Ung, 1899. január-június (37. évfolyam, 1-26. szám)

1899-01-01 / 1. szám

XXXVII. ÉVFOLYAM. Ungvár, 1899. január 1. SZERKESZTŐSÉG: Ungvár, Vármegyeház­ tér 1. szám. A szer­kesztőhöz intézendő minden köz­­lem­ [UNK] ny, mely a lap szellemi részét illeti. Levelek csak bérmentesen fogadtatnak el. Semmit sem közlünk, ha nem tudjuk, kitől jön. Kéziratok nem adatnak vissza. A lap megjelen minden vasárnap. VEGYES TARTALMÚ HETILAP. UNG VÁRMEGYE ÉS AZ UNG MEGYEI GAZDASÁGI EGYESÜLET HIVATALOS KÖZLÖNYE, 1. SZÁM. Székely és Illés könyvnyomdája. Előfizetési feltételek: Egész évre . 4 frt. 1 Negyedévre 1 írt Félévre ... 2 »­­ Egyes szám 10 kr. Hirdetések, előfizetések, valamint a lap anyagi részét illetők a kiadóhivatalba (Székely és Illés könyvnyomdájába) küldendők. Nyilttér soronkint 20 kr. KIADÓHIVATAL: Elmélkedés a hazai társadalmi állapotok felett. Utolsót kondult az esteli harangszó, imára gyűjtötte egybe a híveket; hálaadó érték, szent zso­lozsma tör az ég felé; lelkébe száll a hivő sereg, áldja Is­énét, aki megtartotta, védte egy hosszú éven át, ezernyi gond és bajlódás között a hazát, a nemzetet, a családokat és azok tagjait Elbúcsúztunk az ó­évtől. Ma a virradat fénysugara már újév reggelére hinte aranyos kévéit. 1899.: mennyi titkot takarsz, mily balsejtelmet rejtegetsz! Megelégedés és öröm, avagy bú és bánat van-e rejtve szerencsekürtödben ? Gyarló ember ennek nem leh­et megmondhatója! Egy hét előtt a szeretet szent ünnepét ültük. Ma már ezer bizonytalanságtól gyötörve tekintünk nemzeti létünk elé. Méltán. Nem olyan a magyar haza társadalmi élete, hogy ne kellene félnünk a tizenkettedik óra fatális elközelgésétől. Mintha a régi magyar patriarkális élet, a maira nemesen egy­szerű, a maga édesen vonzó erényeivel, üdítő zama­téval, hősies elhatározásaival és áldozatkészségével, bizalmat gerjesztő őszinteségével — csak álomkép volna, semmi egyéb. Pártharczok dúlása, egymás meggyanusítása, rideg önzés, elkülönzöttség gyötri a nemzettestet. Léke, egymás iránti szeretet, egymás véleményének tiszte­letben tartása és sok, igen sok más egyéni, magán, testületi és nemzeti erény sokaknál mintha csupán jelszavak volnának, vagy talán már azoknak sem jók. Ha valamikor, úgy az újév reggelén nag­yon is alkalomszerű magunkba szállanunk és vizsgálód­nunk a hazai társadalmi állapotok felett, és kérdez­nünk: van-e, lehet-e megelégedés a keblekben. Akár az egyénében, akár mint a társadalom lényé­nek lelkében, akár a honfi- s a polgártársnak a lel­­kületében ? Fessük meg napjainknak ridegen való képét s azután feleljünk meg a feltett kérdésre. Kettős szemhatárt látunk. Az egyik azt bizo­nyítja, hogy századunk igazán a felvilágosodottság kora. A tudományos fejlődés varázs­látása előtt majd­nem minden köd eloszlik. Problémák megfejtését megannyi újabb és újabb találmány, siker követi. Fogalom, fogalom után tisztul, nemesből. Általános haladás, fejlődés tapasztalható. Mindebből a magyar tiszteletreméltó részt követel magának. Nézzük azonban a másik képet, a társadalmi állapotok képét. Fájdalom, emitt sötétlátás nélkül is nagy visszaesés konstatálható. S ami a legszo­­morúbb a dologban, az az, hogy e bajok országo­sak, illetőleg, hogy annyira megszokottak, hogy mintegy másodtermészetünkké válván, abban a szo­morú csalódásban ringatjuk magunkat, hogy azok nem hibák, melyeket kerülnünk kellene még önmegtagadás, esetleg áldozatok árán is, hanem erények, amiket ugyancsak keményen kell kultivál­­nia annak, aki nem akarja m­agát kitenni ama meg­lepetésnek, hogy az önzés, az alkalmazkodás és az érdekes sp­­ortok aknamunkája folytán szépen —hoppon maradjon. Azért is sokszor solr­a dobunk nemes idealismust, hátat fordítunk nemzeti nagyjaink szent és dicső példáinak, erényeinek s hagyományainak; a legnemesebb s legboldogítóbb intézményeknek, az egyházaknak szent tanait hivalkodva becsméreljük; oda szegődünk napszámosokként a nagyon is modern idők és felfogások romboló munkájához, felejtünk „ős nagyságot s honfi-erények­et“, csak „egyének“ óhajtunk lenni s nem emberek, csak „polgártársak“ (sokszor még azok sem !) s f honfitársak, csak „czimborák“ és nem barátok Csoda-e, ha oly sokak­nál megb­­ultak a baráti, a rokoni, a gyermeki, a szülei legszentebb kapcsok ! Nem-e általános elképe­dés s a jól kiérdemelt „milyen naiv!