Ujság, 1925. november (1. évfolyam, 94-117. szám)

1925-11-17 / 107. szám

KEDD, 1925 NOVEMBER 1? ­ Beszélgetés Tollits­cse, a prágai filharmonikusok karnagyával. T A művészetben nincs nemzetiségi kérdés. — filharmonikus hangverseny — gyermekeknek. Ma érkeztek meg Budapestre a prágai fil­harmonikusok, akik holnapután rendezik meg budapesti hangversenyüket. A zenekar tagjai egy József-körúti szerény szállóba költöztek, míg Tallitsot, a filharmonikusok híres kar­nagyát a Dunapart felé röpítette a cseh kö­vetség autója. A szálloda második emeletén lakik. Szinte emberfölötti kedvességgel fogad, zavarba hozza alázatával a látogatót. Egyéb­ként vállas, magas ember, fekete haja van, összenőtt szemöldöke és egy aranyfoga. — A prágai filharmonikusok éppen 25 éve működnek mint állandó zenekar — beszéli. — Azelőtt éppen úgy, mint a budapesti filhar­monikusok, ez a zenekar is esténként a prágai operaházban játszott. Huszonöt évvel ezelőtt valami személyi okból sztrájkba léptek és erre elkövetkezett csakhamar a szigorú retor­zió: elbocsátották a zenekart. Akkor alakult önálló zenekarrá a prágai filharmonikusok társasága. Leghíresebb karnagya, aki az állan­dó koncertek rendszerét megteremtette, Ze­­manek volt. Zemanek idején kezdett jelentőséget nyerni ez a vállalkozás, amely egy ideig csak azért alakult, hogy tagjainak kenyerét biztosítsa. Én akkor még Odesszában Tifliszben tanár­­kodtam. Városi konzervatórium volt a neve a tifliszi zeneiskolának és egy igen kiváló em­ber volt az igazgatója: Szikolajev. Itt szerepel­tem először mint klimater a városi zenekar élén. Nemcsak helyi arányokkal mérve volt sikerem, hanem igen figyelemreméltó elisme­réseket kaptam és ez nagy hatással volt ké­sőbbi életpályámra. Előbb Prágába kerültem, mint egy dilettáns zenekar vezetője, utóbb Laibachba. Innen Lipcsébe mentem, Nikisch­­nél vezényelni tanultam, Rogertől. elméletet Milánón keresztül, ahol Alfrédo Vigna volt a mesterem, ismét Laibachba kerültem, itt meg­házasodtam és megismerkedtem egy kiváló magyar dirigenssel, Reiner Frigyessel. — Ezután jutottam a prágai filharmo­­nikusokhoz. — A prágai filharmonikusok évenként 20 rendes áru bérleti koncertet rendeznek. Most 20 népszerű koncert is szerepel pro­­grammunkban, ez az én újításom. Tíz diák­hangversenyt is rendezünk évente. Érdekes újítással próbálkozunk néhány hónapja. Gyermekek számára válogatunk össze műsort és a műsor előtt én magam magyarázok a népszerű hangszerekről, az összhangzattan elemeiről és a zenei formákról. Az első kon­certen a régi táncokkal kezdtük és elvégez­tük — folytonos magyarázat kíséretében —­­az összes primitív táncokat. A következő kon­certen szisztematikus haladást produkálunk és már a dalformák következnek. Valamennyi hangszerről is tartok előadást és akkor mind­egyik zenész eljátszik valamit szólóban a sa­ját hangszerén, hogy a gyermekek megismer­jék minden instrumentum hangszínét. — A prágai zeneünnepségek alkalmával is­merkedtem meg személyesen Kodállyal és Bar­tókkal, az előbbivel egy szállóban laktam és sok alkalmam volt vele beszélgetni. Ha nem is mondta szó szerint, de beszédéből azt vet­tem ki, hogy aggódik a magyar zene sorsán Csehországban. Megnyugtattam. A prágai fil­harmonikusok zenekara művészekből áll, akik a művészetből nem csinálnak nemzetiségi