Ujság, 1925. október (1. évfolyam, 67-93. szám)

1925-10-07 / 72. szám

8 ­vánosság előtt, az ünnepeltetés és elismerés gyönyörűségében részesülhettem. Emlékszem jól. A koncerten Hubay mester dirigált és boldog­ság borzongása futott végig rajtam, amikor já­tékom után az első taps felviharzott a teremben. Azután Ábrányi Emillel játszottam egyszer a Népoperában és olyan érzésekkel hagytam el Budapestet, mintha ide tartoznék. — Két éve járom Európa nagyobb városait. Olaszország, Franciaország, Németország, Bel­gium zeneközönségével már jól megbarátkoztam. Most Bécs van soron, ahol ezidei pesti koncert­jeim után fogok hangversenyezni először. Azután Prága és Varsó kerül sorra, ugyancsak ebben a szezonban. A fejlődéséről beszélgetünk, a nagy régiek­ről és a híressé vált modernekről, a romantiku­sokról, akiknek örökkön meglesz a rajongó kö­zönségük és Albertina Ferrari bevilágít mű­vészi fejlődése egyes fázisaiba. — Az csak természetes, hogy mint fiatal leány a romantikusokért rajongtam és műsorom nagy­­részét az ő felséges műveikből válogattam ösz­­sze. Chopin, Mendelsohn, Vieuxtemps’ voltak a kedvenceim és most sem tudom még koncert­­műsoraimat nélkülük összeállítani. Tizenkilenc­­éves lehettem, amikor Hildebrando Pizetti egyik Hegedűversenyét hallottam és ez­ adta meg az első lökést a modernek felé. Addig­am is foglalkoz­tam a modernekkel, részint azért, mert nem na­gyon érdekeltek, részint azért, mert nem volt rá időm. Zandonainak, az olasz modernek egyik nagyszerűségének egyik szuggesztív erejű gyö­nyörű hegedűkoncertje azonban annyira lenyű­gözött, hogy most már ezzel járom végig egész Európát, mert még nem nagyon ismerik. A ma­gyar moderneket, Bartókot és Kodályt még nem játszottam, de­­rövidesen ők is belekerülnek reper­toáromba. A hegedűjéről kérdezem, a legjobb barátjáról, szerelméről, mindenéről... — Sok hegedűt tönkretettem és megsirattam. Most végre egy nagyszerű és egy szemre is gyö­nyörű hegedűhöz jutottam. Testőre készítette és Velencében vettem 30.000 líráért. Kedves, bárso­nyosan meleg hangja van és nagyon szívesen ve­szem mindig a kezembe. Most leveszi a kalapját, amely elfedte a ha­ját. Hosszú kontyba csavart haja van Albertina Ferrarinak, aki ebben a tekintetben egy cseppet sem modern, mert nem szereti a bubifrizurát. Minden­esetre kellemesen hat ebben az Eton­­frizurás, cigarettázó világban. Saljapinról hoz hírt az impresszáriója, a kedves és agilis Márffy Károly dr. Kigyullad a szeme az örömtől és boldogan csapja össze a két kezét: — Én is ott leszek a koncertjén. Nem győz csodálkozni, hogy Saljapin nem operaszerepben mutatkozik be a budapestieknek, hanem zongora mellett, dalestély keretében. Sok mindenről disk­urálunk még. Impressziók­ról, amelyek feledhetetlenül bennemaradtak. Szuggesztív erejű muzsikusokról, akikről úgy be­szél, mint egy kicsiny gyermek, rajongva és el­ragadtatással. — Szigeti Jóska, így. Röviden. Jóska. Hallottta már — kérdi. — Ugy­e felséges, isteni? Nála job­ban igazán nem lehet már játszani. És milyen aranyos ember. Brahms koncertjét soha még élek, nem tudom elfeledni. Óriási. A legnagyobb. — Olyan jó is átengedni magunkat a szug­gesztív erejű impressziók átölelő varázsának. Újra