Új Szó, 2017. február (70. évfolyam, 26-49. szám)

2017-02-14 / 37. szám, kedd

Beköszöntött a 0%-os kamatok korszaka Tévedtek, akik azt hitték, a hitelka­matok már nem csökkenhetnek 6. oldal Kevés meglepetés a Grammy-díjosztón Azok nyertek, akik a legtöbb hagyo­mányos hanghordozót adták el 17. oldal A NAP MONDATA A magyarok saját maguk dönthessenek a jövőjüket meghatározó kérdésekben, és Brüs­­­szel ne folytathasson lopakodó jogalkotást. Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára IDŐJÁRÁS Mérsékelten felhős égbolt. A nappali hőmérséklet 3 és 6 fok között alakul. ÚJ SZÓ-ELŐFIZETÉS megrendeles@petitpress.sk 02/323 77 777 9 us 2017. február 14., kedd I Ára 0,55 € I előfizetőknek 0,53 € Dolgoznak a déli körgyűrűkön Az eperjesi körgyűrű összköltségét 900 millió euróra becsülik, 1 km 39 millióba kerülne DEMECS PÉTER Pozsony. Nem hajlandó változ­tatni a drága eperjesi körgyű­rűn Érsek Árpád (Híd) közle­kedési miniszter, bár több szakártő és Peter Kažimír pénzügyminiszter is állítja, az utat fele annyiért is meg lehet­ne építeni. Emellett mér dol­goznak a komáromi, a végsel­­­lyei és a korponai körgyűrűk projektjeinek előkészítésén. Peter Kažimír pénzügyminiszter múlt hét végén küldte el Andrej Kis­­ka államfőnek a levelét, amelyben magyarázza, hogy az eperjesi körgyűrűn, melynek összköltségét 900 millió euróra becsülik, körülbe­lül 400 millió eurót is megspórol­hatna az állam. A projekt első fázi­sában egy 8 kilométeres elkerülő utat, sztrádát építenének meg a vá­ros délnyugati részén, 356 millió eu­róért, ami a D1-es autópálya egész szakaszán rekordösszegnek számít, kilométerenként 45 millió euróba fog kerülni. Később - becslések szerint 535 millióért - megépül a körgyűrű 15 kilométeres északi szakasza. Kažimír szerint úgy lehetne jelentős összeget megtakarítani, ha a város keleti körgyűrűjét építenék meg, amit a városban egy négysávos elsőrendű úttal kombinálnának. 400 millió euró a tét Érsek díjazza a szakértők és a pénzügyminiszter véleményét, ám tegnap elmondta, ezt a projektet az előző miniszterektől (a sieres Ro­man Brecely és a smeres Ján Počiatek - a szerk. megj.) örökölte meg. „Je­lenleg már olyan stádiumban va­gyunk, hogy bármilyen módosítás több éves halasztást jelentene, ezt pedig már nem engedhetjük meg magunknak. Mi is kidolgoztunk egy elemzést, mely szerint a költségek hat százaléka megtakarítható, így most ezen fogunk dolgozni, a pro­jekt áttervezésére viszont nincs le­hetőség” - magyarázta tegnap Ér­sek, miért nem akar foglalkozni a 400 millió eurós megtakarítással. Már csak pénz kell A miniszter szerint ráadásul nem ez az egyetlen fontos közlekedési projekt, amelyet belátható időn be­lül kiviteleznek. További két sáv­val szélesítik a Pozsonyt Szenccel összekötő utat, s a Nemzeti Autópálya-társaságnak (NDS) már dolgoznia kell például a korponai és a komáromi körgyűrű projektjének előkészítésén. Korpona projektjét összhangba kell hozni a tervezett R3-as gyorsforgalmi úttal, Komá­romban pedig az új Duna-híd miatt elkerülhetetlen a körgyűrű meg­építése. Az, hogy honnan lesz pénz a ter­vezett utakra, egyelőre nem egyértelmű. Az­­ eperjesi körgyűrű az Európai Unió részfinanszírozá­sával épül, a komáromi és korponai körgyűrűt az állam vagy magántő­ke (PPP-projekt) fogja állni, ám a tárca próbál meríteni a brüsszeli, úgynevezett Európai Hálózatfi­nanszírozási Eszközből (CEF) is, amelyből közel 750 millió euró hívható le. További részletek a 3. oldalon. FOCITIPP Agüero kontra Guardiola - mi lesz a vége? 10. oldal 70. évfolyam I 37. szám | www.ujszo.com