kér­dést. Nemzeti művészet van, de nincsen nem­zetiségi művészet. (Nationale Kunst, nationa­­listische Kunst.) A zene nem kíván szavakat, a zene a legáltalánosabb emberi művészet. A zene a jövendő világ beszéde, a zene az emberi fejlődés célja. Művészet nem ismer ország­határokat és boldog vagyok, hogy ebben a vá­rosban ezt demonstrálhatom. * A bukaresti opera kizárta sztrájkoló agjait. Bukarestből jelenti az Újság tudóst­ója. Az opera vezetősége elhatározta, hogy azokat az operaénekeseket, akik egyik leg­­utóbbi előadáson bejelentették a közönségnek, hogy sztrájkba lépnek, mert az igazgatóság nem foglalkoztatja eléggé a román énekese­ket, hanem állandóan idegeneket szerepeltet magas fellépti díjak mellett, törli az opera­­ház tagjainak sorából. Er­re az intézkedésre i karszemélyzet is csatlakozott a sztráj­­kolókhoz. Bárrá-Karrah a hű kutya egész Pestet lázba hozza bátorságával, okosságával és szenzációs bravúrjaival A néma vádló című­ bűnügyi dráma főszerepében Mozgókép-Otthon Uránia Capitol Filmpalota Metró—Goldwyn- film ÚJSÁG Leopoldine Konstantin: Vadász Lipót rajza. I V. Ginzely Anna huszonötéves ének- és zene­tanárnői jubileuma alkalmából tanítványai gyö­nyörű ünnepséget rendeztek. Nagyszerűen sike­rült hangverseny keretében Sereghy Elemér kere­setlen, szívből jövő szavakkal köszöntötte az ér­demekben dús tanárnőt és a tanítványok nevében átnyújtotta neki a tanítványok ezüstkoszorúját. A hangversenyen kitűntek Steinböck Mimi, de kü­lönösen B. Dankovszky Adalienda, akinek pom­pás szopránja valósággal elragadtatta a közönsé­get. Zsámboky László egy művészettel előadott dalát és a Traviata nagy áriáját fergeteges tapsok­kal honorálták. Énekkultúrája pedig mesterét dicséri. * Az Engem szeress 11 attrakciója. A Magyar­ Színház közli: 1. Földi Mihály kitűnő, mulatságos vígjátéka. 2. Titkos Ilona Balázs Árpád nótáit énekli és táncol. 3. Csortos Gyula mulató cigány­jelenete. 4. Titkos és Csortos csárdást táncol. 5. 7. Molnár Kállay­ kettőse. 6. Lalla Collins és Edna May új angol táncai. 7. Budapest legjobb jazz­­bandje. 8. A legjobb budai schrammli. 9. Vörös Jancsi cigánybandája. 10. Katonazenekar. 11. Hallzene a felvonásközökben (Vörös Jancsi). a­lm Min? r'eo Vr • BABBflBfl Lfl IKIflBB * Kürti József a Belvárosi Színházban. Kürti József, aki csak nemrégen hagyta ott a Nemzeti Színházat a Vígszínház kedvéért, most a Víg­színháztól kérte szerződése felbontását. Ma kö­tötte le magát a Belvárosi Színházhoz. Első sze­repe a Pántlikában, Földes Imre vígjátékában lesz. Eleinte úgy tervezték, hogy ebben a darab­ban csak vendégszerepelni fog, időközben azon­ban másként határozott és véglegesen a Belvárosi­hoz szerződött. * Gaál Franciska és Somlay Artúr szenzációs alakítása Marikában a Renaissance Színház csü­törtöki premierjén. * Földes Imre vígjátéka — Pántlika bemutató szombaton a Belvárosi Színházban. Zsúfolt házak előtt megy htt­ a szerelem HMMMfl MM EMID BENNET HOLBROCK BLINN a JME- filmszính­ázban (Newyork palotával szemben). * Bemutató előadás az Újpesti Blaha Lujza­ Szinházban. Az Újpesti Blaha Lujza-Színház de­cember hó elején fogja bemutatni Gergelyffy Gá­bor dr. rendőrtanácsos és Koltay Zoltán író «Gyermek» című drámáját. A darab tárgya: a becsületes szerelmes férj lelki küzdelme a kika­pós asszonnyal. Gergelyffy