fiatal kisleánynak tetszik, amikor ábrán­dosan, tisztaságos mosollyal elbúcsúzik tőlem. Vásárhelyi Gyula: * Zenekari hangverseny. Magas színvonalú zenekari hangversenyt rendezett a Székesfővá­rosi Zenekar a Gellért-szállóban. A pompás mű­sor minden egyes számát fegyelmezetten és jeles kidolgozottsággal játszották a zenészek Müller Károly avatott vezetése mellett. A hangverseny szólistája Zala Lili volt, aki szép technikával, stílusosan és ízlésesen játszotta Mozart d-dúr zongoraversenyének koncertáló szólamát. A kö­zönség sokat tapsolt a műsor minden száma után.­­ Beöthy László fiát megoperálták. Beöthy Zoltánt, a Városi Színház titkárát ma délután a mentők heves görcsök között beszállították a Pa­jor-szanatóriumba. A szanatóriumban vakbél­gyulladást állapítottak meg és azonnal a műtő­asztalra fektették. Beöthy Zoltán, Beöthy László és J­aha Sári fia, Rákosi Szidi és Blaha Lujza unokája, csak a közelmúltban érkezett haza Af­rikából, ahol ültetvényes volt, fiatal feleségével. Családi tradícióihoz híven, mint nagyszülei és szülei, ő is a színházi világban keresett magának elhelyezkedést, így hamarosan titkári állást vál­lalt a Városi Színházban, ahol Sebestyén Géza ol­dalán dolgozott nagy lelkesedéssel. Beöthy Zol­tánt ma a délután folyamán rendkívül heves, gör­csös­ bélbántalmak fogták el. A fájdalom oly in­tenzív volt, hogy pillanatnyi késedelem nélkül, azonnal a mentőkért telefonáltak. Míg az előhí­vott mentőkocsi megérkezett­, a fájdalmak még hevesebbekké váltak és sejttették, hogy sürgős vakbéloperációra lesz szükség. A Pajor-szanató­riumban Rácz dr. főorvos azonnal megvizsgálta a beteget, akihez közben kisietett a családja. Az orvosi vizsgálat csakugyan vakbélgyulladást ál­lapított meg. Érdeklődtünk a Pajor-szanató­riumban Beöthy Zoltán állapota iránt. — A beteg — kaptuk az információt —­ vak­bélgyulladásos tünetekkel érkezett a szanató­riumba. Még­pedig meglehetősen előrehaladott stádiumban. A vakbélben felgyülemlett genny át­tört a bél falán, ami a hashártyagyulladás ve­szélyével szokott járni. A beteget azonnal a mű­­tőszobába szállíttatták, ahol Hültl Hümér pro­fesszor a legsürgősebben végrehajtotta a műtétet. Az operáció után érdeklődtünk a beteg álla­pota iránt és azt a felvilágosítást nyertük, hogy a hashártyagyulladás, amitől tartottak, tényleg bekövetkezett. Mindazonáltal Hültl professzornak sikerült az egész féregnyúlványt kiirtani és ezzel a gyulladt hashártyát a fertőzéstől megóvni. * Nem szállítják le helyáraikat a színházak. Tegnapi számunkban hírt adtunk arról, hogy a Renaissance­ és Belvárosi Színház mintegy har­mincöt százalékkal leszállította helyárait. Ebből az alkalomból a Színigazgatók Szövetsége részé­ről a következő nyilatkozatot kaptuk: —­ Bárdos Artúr két színházának árleszál­lítása nyomán az a tévhit szivárgott a köz­tudatba, hogy a közel­jövőben az összes többi budapesti színház is mérsékelni fogja hely­árait. E­z a hír nem felel meg a valóságnak. A Színigazgatók Szövetségének tegnapelőtti ülésén éppen ellenkezőleg az került szóba, hogy mi­képpen volna keresztülvihető zökkenő nélkül a helyárak mérsékelt felemelése. Úgy döntöttünk, hogy ez a mai viszonyok között nem lehetséges. Éppen, ezért