Ujság, 1926. július (2. évfolyam, 145-171. szám)

1926-07-01 / 145. szám

! Egy kis nézeteltérés. Irta Szterényi József báró. Csehországban vagyok, szokásos évi kúrá­m­. Itt olvasom a csehszlovák köztársaság It budapesti és mostani bécsi követének nyi­­lozatát a legújabb cseh agrárvámról és en­­k kapcsán országának és Magyarországnak jartáshoz való gazdasági viszonyáról. Erre a­ilatkozatra szükségesnek tartom reflektálni annak némely tévedését helyreigazítani, ez a követ ar lényeges tévedésekbe esik nyi­­ltozatában. Nem annyira tények, mint reál­­is és következtetés tekintetében. És némely idasági, illetőleg kereskedelempolitikai elvei­­tben. Kezdem mindjárt a kérdés elvi része­­. Az új cseh agrárvámnak Magyarország ré­­sről való megtámadása szerinte már azért is sokolatlan, mert Magyarországnak is van­­k agrárvámjai, sőt azok szerinte még maga­­sbak, mint az új cseh vámok. Először is egy ívbeli tévedést akarnék e részben helyrei­ga­­ani, olyant, amelyen az egész okfejtés meg­y. A követ úr ugyanis elfelejti, hogy Magyar­ságnak nincs külön minimális vámtétele és jön autonóm, hanem csak egyetlen egy, au­tonóm vámtarifa illető tételei, melyek min­­t kereskedelmi szerződéses tárgyalásnál ál­dozások tárgyát képezhetik. Ezzel szemben Chszlovákiának vannak le nem szállítható nimális agrárvámtételei, a gabonára és­ztre például olyan magasságban, hogy az nden exportot oda lehetetlenné tesz. Ebben tán van némi különbség. Annyira, hogy az ionóm vámtarifák tételei, ha még olyan má­sak is, nem képeznének megegyezési aka- t­y­t, a leszállítás százalékán fordul meg a mgegyezés. Nem akarok­­ részben a magyar­­noia tarifaszerződés magyar engedményeire atkozni, a lengyel­­ .n cia szerződés még­nnél is erősebb bizonyíték arra nézve, mely­­re Lengyelország az­ autonóm borvámtételnél is kilencvenszázalékos engedményt adott anciaországnak. Hogy nyomban utána fel­kelte a borvám tételét, csakhogy a százalé­kt­ engedmény hatását csökkentse és a vám­­­t­ételeit . H­ozza, az más lapra tartozik, az álln r­ossze iügyelben magával az elvvel nincs. Jenben a cseh minimális tarifa rögzítve van aden tételében és a kedvezmény, melyet kmn országnak nyújt, mellyel tarifaszerző­­■st kök abban áll, hogy ezt a minimális tari­­f biztositja annak. Boldog ország, mely olyan alacsony tér­ítési költségekkel bir, hogy azt kedvezményül egadhatja. Európában azonban nem talál­­t ilyen ország Olyan alacsony munkabé­rei léteznek már, hogy ilyen vámtétel­­lalkulálni lehessen. Már Jugoszlávia is fel­­­áll ellene, ahol pedig jóval olcsóbb a­­gazdasági le­ö­­lés, mint nálunk. Eddig rekardinálisabb ténybeli tévedés. Követke­jjk elvi kérdés A vám vagy pénzügyi, vagy epelés védelmére való. Azon különböző- kiegyenlitésére, melyek a termelés költ­őnél­­jelentkeznek. Magyarország a maga ■vódeTmévgl mezőgazdasági termelését [■ja védeni Mini­sportállamnál ez nor­­is körülmények között ugyan nem jut ínyre, de a régi monarchia idején voltak is rossz évek, hogy bizony sor került erre idejemre. Ugyanez-e a helyzet Csehszlova­­mezőga­zdaságánál? Ugyanolyanok-e Cselo­­vákia érdekei ennél a vámvédelemnél? Kifejtettem egy ízben, hogy a lisztnél meg tudnám érteni ezt a túlzott prohi­­z­m­ám­védelmet, lévén Csehszlovákiának tekinteie" malomipara. A