Új Világ, 1973. január-december (2. évfolyam, 19-21, 4-52. szám)

1973-01-05 / 19. szám

1973. január 5. fókusz __________ Autóvezetés és erkölcs Talán semmi sem változtatta meg annyira az emberi életet, mint a gépkocsi. Átalakította városainkat, minden­napjainkba új ritmust hozott, kitágította a horizontot, kö­zel hozta a vidéket. Szinte nincsen olyan zuga a modern ál­lamnak, amelyet ne szőnének át, meg át az autóutak. Mint mindennek az emberi életben, a gépkocsinak is van árny­oldala. Megfosztotta az embert az egészséges mozgástól, a benzinmotor égésterméke pedig megfertőzte a levegőt. Mindezek mellett a gépkocsi, illetőleg annak vezetője, gyil­kol, embereket tesz nyomorékká. A gépkocsi annyira elterjedt, úgy hozzánőtt az ember­hez, nyugodtan mondhatom: részünkké vált, hogy az álta­lános etikai és erkölcsi törvényeket ki kellett terjeszteni az autók használatára is. Az államok törvényeket alkottak, a gépkocsivezetést előírásokhoz kötötték. Vizsgát kell tenni. Közlekedési sza­bályok vannak és ezeket be kell tartani. Szükség volt minderre, mert az autó nem játék. Mint minden hasznos erő, pusztíthat is, ha gondatlan vagy ava­tatlan kézbe kerül. A modern nyugati nagyvárosok gyors­útjain általában 60-70 mérföldes sebességgel rohan a for­galom. Ez 100-110 kilométeres tempónak felel meg, de gyil­kolhat a sokkal lassabban haladó autó is, ha vezetője figyel­metlen és például felelőtenül futkározó gyermeket üt el. Igaz, ott a törvény, ami rendszerint nem várja meg a jóvátehetetlen kár bekövetkeztét, hanem már a szabály át­hágásakor büntet. Természetesen csak akkor, ha tetten éri az ilyen vezetőt. A rendőr sem lehet mindenhol és a vagány­­kodó gépkocsivezetésből is virtus lett manapság, vagyis: fütyülünk a szabályra, ha az ellenőrző közeg nem látja. Ve­zetünk, ahogy tudunk. Inkább: vezetünk, ahogy a bensőnk­ben valami diktálja. A gépkocsi ugyanis majdnem olyan, mint valami orvosi műszer a pszichiáter rendelőjében. Leta­­gadhatatlanul megmutatja valakinek az egyéniségét. Még azt is, amit az illető általában titkolni szeret. A vezetés, fő­leg a sebesség, vonz, mint a mélység, mint valami kábító­szer. Nehéz megtartani az önuralmat. Úgy hiszem, helyes a tétel: “hadd lássam, hogyan vezetsz — megmondom, ki vagy”. Hosszú idő óta figyelem az ezzel kapcsolatos újságcik­keket, hozzászólásokat. Egyre gyakoribb a vélemény: hely­telen pedagógiát alkalmazunk. Hogy a gépkocsivezetés er­kölcsi minősítésű tett, még nem ment át a köztudatba. Már a kisgyermek megtanulja, hogy lopni bűn, erkölcsileg hely­telen, mert megkárosítja az egyedet vagy a közösséget. Amikor ugyanez a kisgyerek felnő, megtanulja, hogy­ gyil­kolni bűn, még nagyobb bűn, mert nincs jogunk mások éle­tét elvenni. Úgyszólván sehol sem lehet hallani, olvasni, hogy átitassák mindenkinek a tudatát vele: a gépkocsiveze­téshez is magas etikai érzék kell, önfegyelem, elsősorban pedig embertársaink intenzívebb szeretete. A gépkocsiveze­tés (a mindennapi, nem a versenyszerű) nem sport, nem az eszeveszett vagánykodók szabad vadászterülete, hanem fe­lelősségérzetet követelő cselekedet. A modern élet sok ideg- és lelkibetegséget fejlesztett ki. A helyzetet ezen a téren csak súlyosbítja az alkoholtar­talmú italok fegyelmezetlen élvezete és a különféle kábító­szerek. Ez a koncentráló képességet csökkenti, a