a helyárakat nem fogjuk felemelni, viszont természetesen azok leszállításáról sem lehet szó. Hiszen egy színház napi rezsije a teljes bevételi képesség 70—50% -a, a hely­árak pedig jóval alul maradtak az aranyparitáson, míg a színház üzemében számbajövő összes árak azt jóval felül szárnyalták. Egy színház első sora a békében mintegy 9—10 koronába ke­rült, ma ezt 88.000 korona átlagért árusítjuk, az aranyparitás szerint normális 145.000 ko­rona és a tavaly májusig érvényben volt 120.000 korona helyett. Mint értesülünk, a Vígszínház és a Fővárosi Operettszínház is ilyen értelemben fog cselekedni és csak a karzati jegyek árát szállítja le mintegy 10 százalékkal. * Lefoglalták a Volksoper díszleteit és ruha­tárát. Az Újság bécsi szerkesztősége jelenti tele­fonon. Szombaton négy színpadi alkalmazott kívánságára végrehajtó jelent meg a Volksoper­­ben és lefoglalta a pénztárban levő pénzt s a szín­padi ruhákat és kulisszákat is. A foglalást a négy színpadi munkás képviselője, Axelrad dr. kérte, ezek 35.000 schilling járandóságának biztosítására.­­ A Cári Theater tulajdonosa, Eibenschützné felmondotta Guder Guntrannak a színház bérletét, mivel a szeptember és október 1-én esedékes bér­összeget már nem fizette meg. Eibenschützné hangsúlyozta, hogy nem akarja, hogy a Volksoper esetleges csődje a Cári Theatert is magával rántsa. ÚJSÁG SZERDA, 1925 OKTÓBER 1 A színházak és kabarék hírei. * Annából, a Király­ Színház szenzációs ope­rettsikere, az évad legfinomabb, legdisztingvál­­tabb darabja. A kacagás és tomboló taps, amely az egyes számokat kíséri, valósággal megakasztja az előadás menetét. A pompás harmadik felvonás tréfái, szebbnél szebb dalai nagy gyönyörűséggel töltik el a nézőközönséget, amelynek soraiban igen sok fiatal lány is található szülei társaságában, mert az Annabál szellemes, de mindazonáltal decens bonyodalmai, finom humora a legkényesebb jó­­izlést is kielégítik. Az Annabál Péchy Erzsi, So­mogyi Nusi, Gazsi Mariska, Sándor Gizi, Rátkay, Komjáthy, Latabár, Szirmay, Gallai, Pártos, Ihász és a kis Horváth Manci felléptével minden este műsoron van. * Hegedűs, Törzs, Szerémy, Berczy, Pártos a főszereplői a Vígszínház szombati újdonságá­nak, a Színésznő­nek. Órák alatt terjedt el városunkban a nagy mű­vészi szenzáció híre: Saljapin, a világ legnagyobb énekese fellép egyetlen estén, október 13-án, ked­den a Városi Színházban. A színház igazgató­ságának sikerült rávenni Saljapint, hogy amerikai útja előtt szenteljen egy estét Budapest műértő közönségének s ezen az egy estén fűzze csokorba híres szerepeinek, gazdag műsorának legszebb virágait. Sejthető, hogy a Városi Szinház tágas nézőtere a felemelt helyárak dacára szűknek fog bizonyulni a rendkívüli esemény alkalmából. A Saljapin-jegyek ma, szerda délután 4 órától vált­hatók a Városi Színház pénztáránál és a jegy­irodákban. * A Nagy nő nyilvános főpróbája pénteken, 9-én este fél 8 órakor lesz a Városi Színházban. Az arra jogosultak jegyeiket a színház titkári irodájában, II. emelet 24. vehetik át, 5-től 50 ezer koronáig. * Varsányi Irén, Gaál Franciska, Fejes Teri játsszák a Színésznő női főszerepeit a Vígszín­házban. Bemutató szombaton. * A Nagy nő főszerepeit