régi közös derűlés kereskedelmi politikájában is min­tdig­ szerepet játszott ez a malomipar, az 1906 évi kiegyezés alkalmával majd­­­ ezen a ponton hiúsultak meg a tárgya­­k Ausztria és Magyarország között és az őri — véletlenül csehországi — osztrák iskedelmi miniszter ezen a címen akarta h­agadni az akkor megkötött kereskedelmi vámszerződés aláírását. De nem úgy a bnn- és egyéb mezőgazdasági termékek­­ben, melyekben Csehszlovákia tudvalevő­­nagy behozatalra van utalva, melynek túl­­só részét eddig Magyarország fedezte. Ha­rország alku tárgyát képező autonóm léte­­t emeli fel ezeknél, ez érthető lett volna, ezek­­ lennének rögzítve, nagyobb kedvezmé­­k vásárlására szolgálnának. Ez nem­ üt­nék bele a gazdaság- és kereskedelem­­isikai elvekbe. Miképpen Németországban történik, ahol ugyancsak el kell készülve m­­nk az agrárvámok jelentékeny emelé­e. Ez most új irányzat ismét, mely na­­gy meg fogja nehezíteni az agrárországok ézetét. Hogy rideg ellentétben áll a rég­ibb európai törekvéssel, a népek és or­igók egymás közötti gazdasági közeledésé­­t al. mellékes. udapest, 1926 csütörtök, július* Ára 2000 korona R­TI. évfolyam, 145. szám ELŐFIZETÉSI ÁRAK: Negyedévre .. .. .. .. .. ..135.000 korona Egy hóra ............................ .. 50.000 korona Ausztriában egy hóra..................8 Schiliig Jugoszláviában egy hóra............ 80 Dinár Egyes szám­ára Budapesten, vidéken és pályaudvarokon hétköznap.. .­­ 2000 korona vasárnap .. •• •• •• •. .. •• 4000 korona Ausztriában hétköznap.............SOGroschen vasárnap .• •• •• .. .. ** .. .. 40Groschen Jugoszláviában hétköznap .. .. .. 4 Dinár vasárnap .. .. ................................. 5 Dinár Megjelenik ünnep utáni napok kivételével minden nap !. .... m mn ..................................— Érvényes: 1926 aug. 31-ig 2000 korona értékben fogadják el ezt a jutalék­­szelvényt az UJSAG-ban felsorolt cé­gek a bolti áron számított össze­gek mindenkor megállapítandó szá­zaléka erejéig. Ezidő szerint 10°/o Törv. védve —ROVAÍL­ Most, hogy az öreg ember lakat alatt van, már igazán bajos állítani, hogy szép szeme kedvéért adott Búd János nem kétszáz, hanem csak százötven milliárdot. S rólunk sem tehető fel, hogy a Búd János pénzügyminiszter úr szeme szépségét honoráljuk, mikor ezt a közbelépését helyesnek találjuk. Bár mindig volna a miniszter úrnak ez a tágabb szűk­markúsága s rászánná magát kellő időben és helyen egy kisebb áldozatra, amivel megelőzi a később előálló nagyobb áldozatok szükségét. A Viktória-esetben az intervenció pontosan annyiba került, amennyit kifizetett. Hogy hány milliárdba került volna, ha ezt a másfelet meg akarja spórolni, szinte kiszámíthatatlan, sőt, szinte kiszámítható. Ha minden újabb an­gol hitelt beszüntetnek és minden régit fel­bontanak — mennyi baj, megakadás, felfor­dulás járt volna vele! A támadások, melyek érik, nagyjában onnan valók, hogy ezt az egészséges leszámítolását a későbbi hatások­nak az ő minisztersége alatt nem szokták meg.