reflexeket lassítja. De nem kell ehhez az idegrendszer mesterséges ká­bítása. Igen sok az alacsonyabbrendűségi komplexumokban szenvedő ember. Ezek szeretik az autóutakon bebizonyítani, hogy ők mégis valakik. Sok “papucs” a gépkocsivezetésben akarja megmutatni, hogy ő az, aki dirigál. Az erőszakos és vakmerő m­ilyen a vezetésben. De ennek ellenkezője leg­alább ennyi kárt okozhat. Meg lehet figyelni a feltűnési visz­­ketegségben szenvedőt, az örök versenyző típust, a bosz­­szúállót (csak egyszer sértsd meg az érzékenységét, ötven mérföldön át követ, hogy borsot törjön az orrod alá). Van aztán a l’art pour Tart bosszantó és a kedélyes, aki tréfákat enged meg magának az autóvezetésben is. De az igazi bajt az erkölcsi, az etikai érzék teljes hiánya okozza. Ezen a té­ren tehát még sok a tennivaló. Mindezt abból az alkalomból mondtam el, hogy a Unit­ed Press International jelentése szerint VI. Pál pápa Rómá­ban fogadta az Olasz Automobil Klub küldöttségét és őket figyelmeztette minderre. Az emberek pontosan úgy gyilkol­nak az országutakon, mint a harctereken. Pedig ez nem “kényszer”; az emberszeretet gyakorlása csupán rajtunk múlik, nem a politikusokon és a katonai vezetőkön, mint a háború esetében. UpfeJLÁG METZGER NÁNDOR Az újév világpolitikai profilja főbb voná­saiban hasonlít az utóbbi éviekéhez. A világ népei a U.S.­­U.S.S.R. közös világuralmáról beszélnek. A pekingi hivatalos “Vörös Új­ság” világunkat egy szendvicshez hasonlítja, amelynek alap- és fedő-zsemlyeszeletét az Egyesült Államok és a Szovjetunió teszik, közöttük szorul a világ. Az elmaradott nemzetek is rájöttek erre. A hidegháború idején ezek a kacsintgatás taktikájával Amerikától is, a Szovjettől is aránylag könnyen szereztek maguknak mate­riális segítséget. De a hidegháborús fagy fel­engedésével ma már egyre nehezebb az egyik Titánt a másikkal kijátszani Előfordult az is, hogy Washington is, Moszkva is juttatott a kérőknek. A seregszemlében — a beérkezett beszá­molók világosságánál — látjuk, hogy a Kö­zép-Keleten, Egyiptomban Sadat elnök nagy csinadrattóbummal kitessékelte a szovjet katonai tanácsadókat abban a reményben, hogy jutalmul Washington felhúzza a dollár­zsilipet a fáraók földje irányában. De ez nem következett be.A Sötét Afrika vezetői is úgy látják, hogy moszkvai és washingtoni segélyforrásaik is, szinte egyidőben beszá­radnak. Az aktuális világpolitikai koncert vezény­lőpálcáját nem államférfiak és demagógok tartják a kezükben, hanem a tényleges élel­miszerhiány. A Szovjetunió mintegy 30 mil­lió tonnányi búzát vásárol a külföldön. Vö­­rös-Kína is, Kanadától, Amerikától, és Ar­gentínából. Indonézia is 600.000 tonnányi, a Fülöp-szigetek is közel 700.000 tonna gabona­neműt kényszerült behozatni az országba. Az újkeletű Bangladesh is élelmiszerbehoza­talra szorul, hogy a nemzetet legalább azon az elégtelenül táplált szinten tartsa fenn, amelyen a szeparációs­ háború előtt állott. Amikor India és Pakisztán megütköztek egymással, az Egyesült Államok mindkét or­szágtól megvonta az anyagi segítséget. Nem baj, mondotta akkor Indira Gandhi minisz­terelnök, élelmiszereket illetően India már meg tud állni a saját lábán is. De egy ka­tasztrofális szárazság megdöntötte Indira dölyfét. Plusz, a jelentések szerint a bangla­­deshi hadakozás kerek egymillió tonna búzá­jába is került