Honthy Hanna, Mol­nár Vera, Galetta, Sziklay, Érczkövi, Cselényi és Sz. Reéz Mária játsszák. Bemutató szombaton, október 10-én a Városi Színházban. Jegyek 6-tól 58 ezerig. * A Csirkefogó. Szenes Béla nagyszerű bohó­zatát, a Csirkefogót, ebben a szezonban szerdán adják először a Vígszínházban. Rajnai Gábor adja a címszerepet, Góthné Kertész Ella játssza Albertinét, Gaál Franciska Gedeon Ilonkát, He­gedűs Gyula Albertit, Góth Sándor Gedeont, Sze­rémy Zoltán, Sarkady Aladár, Fejes Teri, Rajna Alisz, Székely­ Lujza, Kende Paula, Bárdi Ödön és a premier nagy sikerének többi osztályosa játssza a többi szerepet. * A Nagy nő slágereit énekli mindenki nyolc nap múlva. Bemutató október 10-én a Városi Színházban. * Az Orlov tizenöt zsúfolt háza tanúskodik a Granichstaedten-operett eddigi sikeréről. Min­den este ezt a világhírű operettet adják a Fővá­rosi Operettszínházban. * Carlton, a londoni és párisi szalonok leg­divatosabb tánca a Nagy nő premierjén kerül be­mutatásra a Városi Színházban. * A legolcsóbb színház a Renaissance­ Színház. Helyárak 9 ezertől 62 ezer koronáig. Ma Szon­­kin és a főnyeremény Kabossal. * Bajor Gizi első fellépése Solness építőmes­terben. Néhány lapban az a téves hír jelent meg, hogy Bajor Gizi a Vihar, szerdai előadásán lép fel visszaszerződése óta először a Nemzeti Színházban. Bajor Gizi első fellépése rém a Viharban lesz, hanem pénteken a Solness építő­mester előadásán. A Vihar főszerepeit a szerdai reprizen Váradi Aranka, N. Tasnády Ilona, Odry, Rózsahegyi, Gál Gy­ula, Abonyi, Mihályfy Ká­roly, Bartos, Nagy Adorján és Sugár Károly játsszák. * Ma, szerdán a Nóta vége 97-ik előadása a Városi Színházban, a h.Ves együttessel. Helyárak 6-tól 58 ezerig. * Pirandello a Kamaraszínházban. A Kamara­színház idei műsorán szerdán először szerepel Pirandello, A becsületesség öröme című komé­diája, mely a múlt szezonban oly nagy sikert ért el. A darab most a tavalyi bemutató teljes sze­reposztásában kerül színre, a főszerepeket He­­gyesi Mari, Beleznay, Petheő, Uray, Mihályfy és Gabányi játsszák. * Ma Miss Lilian, a legbájosabb vígjáték a Belvárosi Színházban, Ilosvay Rózsival. * Az Úriemberek legközelebbi előadásai csü-­­törtökön és pénteken lesznek a Vígszínházban. * Eső. Művészi, színházi, irodalmi szenzáció az Eső, a Magyar Színház pénteki drámai új­donsága. Külön szcenikai esemény, az eső, amely három órán át szakadatlanul zuhog a színpadon és amely így művészien aláfesti a darab fülledt, délszaki hangulatát. A pénteki premierig minden este a nagy vígjátéksiker: Masa pénzt keres Titkossal és Csortossal. * Városi Színház ma, szerdán a Nóta vége, csütörtökön pedig Éva. * Adorjánná M. Frida táncintézete (Erzsébet-* körút 26.) közli, hogy a most kezdődő felnőtt tanfolyamra még néhány urileány tanítványt el­fogad. Diák- (bakfis) tanfolyam 6-án délután fél hét órakor. Gyermek (6—12 éves) 7-én délután öt órakor, míg az urigyermekek balett-tanfolyama (klasszikus torna) 7-én, szerdán délután négy órakor kezdődik. Beiratások délután négy órá­tól. (Telefon: József 129—93.) Hangverseny. * Szabó Dezső mai szenzációs előadását (Elsodort falu, Csodálatos élet, Segítség) zsúfolt ház fogja ünnepelni. Az előadás kezdete pontosan órakor. (Thália, Andrássy­ út 4) * A Filharmóniai Társaság bérleti hangversenyei iránt oly nagyfokú az érdeklődés, hogy a nyilvános főpróbákhoz már csak néhány jegy kapható. Az első bérleti hangverseny október 12-én lesz.