Új Szó, 2018. június (71. évfolyam, 125-150. szám)

2018-06-27 / 147. szám

GAZDASÁGI HÍRMORZSÁK Beszóló robotok az adóhivatalnál Pozsony. Ha a szlovák adóhivata­lok ügyfélszolgálatán szeretnénk tanácsot kérni az adózással kap­csolatban, fel kell készülnünk arra, hogy hamarosan robotok vála­szolnak a kérdéseinkre. Frantisek Imrecze, a központi adó- és vám­hivatal elnöke szerint az ügyfél­­szolgálatuk munkatársainak egy részét chatbotokra cserélik le. A chatbot egy olyan számítógépes program, ami írásban vagy szóban képes beszélgetést folytatni, meg­válaszolva a rutinszerű kérdéseket. „Ennek köszönhetően az ügyfél­központunk munkatársainak több ideje lesz a bonyolultabb kérdések megválaszolására” - tette hozzá Imrecze. (TASR) ban. Ezek cseréje azonban nagyon jól halad. Az új ezresek aránya már 68 százalékos (a régiekkel október végéig lehet fizetni). Az ezres után már csak az ötszázas marad hátra a bankjegycseréből. Az új ötszázast várhatóan az idén mutatja majd be a jegybank, a forgalomban pedig várhatóan 2019-ben jelenik meg, és ezzel lezárul az új 10 ezres be­mutatásával még 2014-ben elindí­tott bankjegycsere. (MTI) Lassan halad a bankjegycsere Budapest. Magyarországon a régi húszezer forintosokból még min­dig 4,5 millió darab, de a kétezre­sekből is ugyanennyi nem érkezett vissza a jegybankhoz. A fizetésre már nem alkalmas ötezresekből majdnem hárommillió lapul vala­hol. A régi kétezresekkel és ötez­resekkel tavaly nyárig lehetett az üzletekben fizetni. Ezeket a ban­kokban és a postahivatalokban 2020. július végéig lehet érvényes bankókra cserélni, a jegybank pe­dig 2037. július végéig ad a régi bankjegyek helyett újat. A régi húszezreseknél a postai és bankfi­ókos határidő 2020 vége, a jegy­bank pedig 2037 végéig várja azo­kat. A megújult ezresekkel március 1-jétől találkozhattunk a boltok­ GAZDASÁG ÉS FOGYASZTÓK Támogatják a vállalkozókat Pozsony. A gazdasági tárca leg­újabb felhívásában 1,25 millió euró uniós támogatást oszt szét a szlovákiai mikro-, kis- és közép­­vállalkozók között a kutatással és fejlesztéssel kapcsolatos projek­tekre. Az első fordulók szeptem­ber 28-án és november 30-án zá­ródnak. A pályázattal kapcsolatos részleteket a gazdasági tárca hon­lapján (www.economy.gov.sk) tették közzé. (SITA) Hongkong a világ legdrágább városa London. Idén Hongkong a világ legdrágább városa a Mercer üzleti tanácsadó cég listáján. A felmé­résben kétszáz tétel árát összevet­ve azt vizsgálják, hol a legdrágább az élet azoknak a vállalati kikül­dötteknek, akiket meghatározott időre az anyaországon kívülre szólít a munkájuk. Az első ötbe egyetlen európai városként csak Zürich tudott bejutni, a svájci vá­ros áll a harmadik helyen. A má­sodik Tokió, a negyedik Szinga­púr, az ötödik Szöul. (MTI) AKTUÁLIS KÖZÉPÁRFOLYAMOK Angol font 0,8816 CT Lengyel zloty 4,3410 Cseh korona 25,900 CT Magyar forint 326,00 Horvát kuna 7,3810 CT Román lej 4,6669 Japán jen 127,95­­ Svájci frank 1,1543 Kanadai dollár 1,5549­­ USA­ dollár 1,1672 Privathank« 1,20-1,14 26,53-25,24 OTP Bank 1,22-1,12 27,02-24,75 340,05-311,39 Poatabank 1,20-1,13 26,71-25,16 338,96-312,89 Szl. Takarékpénztár 1,21-1,13 26,56-25,13 340,19-310,90 Tatra­banka 1,21-1,13 26,72-25,06 339,34-312,30 CSOB 1,20-1,14 26,60-25,27 AstaUnoa Hítalbank 1,21-1,13 26,72-25,16 340,16-310,86 Az első adat a valuta vételére, a második adat a valuta eladására vonatkozik. (Forrás: SITA) 2018. június 27. lwww.ujszo.com Szlovákia a vámháború legnagyobb vesztese lehet Pozsony. Az amerikai elnök, Donald Trump azzal fenyege­tőzik, hogy ha az európaiak nem csökkentik az autóiparu­kat védő magas vámokat, az Egyesült Államok is meg­emeli az importautókra kive­tett vámot. Az uniós országok közül a döntés legnagyobb vesztese Szlovákia lehet. Donald Trump tegnap a Twitteren üzent Európának, hogy már dolgoz­nak azon a tanulmányon, amely alap­ján magas, akár 25 százalékos vámo­kat vezethetnek be az Európából az Egyesült Államokba exportált au­tókra. Az amerikai elnök gyors re­akciót ígér. A korábban megjelent elemzések szerint a döntés legna­gyobb vesztese Németország lenne, mára azonban kiderült, hogy ez nem teljesen felel meg a valóságnak. A szlovák pénzügyminisztérium mel­lett működő Pénzpolitikai Intézet (IFP) legfrissebb számításai szerint az autókra kivetett nagyobb