Ung, 1909. július-december (47. évfolyam, 53-103. szám)

1909-07-04 / 53. szám

47. évfolyam. — 53. szám. Megjelenik minden vasárnap reggel és szerdán délben. Ung’vár, 1909. július 4. Előfizetési feltételek: Csak „Ung“ l*pr* Egész évre . . 12 K 1 Negyedévre . 3 K Félévre .... 6 K 1 Egyes szám . 12 f. Amerikába : Egész évre...............17 K „Ung vármagye Hivatalos l­apjá“-val együtt egész évre 13 K — Félévre .... 8 K Un­g vármegye Hivatalos Lapja az „U­n­­g“ mellékleteként meg­jelenik minden csütörtökön. Hirdetések úgy az „Ung“, mint „Ung vármegye Hivatalos Lapja“ részére, — továbbá magánosok részéről az előfizetési pénzek a kiadóhivatalba, Székely és Illés könyvkereskedésébe küldendők. Nyílttér soronként 40 fillér A nyílttéri és hirdetési díjak előre fizetendők. Kiadóhivatali telefonszám 11. A­Z UND MEGYEI GAZDASÁGI EGYESÜLET HIVATALOS KÖZLÖNYE. Szerkesztőség: Vármegyeház-tér 1-ső szám. Felelős szerkesztő : Segédszerkesztő : BÁNÓCZY BÉLA. DEÁK GYULA. Kiadóhivatal: Székely és Illés könyvkereskedése. Segédsorban. (Hozzászólás a pályaválasztás kérdéséhez.) (di.) Sokat írtak és még írnak ezután is az iskolai év bezárásakor arról, hogy a végzett ifjúság milyen pályát válas­szon, hogy boldo­guljon s a hazának megelégedett, hasznos pol­gára legyen. E lapok jun. 27-iki számában is egy cikk jelent meg e tárgyban, megfújva a riadót, hogy az ipari és kereskedelmi pálya egyedül az, a­hol még boldogulni lehet s a­hol nagy hiány van szellemileg képzett egyénekben. Legyen szabad nekem is e tárgyhoz hozzá­szólni, mint a­kinek évtizedes tapasztalata van e téren, hisz magam is segédsorban küzdök a mindennapi kenyérért, tehát mint gyakorlati embernek némi jogom is van hozzá. Tény az, hogy szegény magyar hazánk iparosai általánosságban nem állanak a szellemi műveltség ama fokán, a­melyen állani kellene s hogy ez a körülmény nagyban befolyásolja az iparosok anyagi helyzetét, azt még csak vitatni sem lehet. A szellemileg képzett iparos vagy iparos­segéd biztos kézzel, kevesebb erővel dolgozik, neki a munka nem teher, de játék, mert tisztá­ban van vele, hogy mit akar véghezvinni s nem a munka megkezdése után vagy munka közben gondolkozik, tervez, hogy így vagy úgy talán jobb lenne, mint a­hogy talán már el is készült a munka, hanem biztos kézzel kezeli a munka­szerszámot, s tudását, finomult ízlését beleviszi munkájába, életet, lelket önt alkotásába, a­mi megkülönbözteti, kiemeli társai szürkeségéből. Téves nézet az, mintha nem volnának ma is szellemileg képzett munkások. Vannak s nem is csekély számban, csakhogy nem érvényesül­hetnek úgy, hogy ez befolyással lenne az ipar haladására, mert nem állanak rendelkezésükre anyagi eszközök, a­mi nélkül pedig nincs ipar,­­ nincs haladás. Tapasztalatból mondhatom, hogy a jobb munkások, a­kik megfelelő szellemi képzettség­gel is bírnak, csaknem kivétel nélkül szegény szülők gyermekei, következéskép szegények ők maguk is, mert a mai munkabérek, a mai munkaviszonyok mellett nemhogy valamelyes tőkét gyűjthetnének ama jó reményben, hogy idők múltán megadatik nekik is a mód, hogy önállósíthatják magukat, hanem az állásukkal járó társadalmi kötelezettségeknek sem felelhet­nek meg oly mértékben, a­mint kívánatos volna, mert minden erejük kimerül családjuk eltar­tásában. A magyarországi munkaviszonyok