­­ Szívünk egészen a pénzügyminisztériumé, de bocsássa meg Vargha államtitkár úr: ha a fázisrendszer kiépítése nehéz, sokkal nehezebb a közönségnek a forgalmi adó viselése addig, míg a minisztérium az ő nehézségeit legyűri. Csak szeptemberben készül el a hússal. Tehát szeptemberig kell többet fizetni, mint kellene, ha hamarább végeznének a nehézségeikkel. Egy év óta foglalkoznak e nehézségekkel és még két hónap kell. Pont két hónap még. Ért­jük, hogy a cseresznyefa előbb terem cseresz­nyét, mint természetadta ideje megkívánja. De hogy a fázisrendszerhez tizennégy hónap kell és nem tizennégy hét — elvégre ezt is el­hisszük, ha muszáj. * Ne mindig a nehéz pénzügyekről, beszél­jünk könnyebbekről is. Megint egy sor meg­döbbentő öngyilkosság. Oly sűrűn, oly elemi természetességgel esnek meg, hogy nem gon­dolhatunk mást: ez manapság a legkönnyebb. S oly kevés hatással vannak az illetékesekre, hogy megint csak azt gondolhatjuk: nézni sem nehezebb, mint megtenni. Bemutatkozott az új Arad kormány. Haladékot kért pénzügyi programmjának beterjesztésére. A kormánynyilatkozatot hűvösen fogadták, de a jövő keddig kért haladékot jelentékeny többséggel megadták. A tizedik Briand-kormány kedden mutat­kozott be a francia parlament két házában, a kamarában és a szenátusban. Zsúfolt pad­sorok várták a kormánynyilatkozatot. Briand miniszterelnök szólalt fel s mindenekelőtt arra mutatott reá, hogy a kormány, mint már összeállításából is kitűnik, háttérbe szorít min­den politikai meggondolást és a legmesz­­szebbre menő nemzeti kibékülés szellemétől vezérelteti magát. Reméli, hogy a marokkói válság befejezése és a szíriai hadműveletek végrehajtása rövidesen lehetővé teszi, hogy Franciaország egészen az újjáépítés művének szentelhesse fejét. Bár az állami bevételek fedezik a kiadásokat, mégis szükségesnek látszik, hogy megreformálják azt a rendszert, amelynek gyenge pontjaira a tapasztalás so­rán rájöttek. Szükséges mindenekelőtt, hogy mérsékeljék az általános jövedelmi adó kul­csát és az ingó értékek átruházására meg­állapított adót. Az ily módon előálló hiányt az adótételek fokozatainak újabb megállapí­tásával fogják kiegyenlíteni. A pénzügyi költségvetés egyensúlyba ho­zatala és az adórendszer átalakítása elve­szítenék jelentőségüket, ha ugyanakkor határozottsággal nem látnának hozzá a valuta szanálásához. Nem szabad eltitkolnunk magunk előtt, hogy komoly nehézségek megszüntették a kincstár minden mozgási szabadságát és állandó ve­szélyt jelentenek a nemzet életére. A kormány be fogja mutatni a parlament­nek azoknak a rendszabályoknak tervezetét, amelyek alkalmasaknak látszanak a rövidle­­járatú kötelezettségek törlesztésére és ame­lyek révén a kincstár ismét normális helyzetbe hoz­za! " A probléma maga a valuta szanálása. Minden azon múlik, hogy a frank állandó esését feltartóztassák. Ám a bécsi csehszlovák követ urnak ezek nem egyedüli tévedései. Ott van egy másik té­vedése, midőn összehasonlítja a cseh kivitelt Magyarországba és a magyar kivitelt Cseh­szlovákiába. Mennyivel kisebb százalékát kép­viseli Magyarország a cseh összkivitelnek, mint Csehszlovákia a magyar kivitelnek? Ahány állítás, annyi tévedés. De tudatosan a beállítás és pillanatnyi hatás kedvéért. Mert Vavrecek urat sokkal különb gazdaságpoli­tikusnak ismerem, semhogy feltételezhetném róla, hogy nem ismeri a gazdasági értékkü­lönbözeteket iparcikkek és mezőgazdasági ter­mékek között. A százalékszámítások az első pillanatra nagyon tetszetősek és megtévesz­tésre