Állami Kanizsay Dorottya leánygimnázium, Újpest, 1935
A természettudományok nagyjainak kultuszáról. Általános tény, hogy a tudósokat nem ismeri és tiszteli érdeme szerint a társadalom. Költők, művészek, államférfiak népszerűségével a tudósoké nem vetekedhetik. A tudományok nagyjainak kultusza elmarad szépirodalmi, művészeti, politikai nagyságok értékelése mögött. Ebben mindenesetre részes a középiskola is. Hiszen a művelt társadalom általános műveltségét a középiskola adja. A középiskolában elhintett csírák szabják meg leginkább a további érdeklődés körét és irányát. Ezúttal csak a természettudományok nagyjainak kultuszával foglalkozunk. Állításunk igazságát a humaniórák és reáliák egybevetése bizonyítja a legszembeszökőbben. A középiskola humán tárgyaiban a szépirodalom, művészetek, az államélet kimagasló alakjainak méltatása, alkotásaiknak tanulmányozása elsőrendű feladat. A magyar, német, francia avagy angol és olasz nyelvekben — a felső két osztályban — irodalomtörténet keretében az irodalmi fejlődés java terméseinek boncolgatásával, ezen keresztül alkotóik értékelésével foglalkozik a tanuló. A magyar irodalom kiválóságaival az alsó osztályos olvasmányok, költemények; a stilisztikát, poétikát, retorikát kísérő irodalmi szemelvények útján már előbb is megismerkedett. Az idegen nyelvek megtanulásához — a kezdet nehézségeinek legyűrése után — szintén nagynevű szerzők eredeti irodalmi munkáinak fordítása vezet el. A latinban ugyan nem a történeti fejlődés, hanem a nehézség fokozatai érvényesülnek, de a latin kultúra megértéséhez szintén klasszikus szerzők alkotásainak megismerésén keresztül jut el a tanuló. A történelem elsősorban az emberi közösség életének fejlődését van hivatva érzékeltetni; az emberiség kimagasló alakjainak szinguláris bemutatását mégse nélkülözheti, mivel a közösség sorsát ők irányítják, törekvéseit ők képviselik, bennük tükröződik legtisztábban a kor szelleme. A leányiskolái művészet- és zenetörténet a nagy alkotóművészek legértékesebb és legjellegzetesebb emlékeinek, műtárgyainak elemzése útján fejleszti ki a tanulókban a művészi érzéket. Ezzel szemben a reáliáknál egészen más a helyzet. A természettudományok nagy haladása, anyagának bővülése már nagyon régen lehetetlenné tette azt, hogy a felsőbb osztályos tanulók nagynevű szerzők eredeti munkáinak felhasználásával tanuljanak. A mi