habár jobbak, mint évtizedekkel ezelőtt voltak, de mégis megközelítőleg sem olyanok, mint Német­országban, vagy csak a szomszédos Ausztriá­ban is. Nálunk minden tényező nagyon szeret és túl gyakran hivatkozik is Németországra, mintegy követendő példaként állítva elénk a németek józan életét, kitartó munkásságát, de munkás­jóléti intézményeinkben, szociáltársadalmi viszo­nyainkban nem igyekeznek utánozni­ a művelt Németország alapvető munkásságát azok, a­kik­nek ez módjában van s némileg kötelességük volna ez irányban működni. Németországban aszerint értékelik az embert, a­mennyit munkája ér s a társaságban bárhol megfordul a munkás, nem kell szégyenkeznie kérges tenyere miatt. Ott a munkának és munkásnak van becsü­lete, akár szellemi, akár fizikai munkát végez az illető, mert a köztudatba átment a munka szeretete, a munka megbecsülése. Németországban a munkaadó, legyen az gyáros vagy nagykereskedő, nem tartja inkompa­tibilisnek, ha alkalmazottjával egy asztalhoz kerül, személyt, mert alkalmazottjában nem alárendelt hanem vele egyenrangú embert, munkást lát, a­kinek a műhelyen kívül éppen olyan korlátlan cselekvési szabadsága és joga van, mint akár a milliomosnak. Hol vagyunk mi még attól az ideális álla­pottól, a­mikor nem a kabátról ítélik meg, hogy mennyit ér az ember? A céhrendszer eltörlésével megszűnt a gazda és alkalmazott között addig fennállott patriarchális viszony s helyébe lépett az érdek­­ellentét, a­mely szülőanyja a szociális eszmék­nek. Magyarországon, vagy maradjunk csak Ungváron, nagyon sokan vannak, a­kik irtóz­nak még a „szociálista“ szó kimondásától is, pedig a szociális eszméknek létjogosultsága van s felvilágosodott államban kiegyenlítőleg hat a munkások és munkáltatók között érdekeik ellen­tétes voltánál fogva természetszerűleg felmerülő súrlódásoknál. Nehogy félreértessem, kijelentem, hogy nem a nemzetközi mezbe öltöztetett demagóg szocializmust értem, mert annak nem vagyok híve, de jogosultaknak tartom a hazafias szel­lemben működő, gazdasági alapon álló egyesü­leteket, a­melyek működésével egyaránt rokon­szenvezni kell munkásnak és munkáltatónak, mert a józan szociális politika mindkét fél gaz­dasági viszonyaira jótékonyan hat, ha a munkás nemcsak a jogait követeli, de kötelességeit is lelkiismeretesen teljesíti. És itt elértünk ahhoz a ponthoz, a­mely szorosan összefügg a munkások szellemi kép­zettségével. A­ki ismeri Németország hatalmas munkás­szervezeteit, tudja azt is, hogy ott nincs egyet­len munkás, a­ki büszkén ne vallaná magát valamely szervezet tagjának. Csakhogy ott más a vezetés, más a közszellem. A német munkás nem enged jogaiból, de a munkaidőt az utolsó percig lelkiismeretesen ki is használja, a­mit a mi munkásainkról nem lehet általánosságban elmondani, s ezt én a szellemi műveltség, a hamis jelszavak rovására írom. Németországnak fejlett, virágzó ipara, óriási exportja van, természetszerűleg jobban fizethetik és fizetik is az alkalmazottakat, mert ott a tucat­munkás olyan, vagy még jobb díjazásban rá-­ ­gy éresem . . . Úgy érezem, nem tarthat már sokáig, A­míg lelkem a testemtől elválik. Ott tudom meg, igaz volt-e szerelmed, Esküvésed, fogadásod, hűséged. Homlokomra egy szál rózsát tegyetek, Arra sírj majd egy-két igaz könnycseppet, Ez mondja meg visszajáró