Állami Kanizsay Dorottya leánygimnázium, Újpest, 1935

A természettudományok nagyjainak kultuszáról. Általános tény, hogy a tudósokat nem ismeri és tiszteli érdeme szerint a társadalom. Költők, művészek, államférfiak népszerűségével a tudósoké nem vetekedhetik. A tudományok nagyjainak kultusza el­marad szépirodalmi, művészeti, politikai nagyságok értékelése mögött. Ebben mindenesetre részes a középiskola is. Hiszen a művelt tár­sadalom általános műveltségét a középiskola adja. A középiskolában elhintett csírák szabják meg leginkább a további érdeklődés körét és irányát. Ezúttal csak a természettudományok nagyjainak kultuszával fog­lalkozunk. Állításunk igazságát a humaniórák és reáliák egybevetése bizo­nyítja a legszembeszökőbben. A középiskola humán tárgyaiban a szép­irodalom, művészetek, az államélet kimagasló alakjainak méltatása, alkotásaiknak tanulmányozása elsőrendű feladat. A magyar, német, francia avagy angol és olasz nyelvekben — a felső két osztályban — irodalomtörténet keretében az irodalmi fejlődés java terméseinek boncolgatásával, ezen keresztül alkotóik értékelésével foglalkozik a tanuló. A magyar irodalom kiválóságai­val az alsó osztályos olvasmányok, költemények; a stilisztikát, poéti­kát, retorikát kísérő irodalmi szemelvények útján már előbb is meg­ismerkedett. Az idegen nyelvek megtanulásához — a kezdet nehéz­ségeinek legyűrése után — szintén nagynevű szerzők eredeti iro­dalmi munkáinak fordítása vezet el. A latinban ugyan nem a törté­neti fejlődés, hanem a nehézség fokozatai érvényesülnek, de a latin kultúra megértéséhez szintén klasszikus szerzők alkotásainak meg­ismerésén keresztül jut el a tanuló. A történelem elsősorban az emberi közösség életének fejlődését van hivatva érzékeltetni; az emberiség kimagasló alakjainak szingu­láris bemutatását mégse nélkülözheti, mivel a közösség sorsát ők irányítják, törekvéseit ők képviselik, bennük tükröződik legtisztáb­ban a kor szelleme. A leányiskolái művészet- és zenetörténet a nagy alkotóművészek legértékesebb és legjellegzetesebb emlékeinek, mű­tárgyainak elemzése útján fejleszti ki a tanulókban a művészi érzéket. Ezzel szemben a reáliáknál egészen más a helyzet. A termé­szettudományok nagy haladása, anyagának bővülése már nagyon régen lehetetlenné tette azt, hogy a felsőbb osztályos tanulók nagy­nevű szerzők eredeti munkáinak felhasználásával tanuljanak. A mi

Next