Állami gimnázium, Újverbász, 1876

A) Néhány szó a sziléz, a nevelés érdekében. Egyike a legnevezetesebb mesterségeknek a nevelés, neve­zetesen a helyesen nevelés. Sokan nem találnak ebben semmit, vagy csak igen keveset, s innét van, hogy boldog boldogtalan, úton útfé­len illetékesnek tartja magát a nevelés dolgaiba beszóllani, nem gondolván meg, hogy elhamarkodott s kevésbé öntudatos eljárásuk szomorú következményei elodázhatlanul beállanak. Mert nem úgy van e művészettel, mint egyebekkel ! Ha pld. a szobrász vésője, vagy a festő ecsetje félre csúszott, s ezzel elsimíthatlan hibát köve­tett el : félre veti anyagát, s másikat vesz elő, és ebből testesíti meg eszméjét. Ámde elhibázott nevelésünk tárgyát, az embert, váljon el­­vethetjü­k-e ? ! . . Öntudatosan teszünk tehát minden lépést, s jól megfontolunk mindeneket, mielőtt azok érvény­esítéséhez fognánk. Nézzük, mily feladata van a nevelőnek. Nevelés alatt fel­nőtteknek szándékos hatását értjük kiskorúakra, oly czélból, hogy azok felnövekedvén, tevékenységüket a jó, szép és igaz terén önálló­­lag érvényesíteni képesek legyenek. Hogy miként működhetünk legsikeresebben ezen feladatunk megoldásán, kifog világtani, mi­helyt nevelésünk tárgyát, az embert figyelemre vesszük. Tekintvén az embert, két dologból állónak találjuk : ugyan­is test és lélekből. Teste érzékeink alá esik, lelkére azonban csu­pán csak következtetünk. Az ember tehát kettős természetű, s ezen kettős természet figyelembe lesz veendő. De váljon a test vagy a lélek kiképzésére fordítsunk-e gondot? E kérdés megoldását az alább következőkben leli. 1*

Next