dr. ügyes elgondo­­lású erkölcsdrámáját Koltay Zoltán nagy szín­padi technikával dolgozta fel. Több vidéki szín­ház is megszerezte a darab előadási jogát. * Ma ismét a Nagyvilági lányok a Renaissance Színházban. * A Vígszínházban kedden a Színésznőt játsz­­szák. Szerdán és pénteken az Úriembereket is­métlik­. Hangversenyek. • Zilzer Piroska zongoraművésznő és Zilzer Ibolyka he­­gedűművésznő ma adják feszült érdeklődéssel várt szonáta­­estjüket. Műsor: Mozart El-dur, Weiner Fissmoll és Schu­mann D-moll-szonáta. (V. 668. Harmónia). • Borovsky Alexander első estje november 19-én. Mű­során Bach-, Haydn-, Albeniz-, Stravinsky-művek és Liszt hat Paganini-tanulmán­ya. (Rózsavölgyi). • A Filharmóniai Társaság november 23-án tartandó IV. bérleti hangversenyét Kerner István főzeneigazgató beteg­sége miatt Szenkár Jenő, a kölni opera főzeneigazgatója vezényli. Közreműködik: Schwarz Vera kamaraénekesnő. A magyar származású Szenkár Jenő bemutatkozását nagy érdeklődés előzi meg. Nyilvános főpróba 22-én. KEDDI SZÍNHÁZI ELŐADÁSOK. M. kir. Operaház: A bolygó hollandi (C. bérlet, 7. sz.) (7). — Nemzeti Színház: A Gyurkovics-lányok. (7). — A Nemzeti Színház Kamaraszínháza: Elzevir. (668). — Víg­színház: A színésznő. 0/68). — Magyar Színház: Engem szeress. (668). — Király-Színház: Anna-bál. (668). — Városi Színház: Leányálom. 0/68). — Renaissance-Színház: Nagy­világi lányok. (668). — Fővárosi Operettszínház: Die Zwüt­­lingschwester (a bécsi Deutsches Volkstheater és Konstan­tin Leopoldina vendégjátéka, 668). — Andrássy-úti Színház: Mezőkövesd, Mi történt Kelemennel, Lakodalom, Cica, Valuta-ankét, Rebeka néni, tréfák, magánszámok. (669). — Teréz-körüli Színpad: Szabályos operett. Romantika. A trükk. (­69). — Művész-Színpad: A méltóságos papa. (668). — Royal­ Orfeum: Nemzetközi varieté-műsor. Winston ka­pitány fókái. (8). Papagáj. (11). * A Madonna a Vígszínházban legközelebb csü­törtökön és szombaton kerül színre. A címszere­ *.­pet Gombaszögi Frida játssza. Filmsxindax * MONSIEUR BEAUCAIRE—RUDOLPH VA­­LENTINO, ROYAL-APOLLO, OMNIA, CORSO. * Filmkarrierek. «I Want my man» a First National most készülő legújabb filmjének a címe s négy olyan szereplője van, akik „egész lent" kezdték. A film sztárja, Doris Kenyon és két kisebb szerep alakítója egy templomi énekkar­ból került ki, a második főszereplő, Phyllis Haver pedig egy mozi-zenekarban zongorázott, míg egyszer rájött, hogy a jobb vásznon játszani, mint lent a zongorán hat órát naponta. Milton Sills, a film férfisztárja is kitűnő zongorista, bár sohasem volt zenész. Természettudományi tanulmányokat folytatott, mielőtt filmszínész lett. * Mosjoukin a „Mathias Pascal" címszerepé­­ben ma és holnap utoljára a Kamarában és Corvin Színházban. _­ ­ 30 TAGÚ ZENEKAR / k i i ő r­i a M­­ Royal-funollóban /­ ­ Monsieur Beaucaire / cimü Rndolph Valentlno M film előadásait M Eredeti — M k­isérőzene M Előadások M kezdete J * MONSIEUR BEAUCAIRE—RUDOLPH VA­LENTINO, ROYAL-APOLLÓ, OMNIA, CORSO. Az Orion­ Színház szerdától kezdve mutatja be James Cruzenak, a Covered Waggon rendezőjének új filmjét Angyalka címmel, a főszerep­ben Virginia Lee Corbinnal és Ricardo Cortezzel. * MONSIEUR BEAUCAIRE—RUDOLPH VA­­LENTINO, ROYAL-APOLLÓ, OMNIA, CORSO. A nyerők neveit csütörtöki számunkban közöljük ! ni

Next