Új Szó, 2021. június (74. évfolyam, 124-149. szám)

2021-06-30 / 149. szám

KÖZÉLET BUGÁRANNA Szene. Újabb rendhagyó tanév ért véget, a diákok ma meg­kapják az év végi bizonyít­ványukat. Matus Mónika, a Szenczi Molnár Albert Alapiskola igazgatónője érdeklődésünkre elárulta, milyen kihívásokkal kellett szembenézniük a magyar iskoláknak, illetve azt is, hogy az oktatási tárca Filip Mónika államtitkárral az élen sem ért el eddig túl sokat a kisebbségi oktatás terén. A távoktatás kihívást jelentett a tanároknak, diákoknak és szü­lőknek. Milyen érzésekkel búcsú­zik az idei tanévtől? Rettenetesen fáradt vagyok, de azt hiszem, a kollégák többsége szintén, valamint a gyerekek és a szülők is. Nagyon sokat kellett dolgozni az egymásnak ellentmondó, naponta változó szabályok miatt. Megszer­veztük, mi hogyan legyen, és dél­utánra vagy másnapra már megvál­toztak a szabályok. A flexibilitás ha­táráig kellett elmenni ebben az év­ben, és közben nagy felelősséget éreztünk, hogy minden diákunk jó minőségű és megfelelő oktatásban részesüljön. Nagyon megmoso­lyogtató volt számunkra, amikor mindent elkészítettünk, és két­­három héttel később megjelent az Állami Pedagógiai Intézet kézi­könyve arról, hogyan kellett volna mindezt csinálni. A két adaptációs hét először túlzásnak tűnt, de utólag visszatekintve nagyon jó ötlet volt. Őszintén szólva, az elején mi, pe­dagógusok is egy kicsit pánikba es­tünk, szerettünk volna mindent be­fejezni és átismételni, felmérni, mit tudunk, mit nem tudunk, meddig ju­tottak el a gyerekek. A Focus ügynökség felmérése szerint a távoktatásba a gyerekek 81%-a kapcsolódott be, a tanulók 10%-a azonban egyáltalán nem vett részt az online oktatásban. A Szenczi Molnár Albert Alapiskola minden tanulóját sikerült bevonni a rendhagyó tanulási folyamatba? Pont tegnap jelentették be, hogy valószínűleg 100 ezer gyerek nem vett részt az online oktatásban. Ná­lunk minden gyerek bekapcsolódott a távoktatásba, mi nagyon figyeltünk erre. Tavaly tavasszal a kollégákat rendkívül túlterheltem azzal, hogy más feladattípust dolgoztattam ki velük azok számára, akiknek számí­tógépük volt, azoknak, akiknek csak mobiltelefonjuk volt, és feladatlapo­kat kaptak azok, akiknek nem volt internet-hozzáférésük. Ősszel még rosszabb lett a helyzet, mert ta­vasszal legalább az internet ingyen volt. Hiába volt itt nálunk a miniszter úr, és kérdeztünk rá, miért nem in­gyenes az internet. Nagyon sok szü­lőnek anyagi gondjai voltak, ebben az időszakban csak 60-80 százalékon dolgoztak, és gondot jelentett szá­mukra havonta fizetni az internet­­szolgáltatást. Mégis minden szülőnk megoldotta a helyzetet. Előfordult, hogy műszaki problémák léptek fel, volt olyan eset, hogy átmenetileg el­romlott a számítógép. Arra is volt példa, hogy a szponzorunk számító­gépet vett az egyik fiúnak. Sokan próbáltak segíteni, három cég is ho­zott számítógépeket, így akinek hi­ányzott, tudtunk adni. Olyan gon­dunk volt inkább, hogy a szülők dol­goztak, és a gyerek elaludt. A 241 -ből 4 ilyen gyermek volt, amikor meg­nyílt a lehetőség, behívtuk őket az is­kolába, és onnan tanultak közös cso­portban. Igaz, ez csak két hétig tar­tott, mert utána megjavult a számí­tógép, és valahogy a felkelés sem je­lentett már gondot. A szakértők szerint a diákok mentális egészségére is rossz ha­tással volt a bezártság, többen pe­dig fizikailag is rosszabb kondíci­óban tértek vissza az iskolapadba. Találkozott hasonló