amerikai vámok az uniós tagországok közül arányaiban leginkább Szlovákiát sújtanák. „A szlovákiai autógyártók Egyesült Államokba irányuló kivite­le a bruttó hazai termék (GDP) 1,7 százalékát adja, ami messze a leg­magasabb az uniós tagországok kö­zül” - áll az IFP elemzésében. Csak összehasonlításképpen: a második leginkább érintett Németországban ez az arány 0,6%, a sorban pedig Ma­gyarország következik 0,4 és Svéd­ország 0,3%-kal. Hatalmas bevételkiesés Ha csak a száraz statisztikai ada­tokat nézzük, nem tűnhet olyan sú­lyosnak a helyzet. Szlovákia teljes ki­vitelének a 83%-a ugyanis az uniós tagországokban talál gazdára, míg az Egyesült Államokba a szlovák export alig 3%-a irányul. Fontosabb azon­ban, hogy a szlovák kivitel kéthar­madát a gépjárművek adják, vagyis nagyjából egymilliárd euró értékű autót visznek ki évente Szlovákiából. A legnagyobb exportőrök a pozsonyi Volkswagen, a zsolnai Kia, és a nagyszombati PSA, közvetlenül azonban csak a Volkswagen visz ki autókat az amerikai piacra. Az IFP szerint az amerikai védővámok be­vezetése az autóiparban akár 89 mil­lió eurós kiesést is jelenthetne a szlo­vák gazdaság számára. 1,2 millió autó A szlovákiai elemzők is elismerik azonban, ha a vámok emelése ará­nyaiban Szlovákiát is érintené a leg­jobban, abszolút számokban mégis a németek a fő vesztesek. Mário Jicínsky, a Capital Markets elemzője szerint onnan évente 600 ezer autót küldenek a tengerentúlra, a nagy né­met autógyártók összesített vesztesé­ge így elérné a 4,5 milliárd eurót. Az Egyesült Államokban ugyanakkor messze nem az európai autógyártók terjeszkednek a legagresszívebben. Tavaly 17,3 millió autót adtak el az USA-ban, ennek 56%-át hazai üze­mekben gyártották, 11-11% érkezett Japánból, Kanadából és Mexikóból, és csupán 7% Európából. Az európai autógyártók tavaly 1,2 millió autót exportáltak az Egyesült Államokba. Mondvacsinált érvek Trump az európai autókra kivetett vámok emelését azzal indokolja, hogy az EU jelenleg 10%-os vámot vet ki az amerikai autókra, miközben az Egyesült Államok csupán 2,5%-ot az európaiakra. A helyzet azonban ennél árnyaltabb. Egyrészt az ameri­kai autóknak csak 15%-át érinti az európai vám, amit úgy kerülnek ki az amerikai gyártók, hogy az alkatré­szek egy meghatározott aránya euró­pai alkatrész az autókban, így kvázi európaiaknak minősülnek az ameri­kai járművek. Másrészt az amerikai­ak már most is 25%-os vámot vetnek ki a manapság legnépszerűbb, az au­tógyártóknak legnagyobb profitot hozó SUV és kisteherautó szegmens­ben a külföldi autókra, miközben az EU csupán 10%-osat. Bajban a Harley A Moody's hitelminősítő szerint a magas amerikai védővámok az egész iparágra negatívan hatnak, és nem­csak az európai autógyártókra, ha­nem az amerikaiakra is. A Ford és a GM sem lesz immunis a vámokkal szemben, mivel a két gyártó nagyban függ a mexikói és a kanadai import­tól. Hogy az amerikaiak lépése mi­lyen hullámokat vethet, és az hogyan hathat az amerikai gyártókra, jól mu­tatja a Harley-Davidson lépése: az amerikai motorgyártó bejelentette, az Európai Unió piacára készülő motor­­kerékpárok gyártását más országok­ba helyezi át, így kerülve ki az uniós importvámokat, amelyeket az EU az amerikai importvámokra válaszul léptetett életbe. A Harley-Davidson szerint az importvámok idén 30-45 millió dolláros többletköltséget je­lentenek majd számára. A cég a for­galomra gyakorolt azonnali hátrá­nyos hatás elkerülése érdekében nem fogja megemelni európai árait, ha­nem a gyártás külföldre helyezéséig „lenyeli” a keletkező többletköltsé­geket. A Harley-Davidson a külföldi gyártás megkezdésének az időigé­nyét 18 hónapra becsüli. Trump el­nök máris tombol a motorgyártó lé­pése láttán, és a céget különadóval fenyegette meg... (TASR, mti, mi) A szlovák kivitel kétharmadát a gépjárművek adják, nagyjából egymilliárd eu­ró értékű autót visznek ki évente az országból (TASR-felvétel) A tartalomból: az Új Szóban! • A legjobb egynapos kirándulások Barcelonából • Magyarországi kirándulások • Holland kisvárosok egy csapásra • A világ legdrágább tengerpartjai • Teszteltük a sárvári Spirit hotelt ! Keresse THUS 28"a kedvenc i­­ ------------­napilapjával együtt az újságárusoknál! vJ f---------­•Usthm­ott . Utazás . Nyara­s . Városlátogatások . Gyako.ut. tanácsok .Repuzíj

Next