Universul, octombrie 1887 (Anul 4, nr. 256-275)

1887-10-09 / nr. 263

Anul IV.—No. 2635 bani in capitală.—10 bani in județe IPJLAE ÎS TOATE ZILELE LA 7 ORE BiffuftEATA REDACTIA și ADMINISTRAȚIA BUCURESTI, OTrIDA BRE2OIANU, ---------------T—------------1S CAPITALA IN JUDII'E Pe 1 an. . . . 20 Lei Pc, 1 an. . . . 24 Lei Pe S luni ... 10 „ Pe 6 luni ... 12 „ Pe 3 luni . . . 5 ! Pe 3 luni ... 6 „ Vom înceta trimiterea ziarelor tuturor d-nilor corespondenți din țară cari nu ne vor achita conturile pe luna trecută pene în trei zile. București, 8 Octomvre 1887 De câteva zile se agită în public și în presă o chestie de cea mai mare importanță, adusă în desbatere de onorabila cameră de comerț din București. Se vorba de întocmirea unui „proiect de lege, pentru repaosul public în zilele de duminecă și de sărbătoare.11 Această inițiativă a produs mare zgomot.— Imediat s’au format două partide, între negustori și în public, una susținând bunătatea și urgența acestei măsuri, alta combătând-o. Lupta a devenit din ce în ce mai crîncenă.—Camera de comerț din București a ținut o întrunire publică pentru dezbaterea chestiei,—care, cu tot zgomotul făcut în giurul Iei, se departe de a fi rezolvată. Ca în toate discuțiile, părerile extreme sunt acele care s-au produs mai puternic: unii susțin cu încăpățînare ca toate prăvăliile, atelierele, etc. se fie închise chiar cu forța duminecele și sărbătorile și ca pedepse grave se se prevadă în contra celor cari vor călca această dispoziție; alții, dezaprobând inițiativa camerei de comerț din București, par a dezaproba în sine ideia întreruperii periodice a muncii. Ca mai întotdeauna, adevărul se află între extreme. * * * Iese neadmis, mai întâi, sub nici un cuvânt, alcătuirea unui proiect de lege pentru repaosul dumineca. Constituția României proclamă libertatea inprescriptibilă a comerciului și libertatea individuală a fiecăruia de a face tot ce ie permis de lege și nu izbește în interesele publice. Articolul din constituție ie atât de limpede, încât nu poate da naștere niciunei interpretări advocățești. Statul nare dreptul de a pune stavile libertății complete a comerțului și a industriilor oneste și legale. Inițiativa unor camere de comerț se mai izbește de o piedică. Constituția, proclamând libertatea tuturor cultelor, interzice forței publice să intervie pentru ca locuitorii din România, de altă religie decât cea ortodoxă, se respecteze sărbătorile Bisericei de răsărit. Prin urmare, toată agitația camerei de comerț și a părții dintre negustorii, cari vor să facă pe guvern și pe parlament să ia măsuri pentru închiderea prăvălielor în anume zile, se nerațională din punct de vedere legal. * * * Lege, prin urmare, nu se pute face. Acum, se întrebarea, dacă bine ar fi ca, din inițiativa lor, comercianții și industriașii să facă o înțelegere pentru întreruperea muncii în anumite zile. La acestă chestie, vom răspunde într’un număr viitor. Deocamdată, nu putem constata, fără adâncă părere de rău, că o nora cameră de comerț din București—care s’a deosebit pen’acum printr’o neactivitate atât de deținătoare, n’a găsit astăzi altceva de agitat decât propunerea unui proiect de lege izbind în libertatea comerciului și a industriei, pe care datoresc să o apere și căreia ar fi de atribuția iei se-i găsească puternice garanții. Atâta ar avea de lucrat camera de comerț din București (și celelalte din toată țara) !...— Atâtea sunt relele de care sufer comerțul și industriile — puține câte le avem!... Și de nimic, afară de această curioasă inițiativă, nu s’a gândit se se ocupe camera de comerț din capitala țărei !... In loc se se ocupe de garantarea concurenței nelegale ce o fac comercianților onești debitanții de tot felul de produse falsificate. In loc se caute a înlătura cauzele de discredit pe cari le nasc comerțului românesc toți șarlatanii cari fură fără scrupul pe furnisorii din străinătate și din țară. In loc se înlăture putința producerii atâtor falimente frauduloase, etc., etc., etc.; Camera de comerț din București vrea să trimeată cu sila la biserică pe toată lumea, chiar și pe evrei ! Sunt alte camere de comerț, ca cea din Focșani spre pildă, care au știut în scurtă vreme să facă mai mult decât cea din București — unde, dragă doamne, se concentrează tot ce are comerțul și industria mai inteligent și mai capabil ! Cânele în serviciul armatei.