problémával az iskolában? Igen. Nagyon látszódott, mennyi­re negatívan hatott több gyerekre a bezártság. Gondolok itt a számí­tógép- és internetfüggőségre, étke­zési zavarokra, például a bulémiára és az anorexiára. Hízás és annak kö­vetkeztében most a jelenléti oktatás folyamán erőltetett fogyási szándék is megjelent. Depresszióval és saj­nos családon belüli bántalmazások­kal is találkoztunk. Hogyan kezelte az iskola ezeket a helyzeteket? Van iskolai pszichológusunk. Családias iskola vagyunk, minden gyereket ismerünk. A közösségben azonnal észre lehetett venni, hogy valaki mennyire megváltozott. A pedagógus, amint észlelte, rögtön szólt az osztályfőnöknek, jöttek utá­nam, együtt megbeszéltük, mit tör­ténhetett. Felkértem a pszicholó­gust, beszélgessen el a gyerekkel, s ezt követően kiderültek a dolgok. Egy esetben családon belüli bántal­mazás miatt a rendőrséghez kellett fordulnunk. Azt hiszem, ez volt a legmegterhelőbb a pedagógusok számára. A számszerű adatokat néz­ve a 240 gyerekből ez nagyjából 10- et érintett. Szerencsére a családok többségében támogató háttér vette körül a gyerekeket, de előkerültek a veszteségek, amikor meghalt az apuka, elhunytak a nagyszülők. Ez is olyan feldolgozhatatlan teher, ami hirtelen, bármilyen tananyagnál ki­jöhet sírás formájában. Eljött a bizonyítványosztás ide­je. A felmérésben a megkérdezett tanárok 40%-a hármas osztályza­tot adna az iskolaügyi minisztéri­umnak a koronavírus-járvány ideje alatt nyújtott teljesítményé­ért. Ön hogyan értékelné a tárca kommunikációját az óvintézke­dések terén? Én sem adnék jobb jegyet. Igaz, hogy ilyen helyzet még soha nem volt, de egyáltalán nem foglalkoztak a curriculumokkal, a tanmenetekkel és a tantervekkel. Nem volt tartalmi változtatás, minden csak a tűzol­tásról, a pillanatnyi helyzetről szólt. Rendkívül ellentmondásos volt a kommunikáció, előbb nyilatkoztak az intézkedésekről a televízióban, amire reagáltak a szülők. Amikor megérkezett hozzánk is az informá­ció, teljesen más volt, és a szülők nem értették, miért olyan rendeletet adunk ki, amely nem egyezik azzal, amelyet a minisztérium közölt előző este a híradóban. Nagyon kaotikus­nak jellemezném az egész kommu­nikációt, ami nekünk többszörösen megnehezítette a munkánkat. Azt mondják, végre szabadságot adtak az iskoláknak a szervezésben, csak­hogy ilyen helyzet még nem volt, és jó lett volna időnként mankóra tá­maszkodni, nem pedig saját ma­gunknak mindenre megoldást talál­ni. Az állandó projektektől az ember úgy érzi magát, mint egy projekt­menedzser, mást sem csinál valaki, csak pályázatokat ír, miközben szinte minimális az esély nyerni. Nem volt általános segítség, amire lehetett volna támaszkodni. Beve­zették például a távmunkát szabá­lyozó törvényt, ami azt feltételezi, hogy legyen szolgálati telefonja az alkalmazottaknak. Ezen csak han­gosan lehet nevetni. Az új kormány a tankönyv­liberalizáció reformja kapcsán azt ígérte, a szülőknek kevesebbet kell fizetniük a tankönyvekért. Mi a helyzet a magyar iskolákban? A magyar iskolákban május vé­gén jelent meg az alsó tagozatos tan­könyvekre szánt keretösszeg. Annyira alacsony volt, hogy nem fértünk bele. Ha az évek során nem vigyáztunk volna a tankönyvekre, akkor most a gyerekeknek nem len­nének könyveik. Az elsősöknek és a másodikosoknak foglalkoztató tan­könyveik vannak, ezekben dolgoz­nak, nem tudják tovább vinni, mint egy negyedikes honismeretet. A mi­nisztérium által nem