alkalmasak. De kissé közelebbről meg­nézve a dolgokat, más eredményekre kell jut­nunk. Vájjon hány százalékával a magyar ga­bonának vagy lisztnek ér fel a csehországi össztextilkivitel egyetlen egy százaléka? Vár­jon mennyi munkabér és vállalkozói haszon marad a textiliparban az országban szemben a gabonával vagy liszttel? Próbáljon csak szá­mításokat tenni a csehszlovák követ úr ezen az alapon a két ország gazdasági forgalma te­kintetében, akkor majd meglátja, hogy milyen más eredményre fog jutni. Már­pedig ezek a számítások a döntők. Az a számítás, melyek a kereskedelmi szerződéstárgyalásoknál szoká­sosak voltak, hogy például az egyik oldalon álló százmillió aranykorona forgalommal szemben a másik oldalon is körülbelül ilyen forgalomnak kell állania, mert csak akkor van meg a helyes kiegyenlítés, csak ezzel a korrektúrával állhat meg. Mert máskülönben az agrárországok egyszerűen elvérzettenek az ilyen alapon való kereskedelmi szerződések­nél. Ugy­e­bár, másképpen fest a helyzet eb­ben a beállításban? Pedig ez az objektív be­állítás. Ez adja meg a helyzet valódi képét. Melyet illetőleg teljesen egyetértek a cseh­szlovák követ úrral abban, hogy a vám­­háború nem érdeke a két ország egyikének sem, szenvednie kellene tőle mindkettőnek. Csakhogy amikor ezt megállapította, nem vonta le egyúttal a következtetést is, mely nem lehet más, mint a minimális vámtételek elejtése cseh részen. Ezen következtetés nél­kül csak egy meg nem valósítható igazság kimondásával állunk szemben, melynek gya­korlati értéke vagy jelentősége semmi. Hiába hangoztatom, hogy Magyarország meg akar egyezni Csehországgal, ha ez nem nyújt hozzá lehetőséget. Hiába állítanék, hogy közeledni akarunk Csehországhoz, ha ugyanekkor ti­lalmi rendelkezéseket állítanánk fel a cseh ipar behozatala ellen. Már­pedig a cseh mini­mális agrárvámok nem egyebek tilalomnál a magyar mezőgazdaság számára. Súlyos hiba lenne ezt a vámháborút kiprovokálni. Kétség­telenül súlyos sebeket fog ez ejteni mindkét ország gazdaságán, de merem állítani, hogy a nagyobb vesztes ebben az esetben nem Ma­gyarország lesz. Én a két ország gazdasága között el tudtam magamnak mindig képzelni a méltányos kiegyenlítést, szükségesnek is tartottam volna azt, de az, ami most kereske­delempolitikailag Csehszlovákiában történik, nem az útja ennek. Nem kétlem, hogy be fog következni a kiábrándulás, csak ki kell tar­tanunk addig. A kormánynak az a szándéka, hogy a felme­rülő nehézségekkel a fegyintézettel való bizal­mas együttműködés segítségével száll szembe. A kormány nem téveszti szem elől azt, hogy a nemzetközi tartozások rendezése szük­séges támasza a biztos stabilizálásnak. Franciaország nemzetközi helyzetét a kor­mánynyilatkozat jónak mondotta. Ez a hely­zet megengedi, hogy mostantól kezdve óvatos­sággal, a katonai terhek egyidejű csökkenté­sével, Franciaország biztonságának feltételeit az új helyzethez szabják. Döntőbírósági egyez­mények segítségével, amelyek száma folyto­nosan növekszik, a kormány arra fog töre­kedni, hogy a jog alapján a békés elintézést érje el olyan konfliktusokban, amelyek ré­gebben háborúkhoz vezettek. Belpolitikai tekintetben a kormánynyilat­kozat az arrondissement-választások sürgős visszaállítása mellett foglal állást. A