Indiának. Amikor a novemberi választásokon Nixon győzött, Indira asszony jó politikának tartotta elnökünknek melegen gratulálni, annak ellenére, hogy sok magas­állású hindu kormánytisztviselő McGovern­­ért drukkolt. Azt megelőzően John B. Con­­nally, Nixon elnök megbízásából Újdelhibe utazott, hogy komótosabb határidőt szabjon Indiának az amerikai $29­ milliós kölcsön visszafizetése tekintetében. Októberben de­rült világosság az indiai és a szovjetorosz élelmiszerkrízisre. Annyi bizonyos, hogy a US-India közötti viszony meg fog javulni. Még­pedig, előreláthatóan, futólépésben­. Tanaka japán miniszterelnök hivatalba­ lépte után időt nem veszítve, olyasféle Haruv Al Rasid bagdadi kalifái hangulatban elha­tározta, hogy országát nem annyira a rigo­rózus protokol és paragrafus merevségével, mint inkább intelligens népének szája íze sze­rint fogja kormányozni. A nagy kalifa álru­hába öltözötten végezte “véleménykutatását” a bagdadi vásárosnép között, hogy kipuha­tolja népe hűségét, sérelmeit és panaszait. A Tanaka-kormány kérdőíveket küldött ki a városokba és a falvakba, hogy megtudakolja, hogy a világ mai politikai, katonai, gazdasá­gi és társadalmi tájfunjában milyen nemzeti berendezkedést ítél életfontosságúnak. A beérkezett válaszokból kitűnően (a meg­kérdezettek 82% -a válaszolt, ami azt bizo­nyítja, hogy a polgárság a szívén viseli or­szága boldogulását) a japán társadalom a családi otthonra s a bennük élők életlehetősé­gére helyezi a főhangsúlyt. A megkérdezet­tek 37%-a a “boldog otthonalapítást” tűzte ki élete céljául, 10%-a a többgyermekes csa­ládalapításban véli boldogságát. Ez azt jelen­ti, hogy a megkérdezettek 47%-a a családi otthont tartja a legfontosabbnak életében. A 25 éven felüli férfiak több, mint fele a “munkát” ítéli élete legfontosabb céljának. Ez a kihagsúlyozás szolgáltat bizonyságot arra, hogy a“szorgalmas méhecske” szimbó­luma és szelleme még mindig erősen élő való­ság Japán dolgozóinak az életében. Azok, akik a családi otthonra helyezték a főhang­súlyt, ugyanakkor késznek nyilatkoztak bár­mely fáradságos munkára is, amennyiben az hozzájárul a családtagok életének feljavítá­sához. 40% “erőskezű” kormányvezetést követel. Ezzel ellentétben 27% inkább az egyén sze­mélyes érdekeit kívánja elismertetni, sem­mint azokat egy “erős kézre” bízni. Az erős­kezű kormányzást főleg a városi polgárság vágyja, mert ott súlyosabbak a problémák, mint a falvakban. 66%-a a megkérdezettek­nek úgy gondolja, hogy nemzetközi viszony­latban a japán ember őrizze meg öntudatos japánságát. 15% nem volt hajlandó ezt a né­zetet vallani. Ilyen egészséges a marszutája 1973-ra — a japán időszámítás szerint 2633-ra — an­nak a buddhista Japánnak, amelynek nemze­ti véleménytükrében a családi otthon tiszte­letét és a munka megbecsülését a hiroshimai bomba gammasugaras hamuja nem temette el és ahol senki ember fia nem akasztott ván­dortarisznyát a Buddha nyakába, sem útila­puk nem kötözött annak talpára, miként azt a napnyugati parancsuralmi országok és, ár­nyékukban, a dekadens keresztény országok elsodort, éretlen forradalmárai cselekedtek Istenükkel. A Nyugat lapidárisan kiírta kúriáira, hogy Justitia Regnorum Fundamentum. Ázsia meggyőzőbben vallja, hogy “Familia Regnorum Fimdamentum,” a család az ál­lam alapja. ^Jor­lieacs.net a vircus börül

Next