megtesznek mindent azért, hogy az ilyen követelések el­jussanak az illetékesekhez? Ez vita tárgya lehetne. A szlová­kiai magyar társadalom meglehető­sen passzív, ezt a választási részvé­tel csökkenésén is láthatjuk. Az em­berek kiszolgáltatottnak érzik ma­gukat, nem mernek nyíltan állást foglalni, emiatt vannak kiszolgál­tatva a politikának sokszor a szak­mai intézmények is. Simon Attila (Képarchívum) A magyar iskoláknak marad a 108% Pozsony. Az oktatási intéz­ményekre vonatkozó vala­mennyi törvény módosítását szorgalmazza a Híd. Vörös Péter képviselő szerint definiálni kel­lene azt, hogy mit értünk a nem­zetiségi oktatás és a nemzetiségi iskola fogalma alatt, valamint az intézmények finanszírozásának a módját. Vörös Péter Péter Krajčák (Híd) oktatási államtitkárral és Prékop Máriával, az oktatási minisztérium nemzetiségi osz­tályának vezetőjével tárgyalt az iskolák finanszírozását szabá­lyozó kormányrendelet módosí­tójavaslatáról, amely változtatja a nemzetiségi nyelvet tanuló di­ákok után fizetett normatív tá­mogatást is. Az Oktatási Mi­nisztérium javaslata szerint az alapiskolákban kisebbségi nyel­ven tanító iskolák számára a többségi iskolák támogatásához képest 103%-os normatív támo­gatást vezet be. Ez azonban nem érinti a magyar tanítási nyelvű alapiskolákat, ott marad a 108%­­os fejpénz. A 103 százalékos támogatás azokat a szlovák tanítási nyelvű iskolákat érinti, ahol - ruszin, német, ukrán - kisebbségi nyel­veket oktatnak. „A magyar alap­iskolák - ahogy eddig is - emelt szintű normatív finanszírozás­ban részesülnek, a 100%-os alapnormatívához képest 8%-kal kapnak többet, ami 108%-ot tesz ki. Ez azonban senkit se té­vesszen meg, ez az összeg csak annyit jelent, hogy alapiskolá­inkban ennyivel több a kötelező óraszám, az emelt normatíva csak ennek a többletköltségét fedezi” - magyarázta Vörös Pé­ter. (nv) RÖVIDEN Saját számlájára utalt 40 ezer eurót Pozsony. 40 ezer eurót utalhattak át magán bankszámlákra a Peda­gógiai Módszertani Központ (MPC) pénzéből. Több számlán az MPC volt gazdasági vezetőjé­nek neve szerepel. A rendőrség eljárást indított az ügyben. Az első 20 ezer eurós átutalás 2011- ben landolt a számlán. Az átuta­lást úgy tüntették fel, mintha egy cég faktúráját térítenék meg, mi­közben az adott követelést már rendezte az MPC. A kisebb összegek is a volt gazdasági ve­zető nevére nyitott számlán lan­doltak. Papíron a központ olyan projektért is fizetett, melyet va­lójában törölt. Az aktuality.sk megkeresésére a volt gazdasági vezető nem kívánt nyilatkozni az átutalásokkal kapcsolatban. Az oktatási minisztérium tavaly nyáron figyelt fel az MPC gyanús átutalásaira. Akkor a központ té­vedésből 460 ezer eurót utalt át egy rossz számlára. A miniszté­rium ezt követően belső vizsgá­latot indított, ez derített fényt a további gyanús átutalásokra. A gazdasági vezetőt a botrány ki­robbanását követően két másik munkatárssal együtt elbocsátot­ták. Feltételezik, hogy ők segí­tették az átutalások lebonyolítá­sát. (TASR, aktuality.sk. ie)

Next