“ czimezós éri azt, ki napjainkban hinni tud, a nemes traditiókat tisztelni és követni, ideálisan gondolkodni, barátai­hoz önzetlenül ragaszkodni, a közügyeket a közjóért magáért szolgálni akarja, hogy ne mondjam: me­részeli! És azt is, aki mer feltétlenül bízni másban, anélkül, hogy önvédelem és bölcs előrelátásnak miatta egyszersmind ne hagyna nyitva egy-egy ajtót, ame­lyeken keresztül szükség esetében megfuthasson; esetleg, ha a körülmények és az érdiek úgy kíván­ják: barátait cserben hagyhassa! Avagy hogy csekélyebb dolgot, szinte nevet­ségeset mondjak: nem-e akad igen sokszor olyan is, aki egy-egy testületbe csupán azért iratkozik be, hogy czimeinek számát néhány korona évi tagdíj ellenében (s ki tudja: mily vérmes remények kilá­tásával) szaporítsa! . . . De csak most jövök rá, hogy mindez csak álom, hogy mindnek éppen az ellenkezője díszül, virul! Mert hiszen mindenki tudja, hogy napjaink­ban a közügyet mindenki egészen önzetlenül szol­gálja s egymás iránt mindenki a legodaadóbb szeretettel viseltetik Milyen édeni, boldog állapot az, mikor „össze a szomszéd sem zord ül, s felebarát, mint jó barát, fél a pertül.“ A bíróságok és törvényszékek iktató­könyvei a bizonysága, hogy még az ősi magyar vir­tusról , a perlekedésről is leszoktunk! . . . Mikor az adott szónak jobban lehet hinni, mint valamikor az Írásnak! Mikor általános a szives hang, a czeremóniás barátkozás, a szinarany-őszin­­teség! Arról ki tehet, hogy sokszor azután még több a­­ kiábrándulás és a csalódás emberekben, vi­szonyokban, reményeinkben ! És milyen változatos ellentétek! Itt magasra fejlett műveltség, koszoruzott tudományosság, hata­lom és tekintély; ott tudatlanság és el­hagyatottság és sivárság szivben, lélekben. A szegénység sokszor csak a megvető gőg leple; a szives, barátságos érintkezés „uraságoktól levetett és ad hoc“ kiköl­csönzött holmi: a csillogó, pazar fény a megrongált, sőt roskadozó vagyoni állapot takarója, elfedője, s a megnyerő nyájasság, vagy a tettetés művészete, avagy lópre­ vezetésre szánt csalétek. Nem-e beteg a ma­gyar társadalom ? Mennyi látszat mindenfelé ! A sophism­us tűrve, sőt dicsőítve van igen sokszor. A charlatanism­us is ördögi diadalt ül szám­talanszor. Aki, bár hijján van az egyéni tiszta és mocsoktalan becsületességnek, de elég vakmerő deho­­nestált létére szemérmetlenül lármázni s visszamenny­­dörögni a támadásokat: mi sokszor még tekintély­­számba is m­egyen! Az önző, a haszonleső legtöbb eset­ben könnyű szerrel boldogul. Mennyi manapság mindenfelé még a könyörtelen sors sújtotta szeren­csétlenek nyomora iránt is a részvétlenség! Mennyi a száma azoknak, kik társadalmi külön kasztot al­kotni oly készségesek! Hány van olyan, aki szemben tömjénez, hát megett ócsárol. Nemes egyszerűség, Cyprienne. — Az „Ungu eredeti tárczája. — írta: Zoltán Vilmosné. Talán azért, mert csupa ideg, szeszély és szenve­délyből látszott alkotva lenni, nevezték el ismerősei Cypriennek. Másként Erzsi volt a neve, legfiatalabb leánya az Örkényi Domán Jánosnak. Gyerekkorában önfejű, daczos, asszonynak valóságos kis zsarnok. Ezt a szót: lehetetlen­, nem ismerte. Gátat törni, rombolni, félre-szabaditott indulattal neki rontani a kor­látoknak s ledönteni azokat kedve szerint, ez volt vágya, erre törekedett mindig tevékeny lélekkel. Persze, az esz­ményibb értelemben. Ha ugyan eszményinek lehet ne­vezni, mikor az önmagával meghasonlolt lélek bálványt imád, saját maga alkotta bálványokat, törvényt rombol tetteivel és diadal­ünnepet tart vétkei fölött. S­ az előtte bókoló világnak szemébe nevet elbizakodott fölén­nyel: — Nem mertek ítélkezni reám, mert szép vagyok és gazdag! Volt ura is, előkelő, nagy vagyonú ember. Vala­mikor hét megye hires szép legénye, ma már lesli a haját, szemöldökét, bajuszát is, hogy fiatalnak lássék. Pedig, a mint visszataszitó a festett arczu