lelkemnek, Hű voltál-e — vagy csalfa volt szerelmed, Udvaromban .. . Udvaromban orgonafa kivirított minden ága reggelre. Fürtös ágát szél ringatja, A napsugár csókolgatja kedvére, Orgonajának virága Minek tanítsz másra ? Úgy is tudom, a lelkemet Nem csókolja soha többet Arany-napsugára. Ne bólongass, fürtös virág, Madár dalát, nap sugarát nem értem. Minek tanítsz régi dalra, Mért dobogjon a szívem szerelmesen ? Nem lehet tavasz, hol tél van, Dal, szerelem halva, Nem hiszek neked , sem másnak, Ne beszélj hát boldogságról Orgona virága! igm. Lőwy Karola. Elégia. Irta Zoltán Vilm­osné. Milihez, a varrónőnkhöz mentem át tegnap Budára. A legtöbb villamoskocsi telve volt kirándulókkal, a­kik örömmel siettek ki a zöldbe, hogy a hosszú, kegyetlenül hideg tél után felüdítsék elernyedt idegei­ket, a szabad, tiszta levegőben. Az ablakokban, erkélyeken sokféle virág. Egyik­másik nyíló ág és csipkefüggöny mögül szép asszony­fej, leánymosoly tűnt elő, miután az utca túlsó felén megjelent „0“, világos felöltőjében óriás ibolyacsokorral. Az utcán jókedvű cselédnépség trécsel a szomszéd férfiismerősökkel. Az ut porában két kicsi piszkos gyerek golyókkal játszik, födetlen fővel, vékonyka szoknyácskában. —• íme, mégis csak itt a tavasz, — konstatálom és megyek tovább, Miliék lakása felé. A kabát természetesen megint nem sikerült. Még mindig, talált igazítani valót rajta az én ügyeskezű varrókisasszonyom. — A hátán kissé szűk, majd kiengedek belőle. Elől pedig beveszem ezt a nagy bőséget. Amíg beszélt, egy percre sem hagyta el nyugodt komolysága. Láttam, hiszen kutatva lestem a tükörből, nem volt arcán más, mint közömbös udvariasság. Elbúcsúztam tőle s más után indultam visszafelé. Hasztalan, mindenütt elém tolakodott a diadalmas tavasz együgyű, feltűnő, kihívó módon. Diákocskák járkáltak apró kisaszonyokkal, bol­dog némaságban. Délceg, szép urak szerelmes párjuk­kal hangosan, kéjesen kacagva rótták az utakat. Ah, ezeknek a lépése már nem botorkál, mint az imént látott emberkéké ! Egyenlő, ritmus minden mozdu­latuk ! Bámulva néztem a biztonságot, mely föllépésüket uralta a tiltott szerelemnek utain. Távolabbról, vidáman, lármásan nagy család jött a hegyről lefelé. Szemközt velem halvány, karcsú fiatal asszonyt kisért egy fess huszár. Az asszonyka arca aggódást mutatott a tömeges családi megjelenésre, de a tiszt mosolyogva bátorította: — Csak nézz mereven a szemük közé és ne vond ki karodat karomból. A fő, a bátor szembe­szállás. Engemet nem vesz észre senki. Az én jöt­­tömre nem rezzennek össze a titkos szerelmesek. A kis diák előttem nyújtja át ideáljának az ozsonnapénzen vett virágcsokrot s a daliás katona egész közelemben oktatja ki félénk kedvesét: — Te is mond „te“ édes, különben én sem tegezhetlek. Gyermekkorom álmodozásaiban mindig láthatat­lanná tevő köpenykét kívántam magamnak, amivel el­­mehessek észrevétlenül mindenüvé. Mintha teljesedett volna vágyam, pedig a mi vállaimon van — eh, men­jünk tovább. Az utcákon hemzsegett a nép. Elegáns, kön­­­nyű s új ruhákban pompáztak a divatos, gazdag asszonyok. A tereket betöltő virágágyakon üde, friss zöld pázsit. Fák, bokroknak ágain rügyfakadás. Mindenütt megújhódás, uj élet. Hiába, itt a tavasz ! Nekem öröm nélkül való, bús, bánatos tavasz. Az én Lapunk mai száma 8 oldal.

Next