Elrendelték a 16 ezres lakosú Oroville város lakosainak kimenekítését egy megrongálódott völgyzáró gátnál Kalifor­nia északi részén. A 230 m-es gát az Egyesült Államok legmagasabb ilyen létesítménye. Hírünk a 24. oldalon. (TASR/AP) Biztos források nélkül a kisiskolák Bizonytalan marad a kislát­­számú iskolák anyagi hely­zete, az oktatási minisztárium által kidolgozott törvénymó­dosítási javaslat nem kínál megoldást. Pozsony: Tárcaközi egyeztetésen van az oktatási intézmények finan­szírozását szabályozó törvény módo­sító javaslata, mely nem módosítaná az alsó és felső tagozatos iskolák fi­nanszírozási modelljét. Továbbra is maradna a normatív, azaz a fejpénzes finanszírozás, mely az alacsony lét­számú kisiskolák számára bizonyta­lanságot jelent. A Híd júniusban át­nyomta, hogy töröljék a minimális osztály létszámot az alsó tagozatos és a nemzetiségi iskolák felső tagoza­tán. Ezzel 60 kisiskola, köztük 23 magyar, 36 szlovák és egy ruszin is­kola helyzetét oldották meg - rész­ben. Már akkor világos volt, hogy ez csak az első lépés az alacsony létszá­mú iskolák megmentésében, hiszen a hatályos normatív finanszírozás a nagy létszámú iskoláknak kedvez, a kis létszámúakat viszont hátrányosan érinti. Akkor azt ígérték, a megmen­tett kisiskolák szűkös anyagi helyze­tét a finanszírozási törvény keretében oldják meg. Most úgy tűnik, hogy többhavi előkészítés után a koalíciós partnerek nem állapodtak meg a kér­désben, mert az alacsony létszámú is­kolák finanszírozását mellőzték a tervezet kidolgozásakor. Lapunk kérdésére, hogyan fogják megoldani a kisiskolák finanszírozását, melyek az alacsony létszám miatt nem tud­nak kijönni a fejpénzből, Peter Krajňák, a Híd államtitkára azt vála­szolta: „Pozitívum, hogy a tervezetbe nem került be az a javaslat, mely el­törölte volna azt az úgynevezett ki­egészítő támogatást, melyet a 250-nél kevesebb fős iskolák igényelhetnek. Végeredményben ez lehetővé teszi a kisiskolák működését az ország déli és északi részén is”. Magyarán, az alacsony létszámú iskolák a törvényi garancia helyett abban reményked­hetnek, hogy a működésükhöz szük­séges plusz pénzt továbbra is meg­ítéli nekik a minisztérium. Folytatás a 2. oldalon. (ie) Tilos az ingyenes ételosztás Komárom. Ételosztásba kez­dett a városban néhány hete Ma­rián Markovic vállalkozó. Ét­terem-tulajdonos barátai bevo­násával naponta hordta a meleg ételt és a ruhát a kettes bástyával szemközti hídfőhöz a hajléktala­noknak és a rászorulóknak. Múlt pénteken azonban - a vállalkozó Facebook-bejegyzése szerint - a közegészségügyi hivatal arra fi­gyelmeztette, nem jogosult ilyen tevékenységet folytatni, mert például az ételt osztó személye­ken nincs kesztyű, nincs egész­ségügyi tanúsítványuk, 3 óránál régebben főtt meg az étel, a hely­színen pedig nincsenek asztalok, székek. Az akcióban részt vevő éttermekben a közegészségügyi hivatal rögtön ellenőrzéseket végzett, az egyiket bezáratták. Részletek az 5. oldalon. (vkm) NAHÁT! Kétmillió dollár 215 cm hó eltakarítása New York­ Csaknem kétmillió dollárba kerül egy hüvelyk, azaz 2,54 cm hó eltakarítása New Yorkban - derült ki a város fő­számvevőjének adataiból. Scott M. Stringer kifejtette, 2003 és 2014 között a városban 663,2 millió dollárt költöttek hóeltaka­rításra, átlagosan 1 994 555 dol­lárba került 2,54 cm hó eltávolí­tása. Múlt csütörtökön heves hó­vihar tombolt New Yorkban, bi­zonyos helyeket 25-35 cm hó lepett be. A takarítás 19,9-27,9 millió dollárba fog kerülni. Stringer szerint a hóeltakarítás akkor a legköltséghatékonyabb, ha 61-142 cm hó hullik. (MTI)

Next