leány, van valami hasonlatosság hozzá a festett hajú férfiúban is. Ez pénzért adja, az veszi a szerelmet. Mert öregedő arczczal s művészileg festett bajuszszal nem a feleség kegyeit akarjuk megnyerni. ügy volt Domán Erzsi uránál is. Hiába dic­­sérlék elülte feleségének szépségét, gyönyörű szemeinek bűbájos varázsa tekintetét, elragadó tánczát; csak mosolygott mindezekre, fáradt, unott arczczal, — ő tudja, miért és mikor az úri világ künn sétált a lombtalan park fái alalt, bemutatva az úri divatnak ezerféle kaczér válto­zatait, az asszony csak úgy az ura nélkül járkált, mint egyébkor, udvarlói egész seregével, ő meg az utcza-sar­­kokon vart a bodros hajú, szemébe kaczagó kis kórista­­leányokra. Megszokhatták már ezt az életet és úgy látszott, tetszik mindkettőjüknek. Utazásukból visszajövet is csak Pécsig kisérte szép asszonyát. — Pá, pá! Aztán el ne feledjen holnapig ! Cyprienne mosolygott reá, aztán becsukódott a kocsi ajtaja, megindult lassú méltósággal a füstölgő moz­dony és utána gördült az egész hosszú vonat. Kívüle egy éltes úri nő foglalt helyet abban a kocsi­szakaszban. Kellemes kilátás, a hosszú út mulatságait illetőleg. Szomszédja bóbiskolt, aztán el is aludt egészen. Csak úgy ülve. Minden második, harmadik pillanatban hol jobbra, megint balra csúszott ősz fején lila­ bárso­nyos kalapja. Cyprient bosszantotta, miért nem veszi ő is észre. És megigazította kaczér kis úti kalapját, aminek csepp hibája sem volt. És majd felölte az unalom. Elein­­tén szórakoztatta az, miként rohannak el ablaka előtt fák, bokrok, tar rétek, nagy pusztaság, de később bos­­­szankodott reájuk. Eszébe jutott, hogy ő ettől szédü­lést kap. Akkor megpróbálkozott gondolkodni. Az ura épen csak úgy rohant el képzeletében, mint előbb a hervadt, száraz fák, unalmas volt az is. Mellette állott egy déli, szép fiú. Megragyogott Cyprienne szeme. Azt hitte, ő is utazni fog. Akkor mosolygott az urára. »Nagymamám, Isten veled!» És a nagymama aluszik még mindig. Bizonyára a szép, gondos unoka rendezte igy, hogy több utas ne jöjjön közelükbe. Hogy a férfiak egyebet sem tudnak, mint bosszúságot szerezni. Izgatottan harapdálja ajkait s haraggal tiporja a szemközti ülés piros bársonyát. Azután leveti eztyüjét, meg újra felhúzza azokat. És fölbontja fátyolát, hogy ismét megkösse. Mikor megint kitekint az ablaknál, kis magaslatot lát, rajta sírkövek és sok sok kereszt. Temető az. Akkor mosolygósra válik arcza. Eszébe jutnak az ő halottai, miként egy szerelmes, de rossz poéta írta kislánykori emlékkönyvébe : Lányka, a te szived temető S a halottak benne mi, Akik imádunk tégedet. A vonat egyhangú dübörgésébe, édes asszonyi ka­­czagás cseng bele. A jó nagymama lélrezzen. A másik peremben állomás elé érkezett a vonat, véletlenül oda, ahova igyekezett. Köszönő mosol­lylyal int búcsút és­­ Cyprienne egyedül marad emlékeivel. Mennyi sok halottja van ! Pedig valamennyit sze­rette. Persze, az ő módja szerint. Elfogadta virágaikat, tánczolt, mulatott, korcsolyázott mindenikével; a kivá­lasztottnak szabad volt felügyelni legyezőjére, kaczérko­­dott, játszott velük s mindig ő volt a hatalmasabb. Egyetlen tiltó szavára visszavonult egész tábora. S nem volt egyetlen egy sem, aki parancsait ne tisztelte volna. Sikoltva kaczag e fölött Cyprienne. A vágy, a düh, a lenézés hangja ez. Mindenik tisztelte,­­ szeretni nem volt bátorsága egyiknek sem. Hogy nem akadt közöttük egy igazi férfiú. Aki ne könyörögje szerelmét, de követelje parancsolón, durván, hanem férfiasan. Aki ne elégedjék meg egy-egy lopott csipke-, vagy szalag­darabkával, kelljen neki az asszony. És merészelje ezt szemébe mondani — eldobva a báli csokrából kitépett vörös szegfűt, és ragadja magához őt, égő testét, lelkét, minden gondolatát, egész nyu­galmát. Hogy éjszakákat kelljen ébren töltenie miatta s rövid álmaiban is csak az ő képét lássa, remegjen meg csupán nevének hallatára is, szóval: szeresse, szeressék . . És a gazdag Domán Jánosnak elkényeztetett szép leánya csak úgy sír, mint más közönséges nő. A cső- Lapunk mai száma 8 oldalra terjed.

Next