­(Nyilvános főpróba október 11-én.) Ve­zényel: Kerner István főzeneigazgató. Közreműködik: Al­bertina Ferrari hegedűművésznő. Műsor: Buttykay: Az em­ber tragédiájának kísérőzenéje. Zandonai: Hegedűverseny (először) és Beethoven: VII. szimfónia. Jegyek Rózsavölgyi­nél kaphatók. SZERDAI SZÍNHÁZI ELŐADÁSOK. Nemzeti Színház: A vihar. (7). — A Nemzeti Színház Kamaraszínháza: A becsületesség öröme. (M18). — Víg­színház: A csirkefogó. (V28). — Magyar Színház: Masa pénzt keres. (*/&8). — Király­ Színház: Anna-bál. (H8). — Városi Színház: Éva (148). — Belvárosi Színház: Miss Lilian. 0/28). — Renaissance Szinház: Szonkin és a főnyere­mény. O^8). — Fővárosi Operetszinház: Az Orlov. (28). — Budai Szinkor: Aferini és társulatának vendégjátéka. (Yi8). — Teréz­ körúti Színpad: Szabályos operett. Romantika, A trükk. (Yi9). — Nemzeti Royal­ Orfeum: Izgalmas futball­mérkőzés Magyarország és Anglia között és Zanetti repülő­­csoportja. (8), Papagáj. (11). Saljapin egyetlen művész­­estélye a Városi Színházban. Hogyan utazik egy világhírű énekes? Beszélgetés Márffy Károly dr.-ral. Már a múlt színházi évadban időnként fel­bukkant egy rövid hir Saljapinról, a világhírű orosz énekesről olyan vonatkozásban, hogy va­lamelyik élelmes színházigazgató vagy hangver­­senyvállalat Budapestre hozza. A főváros zene­­értő közönsége mindig felvillanyozott figyelem­mel várta egy ideig Saljapint, az énekcsodát, de Saljapin csak nem jött. Fantasztikus honoráriu­mokról beszéltek itt is, ott is, százmilliókról, te­hát olyan összegekről, amilyeneket a lerongyoló­dott magyar publikum egy művésznek nem igen tud megfizetni. Saljapin ilyenformán csak álom maradt mindazok számára, akik egy magas és élmény­számba menő művészi produkcióról áb­rándoztak, nem jött el, mert nem fizetődön ki neki, aki Berlinben, Párisban és Londonban aranymárkában, frankban és fontban annyi pénzt kereshetett, amennyit csak akart. Most végre-valahára nem kacsa a hír. Salja­pin tényleg Budapestre jön h­asárnap, hogy egyet­lenegy estén megmutassa tüneményes képességeit Budapestnek. Meg akarja mutatni, hogy méltó régi nagy hítéhez. Igaz ugyan, hogy anyagi te­kintetben nem engedett igényeiből, de ez ven­dégszereplésének értékéből nem von le semmit. Saljapin jön. Úgy mint valami király vagy cár, óriási kísérettel. Orvossal, énekmesterrel, külön hegedű- és zongoraművésszel, akik csak őt kisérik és vele jön még a mai viszonyokhoz képest is tekintélyes számúnak mondható szolgasze­mélyzete. Csak az 5 személye részére négy gyönyörű szo­bából álló appartementet rezerváltatott magának telefonb­e a Britannia-szállóban. Délután négy óra volt, amikor berregett a telefon és a portás­­fiú loholva rohant Márffy Károly dr., Saljapin budapesti megbízottja után, hogy Berlin kéreti a telefonhoz.