Felsőkereskedelmi iskola, Újvidék, 1890

Ezek előrebocsátása után lássuk már most az énektanítás ez­élj­át, f­ont­o­ss­ág­át, és hatását, hasznát, valamint azt is, hogy m­it, hogyan, mikor és hol énekeljen az ifjúság. I. Az énektanítás czélja. Az énektanítás ez­él­ja zenei szempontból a zenei érzék felkeltése és az önálló, hangjegyek szerinti éneklésig való kiművelése; paedagogiai szem­pontból pedig egyrészt az értelem fejlesztése, másrészt az aesthetikai, erkölcsi és kedélyi képzés, a hazafias érzelem ápolása; vagyis: „hogy ne csak a leg­képesebb, hanem mindazon növendékek, kiknél a hang és hallás teljesen nem hiányzik, (kiket tehát az énektanulástól fel kell menteni,) a dalokat és karokat biztosan és helyes kifejezéssel énekelni tudják és hogy ezáltal a templomban vagy az iskolában, a családban vagy a társaságban mindazon alkalommal, midőn az ének hivatva van az ünnepélyességet emelni vagy a vidám jókedvet előmozdítani, ebben egyéni képességük szerint vagy közremű­ködni vagy az éneklő­kkel legalább együtt érezni tudjanak.“ (Tanterv a polg. leányisk. sz. 1887.) Más szavakkal: A növendék, ha az iskolából kilép, tudjon bizonyos szánni dalt, különösen népdalt (és pedig annak teljes szövegét és dal­­lamát)ne csak karban, hanem külön is helyesen és biztosan elénekelni, valamint könnyebb dalokat hangjegy után önerejébő­l is betanulni. II. Az énektanítás fontossága és hatása. Az ének fontosságát mint láttuk, már az ókorban is felismerték. Konfucse szerint az állam kormányát és közerkölcsét biztosan meg lehet ítélni zenéjéből. Polybios egy görög város baromi alásü­lyedését a zenetanu­lás elhanyagolásának tulajdonása. Luther szintén úgy nyilatkozik, hogy az énekelni nem tudó tanító nem érdemes arra, hogy ránézzenek. És mindezek daczára ma sem fordítanak kellő gondot az énektanításra az egyes iskolák­ban. A középiskola, valamint az önnálló középk­reskedelmi iskolák tantervé­ből teljesen hiányzik az ének, pedig mily könnyen lehetne az előbbiekben a gyermek-, vegyes- és férfikara, az utóbbiakban a férfikara éneklést meghonosítani! De a nép- és polgáriskolákban sem részesül kellő gondo­zásban az énekoktatás. Sokan ma is csak kedvtöltési foglalkozásnak tekin­tik. Hisz’ csak az imént szólalt fel jeles zenetudósunk, Bartalus István, a „Néptanítók Lapjáéban a népiskolai énektanítás érdekében, kimutatva azon főbb akadályokat, melyek az nép önálló kótaéneklésének útjában állanak. Ilyenek: alkalmas gyűjtemények hiánya, a csekély óraszám, az ellenőrzés hiánya, és végre azon körülmény, hogy a tanítók maguk sem tudnak vagy akarnak hangjegyek szerint éneket tanítani. Ez utóbbit már magam tettem

Next