támogatott ma­gyar nyelvű munkafüzetek között szerepel például az írj helyesen!, a Számolj velünk! és a Comenius Pe­dagógiai Intézet által kiadott mun­kafüzetek. A nagyoknál sokkal rosszabb volt a helyzet, már azt hit­tem, júliusban be kell jönni tan­könyvet rendelni. Végül múlt héten megjelent a lista rendkívül alacsony összeggel, amiből körülbelül két könyvet lehetne megvásárolni. A kínálat rettenetes, ugyanaz, mint a központi volt. A Simon Attila-féle könyvek sem kerültek fel a listára, jóváhagyták a használatukat ugyan, mégsem tették lehetővé a megren­delést. Milyen módszer az, hogy azt mondják, engedélyezik a magyar történelemtankönyvek használatát, a másik oldalon pedig nem lehet meg­vásárolni. A kollégák kérésére én magam is jeleztem a minisztérium­nak 6 magyar munkafüzetet, ame­lyet nagyon szívesen megvásárol­nánk a támogatásból. Filip Mónikát, a tárca magyar nemzetiségű államtitkárát múlt héten leváltották. Sokakban fel­merült a kérdés, milyen hatással lesz ez a magyar iskolákra. Hogy jellemezné az új kormány lépéseit a kisebbségi oktatás területén? Kérdéssel válaszolnék: Mit tett eddig az államtitkár asszony, amivel például a mi iskolánkat segítette? Nem tudok olyat felmutatni. A szlo­vák nyelv oktatásában mi egyébként is egészen más szinten vagyunk, mint egy tömbmagyarságban lévő iskola. Ő főként azzal foglalkozott, hogyan lehetne hatékonyabbá tenni a szlovák nyelv oktatását. Nálunk ez lényegtelen, hiszen itt Szencen annyira szórványban élünk, hogy a teljesen magyar családban élő gye­rekek is megtanulnak kilencedik vé­gére szlovákul. Mi két csoportra osztjuk a gyerekeket, a kezdők olyan szinten vannak, mint azok a tömb­­magyarságban élők, akik jól tudnak szlovákul. A másik csoportban azok vannak, akik tökéletesen beszélnek szlovákul. Magában az inkluzív ok­tatásban pedig csak negatívumot ta­pasztalok. Ilyenkor már rég tudni szoktuk, hány asszisztenst kapunk, most fogalmam sincs. Kilenc és fél asszisztensre lenne szükségünk, 21 integrált diákunk van. Szencen nincs speciális magyar iskola, Jókán pe­dig már megszűnt. Legközelebb csak a Dunaszerdahelyi járásba hordhatnák a szülők a gyerekeiket, de melyik szülő engedheti meg ma­gának, hogy sajátos nevelési igényű gyermekét minden reggel egy másik járás iskolájába vigye? Nekünk ezt évekkel ezelőtt vállalnunk­ kellett, szerintem nagyon jók vagyunk eb­ben. Speciális csoportunk is van, amit egy EU-s pályázaton értünk el. Ez azonban kevés, már kezdünk oda jutni, hogy nem vagyunk képesek az ő igényeiket teljes mértékben kielé­gíteni. A következő ötödik osztály­ban 28 gyerekünk lesz, abból 5 in­tegrált, közülük négyhez 100%-os asszisztensi segédlet kellene. A mi­nisztérium ezzel kapcsolatban vála­szolt, méghozzá azt, hogy a jövőben nem terveznek létszámcsökkenést. Valószínűleg ötödiktől 30+3-ra fogják emelni az osztályok létszá­mát, elsőtől pedig 25+3-ra. Valami­kor én is tanítottam 36 fős osztá­lyokban, de azok nem ilyen gyere­kek voltak, nem voltak ennyire élénkek. Ha az inklúziót komolyan vesszük, sokkal több asszisztensre, pénzre, speciális pedagógusra és pszichológusra van szükség. Filip Mónika ott volt, de igazán segítsé­get nem kaptunk tőle. „Nagyon látszott, milyen negatívan hatott több gyerekre a bezártság" Az iskolaigazgató hármas osztályzatot adna az oktatási tárcának a járvány alatt nyújtott teljesítményéért Matus Mónika, a Szenczi Molnár Albert Alapiskola igazgatónője (TASR-felvétel)

Next