­— Hallói Itt Saljapin. Mikor énekelhetek végre Budapesten? — Üdvözlöm, kedves Mesteri — válaszolt Márffy dr. —. Örömmel jelenthetem, hogy végre nyélbe tudtuk ütni Sebestyén igazgatóval a ven­dégjáték tervét és áthidaltuk a horribilis feltéte­lekkel összefüggő nehézségeket. — Boldog vagy­ok, hogy végre Budapestre jöhetek, amelyről az én Baklanoff barátom Saljapin budapesti képviselőjével, annyi kedves, bűbájos dolgot mesélt, örülök, hogy mehetek, mert itt mindenki azt mondja, hogy Budapest ma már a művészetek Mekkája. Pénteken énekelek Prágában, szombaton pedig egész személyzetemmel vonatra ülök, hogy vasárnap megérkezhessem. — Szóval a viszontlátásra! Boris Godunoff világhírű megszemélyesítője megelégedetten letette a kagylót. Ezután beszél­gettem Márffy Károly dr.-ral, a kitűnő orosz éne­kes szerződtetésének részleteiről. — Négy héttel ezelőtt, amikor Saljapin a pá­risi nagy­operában adta hangversenyét, kiutaz­tam hozzá. Saljapin kijelentette, hogy négyezer dolláron alul nem jön el, mert ennyit minden városban megkap. Nem sok idő kellett annak a kétségtelen megállapítására, hogy ennyi pénzt Pesten semmiféle színházban vagy hangverseny­­teremben nem lehet összehozni, csakis a Városi Színházban. Érintkezésbe léptem tehát Sebestyén igazgatóval, aki a legnagyobb entuziazmussal fogadta bejelentésemet és kijelentette, hogy egész vagyonát hajlandó kockáztatni ezért az er­kölcsi és művészi tekintetben egyedülálló nagy attrakcióért. Rövidesen táviratozhattam Saljapin­­nak, hogy a négyezer dollár honorárium rend­ben van. Hogy azonban a közönségnek kifizetőd­jenek a felemelt helyárak, úgy határoztunk, hogy Saljapin nem valamely opera főszerepében fog Budapesten bemutatkozni, hanem szce­­nírozott operaáriákat fog énekelni és bemu­tatja az orosz mű­- és népdalművészetnek nálunk eddig teljesen ismeretlen gyöngyeit. Ilyenformán Saljapin két és félórán át jóformán megszakítás nélkül a színpadon lesz és gyönyör­ködhetünk művészetében. A helyáremelés a szín­ház nagy befogadóképességére való tekintettel nem olyan rettenetes. Igaz ugyan, hogy egy pá­holy kétmillió koronába fog kerülni és egy zsölye­­szék ára háromszázkilencvenezer korona lesz, de viszont a kevésbé tehetőseknek negyvenezer ko­ronáért is alkalmuk lesz jegyet válthatni. Saljapin egyenesen Berlinből jön. Innen Ja­pánba megy, ahol húsz fellépésre van szerződ­tetve. Japánból az óceánon át Amerikába kell neki majd mennie, hogy a Metropolitanben ele­get tegyen szerződéses kötelezettségének. FilmssériRax * Halmos János, Sárossy Andor és Demény Arthur éneklik holnaptól a Bajazzók nagy áriá­ját a Mozgóképotthon, Uránia és Capitol moz­inkban. Holnap kezdődnek az Omnia lubiláris díszelőadásai Fellépnek: Ill­s Szőke Szakáll EM­­­adó Sándor Haraszlov Miri mm Fritz Ödön Mi A „CSATA" RENDEZŐJÉNEK ÚJ FILMJE «J LE - A - IV S/Íií «¡PARIS V­IX@01 HOLNAPTÓL HOLNAPTÓL ■ Németh Margit, Kardosa (.ás-16 teljesen új bohózatban, tréfában és magánszámokkal Bebe Kramers és Richard Dix­­ a „Csók08 sziget“című Paramount-attrakció főszerepében. a Rendes mozi hely árak Jegyek korlátolt számban az OMNIA B pénztárainál és a £ZlbHÁZI ÉLEI boltjában válthatók. Holnap csak két előadás Vt7 és 9 órakor­ . * Mindenki ^ ^ megnézi ** grandiózus alakításét I I cimii Metró—Uoldwyn-ijim i uji-- i,. . jl Holnap I Mozgókép-Otthon * Uránia * Capitol !r Amerika világfilmje Csütörtöktől, a Royal­ Apollóban

Next