Universul Copiilor, 1948 (Anul 24, nr. 1-48)

1948-01-14 / nr. 1

Ce inseamnä unele cuvinte §tim cu torii ce inseamna sorcova, este o nuia sau o vergea de lemn, acoperita cu hartie colorata, pe care sunt aprinse mai multe tori, de asemenea de hartie. In dimineata de 1 ianuarie, copiii merg pe strazi si sorcovesc oamenii, adica o ating cu sorcovele si le ureaza ani multi frencifi. Numele acete nuiele inflorite vine dela cuvantul slav sorokat, care inseamna patruzeci. La inceput, copiii ajungeau pe un om de patruzeci de ori cu sorcova si spuneau un fel de urare in versuri, care toata la un loc, avea patruzeci de silabe. Pentru fiecare silaba copilul atingea odaa cu sorcova pe cel pe care-l sorcovea. De aici a rama« numere, dar graba copiilor de a capata bani sau covagi, sorcovind pe celi mai multi oameni, i-a acut sa grabeasca urarea, scurtând.0, 51 sa atinga doar de trei sau patru ori cu sorcova lor. Vasilca este un obiceiu de anul nou,mat mai cu seama de tigani. Ei merg cu un cap de porc, pe o tava, iar capul de porc este impodobit cu pariglici cO*lorave, hartii si tori si verde apa; cu acest plocon, umbla oamenii mai in varsta si colinda de anul nou. Cuvantul vine de la Vasilica, deoarece in Ziua india a anului cade Sf. Vasile, uratorii s’au gandit sä-l alinte si sa-i zico Vasilica, adica un Vasile nu toc_mai Vasúe", a ceva mai mic. Carnea, pestele, laptele, fructele, si orice alimente se pastreaza intaunat in glaya. De asemenea mai e intrebuintatä ca anestezic, adica pentru a amorfi anumite parti ale trupului ce au nevoe de operare. Datorita friguilui, aerul atmosferic se purifica, devine bun de respirat, astfel ca iarna, care pentru multi e o povara, isi are si portie ei bune, pe länga acelea frumoase. E Don $i frigul Deca e foarte usor sa producem caldura oricand voim, nu tot asat cu ingui. íi se intampla de multe ori sa avem nevoie ca intr’o camera camera sa fie cat mai frig sau ca un obiect sa fie pe cat cu putinta rond rece. Multa vreme s’a crezut ca frigul nu se poate procura decat pe caleasa zisä naturalä, adica pastrand ghiata si zapada din timpul iernii. Romanii care intrebuintau foarte multa ghiatǎ pentru pastrarea alimentelor si pentru a racori bauturile ce ei de intrebuintau in timpul verii, facusera mari depozite de ghiata. Chiar pana tarziu, nu se cunostea alt mijloc pentru a produce ghiata. De aceea, in orasele mici, unde se consuma foarte multa ghiata, era o adevarata goana in timpul verii. Pentru o bucata de ghiata se plateau sume de bani foarte mari. Istä insä ca, in urma catorva descoperiri ai oamenilor de stiinta, s’a ajuns sa se poatä capata ghiata pe cale artificiali. Cu masini sociale, aceasta se face atat in timpul termi cat si in timpul verii, fiind mult mai usor a o prepara decat a pastra pe aceea naturala. Cea mai mare parte din cititorii noftri ar fi cumparat, fara inrbala,Almanahul Universul Copiilor” pe anul 1948, si au vazut ca reclamele publicate in revista au fost foarte drepte. Cu alte cuvinte, spntem siguri ca minunatul almanah a placut la toata lumea. Spunem celor ce nu l-au cumparat inca, sa se grabeasca, deoarece el a fost tiparit intr’un numar destul de mic de exemplare si in curand nu va mai putea fi gasit, din cauza ca, pe langä cä e frumos si mare, dar mai e fi ieftin. Trebuie sä spunem ca, atunci cand am ales pretul, ne-am gandit mai intai ca acest volum folositor si distractiv trebuie sä fie cartea cea mai usor de cumparat de sarbatori, pentru ca noi stim greutätile parintilor nostri Astfel ca, cel mai frumos cadou de sarbatori, dar si cel mai ieftin, este „Almanahul Universul Copiilor” pe anul 1948. Exemplarul costa doar 120 lei Trebuie sa recunoastem ca e peste masura de ieftin. Este incelas timp un cadou, pe care Redactia noastra a vrut sa-l faca drifguilor ei cititori de sarbatorL A spafiU! En calendar incicuroiodic Mai intai trebu.e sa explicam ce inseamna cuvantul meteorologic. Meteorologia este stiinta care se ocupa cu stumierea apei sub toate formele ei, adica sulida, lichida, sub Stare de vapori. Aceasta stiinta va avea drept obiect de studiu, deci, ploile, zapezile, inghelurile, cerurile, nurii si mate cele care se leaga de ele. Iar un calendar meteorologic este acel calendar care cuprinde vaiete cand va ploua, cand va fi timp frumos, cand va ninge fi asa mai departe ; adica un calendar, care, in loc sa abä iar balon si nume de sfinti, are preziceri asupra felului cum va fi timpul. Iata acum un calendar meteorologic, pe care il fac faraim la i nceputul anului, tocmai in noaptea de anul nou, si pe care il pot face folictorii nostri, daca vor sa fie... astrologi. Se taie mai multe cepe exact in doua si se desprind cojile cate una, ca sa nu se rupa. Se aleg cele de marimi egale si se pune in fiecare cate pui na sare aceeasi calvinte de sare in fiecare gauace din acestea. Daca vrem sa aflam cum va fi vremea pe saptamani, vom pune 52 coji, adica pentru niecare saptamana cate una. Cojile cu sare se aseaza toate in rand pe un dulap, pe o polita mai sus, m aga fei, meat sa fie ferite de apa,, de uscaciune. Este bine sa se aleaga o camera unde nu se umbla prea mult. Avem grija sa le oranduim in asa fel, incat sa stim care coaja este pentru intaia saptämana, care pentru a cincea, care pentru a zecea care pentru a treizeci si noua si ana mai departe. Le lasam toata noaptea, iar a doua zi ne antun la fiecare. Vom observa ca unele s’au umplut de apa, altele au apa dar putin, altele au numai sarea putin umezitä, ,iar la altele, in sfarsit, sarea a ramas uscatä. Cojile pline cu apa inseamna ca in saptamanile acelea vom avea ploi din belsug , cele uscate arata seceta, iar cele cu mai multa sau mai putina apa arata ca va cadea ploaie in cantitati mai mari sau mai mici Pentru timpul iernii, cele uscate arata ger, cele cu apa multa arata cand si topirea zapezii, iar cele cu sarea umedä sau cu putinä apa arata ninsoare. Ne notam aceste rezultate si avem un calendar meteorologic. REDACTIA si ADM. Strada Brezoianu 23—2. Bucuresti I. Telefon 3.30.10 ABONAMENTE 1 Lei 120 pe 3 luni Lei 220 pe 6 luni EXFMPLAMJL 12 Leia fropr.i „Universul" S.A. Str. Brezoianu 23-25 * Inscrisa sub Nr. 164 Trib. Ilfov Redactor responsabil VW Ml 04FIT*