—(Vezi pag. 3). DIN GERMANIA (Corespondența particulara a „ UNIVERSULUI“) Berlin, 4 Octomvre. Un anarhist. — Ați înregistrat știrea că tribunalul superior al imperiului (Reichsgericht) a condamnat zilele trecute pe anarhistul Neve la 15 ani de reclusiune (Zuchthaus). Acesta condamnare merită, cred, să fie cunoscută mai de aprope în căușele și însemnarea iei, îmi voiu consacra dar corespondența mea de azi acestei afaceri. Condamnarea lui Neve s’a făcut pentru „acte pregătitore și escitare la înaltă trădare, pentru călcarea legii asupra materiilor esplosive, în sfîrșit pentru distribuire de imprimate revoluționare și pentru jurământul fals“. Dinamita. Sunt, în textul sentinței, mai multe pasaje de mare interes și cari trebuie să fie semnalate tuturor cari vor să-și facă o ideie despre ce sunt anarhiștii noștri. Se arată, de exemplu, că Neve a adresat de la frontiera belgiană lucrătorului Drichel, la Magdeburg, o cutie conținând cartușe cu dinamită care i eraü destinate să Vineri, 9 (21) Octomvre 1878 arunce în aer prefectura și direcția poliției din Magdeburg. Acestă cutie primejdiaasă a fost confiscată de poliția de siguranță din Magdeburg. Revolver-otravă-pumnal. In anul 1885, Neve se dusese la Verviers ca să propage doctrinele anarhiste printre lucrătorii belgiani. Se mai ocupa tot atunci cu introducerea clandestină în Germania a ziarelor anarhiste Răsși „Autovrătitul“, „Libertatea“ nomia“, cari propovăduiesc revoluția comunistă și răsturnarea generală a stării de lucruri actuale. Aceste ziare recomandă anarhiștilor dinamita, revolverul, otrava și pumnalul ca să sfărâme tote guvernele, precum și clasele bogate cari apasă poporul. Furtul se recomandă ca un „mijloc provizoriu“ în contra celor bogați în Englitera.Neve a fost și la Londra, unde intrase în relații strânse cu toți șefii partidului anarehist internațional. A fost chiar amplaiat câtăva vreme în birourile ziarului „Libertatea“ organul anarhistului Most. De la Londra, Neve a inundat Germania și Austria cu exemple din acel ziar. Complot contra împeraturii. In sfîrșit, acest primejdios anarhist pregătise un atentat contra vieței împăratului Germaniei și a fiului său, prințul imperial. Cât au ținut desbaterile, Nere a rămas cu desăvârșire nepăsător. Când curtea a pronunțat sentința care-l condamnă la 15 ani de recluziune, fața lui Neve nu trădă nici un fel de emoțiune. A spus numai, forte liniștit, că ce n’a făcut iei, vor face alții. Meyer. Corespondența Telegrafica SERVICIUL PARTICULAR aL „ UNIVERSULUI“ întâlnirea Împăraților desmințită ; manopere de bursă Berlin, 6 Octomvre. Se asigură din izvor oficios că știrile care au început iar să se răspândască despre o întrevedere a țarului cu împăratul german, sunt cu totul lipsite de temeiu. Dimpotrivă, posibilitatea unei întâlniri de acum cu desăvârșire exclusă , probabil că tote știrile contrare nu sunt decât manopere de bursă, ca să se ridice cursul hârtiilor de valore rusești. Schimbare ministeriala în Franța Paris, 6 Octomvre. „La France“ crede că în locul ministrului de justiție Mazeau, care vrea să demisioneze din motive de sănătate, d. Spuller va trece la justiție, d. Falberes în locul dlui Spuller la instrucție și deputatul Ricard va lua portofoliul internelor. Fortul de la Sevastopol Închis Odesa. 6 Octombre. Portul de la Sevastopol, în care se fac mari pregătiri pentru marina de resboiu, se va închide pentru vasele comerciale. Acestă știre a produs o mare emoțiune printre esportatorii de grâne pentru că Sevastopolul i e singurul port din marea Neagra accesibil în orce anotimp.