kormány felszólítja a parlamentet, hogy bizalmával adja meg neki a szükséges jogokat és eszkö­zöket. A kormánynyilatkozatot meglehetősen­­ hűvösen fogadták. Briand csak itt-ott aratott tetszést, ellenben több ízben szakították félbe szavait gúnyos közbekiáltásokkal. Briand a kormánynyilatkozat felolvasása után azt kívánta, hogy a pénzügyi helyzetre vonatkozólag benyújtott huszonhárom inter­pelláció vitáját halasszák el. Casraux pénzügyminiszter — így szólt — jövő kedden adja elő pénzügyi szaná­lási tervét s készen fog állni a probléma alapos megvitatására. A kormánynyilatkozathoz elsőnek Cachin kommunista képviselő szólalt fel. Tiltakozott ellene, m­tett attól tart, hogy a kormány be­fejezett tények elé fogja állítani a kamarát. Tiltakozással kezdte, részben tetszéssel foga­dott beszédet a szocialista Bilim is. Követelte, hogy a kormány válaszoljon bizonyos h­ozzá­­intézett kérdésekre. — Tudnunk kell —­ mon­dotta —, hogy a kormány milyen politikát akar , folytatni s hogy várjon elveti-e az inflációt annak bármely formájában. Pártja —­ igy szólt — küzdeni fog nemcsak a washingtoni megállapodásnak mostani for­mája ellen, hanem mindennemű bel- és kül­földi kölcsön ellen is. Az országnak saját anyagi eszközeivel kell fentartani valutáját. A radikális párt nevében Dalbicz jelentette ki, hogy nem adhat bian­co-felhatalmazást a kormánynak. Éles összeszólalkozása volt Briaridnak Tardieuvel, ki kötelező ígéretét kérte, hogy jövő keddig ne tanácskozzanak a kölcsönügy-­ ről. Briand sértődötten utasította vissza Tardieu feltevését. Szóváltás támadt köztük, melynek végén Taraien tudomásul vette a kormánynak azt az ismételten megtett kije­lentését, hogy a kormány nem fogja befejezett tények elé állítani a parlamentet. Ezután áttértek a szavazásra. A kamara név szerinti szavazással 292­­ szavazattal 130 ellenében elfogadta a kormánynak azt az indítványát, hogy a pénzügyi helyzetre vonatkozó interpellá­ciók tárgyalását jövő hét keddjére halasz­­szák el. Százhuszonnégy képviselő nem szavazott. Az a százharminc képviselő, ki a kormány el­len szavazott le, túlnyomó részben a szocialista és kommunista padsorokból került ki. A közül a százhuszonnégy képviselő közül, aki tartóz­kodott a szavazástól, három radikális, hat bal­oldali köztársasági, kilencvenhárom Marin­­párti, hat demokrata és tizenhat pártonkívüli volt. A szavazás s­rán a kamara néhány olyan póthitel ügyét tárgyalta, melyeket július 1-ig meg kell szavazni. Felszólalásában Berthou kommunista képviselő, a marokkói póthitel kérdésével kapcsolatban élesen megtámadta a Párisban időző spanyol királyt. Ezért ismé­telve rendreutasítást kapott Herriot elnöktől. A kamara végül 395 szavazattal 28 ellené­ben elutasította Boraidon kommunistának azt az indítványát, hogy ne engedélyezzék a kül­ügyi szolgálat elnökének fizetését.­­ A szenátusban is felolvasták a kormány­nyilatkozatot. Mind a két ház mára, szerdára napolta el tárgyalásait. CAILLAUX ÉS A FRANCIA BANK ARANYKÉSZLETE. Paris, június 30. Casraux pénzügyminisz­ter határozottan cáfolja azt a hírt, hogy teg­nap a radikális szocialista párt kiküldötteivel arról tárgyalt, hogy a francia bank az arany­készlettel biztosítana egy külföldi kölcsönt. Erről nem volt és nem is lehetett szó.

Next